Pitäisikö hakea yksinhuoltajuutta? Pännii urakalla!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minni:)

Aktiivinen jäsen
28.12.2011
4 645
7
38
Eli tilanne on se, että meillä on exän kanssa yhteishuoltajuus. Ollaan yhdessä sovittu tapaamiset niin että exä hakee pojan keskiviikkoisin pk:sta, minä tulen sitten koululta kotiin hiukan myöhemmin ja ollaan ke illat kaikki yhdessä. Pe-la yöt poika on isällään ja muuten mun luona kotona. Erottiin viime kesäkuussa, exä sai oman kämpän vasta helmikuussa ja poika on ollut vasta kolme kertaa yötä isällään.

Aina silloin tällöin on exä ilmoittanut päivää ennen, että onkin joku työkeikka, hammassärkyä yms. ettei pääsisikään poikaa hakemaan. Ei nyt todella usein mutta välillä useammin. Nyt sitten oli exän joku kaveri tulossa exän kotimaasta Suomeen tyttöystävänsä kanssa ja mies tiesi vain että pe-la olisivat täällä ja oli hyvissä ajoin ilmoittanut ettei viime pe-la yö sovi ja se oli ok. No nyt sitten viime ti mies lähetti viestiä että kaverinsa onkin tulossa jo ke, ja ettei voisi hakea poikaa ke. Sanoin että tuli aika viimetippaan ja kai sun kaveris tajuaa et sulla on lapsi ja sun pitää kantaa vastuu siitä ettei varmaan pahastu että tapaatte vasta to. No oli jotain selitystä että ei pysty sitten ilmottamaan kaverilleen mitään kun olivat kaiketi jo sopineet netin kautta missä ja milloin tapaavat. Eli mies siis sopinut asioita varmistamatta ensin, että sopii mulle, kun kuitenkin sen homma oli poika hakea. No lopulta suostuin ja sanoin et on sit viimenen kerta ja sama vaikka itse Jeesus olis tulossa yhtäkkiä tapaamaan.

No nyt sitten eilen teki saman. Eli lähetti viestiä et voinko hakea taas pojan, koska hänen kaverinsa lähtee vasta keskiviikon jälkeen. Oltiin tekstailtu ma jostain paperista mitä tarvii päiväkotiin ja ei silloin ollut ilmottanut mitään. No sanoin että ei käy ja varmasti kaverinsa tyttöystävineen pärjää yhden päivän ilman exää ja taas korostin että sillä on poika ja sen täytyy kantaa vastuunsa siitä, sama se mitä kavereita on käymässä mitä ei vuosiin ole nähnyt. Ei suostunut tajuamaan mitään ja intti ja intti ja käänsi homman niin päin että mä olen kamala ja ymmärtämätön ihminen, joka ei koskaan auta ja haluan olla vaan hankala.

Tähän viel taustaa et miehellä oli ongelmia alkoholin kanssa, mut lopetti juomisen noin vajaa kaksi vuotta sitten. Ainakin kerran on haissut alkoholille eli lipsahtanut, muusta en tiedä. Ex muuttuu eri ihmiseksi humalassa, ei osaa lopettaa ja kusee pitkin kämppää. Ei tietenkään myönnä mitään. No epäilin sit et ois taas juonut ja ehdotin et sillä ehdolla voin hakea pojan jos mies tapaa minut jossain lyhyesti että voin varmistaa ettei ole juonut. Poikaani kun en exän luo päästä jos on epäilystä että on alkanut taas juomaan. Tiedä mihin se siellä kotonaan on pissannut humalaspäissään. Soitinkin illalla exälle kun oltiin viestitelty koko ilta ja mielestäni kuulosti hiukan humalaiselta, mutta täysin satavarma en voi olla. No joktap. ex ei sitten suostunut tähän ehdotukseeni.

Mua vaan vatuttaa ihan urakalla. Toivoin jo et homma alkaa rullaamaan ja poika saa edes kohtuullisen suhteen isänsä kanssa muodostettua, mut mä en jaksa tätä ettei sopimukset pidä ja toiseen pysty luottamaan.

