Pitäisikö ihon olla palautunut jo kun synnytyksestä on 5 kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nallepuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nallepuh"

Vieras
Eli pitääkö heittää toivo jo kaivoon vai onko sitä vielä?
Navan alueelle tuli raskauden loppumetreillä vaaleita raskausarpia ympäriinsä. Iho on ollut nyt navan ympäriltä "löysä", eli kun kumarrun tai istun rutussa tulee muutamat rypyt navan seudulle. Jos kumarrun ihan loppuun asti tulee paljonkin ryppyjä varsinkin jos vedän vatsaa sisään. Seisoessa ryppyjä ei tuu ellen sitten vedä vatsaa sisään, silloin tulee pari ryppyä navan yläpuolelle. Tilanne on hiukan parantunut koska kyljellä maatessani napa ei enää kokonaan peity ryppyjen alle vaan pilkistää jo esiin, mutta onko toivo jo mennyttä? Auttaako vain kirurgin veitsi...? En vaadi entistä nahkaa, vaan sellaisen nahan jonka kanssa kehtaisi kumartua julkisestikin esim. uimahallissa ilman että se rypistyy ihan hirveästi... Miehenikään edessä en kehtaa kumartua, nyt sentään kehtaan jo käydä suihkussa ja saunassa yhdessä.

mua oksettaa joka kerta kun ton nään, et ei oo kyllä pieni ongelma. enkä harrastais seksiä ilman jotain vatsan peittona. yöks! haluaisin mieluummin vatsamakkaran jonka vois sitten laihduttaa pois kun tän tyhmän nahan.

Muista sitten puhua asiasta miehellesi joka kerran kun harrastatte seksiä. Peittele mahaasi koko ajan ja kauhistele kuinkä ällöttävän näköinen se on ja vakuuta miehellesi ettei hän halua nähdä sitä. Näin varjelet miestäsi traumoilta ja pelastat seksielämännei...kai...

Kaksikin vuotta voi mennä ennenkun iho on palautunut normaaliksi!

Itsellä vuoden ikäinen tyttö ja vasta viime kuukausina on alkanut vatsanahka näyttää sellaiselta kuin ennen synnytystä, ei enää "kurttuile" kauheasti :)

Rasvaa tai hoitavaa öljyä kannattaa käyttää reilusti,
nopeuttaa ihon palautumista ja raskausarpien paranemista (jotka minullakin alkoivat vaaleta vasta 8kk synnytyksen jälkeen)

kiitos asiallisesta vastausesta äiti86! tällaisia kaipaan lisää! jokainen nimittäin itse määrittelee mikä heistä tuntuu kurjalta ja ongelmalliselta. mulle tää maha on arka paikka ja piste.
kiva tosiaan kuulla että nahka voi alkaa näyttää paremmalta vasta vuoden kohdalla :) lohduttavaa :)

Itsekin lueskelin noita aikaisempia kommenteja ihan ihmeissäni. Onneksi Äiti86 oli ees laittanut asiallisen kommentin aiheesta.

Tosiaankin jokainen määrittelee itse mikä haittaa ja mikä ei. Hienoa, jos pystyy itsensä hyväksymään sellaisena kuin on. Ja kyllähän kurttujen ja muiden kanssa oppii elämään, mutta MIELUMMIN sitä olisi ilman niitä. Tuskin kukaan niitä haluamalla haluaa.

Itse sain lapsen niin nuorena, että en ees kiinnittänyt huomiota ihon palautumiseen. Lapsen paino huiteli siinä 3kg niin ei kovin isoa mahaa mulla ollutkaan. Lähinnä kiinnitin huomiota siihen, kun istuin niin rintani koskivat reisiäni.. maito nousi vähän liiankin hyvin synnytyksen jälkeen. Ja voin sanoa, että ne ei siitä enää palautunut. Mutta muistan, että rinnoissani oli löysää ihoa ja mietin kaiken maailman ihon kiristystä yms.. niin nyt ei oikeestaan ole enää sitä löysää ihoa. Hitaasti mutta varmasti se iho palautui vuosien saatossa, joten se tekee rinnoista siedettävät. Muoto ei tietenkään palautunut. Damn ;).

Hmm.. lisäys. Ennen kuin joku neropatti päättää siitä päästä sanomaan. :D

"Itse sain lapsen niin nuorena, että en ees kiinnittänyt huomiota ihon palautumiseen".
Niin siis mahan alueen ihon palautumiseen. Tai sitten kiinnitin mutta ei voi muistaa (äitiysdementia).

on se kumma tosiaan että mitä ikinä kysyt niin aina joku tulee vittuilemaan. mutta onneksi näitä asiallisiakin vastauksia saa.. Kamalaa katsoa bikinikuvaa viime vuodelta ennen raskautta. ei mitään ylimääräistä masussa ja iho niin siisti, blaah. kunpa saisin sen takaisin, maksaisin vaikka 20 000. mutta mihinkään vatsanmuotoiluun en halua ainakaan tässä vaiheessa, koska siitä jää valtava arpi nykytekniikalla ja muutenkin sitten ei voi tehdä lapsia. haluaisin 3-4 lasta, kunhan vaan toivun tästä järkytyksestä tän mahan kanssa... onkohan maha jo toisen lapsen jälkeen vielä pahempi... tai jos en päästäisi kiloja tulemaan niin olisiko maha sitten samanlainen kuin tän ekan jälkeen... vai paheneeko se silti vaan tokan jälkeen... :/

On parivuotta on palautuessa mennyt. Rasvaile ahkerasti , esim jollain selluliittiin voiteella tai muulla joka vilkastuttaa ihon verenkiertoa. Pilates on tehokas myös. Ja ihan se että vaunulenkillä vetää vatsaa sisään. Ekasta lapsesta palauduin vuodessa tokasta kahdessa, varmaan tänne kolmannen masuvaivan kans menee sit kolmevuotta...

jos ihossa on syviä raskausarpia, niitä ei saa pois mitenkään ellei mene kirurgin operoitavaksi vatsanahan poistoon josta siitäkin jää arpi. Jos se ruttuisuus on vain venymää, se saattaa palautua tai sitten ei, riippuen kudostyypistä ja venymän määrästä.

