pitäisikö mun lihottaa mun lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tsirppana mikä tsirppana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tsirppana mikä tsirppana

Vieras
Hän on syntynyt keskosena ja muutenkin siro rakenteeltaan (kuten myös muut suvussani ja miehenkin suvussa). Paino on huidellut -17/-20% välimaastossa. Vähän aikaa sitten kävimme lääkärillä, jolloin paino oli -21% käyrällä. Eli pituus 101cm ja paino 12,5kg. Lääkäri ei muuta sanonut, kuin että pituutta on tullut reilusti ja painohan näyttää täällä alakantissa edelleen huitelevan. Tytöllä oli joulun aikaan ja jälkeen sairastelua yrjötaudista influenssaan (tai joku hirvee kuumetauti se oli), mikä ei ainakaan edistänyt painon kehitystä.

Tyttö syö mielestäni hyvällä halulla sen minkä syö. Ymmärrän kyllä, että hän syö melko pienesti verrattuna esim kavereihinsa, mutta kuitenkin monipuolisesti ja itselleen tyypillisesti reippaasti. Syö melko vähän mitään herkkuja, eikä juuri tunne edes vetoa niihin ( paitsi suolattomiin poppareihin :D). Toki söisi jotain vanukkaita tms, mutta en ole niitä juuri ostellut ellei pyydä ja yleensä ei pyydä. Suklaamuniakin pyytää mut ei syö niitä, haluaa vain yllätyksen. :D Rakastaa kalaa, salaattia/kasviksia ja puuroa. Laitetaan ruokaa perusmeiningillä rasvojen yms suhteen. Maitotuotteet on täysrasvaisia ja puurossa/leivällä syö voita. Ei oikeastaan ikinä valita nälkää, mielitekoa tms. Juo vettä tai maitoa.

Itse olen kärsinyt lapsesta saakka ylipainosta, jota on vieläkin. Olen todella perso kaikelle herkulle ja ruoalle yleensä. :D Pyrin syömään terveellisesti, mutta vaikka välillä esim itselleni ostan jotain herkkua, ei tyttö niitä kärtä, enkä sitten tarjoile. Olen ihan äimänä koko asian kanssa. Yritän tarjota hänelle vahvempaa ruokaa kuin mitä itse syön, koska mun pitää olla tarkkana ettei paino pääse nousemaan. ;)

Aiemmin ravitsemusterapeutti suositteli rasvalisää, mitä annettiin noin puoli vuotta. Tämä aiheutti oikeastaan lähinnä sen, että ruokamäärät pienenivät tai välit pitenivät. Painoon ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Kuitenkin heräsin taas siihen uimahallissa, että hän on kyllä todella hoikka ja mietin pitäisikö mun sitten häntä koittaa lihottaa.. Mutta miten? Ja pitäisikö edes?

No ei pidä. Kukin kasvaa omaa tahtiaan.

Mä olin vielä viisitoistakesäisenä 45 kiloinen (pituus 170 senttiä) ja aina valitettiin et muka painan liian vähän. Nyt olen normaalipainoinen.

Ihan turha stressata lasta ja tuputtaa ruokaa.

Jos hän kerran syö kuitenkin monipuolisesti eikä siinä syömisessä ole mitään ongelmia, niin eiköhän hän pärjää sillä määrällä ihan hienosti. Lapset on niin erilaisia, kuten aikuisetkin, mutta ruoan tuputus on yleensä ihan turhaa.

Meillä samanpituinen tyttö painaa 17,5kg eli onhan siinä huima ero. Kun mikään pullukka ei ole tämä meidänkään likka, vaan sellainen ihan tavallinen. (Ja meidän 8kk painaa sit taas jo 11kg :D

No kyllä mullakin järki sanoo että ei tarvitse. Tuntuu vaan ikävältä ku välillä ihmiset huomauttaa et onpa hoikka tyttö. Mutta kaipa sekin on tavallista, et huomataan kaikki erilaisuus. Syököön niinkuin syö. :)

Teet hallaa vaan tytölle jos väkisin tuputat. Lapsi syö sen minkä syö, ja jos sillä jaksaa hyvin touhuta ja kasvu tasaista, niin asia ok.

