Mulla epäsäännölliset ja pitkät kierrot tuottivat tulokset 9kk hormonikierukan poiston jälkeen. Aktiivista yritystä ovistesteineen ja lämmönmittailuineen ehdimme harrastaa puolisen vuotta, kuudennesta tarkkailukierrosta tämä tärppäsi.
Mulla kierrot siis ovat aina olleet pitkänpuoleiset, nuoresta lähtien n. 31-45 päivää. Nyt hormonikierukan jälkeen 35 vuotiaana n. 27-42 päivää. Ovulaation ajankohta tuona yritysaikana vaihteli lämmönmittausten perusteella kp 14-28 välillä. Luteaalivaiheeni oli aina sama, 13 päivää eli menkat alkoivat päivälleen DPO 14. Ainoa mikä siis aiheutti harmaita hiuksia ja vaikeutti yrittämistä (kun emme millään jaksaneet jörniä joka toinen päivä väkisin) oli tuo ovulaatioaikaikkunan laajuus 2 viikkoa

Edes ovistesteillä sitä ei meinannut saada paikallistettua, kun välillä lämpö nousi ovisplussasta 12h päästä (eli ovis näytti tapahtuvan nopeasti LH-piikin jälkeen) kun taas plussakierrossa lämpö nousi ovisplussasta vasta 36h hymynaamasta!
Muuta ongelmaa meillä ei sitten tainnut ollakaan, ovuloin kyllä, mutta millon sattuu ja ja samassa kierrossa ovis saattoi yrittää tulla pariinkin otteeseen, ennen kuin sitten pääsi kunnolla tapahtumaan. Gyne totesi lievää pco-tyyppisyyttä toisessa munasarjassa viimeisessä yrityskierrossa, josta sitten tärppäsikin.
Olen kuitenkin kahteen kertaan raskautunut, molemmat n. kp30 paikkeilla tapahtuneesta oviksesta

Kärsivällisyyttä ja onnea tässä vaan vaaditaan, jos ei ole kyse muusta kuin ovulaation heittelystä, mutta tämä selvisi meillekin vasta kun hakeuduimme tutkimuksiin. Suosittelen siis lämpimästi menemään gynelle puhumaan asioista, jos kierrot paljon heittelevät, koska a) selityksen saaminen voi rauhoittaa omaa päätä ja b) monille asioille voidaan tehdä paljonkin. Meillä tosin gyne ei suositellut clomejakaan tähän, kun munasoluja selvästi yritti kypsyä ja kypsyikin. Hyperin vaara oli kuulemma sen verran suuri, että luomuyritystä enssijaisesti suositteli. Muttakun se tähtääminen oli vaan niin hemmetin vaikeaa
Mun suositukset pitkäkiertolaiselle:
- omaan kropan toimintaan tutustuminen tikutteluin ja lämmöin, jos vaan intoa riittää
- sitten gynen juttusille, keltarauhaskokeet ja ultraus kertoo paljon ovuloinnin tilasta ja yhdessä asiakkaan seurantatietojen kanssa lääkäri pystyy päättelemään paljonkin siitä, missä mennään
- kärsivällisyyttä ja uskoa siihen, että pelkästään ovulaatioajankohdan heitteleminen ei ole mikään tuomio --> pitkä kierto ei automaattisesti tarkoita ovuloimattomuutta eikä sitä, että munasolut olisivat huonolaatuisia!
- jos kyse aidosti ovuloimattomuudesta, jonka tausta esim. pco niin sekä ruokavalio- että lääkehoidolla pystytään vaikuttamaan asiaan paljonkin (tähän tosin en itse ehtinyt hirveästi perehtyä, onneksi niin)
Rutkasti onnea matkaan!