Pitääkö esikoululaisesi vapaapäiviä viikolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heh";23515297]Hankalan aamun takia en kyllä pitäisi kotona, kouluunkin on sitten lähdettävä vaikkei aina niin huvittaisikaan. Jos itse olen vapaalla niin sitten saa lapsikin vapaapäivän, näitä vaan sattuu aniharvoin.[/QUOTE]

Lapsi oppii yllättävän nopeasti tuon hankalan aamun porkkanan.. Ei sanon minä, potkua perseelle ja menoksi! Elämä ei aina ole sellaista että hankalina aamuina voi tehdä käännöksen ja palata petiin!

joo ,kyllä piti. mutta ei mitenkään usein.varmaan jotain 4 kertaa koko eskarin aikana oli "ylimääräinen" vapaapäivä.
mutta sekin vapaa oli jo ennalta sovittu yhdessä lapsen kanssa ja ilmoitettu eskariin ajoissa.ei mitenkään niin, että "apua huono aamu,no ei mennäkään nyt tänään".

Meillä oltiin eskarista pois vain sairaana ja kerran to, pe kun käytiin alkukeväästä risteilyllä. Kun esikoinen meni eskariin, oli kotona 2 ja 0 v. Kyllä joinakin aamuina mietin, että pitäiskö jäädä kotiin, koska koko revohkan liikkeelle saaminen klo 8.15, etenkin talvella oli toisinaan jokseenkin haastavaa. Pidän esikoulua kuitenkin eittäin tarpeellisena valmistautumiskeinona koulumaailmaa varten. Etenkin omalle esikoiselleni, jolla oli vielä paljon opittavaa. Samalla jouduin "harjoittelemaan" itse heräämistä kellon jne. koska sama kuvio oli edessä kun lapsi lähti ekalle. Tosin nuoremmat siinä vaiheessa 3 ja 1.
Vapaapäivien pitäminen silloin tällöin on ihan ok, mutta niitä vanhempia, jotka viettävät vapaita kerran viikossa,ettei käy lapselle liian raskaaksi, en oikein ymmärrä. Hyväksyä voin, mutta ymmärtää en, koska itse en toimisi niin. Tämä on kuitenkin vain minun henk.koht. kantani.

[QUOTE="nanna";23514095]Toi eskarihan on täysin vapaaehtoista. (toisin kuin koulu).

Meillä tosin ei olla haluttu olla päivääkään poissa. Sairaanakin olisivat molemmat olleet menossa. Kaverit vissiin mukavampaa seuraa kuin tylsä äiti :)[/QUOTE]

Eskariin meno on vapaaehtoinen, mutta ainakin täällä on vahva suositus, että siellä myös käydään, jos on ilmoittauduttu mukaan. Toki saa silloin tällöin pitää vapaapäivän. Meillä on melko satunnaisia vapaapäivät. Ehkä kerran kuussa.
Vähän useammin on vain puolipäiväläisenä eli vain sen eskariajan. Muulloin tarttee pari tuntia hoitoaikaa siihen päälle. Kivahan se on, jos on esim. viikottainen vapaapäivä.

Sen sijaan en oikeastaan ymmärrä sitä, että on useasti pitkiä aikoja pois peräkkäin eskarista tai jos käy vaikka vaan kolmena päivänä viikosta. Sillon tuntuu olevan kyse lähinnä äitien mukavuudenhalusta, etteivät viitsi viedä lasta eskariin. (avaa sateenvarjon) Ei siellä helposti varsinaisesti jälkeen jää, mutta paljosta kivasta ja opettavaisestakin voi jäädä paitsi. Saattaa olla esim. askarteluja, joita jatketaan parin päivän tai viikonkin päästä ja sit joku ei ole alottanutkaan.

Meillä vapapäiviä eskarista on ollu vaan muutama ja ne on ollu silloin kun lapsi oli mummin kanssa Ruotsin reissussa ja toisella kerralla mummi vei lapsen teatteriin, jota esitettiin vaan arkiamupäivisin. Muullaiset vapaat ei oikein tule kysymykseen, koska ollaan molemmat vanhemmat töissä, mutta noi pari vapaapäivää on mun mielesdtä ihan ok, koska nyt on viimeinen vuosi mahdollisuus pitää tuollaista lomapäiviä. Koulusta ei sitten olla pois ruotsin ristelyn tai teatterin takia.

Yhteistyössä