Meillä on molemmat lapset olleet reippaasti siellä miinuskäyrällä painonsa kanssa. Mutta se on ihan ok, kun niin on ollut alusta asti, ei siis ole tullut mitään äkillisiä notkahduksia.
Esikoisen kanssa tulikin neuvolassa ekoina kuukausina se tilanne, että neuvoivat ottamaan korvikkeen äidinmaidon lisäksi, koska paino nousi niin hitaasti. No ei se siitä korvikkeellakaan muuttunut ja pilasi vaan imetyksen. Ei huolinut enää rintaa kun pullosta tuli niin helposti. Kuopuksen kanssa osasinkin sitten pitää pääni ja jatkoin imetyksellä vaan.

Mulla on myös vähäruokainen hoikka lapsi. Poika on vitosella ja painaa 32 kiloa. Just oli terveystarkastus, ja terkka vaan totes, että hoikka poika ollut aina ja jos kerran syö kuitenkin monipuolisesti, turha stressata. Toisaalta murrosiässä saattaa tulla ongelmia kun pituuskasvu kiihtyy, silloin laihuus korostuu. Sit pitäis panostaa siihen että syö paljon. Mutta se on sen ajan murhe.

Terkka jopa totes, että tämäbn pojan kohdalla ei haittaa, vaikka silloin tällöin vetäis vähän roskaruokaakin! :)

Meillä kaikki lapset ovat erittäin hoikkia, esim poika oli nyt 108,5cm ja 14,9kg. Kasvukäyrällä näkyi teksti merkittävästi alipainoinen. Th kysyi vain, onko isänsä ollut millainen lapsena. Totesin olleen pienikokoinen (kuten minäkin) eikä asiasta puhuttu enempää. Lapsi voi hyvin, jaksaa touhuta ja kasvaa tasaisesti, saanee siis tarpeeseensa nähden riittävästi ruokaa. Meillä syöminen on kausittaista, välillä syö paljon ja välillä vähän. Herkut kyllä maistuisi aina, mutta niitä syödään kohtuudella :-)

Meillä lähtökohdat olivat luultavasti melko samanlaiset: ennenaikainen sirppana tyttö... Kaikilla - omilla - käyrillään on kuitenkin kasvanut tasaisesti. Erilaisuutta se, että painokäyrällä ollaan pääsääntöisesti oltu -10 paikkeilla. Neljävuotiaana oli tuon 100 cm ja 14,3 kg, kuusivuotiaana jo 114 ja 19 kg. Rakastaa kotiruokaa, puuroja, marjoja. Jos joskus haluaa herkutella niin en estele; toki herkut vasta ruoan jälkeen. Hymyilytti tuo "pääsiäismunista haluaa vain sen lelun" - kuulostaa niin meidän tytsyltä!!! Minä en ole tuputtanut ruokaa - käytössä kevytmaito ja ruoanlaitossa kerma - yleensä syö hyvin ihan kaikkea. Herkkuansa lihamakaronilaatikkoa saattaa helposti pyytää lisää ;) Itse olen ajatellut niin, että jos joskus on huonomman syömisen kausia (meillä on niitä onneksi tosi harvoin!) en lähde pakottamaan ettei ruoasta tulisi "peikkoa" tai välinettä tuleviin (?) valtataisteluihin....

Jos syö monipuolisesti, kasvaa hyvin ja on silleen terve niin en tiedä, tarviiko lihottaa erikseen. :) Varsinkin jos ruumiinrakenne on aina ollut sama. Se olisi eri asia, jos paino lähtisi yhtäkkiä rajuun laskuun ja muitakin kasvuun ja terveyteen liittyviä haasteita olisi.