Mietin että pitäisikö hakea yksinhuoltajuutta? Olisiko se parempi. Ex sais kyllä tavata poikaansa, tulla meille kylään, mut ei tarvis olla mitään näitä pitämättömiä sopimuksia ja pelkoa ja kaikkea. Tietysti todella harmi pojan kannalta, mutta onko tollainenkaan sitten kiva, et ensin sanotaan et isä tulee sitten huomenna hakemaan ja sitten seuraavassa hetkessä saa ilmotella et no eipäs tulekaan.

Pahoittelut jos oli epäselvä sepustus, en ole tottunut näin juurta jaksaen asioita selostamaan kirjoittamalla.

Ja en kadu että tein lapsen exän kanssa koska lapsi on parasta mitä mulla on ikinä ollut. Eli ei tarvi tulla kommentoimaan et olisit miettinyt ennenkun teit lapsen.

Miten se hultajuusmuoto muka vaikuttaisi lapsen tapaamisiin?
Uusi tapaamis soppari teidän täytyisi tehdä, huoltajuusmuodolla tällä ei ole mitään tekemistä.
Lapsella kun on oikeus molempiin vanhempiin oli sitten huoltajuus täysin yksin huolto tai yhteishuolto

No yksinhuoltajuus ei tarkoita sitä, että voisit oman mielesi mukaan säädellä lapsenja isän tapaamisia. Ja toisekseen sitä on todella vaikea saada ilman hvin painavia syitä.

Mä varmaan hakisin. Jo sillä, että pettää lupauksensa ja aina joku reissu, kaverit, hammassärky???, on tärkeämpi kuin oma lapsi. Inhottavaa lapselle :( Onko poikasi minkä ikäinen? Onko satavarmaa, ettei esim. kaljottele pojan ollessa siellä? Mä en sais nukuttua enkä muutenkaan oltua ihteni kanssa, jos tietäisin, että mies saattaa ottaa kuppia kun on lapsensa kanssa :( Kurja tilanne kaikinpuolin. Toivottavasti tilanne helpottaa ja jos päädyt hakemaan yksinhuoltajuutta niin toivotaan että exä on siihen suostuvainen :)

Tsemppiä! :)

Yksinhuoltajuutta ei haeta sen takia et "pännii". Sillä itseasiassa ei pitäisi olla mitään tekemistä sun kanssa, tai sun eksän kanssa, vaan lapsen edun kanssa. Vaikka sulla olisi yksinhuoltajuus, sä et voi pakottaa sun eksää pitämään tapaamisista kiinni. Yksinhuoltajuudella sä vaan riistät sun lapselta toisen huoltajan. Sillä ei ole oikeutta saada esim. edes sairaalasta tietoa sun lapsesta jos on kolarissa ollut ja kuoleman partaalla. Jos sulle sattuu jotain, sen pitää oikeuden kautta hakea huoltajuus uudelleen. Ja sitä voi samalla sitten vaatia myös vaikka mummu, naapurin Saija ja koulun rehtori. Oikeus sitten ratkaisee kenelle lapsen huolto uskotaan. Se on erittäin suuri ja lapsen elämään merkittävästi vaikuttava asia jos toiselta vanhemmalta puuttuu huoltajan status. Lain silmissä se on sitten lapsen elämässä samassa asemassa kuin kuka tahansa ventovieras ihminen. P.S Jopa huostaanotettujen lasten vanhemmilla säilyy lastensa huoltajuus.

No jos on exän kanssa sovittu, että hakee pojan aina keskiviikkoisin ja lapsi kysyy kuka hakee? Sanonko, että en tiedä, isän pitäisi, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Niinkö sitten olisi parempi?

Lapsi on 3-vuotta. Kyllä mun mielestä sopimusten pitäisi pitää, ettei vähän väliä viimetipassa joudu ihmettelemään miten saa pojan haettua kun isä taas ilmoitti ettei jostain syystä pääse.

