Pitääkö naisen viimeistään 25-vuotiaana alkaa lihoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi luoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi luoja

Vieras
Ja bmi:n olla vähintään 24 ja kehonkoostumuksen rasvapitoinen? Olen viimeaikoina törmännyt muutamiin lukioaikaisiin tuttuihin ja moni heistä on lihonut, lienee sinänsä ihan yleistä. Mutta sitten kun on lihominen tullut puheeksi kavereiden kanssa (sivuttu sitä muiden lihomista), niin heidän mielestään sen kuuluukin olla niin ja ne, jotka ei vanhemmiten liho, ovat jotenkin ongelmaisia tai pakkomielteisiä. Kärjistettynä toki, mutta ihan kuin se kuuluisi asiaan, vaikka eihän se tosiaan niin ole.

Eräskin kaveri suuttui mulle, kun mainitsin, että olen laihtunut 9 kiloa ja olen taas samoissa mitoissa kun 19-vuotiaana. Hän ei voinut ymmärtää, miksi laihdutin ja että en nyt ymmärrä, että 28-vuotiaana ei kuulukaan näyttää samalta kuin nuorena (nyt olen kai ikäloppu sitten). Olen typerä ja sairas. En saisi pyrkiä samaan painoon, koska siitä on monta vuotta.. Ihan kuin jokainen vuosi toisi väkisin pari kiloa.

Vanhemmiten kuulemma kroppa muuttuu ja sen paino lisääntyy väkisinkin. Just. En voinut kuin nauraa. MIten se muuttuu ja mistä se paino tulee, jos ei läskistä ja jos se kuuluu asiaan? LÄskihän ei sinänsä kuulu asiaan. Liiallisesta syömisestä se yleensä tulee.

Onko tämä "ikälihominen" (voiko siitä edes puhua 20-30v haarukassa..) sellainen juttu, että jos ei liho, niin muut kokevat sen oudoissa mielissään niin, että yrittää olla jotenkin parempi. Sama ilmiö kuin se, että jonkun lapsi nukkuu hyvin ja tuoreen äidin kroppa on upeassa kunnossa.

Pitäähän sitä tehdä enempi töitä iän karttuessa kroppansa eteen, harvalla niin hyvä perimä, että se ominapuineen kunnossa pysyy.
Moni antaa sen tapahtua, toiset kuten sinä, ei anna.
Kaikille on tilaa.

Enpäs tiedä kuuluuko lihoa. Mutta monelle niin kai käy.

Minä painan nyt 28 vuotiaana saman verran kuin päästessäni ripille. Pari kiloa vähemmänkin. Olin teininä aika pyöreä (pullamössö), 60kiloa tais olla parhaimmillaan painoa.
Enkä mä ainakaan koe, että olisin parempi kuin muut. Se paino vaan on jumiutunut noihin lukemiin, vaikka kroppa onkin muuttanut muotoaan. Raskauskin muutti ulkonäköä, mutta ei painoa.

Oletteko muuten koskaan ajatelleet, että kauneusihanteitakin on erilaisia?
Minä en esimerkiksi näkisi itseäni kauniiksi laihana, enkä lihavanakaan. Tälläinen sopivan pehmeä on minusta kaunista.

No mä oon 30. En halua alkaa näyttää keski- ikäiseltä, vaikka lihomalla sen helposti voisinkin tehdä. Mulla ei ole tarve kehoni puolesta näyttää mitenkään erilaiselta, kuin 15 vuotta sitten.

[QUOTE="vieras";23124040]Annahan ap kaikkien elää tavallaan. Se on fakta, että monilla aineenvaihdunta hidastuu. Itselläni kävi niin, että pajunvitsasta tuli jotain muuta.[/QUOTE]

Itse asiassa tuota on sivuttu monissa laihdutusohjelmissa viime aikoina, että hitaaseen aineenvaihduntaan vedotaan aika usein. Testeillä voidaan kuitenkin todeta että se on ihan normaali, se painon nousu vaan johtuu jostain muusta. Joillain on hitaampi aineenvaihdunta kyllä, mutta aika harvalla loppupeleissä.

Tiedä häntä lihoomisesta, mutta massaa mulle on tullu lihasten muodossa, eli myös paino on lisääntynyt ;) tupakin lopettamisen yhteydessä pompsahti viitisen kiloo painoo päälle, ja tuntuu pysyvän kiinni. Oon onnellinen et oon saanu tähän riukukeppiin lihaa ympärille. BMI nyt n. 23. Kymmenen vuotta sitten oli n. 19 ja olihan se laiha...

Mun bmi on aina ollut normaalilukemissa, ennen lapsia olin hädin tuskin normaalipainon alarajalla, viimeisillään raskaana lähempänä ylärajaa (ei sillä että sitä voisi verrata mutta kuitenkin) ja nykyään taas lähestyy sitä alempaa rimaa. Ja ikä lähestyy kolmeakymppiä.

Kroppaani olen tyytyväinen vaikkakin tiivistyä vielä vähän haluan. Yhtään vaikeampaa ei ole painonhallinta ja kiinteytyminen ollut 28-vuotiaana kuin 18-vuotiaana.

Ei todellakaan kuulu, missään iässä. mulla on nyt noussut paino samoilla syömisillä eli syömisiä on vähennettävä tai liikuntaa lisättävä. Ikää 55, enkä halua alkaa leviämään/paksuuntumaan.

Joo joskus sitä ihmettelee mistä nämä kilot on tullu...15-vuotiaana painoin jotain 45 kg ja nyt kolmivitosena 89 kg... Ei raskauksia eikä muuta selittävää takana, paitsi tietysti liika syöminen...

Miksi sitä pidetään niin kamalana ajatuksena, että haluaisi näyttää vaikka 25-vuotiaana samalta kuin 16-vuotiaana?

Mikä siinä siis on se kauhistuttava asia? 16-vuotiaan kroppahan (ainakin itselläni oli) on usein kaunis, hoikka ja siloinen, ei selluliittia ja kiinteä! Miksi siihen eisiis saisi pyrkiä? Miksi pitää kerätä ihraa ja pyrkiä irti siitä, että kroppa näyttäisi nuorelta? Nuori vartalo on kaunis, kauniimpi kuin vanha.

Alkuperäinen kirjoittaja höps;23124303:
Miksi sitä pidetään niin kamalana ajatuksena, että haluaisi näyttää vaikka 25-vuotiaana samalta kuin 16-vuotiaana?

Mikä siinä siis on se kauhistuttava asia? 16-vuotiaan kroppahan (ainakin itselläni oli) on usein kaunis, hoikka ja siloinen, ei selluliittia ja kiinteä! Miksi siihen eisiis saisi pyrkiä? Miksi pitää kerätä ihraa ja pyrkiä irti siitä, että kroppa näyttäisi nuorelta? Nuori vartalo on kaunis, kauniimpi kuin vanha.

Ei ole kyse ihrasta vaan siitä, että 15 ja 16 vuotiaat ovat lapsia, teinejä, pikkutyttöjä, miksi ihmeessä haluat näyttää lapselta?? Oksettavaa. Sellaisesta ihmisestä joka ihannoi lapsen vartaloa tulee mieleen pedofiili.

Yhteistyössä