Pitkien hiusten pesuongelmaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikkupiikkis

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
1 457
0
36
pk-seutu
Tytöllä (kohta 5 v) on melko pitkät ja hyvin paksut hiukset. Ihan ok muuten, latvoihin täytyy laittaa hoitoainetta.

Nyt ihan viime aikoina (ehkä muutama kk) on ollut tappelua hiusten pesusta. Ei meinaisi millään pestä tai antaa pestä hiuksia.

On ne ihan joka kerta saatu pestyä, mutta itkut itketään 98 % kerroista. Itkee että menee vaahtoa silmiin... vetkuttamalla meneekin, siis kun itse huuhtelee, ei vedä reippaasti siitä edestä vaan huuhtoo muualta niin kauan että sitä vaahtoa varmaan valuukin. Kun yritän neuvoa tai auttaa, suuttuu.

Olen sanonut, että jos ei anna pestä/pese itse suosiolla, hiukset leikkautetaan polkaksi. Tähän hommaan laitoin rastitaulukon, että jos ei anna pestä/pese itse tappelematta, niin tulee rasti. Nyt on 2 rastia, kymmenestä tulee leikkuu. Yleensä tässä rastista puhuttaessa taipuu, mutta itkun kanssa.

Kannattaisiko kumminkin leikkauttaa enemmän kuin latvojen tasoitus. Kohta mennään taas kampaamoon kesän loputtua. Olisi ehkä helpompaa? Mutta nyt hiukset on kuitenkin tytölle jonkinlanen ylpeydenaihe.

Meillä on muksuilla lyhyet/lyhyehkot, kunnes itse huolehtivat niistä pitkistä, jos sellaiset haluavat. Ikää 7v ja 9v tyttärillä. Vanhempi heistä oli erittäin huojentunut päästessään lyhyeen malliin parturireissulla, koska niskaa jo kuumotti paksu tukka. Juu, eli minä en lähde noihin itkujuttuihin, enkä hiusten selvittämiseen, vaan se on lyhyet. Aikuisen päätöksellä. Lyhyetkin voi laittaa nätisti. Bonuksena on se, että lyhyisiin tarttuu täit pienemmällä todennäköisyydellä.

Meillä on tytöllä pitkä tukka, takapuoleen saakka. Pesut hoidan käytännössä minä, enkä ole nähnyt sitä ongelmaksi. On tyttö muutamia kertoja pessyt itsekin. Pienempänä oli itkua mukana kun "vaahtoa menee silmiin", mutta opastin nostamaan leuan reilusti kohti kattoa ja suihkutan lähellä päänahkaa niin, ettei naamalle mene vettä lainkaan. Tyttö oppi luottamaan, että saippuaa ei mene silmiin kun äiti pesee ja siihen loppui itkut.

Tosipitkien hiusten kanssa suosittelisin käyttämään hoitoainetta koko pituuteen, ei pelkästään latvoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Olen sanonut, että jos ei anna pestä/pese itse suosiolla, hiukset leikkautetaan polkaksi. Tähän hommaan laitoin rastitaulukon, että jos ei anna pestä/pese itse tappelematta, niin tulee rasti. Nyt on 2 rastia, kymmenestä tulee leikkuu. Yleensä tässä rastista puhuttaessa taipuu, mutta itkun kanssa.

Kai sentään toteutat uhkauksen jos siihen asti joudutte?

Mutta jos näin ensihätään jätät vain pesemättä. Eiköhän se lapsikin ennen pitkää huomaa, että likaisilla hiuksilla ei ole kiva olla.

Sinänsä sitä ei tarvi selvittää, on kyllä silleen takutonta laatua. Kampaan pesun jälkeen ja on aamullakin takuton. Yleensä pestään noin 2-3 krt viikossa ja se pesu hoitoaineella riittää että ei paljon takkuja tarvi selvittää. Nyt uima-aikaan on pesty useammin.

Voisin leikkuuttaa, mutta itse vastustaa sitä leikkuuta. Minkä verran on itsemääräämisoikeutta? Tämä kiukuttelu/itku ei oo tosiaan ollut aina, vaan ehkä noin 2-3 kk. Ja onhan se tukka kaunis, kun on paksu eikä mikään hiirenhäntä.

Täitä ei vielä oo ollut, vaikka 2 v päiväkotiuraa takana *koputtaa puuta*.

Eipä tuohon ongelmaan taida takahiusten lyhentäminen mitään auttaa, samalla tavallahan vaahto valuu silmille vaikka olisi polkkakin. Mitä jos kokeilette, että tyttö pitää käsiä suojana ja sinä huuhtelet tai jos tytön ehdottomasti saatava huuhdella itse, niin suihku ylös ja lapsi kasvot edelle veteen. olen myös nähnyt myytävän eräänlaisi pantoja, joita käytetään suihkussa juuri ettei vesi ja saippua tulisi kasvoille.