Silloin kun oltiin vielä yhdessä ja exä joi vielä, jouduin kerran soittamaan poliisit kun mies oli umpihumalassa ja meinasi käydä isääni kiinni. Eli poliisit tuli ja vei putkaan. Lapsi nukkui tällöin päikkäreitä parvekkeella. Lukuisat kerrat vanhempani joutuivat hakemaan mut ja lapsen kun ex oli taas humalassa ja eihän sellaisessa voi lapsi olla. Itse tyhmänä silloin halusin vielä uskoa, että mies muuttuu, koska tunteita kuitenkin oli ja tietysti lapsikin. En todellakaan halua evätä lapselta isäänsä ja kyse ei ole siitä miten minä haluan, vaan ihan exän kanssa ollaan sovittu yhdessä nämä tapaamiset ja ne vaan harvoin pätee.

Lisäksi miehellä on jo 13v. poika kotimaassaan jonka huoltajuuden tämä hävisi oikeudessa. Tyhmänä kuvittelin et mies ois tästä jotain oppinut ja halunnut hoitaa suhteensa tähän poikaan paremmin, mut hyvin usein tuntuu menevän joku muu juttu lapsen edelle.

Mut ilmeisesti pitäis ymmärtää vaan isää ja taputella olalle.

Oikean helmen olet lapsen isäksi valinnut :)
Turha valittaa kun paskat jo housuissa. Koita uskoa kuten jo sinulle kerrottu että huoltajuusmuodolla ei mitään tekemistä tapaamisten kanssa!

Hankala tilanne. Etkö voi sanoa exälle että sinä ET pääse nyt lasta hakemaan ja sillä sipuli. Ilmoitat vaan päiväkotiin että mies hakee ja jos ei ole hakenut, niin kyllä ne sulle soittavat ja jos tätä tapahtuu usein, niin kai sen perusteella yksinhuoltajuuden saisi, tai sitten jotain valvottujen tapaamisien tynkää. En oikeasti tiedä miten nämä menee... :(

Miksei poika olisi voinut olla isällänsä vaikka miehen ystävätkin olisi paikalla?... On sulla rankkaa ja samoin pojalla.. Kauheeta elää epävarmassa koko ajan ja mitään ei voi suunnitella.. Hae huoltajuutta ittelles.

Sitä samaa sanon kuin muutkin, että et tarvitse huoltajuuden muodon muutosta, kun ongelma on isän sopimuksen/lupausten pettäminen kyseessä. Tee asiat niin, ettei lapsen tarvitse pettyä. Muuta exän kanssa suunnitelmia niin, ettei sinun tarvitse kertoa pojalle jos ei äijää kuulu ja näy. Eli haku vain kodin kautta, ja ilmoitus lapselle viime tipassa jos menee isälleen.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Kuten moni on jo sanonut yksinhuoltajuus ei muuta tapaamisasioita mitenkään, isä tapaa jos haluaa ja sillä siisti. Vaikka periaatteessa on kyse lapsen oikeudesta isään, isää ei voi pakottaa lastaan tapaamaan.

Näin on meilläkin, isän pitäisi tavata lastaan to - ma, pari vuotta on nyt menty niin että tapaa pe - su, viime viikonloppuna lapsella oli meno lauantaina, ja isän oli vaikea järjestää kuljetuksia sinne joten piti nähdä la - su. Sitten ilmoitti lapselle, että ei nyt yhden yön / päivän takia kannata nähdä lainkaan. Kyse on teini-ikäisestä, mutta kyllä senkin ikäistä lasta kirpaisee. Ei kannata nähdä - minä en äitinä tajua lainkaan!

On se kumma, että yhteishuoltajuudessa toisella on vaan oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia.

Ehdotin itsekin miehelle, että hakee pojan vaikka kaverinsa kanssa. Varmaan hyvä kaverikin haluaisi nähdä mielellään kaverinsa lapsen tai vähintään tajuaa, että mies ei ehdi koko viikkoa kaveria viihdyttää kun on poikakin.

Täälläkin sama juttu, mä olen se kamala paha ihminen, kun mietin tällasta vaihtoehtoa kun tuntuu ettei tämä huoltajuus toimi näinkään. Kuten sanoin, en halua lapselta olla eväämässä isäänsä, mutta isää ei tunnu isänvelvoitteet kiinnostavan.

