Pitäiskö mun oikeasti laittaa kello soimaan kahdeksalta että herätän 2v:n aikasin että sais nukkua päikkärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p*ska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

p*ska äiti

Vieras
Lapset vähän reilu 2v ja kohta 1v on kotihoidossa. 2v on jättänyt päikkärit pois vähän ennen joulua, herättiin silloin 10 maissa aamulla ja laitettiin illalla samoihin aikoihin nukkumaan ja lasta ei saanut siihen aikaan päiväunille että yöunille meno ei olisi venynyt puolille öin..
Eilen aamulla kuopus heräsi jo kahdeksalta ja esikoinen siinä samalla. Mentiin sitten n. puol 1 päiväunille ja herättiin vähän ennen kahta. Esikoinen nukahti taas vasta puolilta öin, kuopukselle nuo oli ainoat päiväunet (nukahti kyllä vähän ennen meitä eli nukkui melkein 2h) ja kuopus nukahti jo puol 10 ja heräsi aamulla vähän ennen yhdeksää.
Jo ennen päiväunien pois jättämistä tuntui ettei oikeasti millään saa lasta väsytettyä niin ettei nukuttaminen olisi kauheaa taistelua eikä saa näköjään vieläkään.
Jatkossa meillä mennään siis edelleenki ilman päiväunia.

Olen itse sitä mieltä että kotihoidon ihanuuksia on se, että aamulla saa nukkua niin pitkään kuin haluaa, koska melko varmasti jo kesällä lapset joutuu menemään hoitoon.
Olen kuitenkin saanut paljon arvosteluja tästä meidän rytmistä, sekä tutuilta että tuntemattomilta. Tutut arvostelijat ovat yllättäen niitä jotka ovat tuupanneet lapset hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen..
Lasten pitäisi kuulemma olla jo kahdeksalta nukkumassa ja herätä kahdeksalta aamulla (miksi kun en itsekään halua?!) ja mun pitäisi laittaa jopa kello soimaan että saan kiskoa esikoisen ylös että ehtii nukkua ne päikkärit!

Tietysti aletaan muuttamaan rytmiä sitten kun hoitoon meno alkaa olla ajankohtaista, mutta tällä hetkellä mennään näin. Alan vain olla kurkkuani myöten täynnä näitä v*tun arvostelijoita niin oli pakko avautua..

Uniajoista paras on klo 21-24 välillä lapsen kasvun suhteen.

Meillä 1v3kk nukahtaa usein liian myöhään (klo 22-22.30), mutta ollaan yritetty aikaistaa nukkumaanmenoa joka ilta vähän että päästäisi edes tuohon klo 21:teen. Tuo aikaistaa automaattisesti vähän aamuheräämistä, mutta ei todellakaan herätetä lasta, vaan saa herätä kun herää. Muuten en stressaa. Lapsi kyllä nukkuu vielä 2-2,5h päikkärit joka päivä. Yritetään nukuttaa päikkäreille viimeistään klo 12 ettei nukkumaanmeno illalla liian myöhäisten päikkäreiden vuoksi "kusisi" :D(anteeksi karkea kielenkäyttöni).

Itse olen sitä mieltä että kun lapsi on kotihoidossa, niin ei tarvitse olla niin tiukka aikataulujen suhteen. Lapset on tosi erilaisia keskenään, ja jotkut jättää päiväunet tosi aikaisin pois. Kunhan saa riittävästi nukuttuja tunteja ikäänsä nähden, niin sekään ei haittaa.

Mutta yleensä kai ne säännölliset nukkumis- ja syömisrytmit helpottaa aikuisenkin arkea, ja tuovat lapselle turvallisuuden tunnetta. Vaikka se vähän tylsää onkin.

Lapset siis menee nukkumaan viimeistään kymmeneltä ja herää aamulla 9-10, vähän päivästä riippuen ja muutenkin on ihan säännölliset ruokailuajat yms.

Mutta siis tuo "myöhäinen" nukkumaanmenoaika ja pitkään nukkuminen on se, mikä kaikilla tuntuu kismittävän. Itse olen aina tykännyt nukkua pitkään ja kyllä mullakin v*tuttaisi herätä joka aamu seitsemältä vaikka ei olisi edes töitä ;)
Lapset on sitä paitsi ihan itse tehneet rytmistä tällaisen, esikoinen oli 3kk kun koliikki loppui ja nukahti vain eräänä iltana kymmeneltä ja nukkui aamuun asti. Siitä asti on menty näin.

No ei teidän rytmissä mitään vikaa ole. Niinkuin itse sanoit, sitten kun hoito alkaa lähestyä käännätte kelloa uuteen rytmiin, nyt teette niinkuin parhaiten sujuu.

