Pitääkö lapsen leikkiä kaikkien kanssa vaikkei tahdo?!?

10.04.2008
667
0
16
Meillä täällä taloyhtiössä TAAS tilanne, jossa erään perheen äiti kävi nalkuttamassa omalle lapselleni ja yhdelle toiselle, kun heidän murua ei oteta mukaan leikkiin.

Taustaa sen verran, että ulkona nämä lapset leikkivät aina porukassa. Se ei ole niin "tiivistä" kuin sisällä leikkiminen vaan voi juoksennella sinne tänne. Sisälle tuota yhtä lasta ei kukaan oikein ottaisi, sillä leikeistä tai mistään muustakaan ei tule mitään.

Barbiella leikkiessä lapsi ei osaa leikkiä. Kotileikkiä ei osaa leikkiä. Ei osaa piirtää. TV:tä katsoessa ei pysy paikallaan, vaan kävelee edestakaisin telkkarin edessä ja hokee muille, että tehdään jotain, tehdään jotain, mutta sitten ei osaa mitään tehdä!

Nämä toiset lapset ovat olleet viimeaikoina useastikin meillä silloin, kun tämä eräs ei ole kotona. Nyt tämä äiti suoraan HUUSI ulkona lapselleni, että "sulla ei ole mitään asiaa enää meille, kun aina kun teille mennään, meidän Pirkko ei pääse mukaan!"

Lapsi tuli vähän hämillään kotiin, että eihän se Pirkko ole ikinä ollut kotonakaan eli siis tulossa meille, kun muut ovat tulleet.

Enkä ole kuin ehkä pari kertaa sanonut tälle lapselle että tänään ei sovi, jos on kylään tullut.

Ja tuon naisen lapsille huutaminen on ihan jokapäiväistä. Se on aina niin, että heidän lapsien pitää päästä kaikkeen ja olla parhaita ja jos näin ei olekaan, se on jumankauta aina jonkun muun vika kuin heidän/heidän lapsen.

Voi että, kun aikuiset olisivat aikuisia, eivätkä käyttäytyisi kuin lapset :/ Ja jotenkin niin tutun kuuloista tuo varsinkin tyttöjen kohdalla, aina jotakuta pitää jonkun syyn varjolla syrjiä.

Eikä leikkimään voi pakottaa kenenkään kanssa, mutta aikuisen pitäisi osata luovia siten, että niitä yhteisiäkin leikkejä leikittäisiin. Tuollainen huutaminen ja meuhkaaminen ei synnytä yhtään mitään tulosta.

Pitää...siis siinä mielessä, ettei saa alkaa syrjimään sellaista lasta, joka kuitenkin haluaa toisten kanssa leikkiä.

Ja tuo kyläilyjuttu menee mun mielestä niin, että vuoroin vieraissa käydään. Jos mun tyttöä ei koskaan kutsuta "Aadan" luo, niin ei "Aadakaan" käy meillä jatkuvasti leikkimässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärryksensydän:
oma 5, toiset 6-11v, tämän nalkuttaja-akan lapsi 10

Mun esikoinen on pian 5 v, ja jos pihakavereita ajatellaan niin eniten hän leikkii 4-6 v lasten kanssa...eikä mulle kyllä ole tullut mieleenkään, että mun pitäisi pyytää myös kaikki pihan 10-vuotiaat meille leikkimään, jos nuo pari noin viisivuotiasta täällä ovat :o
Eli joo, alan ymmärtää sinun näkökantaasi :)

Kyllä mä olen sitä mieltä että ei tarvitse leikkiä jonkun kanssa jos sen jonkun kanssa ei viihdy ja sen jonkun kanssa ei ole kivaa. Peruskohteliaisuus pitää tietysti olla eikä toista saa myöskään alkaa kiusaamaan. En mäkään hengaile ihmisten kanssa jos en heidän seurastaan pidä, esim. töissä ym. Miksi pitäisi, kyllä kaikille aina löytyy jostain niitä samanhenkisiäkin kavereita.

Ja siis minä itse puhun aikuisena jota ei koskaan tai harvoin otettu toisten leikkeihin mukaan, olin niin erilainen.. Olen myös ollut kiusattu, mutta se on sitten asia erikseen, kiusaamista en missään suhteessa siedä. Mutta ei ollut kivaa pentuna kun tiesi että muut oli pakotettu leikkimään kanssani, kun olisin ihan hyvin voinut yksinkin leikkiä..

Ja hauskin esimerkki siitä kun lapsi on "pakotettu" leikkimään sen yksinäisen lapsen kanssa on pikkusiskoni, yritin sanoa äidille ettei pakottaisi mutta äiti oli ihan sitä mieltä että kaikkien kanssa täytyy leikkiä.. Teini-ikään tultaessa sisko oli tuon edelleenkin yksinäisen tytön kaveri, nyt jo ihan omasta tahdostaan, ajatteli ettei tartte tytön olla yksin. Niin tämä jonka puolia siskoni oli monia vuosia yrittänyt pitää alkoi juoruilemaan ja haukkumaan siskoani siinä toivossa että saisi enemmän kavereita, ei onnistunut ja menetti sen viiimeisenkin kaverin, siskoni.

Hienoa huomata, että täälläkin ovat nämä tulevien koulukiusaajien vanhemmat kokoontuneena. En minä halua että Pirkko joka ei osaa kaikkea mitä minun upea hieno lapseni osaa niin leikkii minun pikku taiturini kanssa.. Ei Pirkko tarvitse valita mukaan kun se on erilinen eikä yhtä taitava ja upee kuin minun lapseni, voi hyvää päivää.. Opettaisit lapsellesi suvaitsevaisuutta enemmin kuin sitä että lapsia jotak eivät ole yhtä hyviä voi jättää ulkopuolelle yms..

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:
Hienoa huomata, että täälläkin ovat nämä tulevien koulukiusaajien vanhemmat kokoontuneena. En minä halua että Pirkko joka ei osaa kaikkea mitä minun upea hieno lapseni osaa niin leikkii minun pikku taiturini kanssa.. Ei Pirkko tarvitse valita mukaan kun se on erilinen eikä yhtä taitava ja upee kuin minun lapseni, voi hyvää päivää.. Opettaisit lapsellesi suvaitsevaisuutta enemmin kuin sitä että lapsia jotak eivät ole yhtä hyviä voi jättää ulkopuolelle yms..

Pirkko on 10 v, ap:n lapsi on 5 v.

Iso ikäero, erilainen kehitystaso ja erilaiset kiinnostuksen kohteet...ne jo riittää syyksi siihen (mun mielestä ) ettei Pirkkoa kutsuta heille päivittäin leikkimään. Harva 10-vuotias edes jaksaa pikkunappuloiden seurassa olla, ja leikkiä heidän leikkejään heidän säännöillään...eikä taida Pirkkokaan jaksaa, ap:n kertomuksesta päätellen.

meillä oli taannoin sellanen tilanne että naapurin lapsi löi jatkuvasti sekä meidän lasta että muita kavereita. kun tätä oli jatkunut jonkun aikaa mä hermostuin ja menin naapuriin selvittämään asiaa. naapurin ainoa kommentti asiaan oli "miksette vaan vois kaikki leikkiä nätisti yhdessä?". ei pahoittelua, ei anteeksipyyntöä, ei mitään nuhdetta sille lyöjälle. vain ja ainostaan selitys tilanteelle: muut eivät ota hänen lastaan leikkiin. no ei kai kukaan halua leikkiä sellaisen kanssa joka lyö!!

Yhteistyössä