Pitäis tehdä hieno päivällinen, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä

Vieras
syömässä olis 2 pientä lasta, 2 teiniä ja 4 aikuista. mitä teen et kaikille maistuis?! ja hienoa pitäis olla, juhlallista siis, mut sellaisia ruokia et kokematon kokki osais valmistaa. onko mahdotonta :D niin ja allergioita ei ole, laktoositon pitää olla mut sehän ei nykyään ole ongelma kun lähes kaikkea on laktoosittomana :)

Meillä tykkää kaikki lapsista aikuisiin possun fileestä tehdyistä pihveistä. Ostat possun ulkofilettä ja leikkaat siitä noin sentin paksuisia pihvejä ja leikkaat läskit pois, nuijit ja paistat pannulla + maustat suolalla ja mustapippurilla. Sitten vain haudutat kermassa puoli tuntia tai pidempäänkin niin tulee mureaa. Seuraksi vaikka itse tehtyjä lohkoperunoita ja hyvää salaattia.

Mä päätyisin varmaankin kokolihaan, sillä se koetaan juhlavaksi varsin usein. Jotta se maistuisi kaikille, tekisin varmaan jotain suhteellisen simppeliä pataruokaa, kuten palapaistia. Tuommoinen ruoka vain paranee uunissa pitkään miedolla lämmöllä haudutettuna. Tomaattipohjainen kastike on vieläpä terveellinen.

Sitten tekisin perunoita joko muusina, tai hasselbackan perunat tms. Lisukkeena vihreää salaattia ja voisi kenties olla jotain laatikkoa. Synnyinseudullani esim. porkkanalaatikkoa syödään ympäri vuoden.

Juhlavan aterian voi aloittaa jollain alkukeitolla, vaikka kirkkaalla kasvisliemellä, koska ruoka on tuhti. Jälkiruoka valitaan lusikalla syötävistä vaihtoehdoista, koska pääruoka syödään haarukalla. Mousse voi olla liian paljon, mutta esim. karpalorahka, johon päälle rutistus kinuskikastiketta? Raikas aterianpäätös.

Tällainen olisi minun ehdotukseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Meillä tykkää kaikki lapsista aikuisiin possun fileestä tehdyistä pihveistä. Ostat possun ulkofilettä ja leikkaat siitä noin sentin paksuisia pihvejä ja leikkaat läskit pois, nuijit ja paistat pannulla + maustat suolalla ja mustapippurilla. Sitten vain haudutat kermassa puoli tuntia tai pidempäänkin niin tulee mureaa. Seuraksi vaikka itse tehtyjä lohkoperunoita ja hyvää salaattia.

Niin ja tähän settiin vielä lisäksi pippurituorejuustoa muutama lusikallinen pihvien päälle/kerman sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitos :) kuulostaa siltä et voisin onnistua. mut millaisia alku- ja jälkiruokia? ne on varsinkin hankala mun keksiä.

Niissä minäkin oon huono...

Uunipeltillä voi tehdä sokerikakun ohjeella pohjan, josta voi vaikka piparimuotilla ottaa kivoja muotoja irti. Ne voi koristella kuorrutteella tai niiden päälle voi kasata jätskiannoksen tms.

Tai keksimurskaa + hitunen sulatettua voita lasin/jälkiruokamaljan pohjalle, siihen päälle kerros rahkaa ja sen kerroksen päälle hedelmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
oi ku ihanan kuuloinen se keksi-rahka-hedelmä juttu! ei tosin kovin kevyt jos raskas ruoka.

Sitähän voi yrittää keventää, tehdä keksiseoksen vaikka Marie-kekseistä Digestive-keksien sijaan ja jos oikein tiiviin kerroksen laittaa, saattaa pysyä kasassa ilman rasvaa. Rahka voi olla rasvatonta ja kuohukerman voinee vaihtaa johonkin vanillavispiin tms. Hedelmät oman maun mukaan.

Nykyisin on ihan hyviä valmiskeittoja myös joista tuunaamalla saa helposti hyvän alkukeiton; esim tomaattikeittoon vähän vuohenjuustoa ja sit patonkia. Juustokakkua tekisin jälkkäriks voi tehdä valmiiks edellispäivänä eikä ole vaikea tehdä.