Pitkäaikaistyöttömyyden kasvusta huolimatta Suomen rahaeliitti valittaa ”työvoimapulasta” ja haluaa kolmansien maiden halpatyövoimaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja Marinin hallitus tämän asian mahdollistaa.

Mutta mitähän semmoiset ihmiset selittelevät sitten työkkäriin?
"En ota työtä vastaan, koska....?"
Olen ollut pariin otteeseen pitkäaikaistyöttömänä tilastoissa eli yli vuoden työttömänä putkeen. Koskaan ei kukaan ole vaatinut minkäänlaisia selityksiä tai tarjonnut työtä tai vaatinut hakemaan työtä. Toki tämä oli aikaan ennen Sipilän hallituksen kiky-politiikkaa eli ehkä (toivottavasti) asiat ovat sittemmin muuttuneet. Oma kokemukseni on joka tapauksessa se, että työttömänä voi olla tasan niin kauan kuin huvittaa. Parin vuoden jälkeen (nykyään onneksi lyhyempi) putoaa työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varaan, mutta se onkin ainut konkreettinen muutos.

• Tykkää
Reactions: Echo
Näkeehän se työnantaja onko pakkohakijasta työhön vai ei. Vanhalle viinalle haisevana kun tulee työhaastatteluun niin tietäähän sen saako duunia vai ei.
Juu oon kuullu että jotkut ryssii työhaastattelut tahallaan.

Olen ollut pariin otteeseen pitkäaikaistyöttömänä tilastoissa eli yli vuoden työttömänä putkeen. Koskaan ei kukaan ole vaatinut minkäänlaisia selityksiä tai tarjonnut työtä tai vaatinut hakemaan työtä. Toki tämä oli aikaan ennen Sipilän hallituksen kiky-politiikkaa eli ehkä (toivottavasti) asiat ovat sittemmin muuttuneet. Oma kokemukseni on joka tapauksessa se, että työttömänä voi olla tasan niin kauan kuin huvittaa. Parin vuoden jälkeen (nykyään onneksi lyhyempi) putoaa työmarkkinatuen ja toimeentulotuen varaan, mutta se onkin ainut konkreettinen muutos.
Siis oletko ollu työkkärin listoilla ja nostanu työttömyyskorvausta?

Työvoimalla tarkoitetaan kaikkia niitä 15–74-vuotiaita henkilöitä, jotka ovat aktiivisesti työmarkkinoiden käytettävissä. Työvoima jaetaan työttömiin ja työssäkäyviin. Koululaisia, opiskelijoita ja eläkeläisiä ei yleensä lasketa kuuluvaksi työvoiman piiriin.

Työläinen on henkilö joka tekee 1 tunnin työtä viikossa tai on sairaslomalla. 4-6 tunnin työllä kuukaudessa henkilö on siis työläinen ja lisänä työllisyystempputilastoissa ja pois työttömyystempputilastoista. Näiden "työläisten" "palkan" maksaa edelleen veronmaksaja.

Erityisesti Sipilän porvarihallitus tuotti näitä tilasto"työläisiä", koska porvarihallituksen aktiivimallin työehto 65 päivän eli 3 kuukauden tarkastelujaksolla oli 18 tuntia. 6+6+6 tuntia töissä ja simbsalabim, olit porvarien taikatyöllistetty 3 kuukautta pois työttömyystilastoista ja lisänä työllisyystilasoissa. Ehtaa porvarien NAIRU-jättirakennetyöttömyyden agendaa.
Toisen asteen oppivelvollisuus 18-vuotiaaksi tarkoittaa että 15-17-vuotiaat koulupudokkaat lähtevät pois laskemasta työllisyystilastoja. Hyvä kehitys, sillä eivät alaikäiset työvoimaa ole. Ei ainakaan pitäisi olla.

Nouseva työllisyysprosentti taas vähentää porvarien ja EK:n vaahtoamista laiskoista työläisistä.
On huomioitava että Ruotsin laskentatavalla meillä olisi ollut jo 75%:n työllisyys. Tätähän porvarit ja EK eivät mainitse agendassaan, jossa alhainen työllisyys on tekosyy kepittää työttömiä, vaatia paikallista käskytystä ja 0-korotuksia sekä haalia Suomeen kolmansien maiden halpatyövoimaa poistamalla Ruotsin ohella ainoana EU, ETA ja OECD -maana kolmansien maiden hapatyövoiman saatavuusharkinta.

Hallituksen tavoite 75 prosentin työllisyysasteesta olisi jo toteutunut ruotsalaisella mittaustavalla

Ruotsin korkeampaa työllisyysastetta selittää suurelta osin erilainen tilastointikäytäntö. Hieman yksinkertaistaen Ruotsissa lasketaan vanhempainvapaalla olevat työllisiksi, kun taas meillä Suomessa ei.

