Pitääkö lapsen ulkoilla päivähoidossa säällä kuin säällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sikakova pakkanen??

Siis Suomessa -15 ( tai vähempi, mutta jos tuulee ) on sikakova pakkanen??
Ei ole ainakaan varusteet sieltä lämpimimmästä päästä..Itä-Suomessa asuessa olisi saanut joinain talvina viettää kuukausia sisätiloissa yhtä soittoa...

Tuokin riippuu missäpäin maata asuu. Ennen kun asui keskempänä Suomea ei juuri pakkaset tuntuneet mutta nyt meren rannalla ne iskevät erilailla.

[QUOTE="vieras";26994953]Itselläni ei ole mitään kaipuuta ulkoilmaan hyvälläkään säällä, joten ei todellakaan innostais mennä ulos sateeseen tai kovaan pakkaseen. Mutta koska tiedän, että omat mieltymykseni ei ole ne terveellisimmät, niin kannatan kyllä lasten ulkoilua sääsä kuin säässä :D[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta: miksi sisällä on mukavampaa kuin ulkona raittiissa ilmassa, ehkä ulkoillen ( kävellen/pyörällä) ja nauttien luonnosta? Tai vaikka vaan pihalla istuen ja vaikka lehteä lueskellen.

Tuokin riippuu missäpäin maata asuu. Ennen kun asui keskempänä Suomea ei juuri pakkaset tuntuneet mutta nyt meren rannalla ne iskevät erilailla.

Niin riippuu. Kyllä täällä Helsingissä asuessa tuo -15 pakkanenkin tuntuu aluksi kylmemmältä, kun sellaista ei välttämättä ole montaakaan kertaa talven aikana. Itä- Suomessa tosiaan tuli lähdettyä kevyesti puolen tunnin kävelylle -28 pakkasessakin..

Se mikä on erikoista, että täällä asuessa olen ruvennut inhomaan talvea, pakkasta ja kaikkea mikä liittyy talveen :O Aiemmin talvi oli lempivuodenaika, vaan ei ole enää.
Olisivatko ne etelän huonot talvet syynä..Ja se ettei täällä aurata teitä kunnolla, ei puhdisteta parkkipaikkoja säänöllisesti, yms. eli se talven aika on yhtä taistelua..Junat eivät kulje, bussit ovat tukalan kuumia ( jos matka- aika on vaikka 40min, niin se on pitkä aika..) ja kaikki on vähän kaaosta..

[QUOTE="vieras";26995034]Meitä on monenlaisia, ei kaikki ole reippaita ulkoilmaihmisiä, joille sää on vain pukeutumiskysymys. Ei se tee meistä yhtään huonompia ihmisiä tai vanhempia..[/QUOTE]

Se on toki totta. Silti olen sitä mieltä, että vanhempana joutuu tekemään myös niitä asioita, jotka ei ole itsestä kivoja, itsellä nämä on esim aikaisin herääminen ja lämpimän ruoan laittaminen klo 11 joka päivä! Eli mulle ulkoilukaan ei ole ihan oma valinta, vaan lasten vuoksi ulkoilen vaikka se ei aina itseä miellyttäiskään.

Usein meillä ainakin on iltapäivällä lapsia(17) pukemassa 2hoitajaa . Ennen neljää piti olla ulkona ja jos viimeiset lapset (1-2vuotiaat) olivat 17.30 asti hoidossa niin oli järkevää jäädä sisälle :( vaikka olisi kuinka mielellään mennyt ulos.

Tuolla oli isojen ryhmässä 14 lasta ja 4-5hoitajaa (mukana erityislapsia). Kaikki pukivat itse, meidän tyttö ainoa joka tarvitsi ohjausta kokoajan ja siksi hänellä oli oma hoitaja käytössään kokoajan.

Enemmän tuolla varmaan ongelmana se ettei ohjeista huolimatta kaikki vanhemmat varustaneet lapsia sopivin vaattein. Monet perheet kulttuureista joissa ei ulkoilua näissä pohjoismaisissa määrin harrasteta.

[QUOTE="vieras";26995034]Meitä on monenlaisia, ei kaikki ole reippaita ulkoilmaihmisiä, joille sää on vain pukeutumiskysymys. Ei se tee meistä yhtään huonompia ihmisiä tai vanhempia..[/QUOTE]

Lapsesta ei tarvitse tehdä sohvaperunaa, vaikka itse sellainen olisi. Suomalaiset lapset liikkuu ja ulkoilee muutenkin liian vähän. Eipä tarvitse ihmetellä miksi...

Ihan mielenkiinnosta: miksi sisällä on mukavampaa kuin ulkona raittiissa ilmassa, ehkä ulkoillen ( kävellen/pyörällä) ja nauttien luonnosta? Tai vaikka vaan pihalla istuen ja vaikka lehteä lueskellen.

En tiedä, olen aina ollut mielummin sisällä kuin ulkona. Talvella on kylmä ja kesällä taas liian kuuma ja vaikkei olisikaan, niin siellä on silti kaiken maailman hyttysiä korvan juuressa inisemässä. Ikinä ei ole tullut sellaista tilannetta, että olisin halunnut ulos ilman mitään syytä, joka päivä tosin tulee syystä tai toista ulkona edes käytyä. Ja kyllä, tiedän olevani friikki :D

Usein meillä ainakin on iltapäivällä lapsia(17) pukemassa 2hoitajaa . Ennen neljää piti olla ulkona ja jos viimeiset lapset (1-2vuotiaat) olivat 17.30 asti hoidossa niin oli järkevää jäädä sisälle :( vaikka olisi kuinka mielellään mennyt ulos.

