Pitäiskö pyytää lähete EKG:hen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tai muuten tutkituttaa tuo epäsäännöllinen sydämensyke.

Eli mulla syke ei ole ihan säännöllinen, muutama lyönti tulee tasavälein, sitten tulee yksi aavistuksen pidempi väli ja seuraavaksi lyhyt. Mitään tuntemuksia tää ei aiheuta, tuntuu vain sykkeessä tunnustellessa. Leposyke on alhainen, n. 50. Aloin vaan miettimään, että onko normaalia, ,vai vaatiiko jotain lisätutkimuksia?

Mä olen sydänneivonta-asemalla terkkarina ja tälläisia sunlaisia "tapauksia" on paljon. Aika usein nuo kuvaamasi rytmihäiriät on ihan hyvälaatuisia, vaikkakin saattaa olla inhottavan tuntuisia. vasta, jos tuollainen epäsäännöllinen rytmi jää päälle, eli kestää vaikka yli vuorokauden, niin sitten kannattaa hakeutua lääkäriin. Silloin tällöin tapahtuvina ne on yleensä täysin vaarattomia. Tuo sun syke on aika alhainen, mutta se on vielä ihan normaali, jos jaksat toimia ja liikkua ihan normaalisti. Vasta, jos huomaat, että matala syke tai se, että syke ei nouse normaalisti, se on liian matala.

Onko sulla tota koko ajan?

Mulla on nimittäin lapsesta asti ollut sellainen sydämensyke, että sisäänhengittäessä pulssi vähän tihenee, sitten se hidastuu uloshengitettäessä. On ihan hyvänlaatuinen rytmi, useampaankin kertaan EKG:ssa katsottu ja todettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Nirppis laiskana:
Mä olen sydänneivonta-asemalla terkkarina ja tälläisia sunlaisia "tapauksia" on paljon. Aika usein nuo kuvaamasi rytmihäiriät on ihan hyvälaatuisia, vaikkakin saattaa olla inhottavan tuntuisia. vasta, jos tuollainen epäsäännöllinen rytmi jää päälle, eli kestää vaikka yli vuorokauden, niin sitten kannattaa hakeutua lääkäriin. Silloin tällöin tapahtuvina ne on yleensä täysin vaarattomia. Tuo sun syke on aika alhainen, mutta se on vielä ihan normaali, jos jaksat toimia ja liikkua ihan normaalisti. Vasta, jos huomaat, että matala syke tai se, että syke ei nouse normaalisti, se on liian matala.

Tarkoitan tuolla päällejäämisesllä sitä, että sydän siis alkaa hakkaamaan tiheästi jatkuvasti, tai sitten tulee todella tiheästi noita taukoja. Mutta usein epäsäännöllinenkin rytmi on siis täysin normaali :)

Ok. Mulla oli tuon mun "normaalin" vaihtelevan sykkeen lisäksi raskausaikana aika samankuuloista vaivaa kuin sullakin. Levossa sen varsinkin huomasi. Sydän otti jatkuvasti ikään kuin pienen tauon jälkeen ylimääräisen lyönnin. Mulle osui siihen raskauden alkuun tajuton väsymys, stressi uuden asunnon rempasta ja muutto ja lääkäri olikin sitä mieltä, että on seurausta stressistä. Käski mut viikoksi lepoon ja syke rauhoittui sillä.

Oli kyllä vähän pelottavaa, mutta onneksi EKG:ssä ei näkynyt mitään pahanlaatuista pompahtelua, joten sekin jo pelkästään rauhoitti..

Alkuperäinen kirjoittaja Soiku:
Ok. Mulla oli tuon mun "normaalin" vaihtelevan sykkeen lisäksi raskausaikana aika samankuuloista vaivaa kuin sullakin. Levossa sen varsinkin huomasi. Sydän otti jatkuvasti ikään kuin pienen tauon jälkeen ylimääräisen lyönnin. Mulle osui siihen raskauden alkuun tajuton väsymys, stressi uuden asunnon rempasta ja muutto ja lääkäri olikin sitä mieltä, että on seurausta stressistä. Käski mut viikoksi lepoon ja syke rauhoittui sillä.

Oli kyllä vähän pelottavaa, mutta onneksi EKG:ssä ei näkynyt mitään pahanlaatuista pompahtelua, joten sekin jo pelkästään rauhoitti..

Mullakin ehkä toisinaan aavistuksen tuntee sen pidemmän välin ja perään tulee pieni pompsahdus. En nyt tuosta ole kovin huolissani, mutta voishan sen varuiksi tarkistaa, niin ei vaivaa mieltä. Kiitos vastauksista :)

Yhteistyössä