Jos Suomessa mitattaisiin työllisyysastetta samoin kuin Ruotsissa, Suomen työllisyysaste olisi karkean arvion mukaan 3–4 prosenttiyksikköä korkeampi. Kun muistaa, että työllisyysaste on tällä hetkellä runsas 72 prosenttia, hallituksen tavoite 75 prosentin työllisyysasteesta olisi jo toteutunut ruotsalaisella mittaustavalla.

• Tykkää
Omilla sivuilla näkyy työpaikkoja mitä voi hakea, mutta ei kukaan valvo hakeeko vai ei. Koulutustakaan näin korona-aikana pahemmin ole. Itse hain työvoimakoulutukseen ja opiskelen nyt ansiosidonnaisella uuden ammatin. Nii ja saan vielä kulukorvauksen

Mä olen nyt ollut kolme vuotta putkeen työttömänä ja kukaan ei ole mitenkään häirinnyt eloani.

• Vau!
Suurin osa tarjolla olevista työpaikoista ovat provisiopalkkaisia puhelinmyyntitöitä.
Ehkä Echo joku päivä huomaa olevansa luurit korvilla avokonttorin metelissä.
Pomo käy välillä neuvomassa miten tehdään kaupat.
Älä sitten tule tälle palstalle lusmuilemaan.
Voi äly. Olenko arvostellut töitä hakevaa työtöntä? EN. Arvostelen niitä, jotka saisi töitä mutta jotka eivät tukien takia ota vastaan niitä.

Voi äly. Olenko arvostellut töitä hakevaa työtöntä? EN. Arvostelen niitä, jotka saisi töitä mutta jotka eivät tukien takia ota vastaan niitä.
Kannattaa kulkea muutama viikko työttömän mokkasiineissa ja sitten kirjoittaa mielipiteensä.
Ikääntyneenä 50+ ihminen joutuu mieron tielle Suomessa. Lue vauva av palstan keskusteluja aiheesta. Löytyy helposti hae-valikolla. Ei kaikista ole lähihoitajaksi.

Kannattaa kulkea muutama viikko työttömän mokkasiineissa ja sitten kirjoittaa mielipiteensä.
Ikääntyneenä 50+ ihminen joutuu mieron tielle Suomessa. Lue vauva av palstan keskusteluja aiheesta. Löytyy helposti hae-valikolla. Ei kaikista ole lähihoitajaksi.
Meillä töissä on parikin yli 50-vuotiaana uudelleenkouluttautunutta.

Ei lähihoitaja ole ainut vaihtoehto.

Sen sijaan tunnen useita, jotka ovat työkykyisiä, mutteivät halua töihin, mutta työttömyyskorvaus kyllä kelpaa.

Eri asia jos on fyysinen tai psykiatrinen dg, tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Semmoisia ymmärrän.
Tai joku 3-4 pienen lapsen yh jolle tarjotaan vain 3-vuorotyötä 50 km päässä, 6 kk sopparilla.

Sen sijaan tunnen useita, jotka ovat työkykyisiä, mutteivät halua töihin, mutta työttömyyskorvaus kyllä kelpaa.

Eri asia jos on fyysinen tai psykiatrinen dg, tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Semmoisia ymmärrän.
Tai joku 3-4 pienen lapsen yh jolle tarjotaan vain 3-vuorotyötä 50 km päässä, 6 kk sopparilla.
Itse taas tunnen monia työttömiä työnhakijoita, jotka etsivät tosissaan normaalia tes-palkkatyötä, koska 530 euron nettotyöttömyysturvalla selviäminen on kokopäivätyötä ja työttömyys vaikuttaa myös työiän jälkeiseen eläkekertymään erittäin negatiivisesti. TE-keskuksissa on 670 800 työnhakijaa, joten harvalla käy flaksi normityösuhteisen palkkatyön saannin kanssa.

Mä olen nyt ollut kolme vuotta putkeen työttömänä ja kukaan ei ole mitenkään häirinnyt eloani.
Eli eivät asiat sitten hirveästi ole muuttuneet. Kun joku kysyy miksi aina tarjotaan vain sitä keppiä, niin syy on tuossa. Porkkanaa on nykyään ihan liikaa tarjolla. Varsinkin jos työttömäksi alkaa nuorena tai suoraan opiskelujen jälkeen eikä ole tottunut korkeaan elintasoon missään vaiheessa. Toimeentulotuella elää ruhtinaallisesti. Paremmin kuin opiskelijana.

Yhteistyössä