Pitäskö jo tässsä vaiheessa erota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
En tajua tota miehen kantaa rahan käyttöön. Hänen mielestään sitä ei saisi käyttää lainkaan.

Tänään lapset 6v ja 5v halusivat tienata rahaa. Sanoin, että saavat 2?/nenä jos petaavat sängyt, pyyhkivät pölyt ja vievät roskikset. Huoneiden siivouksesta en maksa kun se on jokapäivä hoidettava.

No mies sitten sai raivarit töistä tullessaan mulle kun jakelen rahaa ihan turhuuksiin!

Mitä hittoa se on sitten teini-iässä? Ukko varmaan raivoo kokoajan kun teineillä tunnetusti rahaa kuluu....

Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:
En tajua tota miehen kantaa rahan käyttöön. Hänen mielestään sitä ei saisi käyttää lainkaan.

Tänään lapset 6v ja 5v halusivat tienata rahaa. Sanoin, että saavat 2?/nenä jos petaavat sängyt, pyyhkivät pölyt ja vievät roskikset. Huoneiden siivouksesta en maksa kun se on jokapäivä hoidettava.

No mies sitten sai raivarit töistä tullessaan mulle kun jakelen rahaa ihan turhuuksiin!
Mitä hittoa se on sitten teini-iässä? Ukko varmaan raivoo kokoajan kun teineillä tunnetusti rahaa kuluu....

Ehkä pitäis keskustella rahan käytöstä todellakin, eikä suin päin erota...
*muoks* Mun mielestä tuon ikäiselle pitää jo hyvinkin opettaa rahan käyttöä, ansaitsemista, käyttöä ja arvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko mies muissakin asioissa noin sairaalloisen pihi?
saatko ikinä ostaa mitään ylimääräistä itsellesi tai lapsille?

On pihi! Ei saisi kuulemma mennä edes uimahalliin, jonne menee multa ja lapsilta yhteensä sen reilu 4?.

En saisi varmaan ostaa mitään, onneksi en kysele vaan ostan! Tosin toi pihi mies kyllä antaa mulle pankkikorttinsa aina ja minä meillä kaupassa käyn "hänen rahoillaan". Nyt vaan tuntuu, et joka sentistäkin pitää nostaa meteli! En jaksa edes enää keskustella kun tuntuu, et hermot menee. Katsotaan sit illalla, en halua, että lasten aikana tapellaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko mies muissakin asioissa noin sairaalloisen pihi?
saatko ikinä ostaa mitään ylimääräistä itsellesi tai lapsille?

On pihi! Ei saisi kuulemma mennä edes uimahalliin, jonne menee multa ja lapsilta yhteensä sen reilu 4?.
En saisi varmaan ostaa mitään, onneksi en kysele vaan ostan! Tosin toi pihi mies kyllä antaa mulle pankkikorttinsa aina ja minä meillä kaupassa käyn "hänen rahoillaan". Nyt vaan tuntuu, et joka sentistäkin pitää nostaa meteli! En jaksa edes enää keskustella kun tuntuu, et hermot menee. Katsotaan sit illalla, en halua, että lasten aikana tapellaan...

Toi kyllä menee sairaaksi pihiydeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:

Onpa tyhmä mies. Tai sitten vain ajattelematon.

Parempaa rahankäyttöä ei ole kuin lasten opettaminen tienaamaan työnteolla.

Kasvatan kuulemma lapsistamme täysiä idiootteja, eivät tule ymmärtämään rahan päälle mitään jos noin helpolla tienaavat 2?.

Lisäksi heillä tarrakalenterit ja kun siellä tietty määrä tarroja, saavat ostaa jonkun pienen lelun. Kuulemma sekin on niin syvältä. Eivät opi arvostamaan elämää/rahaa yhtään!

Pilalle lellittyjä kakaroita vaan!

Ukkoni itse on kasvanut suurperheessä ja tottunut siihen, et samoilla kengillä kuljettiin vaikka varpaat tuli jo ulos... Ei ollut merkkivaatteista tietoakaan.

Ollaan jo useampi vuosi oltu yhdessä ja nyt vasta vuoden sisään alkanut ukko noin pihiksi!!!!

Ollaan jo useampi vuosi oltu yhdessä ja nyt vasta vuoden sisään alkanut ukko noin pihiksi!!!!

No tuo on kyllä sinänsä ymmärrettävää koska nythän juuri ne tosi huonot ajat taloudessa alkavat. Rahan päälle ymmärtämätön mies olisi paljon pahempi.

