Pitäis aloittaa uudessa työpaikassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minni

Vieras
Mutta mua jännittää niin hirveesti!Menen tähän työporukkaan ainoana uutena ja vähemmällä koulutuksella kuin muilla työntekijöillä.Jotenkin on nyt niin uskomattoman tyhmää tämä olotila ja tuntuu niin ylivoimaiselta aloittaa työt. Koko ajan mietin, että miten selviän,miten pääsen sisään siihen työpaikkakulttuuriin jne??Kertokaas muut kokemuksia miten selvisitte uudesta työympäristöstä ja miten kauan meni kun totuitte hommiin ja tunsitte ,että tämähän onkin ihan kivaa jne? Mietin jopa,että soitan ja perun koko työn..olen ollut puoli vuotta työttömänä ja raha olisi todella tarpeen.

En tiedä vastaako tämä sun kokemaasi, mutta itse menin ensimmäistä kertaa oman alani kesätöihin, vaikka olen vielä opiskelija. Muut työntekijät siis kokeneita, olin ainoa uusi, ja vailla päivääkään alan kokemusta(paitsi harjoitteluista). Voin sanoa, että aluksiajattelin, etten hengissä selviä, vastuuta oli yhtäkkiä paljon enemmän kuin ennen, ja olen vielä yltiöpäinen stressaaja. Sihen kun lisäsi kovan kiireen, ettei ehtinyt kunnolla rauhassa perehtyä asioihin vaan joutui heti "tositoimiin", niin oli aika rankkaa. Mutta pikkuhiljaa helpottui, eka kuukausi oli se pahin. 2 kuukauden jälkeen alkoi sujua paremmin, ja kolmessa kuukaudessa pystyi jo rennommin suhtautumaan työhön, ja oli päässyt sisälle työhön. Mutta sanoisin, että riippuu kauheasti siitä, miten rauhassa saa perehtyä töihin, miten kiire on ja miten muut työntekijät ottavat vastaan. Jos mulla ei olisi alussa ollut niin järkyttävä kiire, olisin ehtinyt enemmän perehtyä juttuihin ja tutustua työkavereihinkin nopeammin, kun olisi ollut aikaa jutustella. Mutta kyllä se siitä, alku on aina jännittävintä. Mua ainakin ahdisti alussa se, että tiedosti sen,ettei osaa töitänsä niin hyvin kuin muut, mutta sitä on tunnetta on hetki siedettävä, kyllä se siitä helpottaa kun oppii rutiineihin:-) Ja nöyrää asennetta, kun myöntää ettei osaa vielä kaikkea mutta tahtoo oppia, niin hyvin menee.Tsemppiä sulle!

Muista, että useimmat ihmiset ovat kivoja ja hyväsydämisiä, eikä heille pääasia ole koulutuksesi tai sen puute. Jos et jotain heti osaa, niin on paras reippaasti myöntää se ja osoittaa, että haluaa oppia. Sillä pääsee pitkälle! Aina joku voi olla pikkumainen ja osoittaa omaa pätemistään sinuun, mutta ohita se ihminen ja keskity niihin mukaviin!

Yhteistyössä