Pitääkö miestä oikeasti kohdella kuin pikkulasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetyttää

Vieras
Luinpa tässä sitten aikani kuluksi erinäisiä parisuhdeneuvoja, ja yllättävän monessa vaikutti asenteena olevan se, että mies ei kykenisi olemaan se itsenäinen ja tasa-arvoinen osapuoli, vaan naisen täytyy aina jollain tavoin kouluttaa ja opastaa miestä.

Etenkin tämä asenne tuli esiin, kun käsiteltiin kotitöitä ja niiden jakoa. Että mies nyt ei kerta kaikkiaan kykenisi omatoimisesti siivoamaan tai laittamaan ruokaa tai mitä muuta tahansa, vaan naisen täytyy aina erikseen pyytää miestä tekemään jotain ja kaikki on suunnilleen väännettävä rautalangasta. (Mistä kyllä ihmettelen, että eikö se ole miehen mielestä loukkaavaa, että nainen pitää häntä idioottina, joka ei kykene tajuamaan itse mitään).

Mun mies ei ainakaan tee oma-alotteisesti MITÄÄN kotihommia!! Ja todellakin on väännettävä rautalangasta! Äskenkin pyysin häntä viemään roskat,niin ei,kysyi mikä pakko ne nyt on viedä?? Vittu että kihahti...MIKSI ROSKAT YLEENSÄ VIEDÄÄN....Joten ei muuta läksin itse ne viemään sen suurempia selittämättä!Kaikki kotihommat teen itse juurikin tästä syystä...en jaksa aina PYYTÄÄ,kun omatoimisesti ei mitään tee! Siinä ajassa kun vänkään hänen kanssa olen jo sataan kertaan kyseisen aisan tehny itse!! Ja roskapussit vain yks esimerkki..

Jos ei ole kotona opetettu, eli isä on sitä laatua ettei pahemmin tee, ja sit mies tapaa naisen, pariutuu niin kyllä se menee niin että mies täytyy "kouluttaa". Kouluta sinä nainen jo äitinä niin ei tarvitse sitten tulevan puolison. :D

Ei tarvitse.

Omaa miestä "joudun" monesti pyytämään että voisitko tehdä tuon kotityön tai korjata tämän, eikä se mua haittaa. Lähinnä näen asian niin että mies ei välttämättä omaa ihan samaa esim. siisteyskäsitystä kuin naiset yleensä, ja jos nainen jotain haluaa miehen tekevän niin se onnistuu nätisti pyytämällä.

Esim. naisen mielestä sukat viedään välittömästi kaappiin kun ne on kuivuneet, kun taas miehen mielestä ne puhtaat vaatteet voi ottaa suoraan narulta sitä mukaa, kun puhdasta vaatetta tarvitsee.

Sen sijaan että räksyttää miehelle että etkö nyt helvetti saa noita lumppujas tuosta kaappiin itse??!! voi kysyä että: veisitkö noi vaatteesi narulta kaappiin, niin saan tuon kuivatustelineen kokoon siivouskaappiin, kun en tykkää että se pyörii tässä eteisessä kulkuväylän tukkeena.

Minä en halua jankuttaa ja nalkuttaa, joten mieheni tekee kotitöitä silloin kun itse katsoo sen tarpeelliseksi eli imuroi silloin kun on todella likaista ja pesee pyykkiä, kun pyykkikori alkaa täyttyä tai vaatteet loppua yms. En tavallaan voi moittia häntä siitä, ettei ihan himona tee asioita. Onneksi en ole itsekään mikään siivousintoilija ja ärsyyntyisin suunnattomasti, jos mieheni huomattaisi minulle jostain tekemättömästä työstä:)

Vastauksena kysymykseen; en tunne yhtään miestä, joka tekisi kotitöitä ilman että tehtävät on erikseen jaettu tai nainen pyytää. Kyllä semmoisiakin varmaan on olemassa, tällä palstallakin monella on täydellinen mies.

Minä en halua jankuttaa ja nalkuttaa, joten mieheni tekee kotitöitä silloin kun itse katsoo sen tarpeelliseksi eli imuroi silloin kun on todella likaista ja pesee pyykkiä, kun pyykkikori alkaa täyttyä tai vaatteet loppua yms. En tavallaan voi moittia häntä siitä, ettei ihan himona tee asioita. Onneksi en ole itsekään mikään siivousintoilija ja ärsyyntyisin suunnattomasti, jos mieheni huomattaisi minulle jostain tekemättömästä työstä:)

Vastauksena kysymykseen; en tunne yhtään miestä, joka tekisi kotitöitä ilman että tehtävät on erikseen jaettu tai nainen pyytää. Kyllä semmoisiakin varmaan on olemassa, tällä palstallakin monella on täydellinen mies.

