Pitääkö CV:hen listata kaikki opinnot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Niin, pitääkö CV:hen listata kaikki opinnot, joita on käynyt, ammatinvaihtaja kun olen ollut. Vai ainoastaan ne koulutukset nostan esille, jotka haettavan työn kannalta tärkeitä? Neuvokaa tyhmää.

Laittaisin ne jotka on hyödyllisiä työpaikan saannin kannalta. Jos epävarma, niin voi laittaa kohdan "muu koulutus" ja siihen listata ne vähemmän oleelliset.

Jos ne on siis ihan oikeita tutkintoja niin laittaisin kyllä kaikki. Jos haluaa niin voi laittaa tuolleen "muu koulutus" otsikon alle tai sitte ihan vaan samaan kaikki.

Moi ja kiitos. Eli laitan vain ne, jotka ovat koulutuksen kannalta tärkeät. Olen sitä mieltä, ettei mun tarvii yli 10v vanhaa tutkintoa mainita, jos en ole kyseisen alan töitä tehnyt eikä sillä ole merkitystä haettavan työn kannalta. Peruskoulun jälkeen opiskelin vaan jossakin, kun en keksinyt muuta ja olin sen jälkeen töissä ja valmistuin myöhemmin toiseen ammattiin. Sen alan töitä tehnyt, mutta minua kutkutti pitkäaikainen unelma-ammattini ja opiskelin sen työn ohella. En aiemmin uskaltanut opiskella sitä, koska epäröin alalla työllistymistä. Nyt olenkin saanut unelma-ammattiini haastattelukutsuja. Siksi pohdin kaikkien koulutusten listaamista. Kiitos.

Tuleeko sulla sit CV:hen useamman vuoden pitunen aukko, jos et laita sitä koulutusta? Paremmalta se koulutus näyttää, muuten siitä saa sellaisen käsityksen, että olet ollut työtön.

Hyvä huomio. Tosin 2. ammattia olen tehnyt 7-8v, eli ekaa ammattia en ollenkaan (sen jälkeen tein muuta työtä). Eli työttömänä en ole ollut. Itse olen listannut muutaman tärkeän työkokemuksen haettavaa tehtävää varten ja laittanut erikseen "muun työkokemuksen" alle "sen ja sen alan työt". Mietin, että onko 3 eri alan koulutus liikaa työnantajalle? VAikka pitäis sen ymmärtää, että nuoruuden valinnat ovat asia erikseen

CV:hen laitetaan kaikki, siinä olevat aukot ovat kuulema tosi huono juttu. Muutaman kerran olen kuullut, että CV:ssä mainitut harrastukset ovat auttaneet paikan saannissa. Jopa lyhyet työsuhteetkin kannattaa mainita siellä, tosin jos niillä ei ole varsinaista merkitystä tuota hommaa hakiessa, ne voi niputtaa.

Mä en kyllä itse ole ollut työnantajana tai rekrytoimassa, että en voi olla varma, mutta kuvittelisin, että ei koulutus koskaan huonolta näytä. Mitä sitten jos ihmisellä on kolme koulutusta? Kertoo siitä, että on ainakin ahkera ja ei jää työttömäksi kotisohvalle makaamaan, jos ei löydy alalta töitä. Aukot sen sijaan ei näytä hyvältä, heti alkaa miettimään, että mistä ne aukot on tullut: työttömyydestä, sairaslomasta... Itse olen tämän takia laittanut ulkomailla kieltä opiskelessa vietetyt välivuodetkin CV:hen.

CV; Curriculum Vitae, eli suomeksi elämän kulku. Se toki periaatteessa sisältää kaikki opinnot ja työt, mutta useimmiten sinne merkitään vain suoritetut tutkinnot tai mikäli ainoatakaan tutkintoa ei ole suoritettu loppuun, merkitään esim. KTM (gradua vaille).

Jos siis olet lukenut vuoden tai kaksi jotain, jättänyt kesken ja vaihtanut täysin muualle, eikä hakemasi tehtävässä ole noista opinnoista mitään etua, voit jättää sen mainitsematta. Nyrkkisääntö CV:ssä on ettei se saa olla yli kaksisivuinen ja sen lukemisessa ei pidä rekrytoijan käyttää alleviivaustussia, koska CV ei sisällä oleellisen lisäksi yhtään mitään muuta. Mikäli olet tutkinnon suorittanut loppuun asti, se on syytä CV:ssä lukea. Vaikka siinäkin poikkeus vahvistaa säännön: mikäli tutkinto on selvästi eri tasoinen. Jos siis olet valtiotieteen maisteri ja oikeustieteen kandi, on ehkä turhaa mainita että lukion jälkeen kun et tiennyt mitä elämältäsi haluat, niin suoritit vuoden mittaisen maskeeraajakoulun.

Moikka ja kiitos vastauksistanne! Kun olen aina miettinyt, että onko liika koulutus miinusta työnantajan silmissä. Homman nimi on se, että en ole koskaan ollut varma, työllistynkö haluamallani alalla kun siinä on heikko työllistymistilanne ja en halunnut työttömäksi jäädä, niinpä kouluttauduin alalle, jossa töitä riittää ennen kuin kouluttauduin alalle, joka aidosti kiinnostaa. Rahoitin siis elämäni ja opintoni toisella ammatilla ja tein unelma-alani töitä siinä sivussa. Nyt sitten olen hakemassa "oikean alani" työtehtäviin. Niin siksi mietin koulutusten listaamista, etä onko se negatiivista. Mielestäni 3 koulutusta ei ole liikaa, jotkut sanovat mulla olevan paljon koulutusta? 2 ammattiopiston tutkintoa (joista eka on vaan pelkkä 2-vuotinen tutkinto, ei mitään titteliä).

Kiitos paljon vastauksistanne, en siis häpeä sitä, että mulla on 3 tutkintoa :) Mulla ei juuri ole työttömyysjaksoja ollut elämässäni.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;29270838:
En laittaisi kaikkia, jos on paljon ja täysin erilaisia. Antaa vain sellaisen kuvan, että haahuilee paikasta toiseen, eikä tiedä mitä haluaa.

Eli aika paljon rekrytoijasta kiinni, mitä se ajattelee. 2 tutkintoa kyllä liittyvät toisiinsa ja ekasta tutkinnosta oli hyötyä kun opiskelin toista. Kolmas tutkintoni on täysin erilainen, eli kyseessä alanvaihto (tai oikeastaan juuri sille alalle, minne olin aina halunnut mennä mutta epäröin työllistymistä).

Yhteistyössä