Jospa lapset kuitenkin laittaisivat aina osan rahoista säästöpossuun niin miehesikin varmaan ymmärtäisi paremmin. Ja jos joskus tulee tiukka paikka, lasten tili on hyvä paikka mistä lainata sopivalla korolla.

Mitä tahansa teetkin, älä anna periksi ja anna miehesi täysin kontrolloida raha-asioita.
Jos jaksat ja sulla on riittävä syy kestää tätä erimielisyyttä, niin jatka..
Mutta ite en kyllä tiedä, jatkaisinko liitossa, jossa jostakin todella perustavanlaatuisesta asiasta oltaisiin ihan eri linjoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Gentleman:

No tuo on kyllä sinänsä ymmärrettävää koska nythän juuri ne tosi huonot ajat taloudessa alkavat. Rahan päälle ymmärtämätön mies olisi paljon pahempi.

Jospa lapset kuitenkin laittaisivat aina osan rahoista säästöpossuun niin miehesikin varmaan ymmärtäisi paremmin. Ja jos joskus tulee tiukka paikka, lasten tili on hyvä paikka mistä lainata sopivalla korolla.
Säästöön nuokin rahat menivät. Ollaan laivalle lähdössä ja sanoin, että "laittakaa matkakassaan" :) Lapsilla on kaikilla tilit ja sinne on tarkoitus säästää ajokorttirahat. Meillä on lisäksi yhteinen säästötili ja osakkeita (jotka jostain syystä kovassa laskussa)... Mutta kun meillä ei ole huolta rahan suhteen niin en ymmärä tuota ukkoa! :'(

Ja sillähän se lama taittuu että kulutus supistetaan minimiin ja lapset ei esmes missään nimessä kanna pikku pennosiaan kiskalle?
Ohhoh :D
Eikä tuo välttämättä ole mitään talaousasioiden tai rahan päälle ymmärtämistä vaan ikävää toisen ihmisen kontrollointia :/

[/quote]
Säästöön nuokin rahat menivät. Ollaan laivalle lähdössä ja sanoin, että "laittakaa matkakassaan" :) Lapsilla on kaikilla tilit ja sinne on tarkoitus säästää ajokorttirahat. Meillä on lisäksi yhteinen säästötili ja osakkeita (jotka jostain syystä kovassa laskussa)... Mutta kun meillä ei ole huolta rahan suhteen niin en ymmärä tuota ukkoa! :'(

[/quote]

Monella muullakaan ei ole tänään mutta kuukauden päästä voi jo hyvinkin olla. Puhu ukkosi kanssa, kysy mihin hän rahaa säästää, ja onko hänellä kenties jokin huoli tulevista raha-asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitä tahansa teetkin, älä anna periksi ja anna miehesi täysin kontrolloida raha-asioita.
Mutta ite en kyllä tiedä, jatkaisinko liitossa, jossa jostakin todella perustavanlaatuisesta asiasta oltaisiin ihan eri linjoilla.

En halusiai antaa periksi. Rakastan miestäni ja hän minua. Nyt vaan tuntuu, että seurustelen isäni kanssa kun pitää kaikesta raportoida. Meillä on yhteiset pankkitunnukset ja mies näkee mitä minun tilitä on käytetty. Jokainen NOSTO pitäisi perustella ja kertoa, että mihin se on mennyt!!! RAIVOSTUTTAVAA!!!

KUN SE ON VAAN RAHAA ja se ei ole mikään onnen edellytys, tässä tapauksessa päinvastoin!

[/quote]

Ja sillähän se lama taittuu että kulutus supistetaan minimiin ja lapset ei esmes missään nimessä kanna pikku pennosiaan kiskalle?
Eikä tuo välttämättä ole mitään talaousasioiden tai rahan päälle ymmärtämistä vaan ikävää toisen ihmisen kontrollointia :/
[/quote]

Jaa, sinähän taidatkin tuntea ap:n tilanteen hyvin. Ehkä kuitenkin huomasit että puhuin osan säästämisestä, en kaiken. Se taito olisi hyvä oppia pienestä pitäen.

Se on mun miehen mielestä pienestä kiinni! :headwall: 2?:kin on jo miljoonan alku...

En halusiai antaa periksi. Rakastan miestäni ja hän minua. Nyt vaan tuntuu, että seurustelen isäni kanssa kun pitää kaikesta raportoida. Meillä on yhteiset pankkitunnukset ja mies näkee mitä minun tilitä on käytetty. Jokainen NOSTO pitäisi perustella ja kertoa, että mihin se on mennyt!!! RAIVOSTUTTAVAA!!!

