Pitääkö lastenkutsuilla olla jotakin ohjelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekakertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekakertalainen

Vieras
Jos, niin mitä?

Lapselle järjestelen tässä 4-vuotisjuhlia, kyseessä ensimmäiset "viralliset" lastenjuhlat. Pidetään naamiaiset. Mietin, että millaista ohjelmaa noihin juhliin pitäisi/kannattaisi järjestää.

Onko vieraille yleensä tapana antaa ns. muistopussukat mukaan juhlista? Lapseni sai syksyllä ensimmäisiltä lastenkutsuiltaan pussin, jossa oli minikirja. rusinoita, tarroja jne. Onko tämä yleinen tapa vai erikoisuus?

Meillä nuo 4-v synttärit oli lähinnä vaan yhdessä oloa. Se kakkupöytä oli ihan riittävä. Ja kun teillä on vielä naamiaiset, niin ei minusta tarvii enempää siihen enää.

Meillä annettiin pikku paperipussukka, jossa oli vähän nalle nameja ja yksi tarra. Tai joku pätkiskin on ihan kiva. Mutta eipä sitä välttämättä tarvii antaa mitään:)

Sit vinkkinä, 5-v synttäreille tarvii jo ohjelmaa;)

Nuo pussukat on valitettavasti yleistymässä. Minun mielestäni vieraita ei ole tarpeen lahjoa ja sankarillekin riittää, kun tuo aivan pienen muistamisen. Melko korkealta aloitatte kun naamiaisista. Mukavasti tulee paineita tulevien vuosien juhlille kun aina odotetaan vaan parempaa ja hienompaa. :D

ehdottomasti.. nykyekrsat niin vallattomia,että meillä 5 vuoti synttäreillä repivät peitonkin sängysta ja rikkoivat apri lelua.. eivät osanneet itse keksiä järkevää tekemistä. koko ajan olisi pitänyt oll ohjelmaa. muuten oli hirveä vilinä.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Miten olis onginta? Vai onko se nykyään ihan out?

Tuota ongintaa olin ajatellut, että jokainen saisi siitä sitten itselleen pienen muistamisen.

Jotenkin en tullut edes ajatelleeksi, että naamiaiset olisi jotakin "hienoa", joka pitäisi "ylittää" ensi vuonna...

Mä en ole järkkäillyt mitään, ihan sen vuoksi kun lapset viihtyy ilman sirkustakin keskenään. Hauskaa on ollut. 5-vuotiaatkaan ei tarvinneet ohjelmaa, saati vanhemmat lapset.

Paljonko vieraita teille on tulossa? Jos vaan muutama, sanotaan max. 5 niin leikki onnistuu varmaan vapaastikin. Jos taas yhtään enemmän niin kannattaa miettiä jotain järjestettyä yhteistä leikkiä. Muuten tulee vaan kinaa ja joku vaan nyhjää nurkassa eikä ole kiinnostunut mistään ;)

Meillä oli 5v. synttäreillä ongintaa ja saaliin sai viedä kotiin. Periaatteessa en tykkää tosta pussukkatavasta, mutta ei ilmankaan ilennyt lapsia kotiin laittaa. Tosiaan on yleinen tapa nykyään. Mutta eihän sen ole pakko olla pussukka. Voit myös hankkia ison klöntin muovailumassaa, sellaista kovettuvaa, mistä jokainen voi muotoilla oman taideteoksensa. Tähän saa menemään mukavasti aikaa ja vieraat saavat oman luomuksensa kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kertokaas, tietävämmät, miten nuo juhlat yleensä etenee?

Olen rajannut juhla-ajaksi puolitoista tuntia.

Siis etkö sä ole ikinä ollut lapsena kenenkään synttäreillä tai eikö sulle ole järjestetty juhlia? Mikä ihmeen avuttomuus ihmisiin on iskenyt. Sähän voit ihan itse päättää, missä järjestyksessä syödään kakkua ja juodaan mehua.

