Pitääkö soittaa ennen synnyttämään lähtöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ei nimimerkkiä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ei nimimerkkiä"

Vieras
Osaako joku sanoa, saako synnytyssairaalaan mennä soittamatta sinne etukäteen, jos on itse todennut synnytyksen olevan käynnistynyt?

Siksi kyselen, kun nykyisin puhutaan että matka- ja kotisynnytykset yleistyvät, syynä se että synnytyssairaaloita on lakkautettu ja toiseksi se, että kun synnytyslaitokselle soittaa ja kertoo synnytyksen käynnistymisestä, niin kuulemma melko poikkeuksetta käsketään vain olla kotona vielä ja vielä ja vielä, ihan viimeiseen asti.

Olen menossa lähiviikkoina synnyttämään toista lastani Helsingissä. Ystäväni noudatti toisen synnytyksensä kohdalla ohjetta, että soittaa sairaalaan ennen kuin lähtee kotoa, ja sieltähän käskettiin odotella yhä rauhassa kotona, mennä lämpimään suihkuun ja ottaa vaikka Panadolia. Samoin oli tehty minulle ensimmäisen lapseni kohdalla, ohjeena että sitten vasta voi lähteä tulemaan kun supistuksen aikana ei enää pysty puhumaan eikä kerta kaikkiaan kestä enää olla kotona.

Ystäväni synnytys eteni tuon soiton jälkeen yllättäen tosi nopeasti ja hän synnytti täysin yllättäen kotinsa vessaan. Kätilö oli arvioinut puhelimessa, että kyllä siinä varmaan menee vielä pitkään, että ei mitään kiirettä... Ensimmäinen synnytys oli kestänyt hänellä noin 15 tuntia, kun taas tuo toinen lapsi tuli alle kahdessa tunnissa ensimmäisestä kipeästä supistuksesta.

Hän ei sattuneesta syystä enää soittaisi etukäteen ja kyselisi että joko saa lähteä tulemaan, jos on vielä joskus tulevaisuudessa menossa synnyttämään... Itse nyt mietin, että saako synnytyslaitokselle lähteä soittamatta ns. omin luvin, vai onko sinne aina pakko soittaa etukäteen, kun puhelimessa tulee aina kuitenkin ohjeeksi, että ota Panadolia ja pysy vielä kotona. Eihän se ole synnytyslaitokselle vievälle taksinkuljettajallekaan kiva, jos pitää jännätä että synnyttääkö tuo tuossa puolen tunnin ajomatkan aikana autoon ja joutuuko kätilöksi... Täällä siis mennään taksilla ja isä jää isomman lapsen kanssa kotiin. Matkaan kuluu ainakin puoli tuntia, ruuhka-aikaan ja jos ei saa taksia heti, voi mennä pidempäänkin.

Suuttuukohan synnärin ihmiset jos vain menee sinne? Mulla siis tilanne, että laskettu aika on parin viikon päästä ja jo pari viikkoa sitten todettiin, että vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, kohdun ulkosuu on useamman sentin auki ja kohdunkaula jo melko olemattomiin lyhentynyt. Harjoitussuppareita ollut tosi paljon useamman viikon ja iltaisin supistelee lähes jatkuvasti pienestäkin liikkeestä, paitsi jos olen pitkälläni sängyllä. Voisi ehkä tuosta lähtötilanteesta edetä nopeahkostikin sitten kun synnytys oikeasti käynnistyy, että en itse jäisi välttämättä odottelemaan kotiin kovin moneksi tunniksi ja syömään Panadolia, jos supparit tulevat kipeinä.

T. arkajalka, joka ei haluaisi riskeerata kotisynnytyksen kanssa, mutta joka toisaalta yleensä noudattaa ohjeita ja niiden mukaan ei pidä lähteä ennen kuin soittaa synnärille ja "saa luvan"...

Tietysti pitää soittaa, siellä voi olla täyttä ja sua ei oteta edes sisään, sillon käännytetään ovesta ulos toisee sairaalaan. Kyllä tälläset asiat kerrotaan etukäteen miksi et kuuntele mitä sulle puhutaan?

[QUOTE="urpo";29621771]Tietysti pitää soittaa, siellä voi olla täyttä ja sua ei oteta edes sisään, sillon käännytetään ovesta ulos toisee sairaalaan. Kyllä tälläset asiat kerrotaan etukäteen miksi et kuuntele mitä sulle puhutaan?[/QUOTE]

vittunaama hiljaa siellä!

kannattaa soittaa, jos siellä ei olekkaan tilaa. mutta voit olla soittamattakin.

vittunaama hiljaa siellä!

kannattaa soittaa, jos siellä ei olekkaan tilaa. mutta voit olla soittamattakin.

