Pitäiskö mielestänne ekaluokkalaisen kaverikyläilyjä rajoittaa? On vähän väsynyt koulun vuoksi ja IP-kerhossa on...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
IP-kerhossa on meidän töistä riippuen 15.30-17 saakka päivittäin. Harrastuksia ei ole viikolla, mutta viikonloppuna on molempina päivinä yksi 45-60 min kestävä harrastus.

Illat menee siinä, että kaverit soittelee ovikelloa ja pyytää ulos/meille/heille ja niin taas poikaa viedään...

Millaisia rajoja laittaisitte/olette laittaneet vastaavassa tilanteessa kavereiden kanssa ololle?

Läksyt pitää olla tehty ja lämmin ruoka kotoa syöty ennen kavereiden kanssa oloa, mutta täytyisikö sopia lisäksi "lepoilloista" tai rajoittaa kavereiden kanssa oltua aikaa? Usein tahtois viipottaa 19.30 saakka menemään (jolloin ihan viimeistään on tultava kotiin ja pian siitä jo pesulle) saman pihan lasten kanssa. Eikä päivääkään välissä, kun ei tahtoisi mennä kavereiden kanssa.

Koulusta on väsynyt siten, että esim. eilen illalla sanoi, ettei tahtoisi enää kouluun mennä. Väsyttää niin istua siellä paikoillaan ja tehdä koko ajan tehtäviä. En sit tiedä onko toi ip-hoito ja sen jälkeiset kaveriseurat vain hyvää vastapainoa vai sitten jo rasitekin?

Kuinka monta tuntia tulee yöunta? Eli nukkuuko tarpeeksi?
Onko koulussa hyvä sisäilma? Huono sisäilma väsyttää (homeet) ja vaikuttaa oleellisesti siihen jaksamiseen.
Jos lapsesi on kavereiden kanssa ulkona eikä pelaa/katso elokuvia sisällä niin en rajoittaisi.

Moneltako koulu alkaa? Moneltako lapsi herää? Mihin aikaan menee nukkumaan / nukahtaa?

Meillä kans ekaluokkalainen ja jos on 9 tai 8 aamu niin edellisenä iltana mennään sänkyyn jo 20.00 (nukahtaa yleensä 20.15-20.45) ja jos 10 aamu niin sänkyyn 21.00 ed. iltana. Sillä vain jäin miettimään, että saako teidän poika tarpeeksi unta..? Millainen unentarve on aiemmin ollut? Koulunkäynti itsessäänkin on uutta ja väsyttävää pienille, että saattaa olla, että unentarve kasvaa entisestään.

Mä taas kyllä rauhoittaisin pari iltaa viikossa ihan kotona olemiseen omalla porukalla. Ja yöunien määrä on tietty hyvä tarkistaa, voisit myös kysyä että nukahtaako nopeasti vai pyörii ja heräileekö öisin vai nukkuu yhtäjaksoisesti.

Voihan sen rauhoittamisen tehdä sillä verukkeella, että haluaa itse olla lapsen kanssa. Joko nyhjätä telkkarin ääressä tai touhuta jotain yhdessä. Siis eihän tuo veruke ole, tarkoitin, ettei rajoitus ole rangaistus.

Mä jäin myös pohtimaan tuota, että onko viikonlopun harrastus ihan välttämätön? Mä ite suosin sitä, että mieluummin harrastukset viikolla, niin viikonlopun saa sitten ihan vaan olla. Meillä on näin, että viikolla koululaiset touhuaa ja ovat ulkona klo 19 asti, mutta viikonloppuisin ei ole kenelläkään mitään harrastuksia. Aika jää ihan oleiluun tai sitten perheen kanssa puuhailuun. Viikonloppuisin rajoitan välillä kavereiden kanssa olemista. Ja kyllähän tuo koulussa käynti ja ip-kerhossa oleminen väsyttää. Kaikki on uutta ja molemmissa on uudet kaverit... Ja tietty uudet tavatkin. Ekaluokkalaiselle tulee niin paljon uutta oppimista koulussakin, että unentarvekin on suurempi.

Itse olen miettinyt vähän samaa. Meillä tosin kyseessä jo 3-luokkalainen joka ei enää missään ip-kerhossa koulun jälkeen ole vaan tulee koulusta suoraan kotiin. Tuossa naapurissa asuu samanikäinen kaveri jonka kanssa ovat paljon yhdessä. Välillä vaan tuntuu että ovat koko ajan yhdessä, koulussa ovat samalla luokalla, iltapäivät ja illat leikkivät yhdessä ja melko usein pitäisi yökyläänkin päästä. Noita yökyläilyjä olen jonkin verran rajoittanut kun en itse jaksa että joka viikko olisi kaveri yökylässä meillä.

Meidän 9v ja 7v tulevat kotiin viim.18.30,sänkyyn viim.20.00 ja uni tulee nopeasti.Pari päivää viikossa ilman kaveria.Molemmilla harrastuksia,siksi välillä vanhempien kanssa puuhailua.Molemmat nukkuvat n.10 h yöunet.

Yhteistyössä