Ja jos haluat välttämättä ohjelmaa, niin kattilaleikki on ihan kiva (leikkijä istuu lattialla silmät peitettynä, puukapusta kädessä. Johonkin lähelle asetetaan kattila, jonka alla on esim. nami. Leikkijä yrittää sokkona löytää kattilan ja paukattaa kapustalla sitä. Kun se löytyy, niin saa pitää sen alta löytyneen yllätyksen. Muut leikkijät voivat opastaa "kylmää, kylmää.. Lämmintä, lämmintä"

Ja aarteen etsintä on myös aika kiva. Siinä lapset joutuu etsimään rasteja, jotka voi olla esim. kysymys tai tehtävä ja lapsien täytyy ratkoa ne. Lopuksi ratkottuaan kaikki rastit lapset löytävät aarteen (se voi olla jotain mitä lapset voivat viedä muistoksi juhlista kotiin)

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Kertokaas, tietävämmät, miten nuo juhlat yleensä etenee?

Olen rajannut juhla-ajaksi puolitoista tuntia.

Siis etkö sä ole ikinä ollut lapsena kenenkään synttäreillä tai eikö sulle ole järjestetty juhlia? Mikä ihmeen avuttomuus ihmisiin on iskenyt. Sähän voit ihan itse päättää, missä järjestyksessä syödään kakkua ja juodaan mehua.

Olin, mutta siitä on niin kauan aikaa jo ;).

Vinkkejä kyselen ihan sillä, kun lapsia on monta, meillä pieni asunto enkä ole ennen tällaisia kutsuja järjestänyt, että jos jollakin kokeneemmalla on vinkata jotakin, mitä kannattaa / ei kannata tehdä, niin tiedän hiukan... ettei menisi ihan riehumiseksi, etenkin, kun aikuisia on vain yksi paikalla juhlien ajan. Tiedän siis, että VOIN järkätä asiat ihan mieleiseeni järjestykseen, mutta kun pyörääkään ei kannata jokaisen keksiä erikseen, niin miksi tähänkin ei saisi kysyä mammapalstalta vinkkejä.

Aika paljon vieraita..
No ensin minusta lapset voisivat kerääntyä yhteen ja laulaa synttärisankarille paljon onnea vaan. Sitten olisi kakun vuoro. Hetki vapaata leikkiä. Jos alkaa mennä rauhattomaksi, niin olisi ekan leikin vuoro. Vapaata leikkiä ja lopuksi vielä yksi leikki, jos aikaa jäljellä ja lapset liian riehakkaalla tuulella. Nuo naamiaiset huomioon ottaen, lapsille voisi hetkeksi pikku diskon, jossa voisivat jammailla puvut päällä:D

Onginta on hitti tuonikäisille, jos on vielä hyvä "merihirviö" töissä ;) Riittää kun laittaa karkkia pussukkaan, ei sen kummemmin tarvitse lahjoa. Kun ei ole sitten karkkia muuten pöydässä tarjolla.
Minusta ohjelma on nimenomaan tarpeen siksi, koska ei ole kovin vaikeaa kerran vuodessa keksiä mukavaa tekemistä lapsille, kun yleensä saavat keksiä itse leikit. Synttärit on erikoistapaus ja siksi mä järjestän aina ohjelmaa ja kilpailuja, joista voi sit muistella vuosia eteenpäin. Lisäksi lapset (päivänsankarit itse) nauttii jo pelkästä juhlien, teemojen ja leikkien suunnittelusta.
Yhteistä tekemistä porukalla, mitä pahaa siinä olis?

Tuli myös mieleen, että olisiko ihan hassu sellainen "paras puku palkitaan" -tyyppinen juttu? Että keksisin jokaisen asusta jonkun jutun, jonka perusteella saisi "mitalin"? Siis tyyliin illan hauskin, pelottavin, yllätyksellisin jne. asu?

Tuli myös mieleen, että olisiko ihan hassu sellainen "paras puku palkitaan" -tyyppinen juttu? Että keksisin jokaisen asusta jonkun jutun, jonka perusteella saisi "mitalin"? Siis tyyliin illan hauskin, pelottavin, yllätyksellisin jne. asu?

Mä en pidä kivana sellaista eriarvoistamista.

Kyllä ja ei.. Nimittäin, lapsi saattaa pahoittaa mielensä, että kaveri saikin ehkä juuri sen mitalin, minkä hän olisi halunnut..

Yhteistyössä