Täällä eteläsuomessa menee synnärit kiinni jos on täyttä, täällä käännytetään pois jos ei ole tilaa niin ei ole tilaa, kuka urpo lähtee sinne turhaa ja synnyttää sitte ambulansissa matkalla toisee paikkaa. Kyllä ne moneen kertaan sanoo, että pitää soittaa eka. Mutta itsekäät mammat jota eivät omaa nenää pidemälle nää eivät näitä ohjeita ota tosisaa ku eihän täällä maailmassa ole muita kuin te.

Aha, just joo. Tämäkin oli sitten tällainen foorumi jossa menee heti riitelyksi ja tyyli on muutenkin epäasiallinen. Suoli24.fi:n tasoa. Eipä kannata rekisteröityä. Vittuilkaa keskenänne. Kiiitti ja moro.

[QUOTE="urpo";29621792]Täällä eteläsuomessa menee synnärit kiinni jos on täyttä, täällä käännytetään pois jos ei ole tilaa niin ei ole tilaa, kuka urpo lähtee sinne turhaa ja synnyttää sitte ambulansissa matkalla toisee paikkaa. Kyllä ne moneen kertaan sanoo, että pitää soittaa eka. Mutta itsekäät mammat jota eivät omaa nenää pidemälle nää eivät näitä ohjeita ota tosisaa ku eihän täällä maailmassa ole muita kuin te.[/QUOTE]

No täällä missä on synnäri kahdensadan kilsan välein on parempi mennä sinne lähimmälle .

meille sanottii ettei tarvii välttämättä soittaa, soitimpa kumminkin kun lähtöä aloin valmistelemaan 4aikaa aamulla, jos olis päivällä ollu en olis varmaa soittanut, puhelimes sanottiin että jos tuntuu siltä että et enään pysty olemaan ja olet särkylääkettä ottanut/ollut lämpimässä suihkussa niin tervetuloa. 6aikaa oltii sairaalassa, kivusta huolimatta olin vasta 3cm auki mutta sinne sain jäädä :).

Mua huvittaa toi särkylääke tossa yhteydessä, ihan oikeesti se ei auta yhtään. Miksi sitä käsketään syömään, sama kuin hoitaisit irronutta kättä laittamalla märän rätin otsalle.

Aina pitää soittaa. SZe sanotaan selvästi hel.fi-sivuilla. Kätilö arvioi synnyttäjän tilanteen puhelimessa ja siihen voi kyllä luottaa.

Jos joku on niin tyhmä ettei itse tajua milloin pitää viimeistään lähteä kotona, niin se on sitten omaa hölmöyttä eikä synnytyssairaalan vika, eikä sellaisen yksilön pitäisi edes lisääntyä. Siitä ne matka- ja kotisynnytykset vain johtuvat, että kaikenlaiset vajakit lisääntyvät.

Eikä sitä ambulanssia sitten tilata! Jotain kovaa verenvuotoa lukuun ottamatta sellaista hätää ei olekaan, ettei sairaalaan voisi mennä tavallisella autolla.

Ei tullut mieleen soittaa, kun tiesin synnytyksen käynnistyneen (toinen synnytys). Pelkäsin synnyttäväni autoon vaikka olin vasta 3cm auki. Silti sain epiduraalin melkein heti, kun sanoivat ettei muuten ehditä ja olin aika tuskissani. Miten sen kivun voikin näin unohtaa, kun sillon tuntui että kuilen, mutta nyt alkoi vauvakuume :D Meillä yksi sairaala ja en saanut sitä numeroa googletettua kun yritin, niin osa vesistä meni. Ei pystynyt.

Ekalla piti vaan tarkistaa kun supisti liian aikaisin säännöllisesti, mutta synnytys olikin jo käynnistynyt. Sillon soitin ja eivät meinanneet ottaa kun eivät uskoneet. Saman 3cm olin auki silläkin kerralla sairaalassa.

Mutta kai se olisi ihan hyvä soittaa niin voi päästä nopeammin huoneeseen kun osaavat varautua. Itse odotin käyrillä täristen kylmästä ja jännityksestä aika kauan kun kesti saada huone.