Alkuperäinen kirjoittaja p*ska äiti;29584417:
Lapset vähän reilu 2v ja kohta 1v on kotihoidossa. 2v on jättänyt päikkärit pois vähän ennen joulua, herättiin silloin 10 maissa aamulla ja laitettiin illalla samoihin aikoihin nukkumaan ja lasta ei saanut siihen aikaan päiväunille että yöunille meno ei olisi venynyt puolille öin..
Eilen aamulla kuopus heräsi jo kahdeksalta ja esikoinen siinä samalla. Mentiin sitten n. puol 1 päiväunille ja herättiin vähän ennen kahta. Esikoinen nukahti taas vasta puolilta öin, kuopukselle nuo oli ainoat päiväunet (nukahti kyllä vähän ennen meitä eli nukkui melkein 2h) ja kuopus nukahti jo puol 10 ja heräsi aamulla vähän ennen yhdeksää.
Jo ennen päiväunien pois jättämistä tuntui ettei oikeasti millään saa lasta väsytettyä niin ettei nukuttaminen olisi kauheaa taistelua eikä saa näköjään vieläkään.
Jatkossa meillä mennään siis edelleenki ilman päiväunia.

Olen itse sitä mieltä että kotihoidon ihanuuksia on se, että aamulla saa nukkua niin pitkään kuin haluaa, koska melko varmasti jo kesällä lapset joutuu menemään hoitoon.
Olen kuitenkin saanut paljon arvosteluja tästä meidän rytmistä, sekä tutuilta että tuntemattomilta. Tutut arvostelijat ovat yllättäen niitä jotka ovat tuupanneet lapset hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen..
Lasten pitäisi kuulemma olla jo kahdeksalta nukkumassa ja herätä kahdeksalta aamulla (miksi kun en itsekään halua?!) ja mun pitäisi laittaa jopa kello soimaan että saan kiskoa esikoisen ylös että ehtii nukkua ne päikkärit!

Tietysti aletaan muuttamaan rytmiä sitten kun hoitoon meno alkaa olla ajankohtaista, mutta tällä hetkellä mennään näin. Alan vain olla kurkkuani myöten täynnä näitä v*tun arvostelijoita niin oli pakko avautua..

2-v lapsen päivään pitää kuulua päiväunet. Ja 2-v nukkumaan menoaika ei ole illalla klo 22. Siis kyllä, aamulla reippaasti ylös, päivä hyvin täynnä leikkiä, ulkoilua, kunnon ruokailut jne. Varmasti maistuu päivä- ja yöunet.

Alkuperäinen kirjoittaja p*ska äiti;29584508:
Mutta siis tuo "myöhäinen" nukkumaanmenoaika ja pitkään nukkuminen on se, mikä kaikilla tuntuu kismittävän. Itse olen aina tykännyt nukkua pitkään ja kyllä mullakin v*tuttaisi herätä joka aamu seitsemältä vaikka ei olisi edes töitä ;)
Lapset on sitä paitsi ihan itse tehneet rytmistä tällaisen, esikoinen oli 3kk kun koliikki loppui ja nukahti vain eräänä iltana kymmeneltä ja nukkui aamuun asti. Siitä asti on menty näin.

Ai niin, meillä tuo 1v herää siis aamulla klo 9 aikaan. Tänään esim. 15vaille 9. Joskus puoli kymmeneltä. Ammnamnammnamm...jos vaan saisi vetää vieressä unta :D. Meillä se olen valitettavasti minä joka sieltä kömpeää klo 6 aamulla töihin...tällä erää.

Pyrin kyllä noudattamaan niitä annettuja ohjeita joista on selkeästi lapselle todettu olevan hyötyä, annetaan D-vitamiinit, pyritään saamaan mahd. lähelle nuo hyvät uniajat, ruokailuajat jne. Mutta muuten eletään kuten eletään. Ilman sterssiä, ei meitä onneksi kukaan ole tullut neuvomaankaan, mutta eipä muut meidän tapoja määrittelisikään.

2-v lapsen päivään pitää kuulua päiväunet. Ja 2-v nukkumaan menoaika ei ole illalla klo 22. Siis kyllä, aamulla reippaasti ylös, päivä hyvin täynnä leikkiä, ulkoilua, kunnon ruokailut jne. Varmasti maistuu päivä- ja yöunet.

Höpö höpö. Kaikilla ihmisillä on omat unirytminsä - myös lapsilla - ja missään ei ole mitään kiveenkirjoitettua sääntöä siitä, mikä on se oikea rytmi kaikille ihmisille maan päällä.

Meillä esikoinen on aamuvirkku, kuopus iltavirkku. Päikkäreitä kumpikaan ei ole taaperoiän jälkeen nukkunut kuin satunnaisesti esim. autossa.

AP:n asemassa antaisin arvostelun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kotihoidon etuhan on juuri sen lapsentahtisuus.

Aika myöhään menee nukkumaan. Ei meillä alle 13v. saa noin myöhään valvoa.