Vähän pisti silmään tuo viimeinen lause. Meillä on miehen kanssa samanlainen käsitys siisteydestä enkä ole koskaan joutunut sanomaan, muistuttamaan tai käskemään miestä tekemään kotihommia eikä niitä ole meillä erikseen jaettu. Silti ne tulee hoidetuksi tasapuolisesti. Ei se silti ole yhtä kuin että elämä olisi täydellistä, mies olisi kuin mieskalenterista nykäisty ja toisi vähintään kerta viikkoon kukkia.

Ehkä johtuu siitä, että en ole ikinä elänyt parisuhteessa (siis samassa taloudessa) kenenkään kanssa. Mutta jotenkin tuollainen vaan tuntuu ajatuksena melkoisesti itseä alentavalta ja nöyryyttävältä, että joka asiaan joutuisi aina erikseen anelemaan ja pyytelemään apua.

[QUOTE="Anne";28557292]Vähän pisti silmään tuo viimeinen lause. Meillä on miehen kanssa samanlainen käsitys siisteydestä enkä ole koskaan joutunut sanomaan, muistuttamaan tai käskemään miestä tekemään kotihommia eikä niitä ole meillä erikseen jaettu. Silti ne tulee hoidetuksi tasapuolisesti. Ei se silti ole yhtä kuin että elämä olisi täydellistä, mies olisi kuin mieskalenterista nykäisty ja toisi vähintään kerta viikkoon kukkia.[/QUOTE]

Niinp. Ja kaikilla pareilla sit taas ei ole samanlainen siisteyskäsitys ja toista joutuu joskus vähän pyytämään ja muistuttelemaan, mutta se ei tarkoita että mies tai suhde olisi vain sen vuoksi paska.

Meillä kotityöt on oikeastaan aika lailla puoliksi jaettu, mutta pääsääntönä on, että se tekee, kuka ehtii. Tää työpäivien aikana. Toinen huomioitava seikka on, että se tekee, kuka osaa. Eli tässä tullaan autojen vaatimiin töihin, eli isäntä on niissä kätevämpi, joten hän hoitaa ne. Mä taas vastaan lähes täysin pyykin- ja esim. ikkunoiden pesusta. Muuten tehdään hommia ristiin rastiin.

Mutta - mä olen sitäkin mieltä, että jommallakummalla on oltava langat käsissään kotitöiden suhteen, ja hän delegoi niitä muille. Meillä lankojenpitäjänä olen minä, mutta välillä ollaan keskusteltu siitä, että jos siirtäisin ne isännälle. Hän ei kuitenkaan niitä lopulta halua, koska mulla on parempi kokonaiskäsitys kotitöistä. Joten mä delegoin - ja muut tekevät.

Mun mies ei ainakaan tee oma-alotteisesti MITÄÄN kotihommia!! Ja todellakin on väännettävä rautalangasta! Äskenkin pyysin häntä viemään roskat,niin ei,kysyi mikä pakko ne nyt on viedä?? Vittu että kihahti...MIKSI ROSKAT YLEENSÄ VIEDÄÄN....Joten ei muuta läksin itse ne viemään sen suurempia selittämättä!Kaikki kotihommat teen itse juurikin tästä syystä...en jaksa aina PYYTÄÄ,kun omatoimisesti ei mitään tee! Siinä ajassa kun vänkään hänen kanssa olen jo sataan kertaan kyseisen aisan tehny itse!! Ja roskapussit vain yks esimerkki..

Miehet on kyllä mestareita tekemään elämänsä mahdollisimman mukavaksi ja helpoksi..

• Tykkää
Reactions: Data ja Aamuäree
Samaa olen miettinyt ap:n lailla, että ovatko miehet niin avuttomia kuin jotkut naiset väittävät.Lapsuudessani vanhempani eivät tehneet eroa tyttöjen ja poikien välillä, minkä vuoksi minulla vei aikuistuessa aika pitkään tajuta ettei kaikissa perheissä olekaan ollut sama käytäntö. En osannut yhtään suhtautua miehiin, jotka olettivat minusta naisena juuri niitä ominaisuuksia kuin ap naisista kertoili. Ja koin, että osa miehistä karsiutui välittömästi ollessani aivan sokea sille omituiselle pelehtimiselle mitä pariutumisvaiheessa naisten ja miesten rooleihin kuului. Enkä myöskään käsittänyt naistuttujani, jotka puhuivat miehistä kuin nukeista ja joiden kanssa leikitään topakkaa emäntää. Niin kuivaa, niin kuivan kuivaa elämää.