Pitää soittaa, arvioivat kiireellisyyden puhelimitse. En tiedä noista kotisynnytysten yleistymisestä, onko tosiaan niin että kätilöiden puhelinarvioiden ja neuvojen takia nämä ovat yleistyneet? Olisko syy kuitenkin harvaan-asuttujen alueiden lakkautetut synnytyssairaalat.
Itse soitin ensin, osuin vieläpä todella kiireelliseen päivään. Sain "lähtöluvan" samantein. Onneksi, vaikka yhtään kipeää supistusta ei vielä ollut tullut. Kaikki huoneet olivat täynnä - onneksi saivat viime hetkellä järjestettyä huoneen jotta sentään ponnistusvaiheessa ehdin sängyn päälle. Luulen, että jos tällöinkin synnyttäjät olisivat tulleet ovesta täysin omien fiiliksiensä mukaan ilman soittoja, olisin minäkin saanut ponnistaa lapsen lahkeeseen siinä samaisella käytävällä.

Kyl pk-seudulla kannattaa soitta eka. Sulku voi aivan hyvin olla ja osavat heti sanoa ettei mahdu eikä oteta vaan sinne ja sinne sairaalaan. Turhaa ramplata sinnetänne sen sijaan että kotona jo tietää minne mennään. Mä soitin eka ja ilmotin että mä tulen nyt, enkä kyselly että saanko. Silti osasto meni just sulkuun ja jouduttiin kärvistään sinne päivystysosastolle kunnes tuli tilaa synnäripuolelle. Joskus tosiaan on niitä vauhtisynnytyksiä eikä ne kätilöt aina osaa arvioida näkemättä. Jos oma olo kertoo niin lähetään eikä kysellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29621791:
Jos ei ole tilaa ja seuraavaan synnäriin on 300 kilsaa matkaa....? pidä vaan jalat ristissä

Toisen lapseni synntykseen konttasin sisään soittamatta, otti ne vastaan

Tässä aloituksessa oli kyse Helsingistä. Ei ole mitenkään harvinaista, että sairaalassa on sulku päällä ja synnyttäjät ohjataan toiseen sairaalaan. Paljon helpommin ja nopeammin asiat etenee, kun voi ajaa suoraan oikeaan sairaalaan, eikä tee turhaa reissua täyden sairaalan kautta.

Joo, minäkin kuulin tuon äskettäin tv-uutisista ja siinä sanottiin, että suunnittelemattomat koti- ja matkasynnytykset ovat lisääntyneet Etelä-Suomessa kahdesta syystä: siksi että synnytyssairaaloita on lakkautettu JA äitejä kehotetaan pysymään kotona ihan viimeiseen asti. Kyllä tuo jälkimmäinen pitää paikkansa.

Tästä on myös omakohtainen kokemus vuoden takaa, kun neljäs lapsemme syntyi suunnittelematta kotona. Matka sairaalaan olisi kestänyt enemmän kuin 30 minuuttia ja edellisissä synnytyksissä ehdin hyvin perille. Ensimmäinen alkoi supistuksilla joita seurailin kotona ohjeiden mukaan siihen saakka, ettei supistuksen aikana pystynyt enää puhumaan. Siitä tunti sairaalassa ja vauva oli sylissä. Toinen käynnistyi vesien menolla mutta supistuksia ei kuulunut, joten piti mennä sairaalaan joka tapauksessa. Kolmas käynnistyi heti voimakkailla supistuksilla ja juuri ja juuri ehdittiin sairaalaan ponnistamaan, kun tilasin taksin silloin ruuhka-aikaan (Helsingissä juuri) ja lähdin ehkä vähän myöhemmin kuin olisi pitänyt. Mieheni jäi muiden lasten kanssa kotiin. Mitään kivunlievitystä en ehtinyt saada ja siinä mielessä sekä kiireen takia kolmas synnytys jäi mieleeni siihen asti vähiten ihanana synnytyksenä. Ei sekään nyt ihan syöksysynnytys ollut, vaan olin vain olettanut että avautumisvaihe kestää pidempään ja sairaalasta kehotettiin olemaan rauhassa kotona.

Neljäs synnytys meni taas eri tavalla alusta alkaen kuin nuo edelliset. Siinä meni vedet ja samantien alkoivat myös voimakkaat ja säännölliset supistukset. Oli sellainen tunne että tässä menee ehkä vähemmän aikaa kuin edellisissä synnytyksissä ja pitäisi kohta lähteä kohti synnytyssairaalaa. Edellisten perusteella sieltä arvioitiin kuitenkin puhelun aikana, että pystyt vielä puhumaan ilman kovin suuria vaikeuksia, joten odottelehan vielä ja mene vaikka lämpimään suihkuun. Niin tein. Ehkä vartin päästä rupesi tuntumaan siltä että nyt on muuten oikeasti kiire lähteä sairaalaan ihan justiinsa eikä vasta aamulla... Mies tilasi siltä istumalta taksin, joka ei edes ehtinyt pihaamme siihen mennessä kun minulla oli jo vauva sylissä siellä suihkun lattialla. Se tapahtui todellakin äkkiä eikä ponnistustarvetta pystynyt mitenkään pidättelemään. Eli tässä tapauksessa synnytyssairaalasta puhelimitse arvioitu "ei mitään kiirettä vielä" meni aika totaalisesti metsikköön ja synnytin tahtomattani kotona. Koko synnytys kesti vesien menosta vauvan syntymiseen alle tunnin.