Niin siis nukkuu jo klo 22 viimeistään. Kuka sen määrittelee että mikä on liian myöhään? Kun aamulla ei kenenkään tarvitse nousta töihin tai päiväkotiin niin mitä merkitystä sillä on? Silloin kun odotin toista, saatettiin mennä nukkumaan vasta klo 23, hui kauhea :o

[QUOTE="vihreä";29584586]höpö höpö. Unen tarve on yksilöllistä. Annatakee vaan mennä omalla rytmillä eteenpäin.[/QUOTE]

Unentarve on yksilöllistä, mutta päivän voi ja kannattaa rytmittää normi rytmiin sopivaksi.

Teet niinku teille sopii,antaa muitten arvostella mitä lystäävät!Meillä aikoinaan vajaa 2vuotias ei nukkunu päiväunia,ja kyllä sitä ihmeteltiin.Jopa neuvola tuomitsi meidät että pakko nukkua päiväunet,mutta ku ei lapsi nukkunu!Ei sitä väsyttäny ja tyytyväinen oli.Silti neuvola oli sitämieltä että pitäs nukkua.Annoin mennä toisesta sisään,toisesta ulos.Nyt reipas,erittäin vähäuninen tyytyväinen ja lahjakas koululainen.

Ei pidä paikkaansa! Meillä 2-vuotias nukkui yöunia 12-13h heräten klo 10 maissa ja meillä neuvolassa sanottiin, että ei tarvitse pakottaa päikkäreille (muutoin valvois puolilleöin). Olen joskus kokeillut herättää lasta klo 8-9 pidemmänkin aikaa. Seurauksena lapsi on ollut päivän kiukkuinen, päikkäreiltä herättäminen on ollut yhtä tuskaa ja lapsi on sitten myöhästänyt nukkumaanmenoaan klo 23-00 saakka. Meillä on myös myöhäinen rytmi koko perheellä ja musta tuntuu että päikkäreiden ja aikaisten heräämisten puolesta toitottavat äidit, jotka itse ovat aamuvirkkuja. Toiset ovat ilta- ja toiset aamuvirkkuja, kukin toimikoot oman rytminsä mukaan niin kuin parhaaksi näkevät. Kyllähän monet moralisoivat muutoinkin helposti aikuisia, jotka nukkuvat pitkään aamulla (siis viikonloppuisin tms.). Ovat monien mielestä jotenkin laiskempia kuin aamuvirkut. Vaikka iltavirkuthan valvovat sitten illalla useita (hauskoja) tunteja, kun aamuvirkut ovat jo untenmailla.

Ja ap:lle: jatka ihmeessä samaan tahtiin äläkä herätä lasta turhaan. Lapsikin taitaa olla enemmän aamutorkku ja joutuu sitten hoitoon menemisen jälkeen heräämään (ja menemään nukkumaan) väkisin aikoina, jolloin ei haluaisi.

Ei pidä paikkaansa! Meillä 2-vuotias nukkui yöunia 12-13h heräten klo 10 maissa ja meillä neuvolassa sanottiin, että ei tarvitse pakottaa päikkäreille (muutoin valvois puolilleöin). Olen joskus kokeillut herättää lasta klo 8-9 pidemmänkin aikaa. Seurauksena lapsi on ollut päivän kiukkuinen, päikkäreiltä herättäminen on ollut yhtä tuskaa ja lapsi on sitten myöhästänyt nukkumaanmenoaan klo 23-00 saakka. Meillä on myös myöhäinen rytmi koko perheellä ja musta tuntuu että päikkäreiden ja aikaisten heräämisten puolesta toitottavat äidit, jotka itse ovat aamuvirkkuja. Toiset ovat ilta- ja toiset aamuvirkkuja, kukin toimikoot oman rytminsä mukaan niin kuin parhaaksi näkevät. Kyllähän monet moralisoivat muutoinkin helposti aikuisia, jotka nukkuvat pitkään aamulla (siis viikonloppuisin tms.). Ovat monien mielestä jotenkin laiskempia kuin aamuvirkut. Vaikka iltavirkuthan valvovat sitten illalla useita (hauskoja) tunteja, kun aamuvirkut ovat jo untenmailla.

Ja ap:lle: jatka ihmeessä samaan tahtiin äläkä herätä lasta turhaan. Lapsikin taitaa olla enemmän aamutorkku ja joutuu sitten hoitoon menemisen jälkeen heräämään (ja menemään nukkumaan) väkisin aikoina, jolloin ei haluaisi.

Ihminen voi olla sekä aamu- että iltavirkku. Ja sekös harmittaa joitakin. Vähässä unimäärässä, siis aikuisella, on se etu, että ehtii hereillä olon aikana tehdä PALJON asioita.

[QUOTE="niin";29584711]ja esim koulut alkaa klo 10-12 välillä, jotta nämä ns myöhöisen rytmin perheet eivät vaan kärsisi rytmistään.[/QUOTE]

Aloittajan lapset on 1 ja 2, että ihan heti ei tarvitse suoritusyhteiskunnan rytmeihin olla pakottautumassa ;)

Yhteistyössä