Pitääkö olla huolissaan sikön koko asiaa... rv 20+5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tarvitseeko olla huolissaan kun vauvan koko vastaa rv. 21+2 ja raskasuviikkoja on siis 20+5?

Jäin vaan miettimään kun kätilö oli niin tohkeissan, että nyt pitää alkaa diabetesseuranta yms. jottei vauva kasva liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
siis eihän tos oo kun 3pvää väiä!hei haloo taas..

No niinpä :( nyt sitten lähetettä Jorviin ja kaiken moiset diabetestutkimukset yms. kun vauva on SUURI... Ekassa ultarassa oli kuulemma PIENI suhteessa raskausviikkoihin :(

Siis mitä ihmettä?
Tajusiko tämä kätilötäti että heittää tosiaan sen 3 päivää - joka menee ihan täysin normaalin kokovaihtelun piikkiin. Uskomatonta...

Alkuperäinen kirjoittaja mipsu:
mulla vastas viikkoja 21+1 ja oikeasti oli 19+5.

Puututtiinko siihen mitenkään? Kuten esim. insuliinilla uhkailulla ja diabetessuraantaan laittamisella?

Mulla paino on noussut raskauden aikan 0,120g ja kätilö tosiaan oli huolissaan tosta vauvan suuresta koosta. Viikkoja siis 20+5...

Ei mitään sanottu. Alunperin kyllä np-ultrassa siirrettiin LA:ta viikolla eteenpäin. Eli nyt olisi paremmin vastannut menkoista laskettua aikaa. Ootan mitä neuvolantäti huomenna sanoo. :) Kai mulla lääkäriaikakin alkaa kohta olla? Nyt viikkoja 22+4.

Kuitenkin pissa ollut aina puhdas. Eikä ole sokerirasituksestakaan mitään puhuttu, kun ei paino mulla ole noussut.

Voi olla et jos sikiö on ensin kasvanu miinuskäyrällä, ollut pieni ja sit alkanut kasvaa vauhdilla niin tarttuvat helpommin nimenomaan siihen muutokseen kasvussa.
Hyvähän se on et tarkistavat tilanteen koska esim.raskausdiabetes saatetaan voida hoitaa pelkällä ruokavaliolla kun ajoissa puututaan.
Sinällään tuo sikiön koko ei kovin ihmeellinen ole, meillä yksi lapsista kasvoi koko ajan pari viikkoa edellä eli jo viikolla 12 vastas viikkoja 13+6, ja oli hoitoalkuinen raskaus eli raskauden kesto oli kuitenkin se 12 viikkoa varmasti silloin.

Se vähän riippuu minkä mitan mukaan vastaa isompaa. Sokerivauvat kasvattavat mahanympärystä, muut mitat voivat olla täysin yksilöllisiä.

Mulla nuorimmalla oli reisiluun mitta lähes viikkoa isomman kuin piti. Syntyikin sitten pitkä, 56-senttinen poika.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi olla et jos sikiö on ensin kasvanu miinuskäyrällä, ollut pieni ja sit alkanut kasvaa vauhdilla niin tarttuvat helpommin nimenomaan siihen muutokseen kasvussa.
Hyvähän se on et tarkistavat tilanteen koska esim.raskausdiabetes saatetaan voida hoitaa pelkällä ruokavaliolla kun ajoissa puututaan.
Sinällään tuo sikiön koko ei kovin ihmeellinen ole, meillä yksi lapsista kasvoi koko ajan pari viikkoa edellä eli jo viikolla 12 vastas viikkoja 13+6, ja oli hoitoalkuinen raskaus eli raskauden kesto oli kuitenkin se 12 viikkoa varmasti silloin.

No joo, siis meidän sikiö oli rv 12 koko rv 11+6 ja kätiön mielestä oli siis PIENI suhteessa rv:n. Nyt siis ISO....

Olen joo käynyt omalla neuvolatädillä ruokavalioneuvonnassa, ensimmäinen paastoarvo oli 5,5, jonka vuoksi siis on jo käyty nämä asiat läpi. Mutta tänään ultrassa kätilö kehtitteli tästä nyt jonkun suuremman ongelman...

Yhteistyössä