KUN SE ON VAAN RAHAA ja se ei ole mikään onnen edellytys, tässä tapauksessa päinvastoin!

Ei tuo musta kuulu terveeseen suhteseen ollenkaan. Onko miehesi jotenkin muutenkin kontrollihaluinen vai onko tämä ainoa asia, jossa hän yrittää käyttää valta tällä tavalla?
Normaalissa suhteessa kyllä kumpikin voi käyttää rahaa normaaliostoksiin ihan niin kuin parhaaksi näkee, ei urki toisen kuitteja tms ja on sellainen luottamus, että vuokraan tms välttämättömyykssin riittää eikä toinen niitä johonkin hassaa... ja isommista ostoksista neuvotellaan yhdessä. NImenomaan _neuvotellaan_, toinen ei määräile tai yksin sanele.

Mielestäni miehesi on kyllä pihi, jos lapsiin menevä raha (ja noinkin pienet summat) on turhuutta. Olen toisaalta sitä mieltä, että 2euroa/nenä on todella paljon rahaa kotitöistä joita mielestäni lapsien pitäisi tehdä automaattisesti ja ilman palkkaa. Teini-iässä he tulevat haluamaan isompia summia samoista kotitöistä ja sitä te ette varmaan halua? Lapsiahan voi pyytää tekemään jotain muuta ei päivittäisiin kotitöihin liittyvää, josta sitten voi maksaakin. Roskien vienti ei kuitenkaan kuulu sellaisiin asoihin vaan niitä vie varmaan kaikki perheen jäsenet tasa-arvoisesti.

Toivottavasti et nyt tästä hermostu, mutta ehkä ei kannata opettaa lapsia siihen, että kotona tekevistä töistä maksetaan. Muutenhan ne näkevät ne "vanhempien töinä" joita he itse tekevät erillisestä maksusta. Miksi heidän pitäisi viedä roskat ilmaiseksi, kun siitä voi saada rahaakin... Itsellä ei ole vielä niin isoja lapsia, että tajuaisivat rahaa pyytää, mutta en ole ajatellut mitään maksaa. Tekevät vapaaehtoisesti muutenkin.

[/quote]

[/quote]

Omaa rahaa täytyy olla jokaisella, koska jokaisella on myös henkilökohtaisia menoja. Esimerkiksi lapsilisät kuuluvat periaatteessa yksin sinulle. Voit näin ollen käydä pankissa ja poistaa miehesi käyttöoikeudet tiliisi.

Erota ei tällaisten teknisten tilinkäyttöasioiden takia todellakaan kannata.

Ei tuo musta kuulu terveeseen suhteseen ollenkaan. Onko miehesi jotenkin muutenkin kontrollihaluinen vai onko tämä ainoa asia, jossa hän yrittää käyttää valta tällä tavalla?
Normaalissa suhteessa kyllä kumpikin voi käyttää rahaa normaaliostoksiin ihan niin kuin parhaaksi näkee, ei urki toisen kuitteja tms ja on sellainen luottamus, että vuokraan tms välttämättömyykssin riittää eikä toinen niitä johonkin hassaa... ja isommista ostoksista neuvotellaan yhdessä. NImenomaan _neuvotellaan_, toinen ei määräile tai yksin sanele.
Ei tuo ole kontrollinhaluinen kun raha-asioissa. Muuten on hyvinkin "vässykkä" ja tyytyy kohtaloonsa... On tosi hyvä isä noin muuten lapsille ja ihan unelma mies siinä suhteessa, että ei juo, ei polta, ei ole väkivaltainen, käy töissä, omistautuu perheelleen. MUTTA TOI PIHEYS saa mun pään hajalle kohta!!!

On sillä se toinenkin puoli. Jos ollaan reissussa niin sinne pitää varta monta tuhatta, että saa shoppailla rauhassa ja ilman pihistelyä... Outoa!

No on outoa ja totta, piheys on ruma luonteenpiirre. JOs nyt et tuon takia oikeasti ole eroa ottamassa, niin vähintäänkin muuta pankkijärjestelyitä niin, että omat tulosi menevät omalle tilillesi, jolle miehelläsi ei ole käyttöoikeutta, ja sanot vaan tiukasti, että raha-asioista voidan kyllä keskustella, mutta jokaista euroa ei tarvitse urkkia ja tilittää.

Yhteistyössä