Pitäisikö tässä nyt loukkaantua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaveri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28072787:
Ja vielä tuohon hinta-asiaan, olen aina ajatellut, että esim niissä lahjalistoissa on sen vuoksi eri hintaluokkien lahjoja, että kukin vieraista voi katsoa mielestään sopivimman suuruisen lahjan. Lähimmät sukulaiset ja ystävät panostavat vähän enemmän ja kumminkaimanserkut sitten voivat hankkia jotain vähän vaatimattomampaa.

Mutta aina sitä oppii uutta. Aika vähän on itse joutunut tällaisten asioiden kanssa takkuamaan.
Eri hintaisia lahjoja on siksi, että joku ostaa yksin, osa kimpassa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28072721:
No niin on ja se on aina ollut asia, jota en ymmärrä. Hitto soikoon, onko häät jotain liiketoimintaa?

Ei todellakaan, ja siksi en todellakaan ymmärrä, että yksi kaveripariskunta kutsutaan muuhun, muttei hääjuhlaan. Naurettavaa pelleilyä, ja oikeastaan tosi törkeää käytöstä.

Tiedän yhden parin, joka halus järjestää (tai ehkä taloudellisista syistä joutui) ns. kahdet häät. Mutta tekivät niin, että pitivät häät, vihkimisen ja ruokailun pienellä porukalla, siis ne äidit ja isät, mummot ym. Illalla oli sitten kaverijuhlat, joissa näytettiin valkokankaalta itse vihkiminen. Mun mielestä ihan järkevää noinkin.

Mutta että osan vieraista pitäis odottaa monta tuntia vieraalla paikkakunnalla aika kummallista. Jättäisin vihkimisen väliin ja menisin vaan iltajuhlaan tai toisinpäin. Onhan siinä omat riskinsä, että iltajuhlavieraat on sitten jo saapuessaan "pienissä häissä".

[QUOTE="...";28072821]Eri hintaisia lahjoja on siksi, että joku ostaa yksin, osa kimpassa.[/QUOTE]

No tämän tajusin nyt. Jotenkin vain kuulostaa maalaisjärkeen nojaten hassulta, että nelihenkinen kumminkaiman perhe ostaa kaksi kertaa niin kalliin lahjan, kuin morsiamen vanhemmat tai neljä kertaa niin kalliin lahjan kuin sulhasen sinkkuveli. Mutta eipä maalaisjärki noissa etikettijutuissa taidakaan päteä. Pääasia on se, että tehdään niin kuin jossain ohjeistuksessa sanotaan.

Ja vielä sekin, että jos vaikka se sulhasen veli ei pääsisikään hääjuhlaan, hän ostaa hääparille vain kortin ja etiketti on täytetty. Pääasia, ettei ole syömässä häätarjoiluja.

[QUOTE="vieras";28072712]Eikö täällä ole sen sataan kertaan jo todettu, että hääparin on saatava vierailtaan kulut pois, eli vieraiden odotetaan itse kustantavan ruokailunsa (yms) hääjuhlassa. Lisäksi tietysti lahja :D.[/QUOTE]

Mä taas en ole koskaan ymmärtänyt, että joillekin etikettisäännöt ja hyvän käytöksen "ohjesäännöt" ovat niin ylitsepääsemättömän vaikeita ymmärtää :headwall: No otetaanpa vielä kerran: etiketin ja yleisten juhlaohjesääntöjen mukaan lahjan tulisi olla suurin piirtein saman arvoinen, kuin mitä hääparin kulut ovat vierasta kohden. Tämä on siis annettu ohjenuoraksi, ei kirajaimellisesti otettavaksi, niin kuin jotkut sen tuntuvat ottavan. On ihan eri asia mennä häihin, jossa on pikainen kahvitus ja pullanpala tarjolla. Verrattuna häihin, jossa on pitopöydät, kuohuvat, ruokajuomat, boolit, iltapalat, bändit jne. Etikettisääntöjen mukaan jälkimmäisiin bileisiin laitetaan arvokkaampi lahja ja sen suurinpiirtein (hyvien käytöstapojen mukaisen) summan voi laskea arvioimalla kulut per nuppi. Kyllähän täälläkin jatkuvasti kysellään noita lahjojen summia, niin siksi on haluttu luoda tuollainen yleinen nyrkkisääntö. Sitä vaan tuntuu joidenkin olevan ihan mahdoton ymmärtää :(

[QUOTE="aapee";28072818]Anteeksi nyt, mutta voisitko kertoa miksi tässä olisi itseä syyttäminen?[/QUOTE]

No jos te olette ainoa pariskunta samasta tuttavapiiristä joilla on tuo b-luokan kutsu, niin oletteko ehkä jotenkin loukanneet hääparia?

Tökeröähän tuollainen neljän tunnin odottelu on, sitä en kiellä.

[QUOTE="aapee";28072921]En keksi ainuttakaan tilannetta missä olisimme jollain tavalla loukanneet heitä. Enkä myöskään keksi syytä miksi he toimivat näin.[/QUOTE]

No tuo tuskin on ihan loppuun asti mietitty juttu, jos se yhtään lohduttaa?