Eihän raskausarvet KOKONAAN häivy, mutta omat alkaa olemaan ainakin niin haaleat ettei niitä erota enää kun tietyssä valossa.
Bio-Oilia oon käyttänyt ahkerasti ja se tuntuu tepsivän.

Tilanne 2-3kk synnytyksestä oli aivan järkyttävä,
raskausarvet oli syviä kuoppia ja aivan punertavan lilahtavan tummia,
ja siihen päälle vielä kauhea "röllykkä" irtonahkaa niin itku meinas tulla aina kun katsoi peiliin tai riisui paitaa. Olin varma ettei vatsa voi ikinä palautua edes siedettäväksi, niin kamalassa kunnossa oli pitkän aikaa.

Nyt lähinnä huvittaa oma hepulointi ja turha itkeskely :)
Se vaan ottaa aikaa.
Ja onhan se tietysti yksilöllistä miten paranee, jotkut nopeasti, jotkut hitaasti ja valitettavasti jotkut ei koskaan ilman kirurgin veistä.
Mutta moni hätiköi aivan turhaan eikä malta antaa kropalle aikaa palautua luonnollisesti :)

Äit86 aiku kiva kuulla :))) ku monet just vastaa että jos raskausarpia on tullut ei oo toivoa.. mutta jos sullakin on parantunut tilanne raskausarpineen niin loistavaa! :) ei mua haittaa et arvet ei kokonaan katoa, ne on vaa merkkinä vauvasta :) <3 mut toi ihon löysyys vituttaa!

En muista tarkkaan kauanko ensimmäisen lapsen jälkeen meni vatsanahan palautumiseen, noin puoli vuotta kuitenkin. Toisesta lapsesta palautuikin tosi äkkiä, jo muutaman viikon sisällä :o

Eli lieneekö syy siinä, että ekaa kertaa venyessä kestää se palautuminenkin. Ja tosiaan, nyt on taas lähes saman näköinen vatsa kuin ennen lapsia :)

Mulla kans tuli paljon arpia mutta nyt kun on 3 v synnytyksestä varmaan suurin osa teineistä ottais hihkuen mun pyykkilautavatsan :)

kyllä siinä se vuosi meni että oli ne kaikki löpsöt lähtenyt.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27131453:
No on sullakin pienet ongelmat..

On tällä palstalla ruodittu (muistaakseni aloittajankin toimesta) paljon pienempiäkin ongelmia.
Jos joku kokee vatsan löysän nahan suureksi ongelmaksi, on hänell oikeus siihen. Typerä käydä arvottamaan, kenen ongelma nyt on niin merkittävä, että siitä voi ja uskaltaa mammapalstalle kirjoittaa.

En ole ihan varma, ymmärsinkö tuon kuvauksen oikein. Mutta itselläni raskausarpien vaaleneminen ja melkein kokonaan häviäminen on vienyt pari vuotta. Ylimääräiseen nahkaan taas en osaa sanoa. Sen tiedän, että jos ihan kamalasti on lihonnut, ja sitten laihtuu, niin nahkapussi saattaa jäädä loppuiäksi, mutta jos sitä vain vähän on, niin luulisi että ajan kanssa häviää. 5kk on loppuviimein tosi lyhyt aika, kun mietit, että johan sitä mahaa venytettiinkin 4 kuukautta kauemmin.

Mulla kaksi raskautta vajaassa kahdessa vuodessa. Mulle ei oikeastaan jäänyt mahaa, mutta juuri sellaista löysää nahkaa kyllä. Rupesin odottamaan kuopusta vajaa vuosi edellisestä synnytyksestä, ja silloin ei maha ollut vielä ihan normaaliksi edes palautunut. Kyllä se tasaisesti "kiinteytyi" muttei kokonaan ehtinyt.
Nyt kuopus hiukan vajaa 1,5 vuotias ja nyt alkaa maha näyttämään hyvältä. Olen siitä onnellisessa asemassa ettei mulle tullut yhtään arpia, eikä jäänyt kiloja joten voisin sanoa että vatsa näyttää ihan samalta kuin ennen raskauksia. Ainoastaan napa on hiukan erinäköinen, jotenkin isompi(?), pullahti molemmissa raskauksissa ulos, joten se varmaan syy.

Mutta siis odottele rauhassa, ei vielä ole mikään kiire. Mä välillä hieroin sitä "löllykkää" yms, tiiä sutten olikosiitä mitään hyötyä.

Mulla on nyt maha aikalailla samanlainen kuin ennen raskautta, lapsi on 2,5vuotias.. Painoin 53 ennen raskautta ja mulle tuli 22kg, joista viimeiset viisi putosi vasta lapsen 2v synttäreille... Nyt painan n. 51kg ja oon oikein tyytyväinen. Napa jäi epämuodostuneeksi, mutta se on pieni paha kun tuo nahka kuitenkin palautui. Luulen että osasyy ihon palautumiseen oli mun hidas laihtuminen takaisin omiin mittoihin.

Yhteistyössä