Oma kokemukseni on se, että ainahan sitä kehotetaan olemaan kotona vielä, oli tilanne mikä tahansa. Paitsi tietysti jos tulee vihertävää lapsivettä (lapsi kakannut veteen) tai paljon verta tms. Jos on "vain" supistuksia niin kotona vain ja ainakin uudelleen synnyttäjän omalla vastuulla on kyllä ihan kokonaan arvioida itse, että odottaako vai ei. Neuvo kun on joka tapauksessa se odottele vain vielä ja mene vaikka suihkuun. Panadolia ei sentään ole käsketty ottaa. Ensimmäistä synnyttämään mennessäni tosin kysyttiin jo sairaalassa ollessani, että otinko kotona ensiavuksi Panadolia. En sitten tiedä että miksi kysyttiin. Kuvittelisin kyllä, ettei joku Panadol hirveästi auta synnytyskipuun. ???

Viides lapsi on vielä suunnitteilla ja sitten en kyllä jäisi odottelemaan kotiin enää yhtään, jos menisi vedet ja/tai rupeaisi supistelemaan, sanoisi puhelimen tyyppi mitä tahansa. Suoraan sanottuna synnytän mieluummin vaikka matkalla ambulanssissa missä on sentään joku suurin piirtein oikean alan ihminen paikalla kuin yksin kotona kylppärissä. Miehestä kun ei siinä tilanteessa suurestikaan turvaa ole, jos jotain yllättävää sattuisi. Esim. vauvaa pitäisi elvyttää.

Eihän näitä tietysti pysty täysin ennakoimaan, mutta kyllä mielestäni osasyy on se, että synnytyssairaaloiden kanssa tulee selvästi sellainen vaikutelma ettei sinne haluta, vaan ole vaan kotona ja tule meille sitten minuutti ennen kuin ponnistat vauvan maailmaan. Säästyy resursseja ja kivunlievitystä, kenties? Ymmärrän hyvin että ap:tä ja varmasti monta muutakin stressaa.

Kuopiossa on nimenomaan ohje, että älkää turhaan rimpautelko, kätilöillä on muutakin tekemistä kun vastailla puhelimeen :D Siis tottakai saa ja pitää soittaa jos on jotain epäselvää joka saattaa puhelimessa selvitä, mutta jos synnyttää ja kaipaa jo synnärin apua, niin sinne vaan varoittelematta.

Itse soitin, kun vauva oli perätilassa ja vedet meni ja sektio oli suunnitteilla. Periaatteessahan perätila + vesienmeno -> kylkimakuulla ambulanssilla sairaalaan, mut kun tuo mun vauva oli niin syvälle lantioon junttaantunut ettei sieltä mikään napanuora päässyt mihinkään luiskahtelemaan niin sain "luvan" tulla omalla autolla.

Helsingin alueella pitää soittaa, juuri noiden mahdollisten sulkujen takia, mistä monet jo mainitsikin.
Muualla, varsinkin jos alueella on vaan yksi synnäri, niin ei taida soittaminen olla edes ohjeena.

Ja huoletta voit soittaa senkin puolesta, ettei sieltä käsketä kotona kärvistellä :) Itse synnytin marraskuulla kättärillä ja soitin sinne, kun alkoi tuntua siltä, että nyt pitää valmistautua lähtöön. Kätilö kysyi, että tuntuuko, että voisin vielä helpottaa oloa kotona lämpösellä suihkulla. Missään vaiheessa ei kuitenkaan tuntunut, ettei sinne olisi saanut samantien lähteä. Sovittiin, että meen vielä kuumaan suihkuun istuskelemaan ja soitan vielä uudelleen, kun lähden, niin tietävät odottaa. Ja kiva sinne oli mennä, kun sama kätilö oli ovella vastassa, jolle olin jo kahdesti soittanut ja myös synnytyssali odotti valmiina, johon mut ohjattiin suoraan. Ei mitään huonoa sanottavaa :)

Yhteistyössä