Ei pidä, jokainen kasvaa omaan tahtiinsa.
Mutta vaihda ne maitotuotteet kevyemmäksi, täysrasvaiset tukkivat ajan myötä lapsesi verisuonet ja aiheuttavat viimeistään aikuisiällä ikäviä sairauksia. Jos et halua rasvatonta niin vaikka niitä 1%

Se mikä tuossa huolestuttaa on se että jos et lisää rasvaa ruokaan niin lapsi saa rasvansa siis maitotuotteista ja leivänpäältä, ilmeisesti sekin maitorasvaa. Lapsi ei saa tuosta ruokavaliosta tarbitsemiaan välttämättömiä rasvahappoja. Anna oliiviöljyä vaikka illalla lusikallinen josset halua sitä ruokaan laittaa. Ja anna kalaöljykapseeleita sellaisina päivinä kun ette syö kalaa.

meil 4v oli 100cm ja 14.5kg. itse olin kouluun mentaes 123cm ja 23kg. eli pienia lapsia ollaan. hurjalta tuntuu kun monen kaverin nuoremmat lapset menevat painossa ohi. valilla huolestuttaa. mut jos lapsi kerta kasvaa ja jaksaa ja syo nin kaikki ok

Meilläkin sirpakka esikoinen (nyt 11-v , 140 cm/28 kg, taustalla terveydellisiä asioita. Ihan hoikimpana aikana etsin etsimällä niitä mieluisia herkkuja, ja välillä sitten oli pekonia, jättijätskituutteja ja punaista maitoa. Luovuin niistä sitten jossain vaiheessa, koska ei niitä ole tosiaan hyvä jatkuvasti syödä. Tiedän kuitenkin tuon tunteen, kun tekisi mieli kaataa voisulaa joka annoksen päälle:)
Varmaan siitä etsiskelystä oli se hyöty, että tyttö on todella ennakkoluuloton uusien ruokien suhteen. Älä tee numeroa, äläkä ikinä pakota syömään lautasta tyhjäksi, vaikka kuinka houkuttaisi. Kyllä sitä painoa jossain vaiheessa tulee, meilläkään ei olla enää niin kamalasti miinuksella.

Niin ja rasvasta huolestuneille: Meillä ruoanlaitossa käytetään öljyä. Kotona syö todella vähän leipää, en tiedä miten paljon sitä hoidossa syö. Hoidossa aterioi 3krt päivässä arkisin, jossa on rasvattomat tuotteet ja margariinia. On aina juonut tosi hintsusti maitoa, ehkäpä 2dl menee päivässä kotona. Joten eiköhän sieltä jos jonkinnäköistä rasvahappoa tule. Monipuolisesti ruokaileva saa muutenkin kaikkea riittävästi, ainakin ravitsemusterapeutin mukaan. :)

Ei pidä lihottaa.

Mä tunnen yhden tytön joka oli pienenä lyhyt ja laiha. Koko ajan sille kaikki tuputti syömistä ja huokaili sen laihuutta. Esimurrosiäs alko sit lihoa ja muutaman vuoden päästä oli jo sairaalloisen ylipainoinen, on jo aikuinen ja edelleen erittäin lihava. Pitkäkin hänestä kasvoi.

Mulla on hoikkis poika, 145,5 cm ja 31 kg. On aina ollu samanmoinen, meniköhän toi nyt jossain -20 käyrällä.
Kun poika oli pieni käski ravitsemusterapeutti lisätä ruokalusikallisen rasvaa joka ruokaan ja antaa syödä niin paljon herkkuja kun haluaa. Vähän aikaa tota yritin noudattaa mutta kun seuraus oli se että ruoka ei rasvaisena maistunut ja joka päivä meni herkkuja niin aika äkkiä totesin ettei hommassa oo mitään järkeä. Joten palattiin normaaliin ruokailuun.

