Pitäiskö mun oikeasti laittaa kello soimaan kahdeksalta että herätän 2v:n aikasin että sais nukkua päikkärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p*ska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niin";29584711]ja esim koulut alkaa klo 10-12 välillä, jotta nämä ns myöhöisen rytmin perheet eivät vaan kärsisi rytmistään.[/QUOTE]

Sepä se, kun iltavirkkujen on pakko jossain vaiheessa pakottaa itsensä rytmiin, joka ei vaan itselle sovi. Mutta niin kauan kun se ei ole pakollista, niin tällöin kannattaa nauttia omasta, luontaisesta ryhtymistään. Itse iltavirkkuna en vaan koskaan totu aamuheräämisiin, vaikka olisin aamulla ja päivällä sitten aivan poikki, niin kun kello alkaa näyttää yli kymmentä illalla, niin mulla piristyminen vaan alkaa.

Hyvää rytmiä ei kannata sotkea turhaan! Sitten vasta totuttaa aikaisiin heräämisiin ja päikkäreihin, kun päiväkodin aloitus on lähellä. Itse päiväkodissa työskennelleenä olen myös tavannut niitä 2-vuotiaita, jotka eivät 2 h nukkarin aikana nukahda, vaikka paikoillaan pysyisivät ja kuitenkin tulevat hoitoon 8 aikaan, eli heräävät viimeistään 7.30 aikoihin.

Ei tarvitse välttämättä päikkäreitä enää. Minusta menet ihan teille sopivaan rytmiin. Miksi ei saisi valvoa jos ei kerran ole aikasta herästystä?

Minun esikoinen lopetti 2 vuotiaana päivällä nukkumisen. Ei auttanut vaikka heräisi aikaisemmin/ laittaisi myöhemmin nukkumaan, ei vaan nukkunut. Pahimmillaan yritin nukuttaa jopa 3h, kunnes luovutin. Yöllä nukkui 12h.

Kyllä meillä nyt 1 ja 4 vuotiaat saa nukkua niin pitkään kuin haluaa. Yöunille menevät 21 aikaan, joskus venyy 22. Nukkuvat 7-9 asti aamulla. Useimmiten herätään 8. Pienempi nukkuu päivällä 2h.

Eiköhän se riitä, että rytmi sopii teidän perheelle.

Meillä 2v, joka myös jättämässä päikkäreitä pikkhuiljaa pois. Vapaapäivinä ei nuku, hoidossa nukkuu, mutta nykyään kuulemma nukahtaminen kestää sielläkin jonkin aikaa.

Itse olen aamuvirkku ja haluaisin kyllä lapsen nukkumaan ennen yhdeksää, mielellään kasilta, mutta jos nukkuu päikkärit niin ennen klo 21 ei nukahda. (herää klo 7-7.30 yleensä). Mutta itse taas en ikinä nuku kymmeneen, hyvin hyvin harvoin edes yhdeksään. Joten meille sopii se ns. tavallinen rytmi hienosti. Koska itse menen illalla jo kymmeneltä nukkumaan yleensä...

Pääasia, että lapsi saa nukkua tarpeeksi ja jaksaa hyvin päivän touhuissa. Aika monet 2-vuotiaat jättää kotioloissa päikkärit pois ja nukkuu vaan pitkät yöunet.

Meidän neuvolaterveydenhoitajan kaikki omat lapset oli lopettanut päikkärit jo tasan kaksivuotiaana, joten ei neuvolassakaan onneksi pakotettu päikkäreille, koska th itsekin tiesi, ettei kaikki lapset niitä tarvitse. Meillä on molemmat lapset olleet vähäunisia, mikä on tietty ollut oman ajan kannalta tylsää, mutta minkäs teet.