En edelleenkään osaa suhtautua miehiin, en edes omaan mieheeni niin kuin naisen pitäisi. Kyllä siinä on silmiässni yleensä ihminen, joka osaa tai ei osaa tehdä asioita. Minä en pidä siivoamisesta, enkä suostuisi pitkällä tikullakaan järjestelemään miehen vaatekomeroa saati kuluttaisin aikaani jakamalla kotitöitä. Mieheni on niin rasittavan pedantti luonne, että hän se minun kaulukseni oikaisee lähtiessäni liikenteeseen ja natkuttaa huonosti tehdyistä siivoushommista. Ehkä se rooli sitten vain pitää jollakin olla joka perheessä?

Meillä kyllä mies tekee kotitöitä ihan oma aloitteisesti, koti on siistimmässä kunnossa miehen jäljiltä kun mun, jos on päivä lasten kanssa oltu :)
ÅPyykkiä ei pese, eikä juurikaan käy kaupassa, muut hommat tekee

En todellakaan ole joutunut vääntämään rautalangasta yhtään mitään. Enemmän mies kotitöitä tekee kuin minä. Eikä ole aikuiselle ihmiselle joutunut mitään sanomaan; meillä aika saumaton ja sanaton yhteistyö tässä asiassa. Se tekee, joka ekana huomaa tai paikalle osuu.

Äskenkin pyysin häntä viemään roskat,niin ei,kysyi mikä pakko ne nyt on viedä?? Vittu että kihahti...MIKSI ROSKAT YLEENSÄ VIEDÄÄN....Joten ei muuta läksin itse ne viemään sen suurempia selittämättä!

Meillä molemmat pitää talon hyvinkin siistinä oma-aloitteisesti, tiskaa jne. Mutta ikinä ei kummallekaan ole edes mieleen tullut viedä roskapussia roskikseen asioikseen. Se jätetään tuulikaappiin, eteiseen tms ja viedään sitten kun seuraavan kerran mennään ulos ja heitetään matkalla roskiksen ohi. Itsekin ihmettelisin jos joku sanoo että vie roskat NYT!

Jos miehet eivät ole ennenkään tehneet kotitöitä (asunto lienee ollut kaameassa kunnossa), niin miksi ihmeessä sellaisen kanssa pitää mennä yhteen? Vai ovatko miehet lopettaneet kotitöiden teon pariutuessaan?

Mennessään naimisiin miehet ulkoistavat kotityöt sille aina niin puuhaklaalle pikkurouvalle, joka tuntee itsensä niin kovin tärkeäksi nähdessään kotinsa kiiltävän puhtautta.

[QUOTE="miumau";28557201]Sen sijaan että räksyttää miehelle että etkö nyt helvetti saa noita lumppujas tuosta kaappiin itse??!! voi kysyä että: veisitkö noi vaatteesi narulta kaappiin, niin saan tuon kuivatustelineen kokoon siivouskaappiin, kun en tykkää että se pyörii tässä eteisessä kulkuväylän tukkeena.[/QUOTE]

Hyvä - mutta suomalaisnaisten puhumistapa on aika suoraviivainen ja koreilematon tosi usein :) En pidä siitä yhtään muuten.

Meillä tuo on toisin päin. Itse olen ns. sokea sotkuille, ja olen sanonut että mies saa kyllä pyytää ja vaikka käskeäkin siivoamaan aina kun haluaa.
Muuten se menee aika helposti siihen että hän tekee melkein kaikki kotityöt :rolleyes: *nolo*

Meillä tuo on toisin päin. Itse olen ns. sokea sotkuille, ja olen sanonut että mies saa kyllä pyytää ja vaikka käskeäkin siivoamaan aina kun haluaa.
Muuten se menee aika helposti siihen että hän tekee melkein kaikki kotityöt :rolleyes: *nolo*

meillä on sama (ilman tuota käskytyskohtaa, tietty :) )
enkä ole ikinä osannut ajatella, että se johtuu jalkovälistä, vaan ihan vaan luonteesta/elämänkokemuksen tuomista tavoista ja kulttuurista.

Kun on vaan se kaverini petrakin siistimpi kuin laura, enkä sitäkään epäile rintojen koosta johtuvaksi. (vai mikä voisi se naiseuden mitta olla, joka naisjoukon sisällä esiintyviä eriäväisyyksiä selittää kätevästi sukupuolen kautta?)

[QUOTE="mies";28558204]Hyvä - mutta suomalaisnaisten puhumistapa on aika suoraviivainen ja koreilematon tosi usein :) En pidä siitä yhtään muuten.[/QUOTE]

Niinno, ei ne suomalaiset miehetkään mitään varsinaisia sanantaitajia ole :) verrattuna esim. espanjalaisiin miehiin. Mutta mää tykkään suomalaisista miehistä, en kestäisi jos mies olisi sellainen liirum laarum peffannuoleskelija.

Mutta jos kumppani puhuu aina töykeästi, ei se varmaan ole kansallisuudesta kiinni. Ja siitä voi huomauttaa.

Yhteistyössä