Pitääkö rotukissan ostajan aina leikkauttaa kissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruski

Vieras
Muutamaa eri rotua olen harkinnut ja kun on tullut puhetta kissan leikkauksesta niin sitä on aina vaadittu. Pentuja ei ole tarkoitus tehdä eikä kasvattaa, mutta en haluaisi kissaa leikkauttaa mikäli siihen ei tule tarvetta. Kuulin myös, että leikatuilla poika kissoilla tulee helposti virtsakiviä? Kalliin tyttö rotukissan jos hankkii niin en haluisi heti siihen yli 100e leikkausta. Onko teitä vaadittu kissan leikkaus kun hankitte rotukissan ja mitä rotua teillä on?

Mä olen huomannut saman, kaikki rotukissoja myyvät melkein vaativat että kissat leikataan ja toisaalta myös ymmärrän sen koska nykyään on niin paljon kissoja jotka jää heitteille kun lisääntyvät reissuillaan niin kovasti ja ihmiset lopulta kyllästyvät niihin. Kyllä ne kasvattajat usein huomioivat sen leikkauttamisen siinä kissan hinnassa.

[QUOTE="vieras";28912739]Mä olen huomannut saman, kaikki rotukissoja myyvät melkein vaativat että kissat leikataan ja toisaalta myös ymmärrän sen koska nykyään on niin paljon kissoja jotka jää heitteille kun lisääntyvät reissuillaan niin kovasti ja ihmiset lopulta kyllästyvät niihin. Kyllä ne kasvattajat usein huomioivat sen leikkauttamisen siinä kissan hinnassa.[/QUOTE]

Kasvattajat ajattelee myös sitä rodun puhtautta. Eivät oikeen tykkää jos astuttaa rotukssan ei-rotukissan kanssa (tai väärän rotuisen).
Enkä kyllä tiedä onlisiko 100e enää paljoakaan jos on valmis maksamaan muutenkin useamman sata euroa kissasta.

(ja se kissan kiima ON kamalaa kuunneltavaa :| )

Ei kai nyt sentään, kun kissan on ostanut ja maksanut kai sen itse saa päättää leikkauttaako vai ei.
Ihmettelen kyllä, kuka haluaisi pitää asunnossaan leikkauttamatonta kissaa, varsinkin kollia. Se kusenhaju on ihan järkyttävä, ja leikkaamattomathan alkavat usein merkkailla, eli pissailla pitkin asuntoa. Tosi "hauskaa".

En kyllä jättäisi kissaa leikkauttamatta jos ei ole tarkoitus teetättää poikasia. Jopa tyttökissat kuseksii pitkin asuntoa kiiman aikana. Ja haisee ihan kamalalle. Eikä sitä jaksa millään katsoa kun koittaa persettään tarjota koko ajan ja huuta himoissaan yötäpäivää.

[QUOTE="vieras";28912804]Se lukee siinä kauppasopimuksessa että ostaja sitoutuu steriloimaan kissan siihen ja siihen mennessä. En tiedä sitten kyllä voiko kasvattaja mitään jos ei leikkautakkaan.[/QUOTE]

Riippunee täysin kasvattajasta, ei mulla ainakaan kauppasopimuksissa ole mitään mainintaa sterilisointiajoista. Kasvattajat itse sitten jälkeenpäin kyllä kyselivät kissojen kuulumisia , ja onko kissat leikattu jne.

Uskon että parin kiiman jälkeen, ette enää harkitsekaan sitä, että ette leikkauta kissaa. Tyttökissalla voi ne kiimat tulla melkein yhtä mittaa ja se on kamalaa kuultavaa, kun toinen kiipeileem melkein pitkin seiniä ja mouruaa.

No voihan se kasvattaja vaatia vaikka kuuta taivaalta, mutta ei se mitään merkkaa.
Ehdottaisin sitä että kasvattaja tulee leikkaushinnassa vastaan vähintään puolella, niin minä lupaan leikkauttaa kissan.

Ilman hinnanalennusta tekisin todellakin sen päätöksen ihan itse haluanko oman kissani leikkauttaa vai en.

[QUOTE="vieras";28912804]Se lukee siinä kauppasopimuksessa että ostaja sitoutuu steriloimaan kissan siihen ja siihen mennessä. En tiedä sitten kyllä voiko kasvattaja mitään jos ei leikkautakkaan.[/QUOTE]

Ei voi, jos antaa hinnanalennuksen vastineeksi siitä että ostaja leikkauttaa kissan niin sitten se tulisi tehdä.

Ilman hinnanalennusta on ihan sama mitä kissallasi teet tai olet tekemättä.

Tietenkin on reilua ja oikein tehdä niin kuin lupaa, mutta itse koen niin että jos minulta vaaditaan kohtuuttomia, niin voin itsekin käyttäytyä kohtuuttomasti.
Ainakin hiukan.

Yhteistyössä