Meidän ei eletä mitenkään kelloa tuijottaen (paitsi juniorin päiväunien kanssa ettei nuku liian myöhään), mutta meidän päivät menee suurinpiirtein näin:
Heräillään 9-10 aikaan, vauva juo vähän maitoa ja touhuilee omiaan, esikoisen kanssa pötkötellään sohvalla ja heräillään lastenohjelmia katsellen (tai minä katson, esikoinen saattaa vielä torkahtaa).
Aamupala syödään joskus 10-11 välillä. 1-2 päivänä viikossa äitini käy meillä ja syö lasten kanssa puuron. Lapset touhuilee omiaan syönnin jälkeen ja syön silloin itse.
12-12:30 lähdetään viimeistään joko ulos, kyläilemään tai avoimeen päiväkotiin tai mitä milloinkin keksitään. Riippuen siitä mihin aikaan on syöty aamupala (ja miten on syönyt) kuopus syö yleensä vielä lämpimän ruoan ennen lähtöä koska nukahtaa sitten päiväunille.
Jos ollaan ulkona/päiväkodissa esikoinen syö kun tullaan kotiin, kylässä ollessa silloin kun haluaa. Joka päivä kuitenkin suurinpiirtein samaan aikaan. Kuopus syö sitten kun herää.
Päivällinen syödään puoli viiden maissa, lapset leikkii keskenään sillä aikaa kun teen ruokaa ja jonkin aikaa syönnin jälkeen. Illalla touhutaan yhdessä jotain, jompikumpi käy vielä illalla 2v:n kanssa pihalla jos sää sallii.
Viikonloppuisin rytmit meneekin yleensä aivan sekaisin (käydään jossakin kauempana kylässä tms ja esikoinen nukahtaa autoon tms) ja esikoinenkin saattaa valvoa vähän pitempään.
Nyt avaan sateenvarjon ja odotan paskamyrskyä :D

No mun mielestä teillä on hyvä rytmi, eri asia jos nukkuisitte 24-12.

Meillä lapset nukkuu n.21-9, kerhoaamuina joudun herättää et ehditään viedä esikoinen kerhoon yhdeksäksi.

[QUOTE="a.p";29585191]Meidän ei eletä mitenkään kelloa tuijottaen (paitsi juniorin päiväunien kanssa ettei nuku liian myöhään), mutta meidän päivät menee suurinpiirtein näin:
Heräillään 9-10 aikaan, vauva juo vähän maitoa ja touhuilee omiaan, esikoisen kanssa pötkötellään sohvalla ja heräillään lastenohjelmia katsellen (tai minä katson, esikoinen saattaa vielä torkahtaa).
Aamupala syödään joskus 10-11 välillä. 1-2 päivänä viikossa äitini käy meillä ja syö lasten kanssa puuron. Lapset touhuilee omiaan syönnin jälkeen ja syön silloin itse.
12-12:30 lähdetään viimeistään joko ulos, kyläilemään tai avoimeen päiväkotiin tai mitä milloinkin keksitään. Riippuen siitä mihin aikaan on syöty aamupala (ja miten on syönyt) kuopus syö yleensä vielä lämpimän ruoan ennen lähtöä koska nukahtaa sitten päiväunille.
Jos ollaan ulkona/päiväkodissa esikoinen syö kun tullaan kotiin, kylässä ollessa silloin kun haluaa. Joka päivä kuitenkin suurinpiirtein samaan aikaan. Kuopus syö sitten kun herää.
Päivällinen syödään puoli viiden maissa, lapset leikkii keskenään sillä aikaa kun teen ruokaa ja jonkin aikaa syönnin jälkeen. Illalla touhutaan yhdessä jotain, jompikumpi käy vielä illalla 2v:n kanssa pihalla jos sää sallii.
Viikonloppuisin rytmit meneekin yleensä aivan sekaisin (käydään jossakin kauempana kylässä tms ja esikoinen nukahtaa autoon tms) ja esikoinenkin saattaa valvoa vähän pitempään.
Nyt avaan sateenvarjon ja odotan paskamyrskyä :D[/QUOTE]

Höh ja häh :D? Ihan tavallista normaalia lapsiperhe-elämää.

Ainoa ongelma mihin itse olen törmännyt tuossa rytmissä, joka on erittäin tuttu, on se, että puistot on ihan autioita tuossa puolenpäivän kahden puolen. Olemme sitten nauttineet vapaista leikkipaikoista ja paljosta tilasta. :) Perheessämme on sekä aamu- että iltaihmisiä ala-asteikäisistä 1-vuotiaaseen. Aamulla koululaiset hipsivät hiljaa ja pienet nukkuvat ja viikonloppuisin pienet ovat hiljaisesti yhdeksään asti. Kaikki oppivat jo pienenä ottamaan toiset huomioon ja oppivat olemaan hereillä hiljaisesti. Meitä on usein ihmetelty, kun pienetkin osaavat leikkiä ja lueskella hiljaisesti, jos siihen on tarvetta.

Mua ei haittaa yhtään vaikka saatais olla puistossa keskenämme :) hyvä vain ettei tarvi koko ajan pelätä että jää isompien jalkoihin. Yleensä käydäänkin pienemmässä puistossa jossa on harvoin porukkaa mutta siellä ei ole talvikunnossapitoa :(

Yhteistyössä