Pitäisikö antaa korviketta, kun vauva jaksaa olla rinnalla vain 2 kertaa vuorokaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä huolissaan

Vieras
Kiinteitä menee tosi hyvin ja kasvaa kyllä... mutta pelottaa, ettei saa tarpeeksi matoa, kun ei jaksa olla rinnalla kuin vain aamulla ja illalla. Päivällä yhtä rimpuilua, korkeintaan minuutin ehkä jaksaa olla, jos "pakotan". Itse ei siis ole vailla rinnalle. Aamulla ja illalla sitten pidemmän aikaa, muttei silloinkaan kauhean kauan... Saakohan tarvitsemansa maidon? Ja mitä kaikkea tärkeää jää saamatta, jos ei saa tarpeeksi maitoa? Kalkkia? Vai mitä? Pitäisikö aloittaa korvike vai odotanko 10kk asti (joka parin viikon päästä) ja sitten alan antamaan viilejä yms...? Saako noista vauvojen jogurteista (alk 5-6kk) maitoa??

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä aloittaisin nyt jo hissukseen viilit ja jogurtit. Mutta just noin meilläkin on mennyt, rinta ei enää pahemmin ole kiinnostanut.

No minäkin olen miettinyt, että jos uskaltaisin jo aloittaa niillä viileillä... Ensin mietin, että odotan 10kk neuvolaan ja kysyn neuvoa... mutta uskaltaisko tosiaan jo ominpäin nyt toimia...

ei niistä vauvajugurteista paljon maitoja taida irrota, voihan sitä korviketta antaa jos vaan pulloa ottaa. Ja jotain nestettä joka tapauksessa ettei ihan juomatta ole...

Alkuperäinen kirjoittaja bliibablaaba:
ei niistä vauvajugurteista paljon maitoja taida irrota, voihan sitä korviketta antaa jos vaan pulloa ottaa. Ja jotain nestettä joka tapauksessa ettei ihan juomatta ole...

No nestettä kyllä saa, vettä juo nokkamukista. Mutta mietin sitä maidon tärkeyttä...

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä huolissaan:

No nestettä kyllä saa, vettä juo nokkamukista. Mutta mietin sitä maidon tärkeyttä...

Maitoa pitää saada 6 - 8 dl/vrk tuon ikäisen. Jos epäilet ettei tule täyteen ni sitte antaisin korviketta kyllä ja alkaisin jo kokeilla viiliä jne.

Samaa mietin minäkin...kohta 7kk on liian pieni tavalliseen maitoon totuttamiseen mutta suostuu imemään kunnolla aamuin illoin. Päivällä pari kertaa pikkuhuikat. Saakohan tarpeeksi maitoa. Soseita ei vedä isoja määriä, ei vaan tunnu enää kiinnostavan imetys niin paljoa.

Alkuperäinen kirjoittaja no siis:

Maitoa pitää saada 6 - 8 dl/vrk tuon ikäisen. Jos epäilet ettei tule täyteen ni sitte antaisin korviketta kyllä ja alkaisin jo kokeilla viiliä jne.

Mutta mitä voi tapahtua, jos ei saa tuota määrää maitoa..??? Tätä kun on jatkunut jo jonkin aikaa...

Mutta mitä voi tapahtua, jos ei saa tuota määrää maitoa..??? Tätä kun on jatkunut jo jonkin aikaa...

siinä tapauksessa ei ainakaan saa tarpeeksi kalsiumia, joka on luuston kehityksen kannalta oleellista.

No entäs kun en saa puolivuotiaalle menemään kuin 300-400 milliä päivässä maitoa?? Ei sitten millään vaikka yritän tarjota sitä aina aterioita ennen, illalla, aamulla, päivällä.. ehkä pahasesti joku 40milliä juodaan ja sitte aletaan pureskelemaan tuttia eikä milään enää suostu syömään. Oon nyt lisänny puuroon maitoa noin 60ml, mutta eipä sekään paljoa pelasta.

Alkuperäinen kirjoittaja teppis:
No entäs kun en saa puolivuotiaalle menemään kuin 300-400 milliä päivässä maitoa?? Ei sitten millään vaikka yritän tarjota sitä aina aterioita ennen, illalla, aamulla, päivällä.. ehkä pahasesti joku 40milliä juodaan ja sitte aletaan pureskelemaan tuttia eikä milään enää suostu syömään. Oon nyt lisänny puuroon maitoa noin 60ml, mutta eipä sekään paljoa pelasta.

Juoko muuta nestettä sitten, vai noillako pärjäilee koko päivän?

no ei juo muuta nestettä kuin vettä ehkä 20ml.

Vauva saa 4 ateriaa päivässä, eli puuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Siinä välissä maitoa, jota ei suostu juomaan :/ Pitäiskö jättää tuo lounas kokonaan välistä ja tarjota vain maitoa??? Tai antais lounaalla vain pelkkää hedelmäsosetta kun tähän mennessä olen antanut puol purkkia kasvissosetta ja purkin hedelmäsosetta.

no ei juo muuta nestettä kuin vettä ehkä 20ml.

Vauva saa 4 ateriaa päivässä, eli puuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Siinä välissä maitoa, jota ei suostu juomaan :/ Pitäiskö jättää tuo lounas kokonaan välistä ja tarjota vain maitoa??? Tai antais lounaalla vain pelkkää hedelmäsosetta kun tähän mennessä olen antanut puol purkkia kasvissosetta ja purkin hedelmäsosetta.

Mä varmaan kysyisin neuvolasta, koska muistaakseni tuon ikäisen maitotarve vuorokaudessa lähenteli litraa, laskee sitten vähän kun muutama kk tulee ikää lisää. Ihan vaan sillä, että sais sitä kalsiumia tarpeeksi.

Yhteistyössä