Mä taas en ole koskaan ymmärtänyt, että joillekin etikettisäännöt ja hyvän käytöksen "ohjesäännöt" ovat niin ylitsepääsemättömän vaikeita ymmärtää :headwall: No otetaanpa vielä kerran: etiketin ja yleisten juhlaohjesääntöjen mukaan lahjan tulisi olla suurin piirtein saman arvoinen, kuin mitä hääparin kulut ovat vierasta kohden. Tämä on siis annettu ohjenuoraksi, ei kirajaimellisesti otettavaksi, niin kuin jotkut sen tuntuvat ottavan. On ihan eri asia mennä häihin, jossa on pikainen kahvitus ja pullanpala tarjolla. Verrattuna häihin, jossa on pitopöydät, kuohuvat, ruokajuomat, boolit, iltapalat, bändit jne. Etikettisääntöjen mukaan jälkimmäisiin bileisiin laitetaan arvokkaampi lahja ja sen suurinpiirtein (hyvien käytöstapojen mukaisen) summan voi laskea arvioimalla kulut per nuppi. Kyllähän täälläkin jatkuvasti kysellään noita lahjojen summia, niin siksi on haluttu luoda tuollainen yleinen nyrkkisääntö. Sitä vaan tuntuu joidenkin olevan ihan mahdoton ymmärtää :(

No eikö tämän johdosta ole sitten ihan itsestäänselvää, ettei ap:n porukalta vaadita kummoista häälahjapanostusta. Eli he menevät sen pikakahvitushinnoittelun mukaan. Miksi tämä on nyt tässä kohtaa ongelma?

No jos te olette ainoa pariskunta samasta tuttavapiiristä joilla on tuo b-luokan kutsu, niin oletteko ehkä jotenkin loukanneet hääparia?

Oletkos tosissasi? Näinkö sitten kostetaan niille, jotka ovat joskus vahingossa loukanneet hääparia? Laitetaan yksin odottelemaan moniksi tunneiksi vieraalle paikkakunnalle? Annetaan heidän selkeästi tuntea olevansa ulkopuolisia hääjuhlassa.Anna mun kaikki kestää...

Ap, älkää menkö ollenkaan. Minä loukkaantuisin tuosta sen verran, etten menisi koko häihin. Menköön naimisiin sellaisten ihmisten seurassa, jotka todella halusivat häihin. Onhan tuo nyt jo suoraa vttuilua, että kaikki muut yhteiset tutut on kutsuttu,mutta yksi pariskunta jätetään ulkopuolelle.

Jos tässä olisi hääparin osalta joku kosto, ja olisivat omia tuttavia toivottaisin kivaa jatkoa ja poistuisin takavasemmalle melko pian. Ihan oikeasti kuka aikuinen ihminen toimii noin omien häiden suhteen?! Näytetään nyt Liisalle ja Sepolle kuin tylsiä tyyppejä ne on, ja saavat istua vaikka siinä absilla kun me muut juhlitaan ku te ette voi tulla sinne meidän kaa :D Herranen aika sentään!!

Hääpari ei tosiaan ole ajatellut oikein mitään. Onko muuten muut vieraat paikkakunnalta, ap? Oletteko ainoita, jotka jääväy väliajaksi tyhjän päälle?

Käsittääkseni vain pieni osa vieraista asuu kyseisellä paikkakunnalla, hääpari itsekään ei asu siellä, morsian on sieltä kotoisin. Tyhjän päälle jääviä siis luultavasti on, emme ole ainoita. Emme vain tunne muita "kaverikutsuttuja", he ovat kai jotain lapsuudenkavereita, opiskelukavereita ym.

[QUOTE="Kolmen äiti";28073018]Jos tässä olisi hääparin osalta joku kosto, ja olisivat omia tuttavia toivottaisin kivaa jatkoa ja poistuisin takavasemmalle melko pian. Ihan oikeasti kuka aikuinen ihminen toimii noin omien häiden suhteen?! Näytetään nyt Liisalle ja Sepolle kuin tylsiä tyyppejä ne on, ja saavat istua vaikka siinä absilla kun me muut juhlitaan ku te ette voi tulla sinne meidän kaa :D Herranen aika sentään!![/QUOTE]

Ei mikään kosto, vaan seuraus. Vai pitäisikö hääparin kutsua paskamainen pariskunta (en puhu teistä ap) häihinsä koska.... niin, miksi?

[QUOTE="...";28072699]Hanki aapinen, ja aloittele siitä.[/QUOTE]

Kerropa sinä, arvon asiantuntija, miksi pitäisi soittaa Kaarina Suoniolle? Miten hän tähän aiheeseen liittyy?

Miksi siitä täytyy loukkaantua, jokainen vieras maksaa hääparille vähintään 30€ ja tila on rajallinen. valitettavasti se raja on vaan johonkin vedettävä. Itselläni ei ole varaa kutsua kaikkia kavereita häihin, samalla periaatteella mennään, että illalla useampikin kaveri on tervetullut.
Olisit iloinen, että sait kutsun kuitenkin iltajuhlaan..
Törkeää loukkaanua moisesta.

Tälläiset hääjuhlat englannissa yleinen tapa. Eivät ymmärrä siellä että suomen tapaa että kaikki kutsutaan kirkkoon ja hääjuhlaan (toisinsanoen syömään) Vaan siellä lähimmät yleensä perhe kutsutaan 3 ruokalajin ravintolapäivälliselle ja sitten iltajuhlaan voidaan kutsua ihan kaikki, joskus jopa 300 ihmistä, ja bileet ovatkin sen mukaiset. Yleensä juhlavieraat ostavat juomansa itse, jos ei sitten ole ökyhäistä kyse. Varsinkin jos hääjuhla ravintolassa.

Ihmettelenpä vaan, miten kehtaatte tulla tällaiselle julkiselle palstalle, jota kaikki lukevat, solvaamaan muiden ihmisten häävalmisteluita. Itse en kehtaisi. Kyllä kehtaisin olla menemättä, jos ei nappaa, mutta en menisi solvaamaan ihmisten häitä julkisesti, jos niihin kutsunkin olen saanut, olivat sitten miten huonosti suunnitellut tahansa. Ajatus on kuitenkin, että sinne mennään juhlimaan tuoretta avioparia, eikä teidän juhlapaikalle ilmestymistä.

Uusimmat

Yhteistyössä