Miten niin järkevää jäädä sisälle? Ja eikö ne isommat lapset osaa itse pukea? Meidän 1v osaa jo jonkun verran pukea itse. En tiedä kovin montaa yli 2-vuotiasta joka ei osaisi itse pukea.

Niin riippuu. Kyllä täällä Helsingissä asuessa tuo -15 pakkanenkin tuntuu aluksi kylmemmältä, kun sellaista ei välttämättä ole montaakaan kertaa talven aikana. Itä- Suomessa tosiaan tuli lähdettyä kevyesti puolen tunnin kävelylle -28 pakkasessakin..

Se mikä on erikoista, että täällä asuessa olen ruvennut inhomaan talvea, pakkasta ja kaikkea mikä liittyy talveen :O Aiemmin talvi oli lempivuodenaika, vaan ei ole enää.
Olisivatko ne etelän huonot talvet syynä..Ja se ettei täällä aurata teitä kunnolla, ei puhdisteta parkkipaikkoja säänöllisesti, yms. eli se talven aika on yhtä taistelua..Junat eivät kulje, bussit ovat tukalan kuumia ( jos matka- aika on vaikka 40min, niin se on pitkä aika..) ja kaikki on vähän kaaosta..

Luulen että juuri nuo syyt tekevät talvesta ikävän. Tässä vaiheessa vuotta sitä alkaa jo kaivata kinoksia ja pakkasia, kauniita talvipäiviä jne. Toisaalta kuitenkin tietää ettei sellaista ole luvassa kuin satunnaisesti. Nykyinen mielikuva talvesta on mustaa ja märkää, pääosin. Senkin kerran kun lunta tulee kunnolla ja pakkaset pitävät sen maassa jonkin aikaa on liikenne ym kaaoksessa (sinänsä ihanaa että saa olla vielä talven kotona eikä tarvi noina päivinä stressata töihin kerkeämisiä jne).

No mun mielestä ulkoillaan! Sitä varten ne vedenpitävät vermeet on hankittu. Jos on se -15 pakkasta, ymmärrän kyllä pk:n hlökuntaa, jos ulkoillaan vaan kerta. Aika tuskaa ehkä pukea parillekymmennelle muksulle talvivarusteet päälle vartin ulkoilua varten... Itse olen sen tehnyt kolmelle muksulle, joten olettaisin, että pph ehtisi tuon tehdä neljälle ;).

Jos nyt on se -30 astetta pakkasta tai sataa ihan kaatamalla / vaakasuoraan, niin sitten ollaan sisällä. Tosiaan illat on syksyllä pimeitä, eikä ulkona ole juuri mitään iloa olla sateessa ja pimeässä. Parempi sitten ulkoilla päivällä. Tästä käytiin vääntöä aikanaan päiväkodissa kun eivät isompien ryhmässä menneet ulos jos näytti vähän pilviseltä tai herranjestas, tihkutti vettäkin aina silloin tällöin. Oli aika hyperaktiivisia muksuja illalla kotona...

[QUOTE="vieras";26995091]Miten niin järkevää jäädä sisälle? Ja eikö ne isommat lapset osaa itse pukea? Meidän 1v osaa jo jonkun verran pukea itse. En tiedä kovin montaa yli 2-vuotiasta joka ei osaisi itse pukea.[/QUOTE]

:D

Tervetuloa päiväkotiin, niin näet hurjan määrän lapsia jotka eivät osaa pukea. Kun jokainen osaa pukea jonkun verran, löytyy silti jopa 20 joita tarvitsee auttaa melko paljon. Nimittäin pelkkien rukkasten laittaminen talvella kahdellekymmenelle on todella rankkaa puuhaa sormille ja selälle ym. Siihen vielä haalarien ja kurahousujen lenkkien laittaminen kahdellekymmenelle, niin ai ai.

Lasten vaatteet ovat mielettömän tiukkalahkeisia ja tiukkahihaisia ja rukkaset järkyttävän tiukkoja ym. Ei vanhempia kauheasti kiinnosta testata etukäteen, pystyykö lapsi tippaakaan suoriutumaan hankalien vaatteidensa pukemisesta.

Paukkupakkasilla, kaatosateella tai pahimmilla liukkailla voi mielestäni lapset pitää hyvillä mielin sisällä. Tihkut ja kurat ja pikkupakkaset eivät ole koskaan ennenkään lapsia estäneet leikkimästä ulkona ja minäkin olen todella tyytyväinen päiväkodin runsaaseen ulkoiluun, kun ei itse kotona jouda enää koko iltaa pihalla istumaan.

Olen ollut tosi tyytyväinen meidän lasten pk:n systeemiin. Vain kaatosateella ja kovilla pakkasilla ollaan sisällä. Pienet tihkusateet eivät haittaa ja pakkasella ollaan vähän lyhemmen ajan pihalla. Oikeanlaiset vaatteet vaan päälle.

Yhteistyössä