Arvasinkin et joku tulee kertomaan miten helmen miehen kanssa lapsen tein. Kuten sanottua lastani en kadu ja hyvin pärjätään kaksin. Lähtökohtaisesti haluan uskoa ihmisistä hyvää ja alkuun rakastuneena halusin uskoa exän lupauksia ja että homma alkaisi toimimaan. Kaikkea ei voi kuitenkaan etukäteen varmistella, vaik näin jälkikäteen ois pitänyt erota exästä kauan sitten.

Kiitokset muutamista ymmärtäväisistä viesteistä! :)

[QUOTE="tollo";26142000]Oikean helmen olet lapsen isäksi valinnut :)
Turha valittaa kun paskat jo housuissa. Koita uskoa kuten jo sinulle kerrottu että huoltajuusmuodolla ei mitään tekemistä tapaamisten kanssa![/QUOTE]

Toivon sinulle vastoinkäymisiä elämääsi, niin opit ehkä samalla vähän myötätuntoa muita kohtaan.

Moni on yrittänyt kertoa, että se huoltajuuden muodon muuttaminen ei muuta yhtään mitään. Ei se isä pidä niitä lupauksia sen enempää, ja sillä ne tapaamisoikeudet kuitenkin pysyy yhtä hyvänä vaikkei olis yhteishuotajuutta. Huoltajuus on kuitenkin. Jos ei isä sitten allekirjoita jotain uutta tapaamissopimusta tyyliin kerran kuussa yksi päivä.
Kaikki on siis ainoastaan tapaamissopimuksesta kiinni. Ja isän tahdosta tietenkin. Mutta et sinä pysty isältä eväämään tapaamista sillä, että saat yksinhuoltajuuden.

On se kumma, että yhteishuoltajuudessa toisella on vaan oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia.
Miten ne oikeudet tai velvollisuudet muuttuu jos saat yksinhuoltajuuden? Tapaamis asioita ne kun ei muuta oli huoltajuus mikä vain, usko jo ;)

Arvasinkin et joku tulee kertomaan miten helmen miehen kanssa lapsen tein. Kuten sanottua lastani en kadu ja hyvin pärjätään kaksin. Lähtökohtaisesti haluan uskoa ihmisistä hyvää ja alkuun rakastuneena halusin uskoa exän lupauksia ja että homma alkaisi toimimaan. Kaikkea ei voi kuitenkaan etukäteen varmistella, vaik näin jälkikäteen ois pitänyt erota exästä kauan sitten.

Pakko kommentoida että en olisi itse uskaltanut lasta moiselle miehelle tehdä joka hylkää jo ensimmäisenkin :( Joten ihmettelen että tämä tilanne on sinulle "yllätys"

[QUOTE="juu";26142178]Toivon sinulle vastoinkäymisiä elämääsi, niin opit ehkä samalla vähän myötätuntoa muita kohtaan.[/QUOTE]

ai sori, totuuden puhuminen on kielletty :)
Jollekin on vain asiat väännettävä rauta eiku ratakiskosta ennekuin tajuaa jos...

Niin eli voidaan toki olla yhteishuoltajuudessa, mut sopia niin ettei miehen tarvi lastaan mitenkään sovitusti tavata. Kaikki paperit sun muut mihin tarvitaan kummankin vanhemman allekirjotus saa hoidella ihan itse. Eli käytännössä olen sit kuitenkin yksinhuoltaja.

Mä todella luulin et ihmiset oppisivat jotain virheistään yms. ja näin kuvittelin exästäkin, on kyllä erittäin taitava puhumaan paskaa. Se ettei tavannut vanhinta poikaansa oli kuulemma täysin veemäisen exän vika. Ja myönnettäköön et tyhmänä uskoin exää.

Ainakin itse olen toivottavasti oppinut tästä, enkä usko kaikkea paskaa enää. Mieluummin olenkin yksin kun alan jotain mahdotonta toivomaan.

[QUOTE="tollo";26142219]ai sori, totuuden puhuminen on kielletty :)
Jollekin on vain asiat väännettävä rauta eiku ratakiskosta ennekuin tajuaa jos...[/QUOTE]

Ja se ratakiskon vääntäminen, kun ne paskat on jo housussa, auttaa miten?
Ap:ta ei mitenkään, sinua ilmeisesti jollain tapaa.

Yhteistyössä