Jos lapsi on energinen, iloinen eikä mikään kellanharmaa iholtaan, jos hiukset ja kynnet ovat kunnossa niin ei tarvitse lihottaa. Paino ei kerro kaikkea, myös ruumiinrakenne, luu-massa yms. vaikuttaa.

Minun lapset on kaikki olleet reippaasti "miinuksella", poika samaa luokkaa kuin tyttäresi, mutta silti hyvin terveen näköisiä omppuposkia. Ihan pieneltä vauvalta tietysti on hyvä tutkia maksa yms. juttuja, mutta kyllä ne tuosta parivuotiaasta eteenpäin jo puolensa pitää :)

Lähtekää ipanoiden kanssa kalaan ja antakaa maistella "omituisia" ruokia. Lasten makua monesti aliarvioidaan ja etenkin hoitopaikoissa tarjotaan ihan kamalaa prosessoitua mössöä. Lapset haluaa ehkä syödä oliiveja ja äyriäisiä, kokeilkaa ennenkuin työnnätte makaronin sekaan oliiviöljyä ja annatte kalaöljykapseleita.

Hän on perhepäivähoitajalla, jonka kertomuksien perusteella syövät tosi monipuolisesti ja laadukkaasti. Tästä olen tosi iloinen!

Tyttö ei ole lainkaan nirso, maistaa mielellään kaikenlaista ja syö ennakkoluulottomasti lähes kaikkea. Mutta syö tosi vähän. Arkena aterioita on 4-5. En tarjoa iltapalaa jos sitä ei halua. Jos sanoo ettei halua, niin vaikka järjestäisin minkä spektaakkelin niin ei se syö kuitenkaan. Mutta 4krt päivässä syö vähintään. :) Viikonloppuisin voi välipala jäädä kyllä väliin.

Ei kannata lihottaa, kun lapsi voi hyvin, eikä kukaan ole siihen puuttunut. Itse lihotin sen takia, etten jaksanut ravata koko ajan lääkäreissä ja kaiken maailman verikokeissa, kun etsittiin hoikkuuden syytä. Ja mitään ei siis löytynyt. Alimmillaan paino-pituussuhde oli -24 % ja nyt -12 % ja meidät on jätetty viimein rauhaan. Arvostan sitä, että veroeuroja käytetään lasten terveydenhuoltoon, mutta onhan se hullua, että tervettä lasta juoksutetaan erikoislääkäriltä toiselle sen takia, että on hoikka. Samaan aikaan joka paikassa toitotetaan, että valtakunnan vihollinen nro1 on ylipaino.

Niin ja rasvasta huolestuneille: Meillä ruoanlaitossa käytetään öljyä. Kotona syö todella vähän leipää, en tiedä miten paljon sitä hoidossa syö. Hoidossa aterioi 3krt päivässä arkisin, jossa on rasvattomat tuotteet ja margariinia. On aina juonut tosi hintsusti maitoa, ehkäpä 2dl menee päivässä kotona. Joten eiköhän sieltä jos jonkinnäköistä rasvahappoa tule. Monipuolisesti ruokaileva saa muutenkin kaikkea riittävästi, ainakin ravitsemusterapeutin mukaan. :)

Anna siemeniä, manteleita ym. välipalaksi. Avocadoa myös. D3 vitamiinia 50µg, se kasvatta luiden lisäksi myös lihaksia!

Kiinnittäisin huomiota ruokavaliossa rasvojen laatuun. Eli öljyt kylmäpuristettua neitsytrypsi- tai oliiviöljyä. Maito 1 % ja voin tilalle esim. Keiju-margariinia. Esim. puuroon voi laittaa teelusikallisen kylmäpuristettua neitsytrypsiöljyä ns. rasvalisäksi. Esim. aivot tarvitsevat hyviä rasvoja kehittyäkseen. Tärkeintä on, että lapsi kasvaa tasaisesti omalla käyrällään.