Minusta se on niin että jos ei anna hoitaa ja laittaa kiinni niin sitten poikki vaan. Mun kaverin tytöllä on tosi pitkä ja paksu tukka ja heillä on tuo sääntö kans. Tyttö antaa laittaa ja pestä kun haluaa pitkän tukan säilyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kai sentään toteutat uhkauksen jos siihen asti joudutte?

Mutta jos näin ensihätään jätät vain pesemättä. Eiköhän se lapsikin ennen pitkää huomaa, että likaisilla hiuksilla ei ole kiva olla.

Kyllä, en ikinä uhkaa millään, jos en oo valmis tekemään sitä. Kasvaahan se tukka takaisin.

Jätin pesemättä lähes viikon, kun oltiin mökkioloissa. Oli jo aika tahmaiset kun sitten pakotin, häntä ei haitannut :|

Ja sitte, ne latvat siellä on jo melko vanhat eli kannattaa nyt ainakin 5cm leikata niin voi harjakin kulkea paremmin. Ja jos uhkaat jotain niin kyllä se pitää toteuttaakin.

me kiinnitettiin kattoon tarra ja käsken tyttöä katsomaan katon tarraa kun lasken vettä hiuksiin,eipä ole mennyt shampoota silmiin.Shampoona Linna,joka pesee ilman kyyneleitä tai sitten nää Natusanin no more tears shampoot(laventelin tuoksuinen ihanaa).Hoitoaineena sumutettavat hiuksiin jätettävät selvityssuihkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Meillä on tytöllä pitkä tukka, takapuoleen saakka. Pesut hoidan käytännössä minä, enkä ole nähnyt sitä ongelmaksi. On tyttö muutamia kertoja pessyt itsekin. Pienempänä oli itkua mukana kun "vaahtoa menee silmiin", mutta opastin nostamaan leuan reilusti kohti kattoa ja suihkutan lähellä päänahkaa niin, ettei naamalle mene vettä lainkaan. Tyttö oppi luottamaan, että saippuaa ei mene silmiin kun äiti pesee ja siihen loppui itkut.

Tosipitkien hiusten kanssa suosittelisin käyttämään hoitoainetta koko pituuteen, ei pelkästään latvoihin.

Hiukset ovat nyt noin selän puoleenväliin, ei takapuoleen.

Aiemmin se onnistui että joko makaa penkillä tai makaa ammeessaan. Eikä ollut ongelmaa. Mutta nyt "minä ite" huuhtelee ja lopputulos on että valuu, ja on niin jästipää että ei usko.

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Ja sitte, ne latvat siellä on jo melko vanhat eli kannattaa nyt ainakin 5cm leikata niin voi harjakin kulkea paremmin. Ja jos uhkaat jotain niin kyllä se pitää toteuttaakin.

Kyllä mä olen aina toteuttanut jos oon uhannut. >Siitä ei tosiaan oo nyt kyse.

Latvoja on leikattu kampaajalla säännöllisesti, ei oo siis mitkään vanhat eikä huonokuntoiset. Joka kerta niitä tasoitellaan.

Hänellä oli jo pienenä paljon tukkaa ja se kasvoi epätasaisesti. Ja ne tasoitettiin polkaksi noin 2-vuotiaana ja sitten on kasvatettu nyt varmaan 2,5 v. Eli kyse ei oo siitä ettei olisi koskaan leikattu tuota tukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Minusta se on niin että jos ei anna hoitaa ja laittaa kiinni niin sitten poikki vaan. Mun kaverin tytöllä on tosi pitkä ja paksu tukka ja heillä on tuo sääntö kans. Tyttö antaa laittaa ja pestä kun haluaa pitkän tukan säilyttää.

Olen mäkin sen saanut pestyä tuolla uhalla. Mutta voisi se helpompaakin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja nora:
me kiinnitettiin kattoon tarra ja käsken tyttöä katsomaan katon tarraa kun lasken vettä hiuksiin,eipä ole mennyt shampoota silmiin.Shampoona Linna,joka pesee ilman kyyneleitä tai sitten nää Natusanin no more tears shampoot(laventelin tuoksuinen ihanaa).Hoitoaineena sumutettavat hiuksiin jätettävät selvityssuihkeet.

Meillä ei enää riitä nuo shampoot. Siis tulee liian takkuista sen jälkeen. Sitten tulee uusi tappelu ja takuulla se polkka.

Mummo osti tytölle jonkun tosi hyvän shampoo-hoitoainesetin joka on hyvää, hyväntuoksuista ja tyttö tykkää siitä. Sen jäljiltä ei tarvi kuin käyttää kampa tai harja kerran läpi ja aamuisin kerran ja on takuton päiviä.

Meillä isommalla pitkät pepun päälle hiukset ja itse pesee 7v. Mä välillä pesaisen ne jos ollaan yhtäaikaa pesulla.
Nuoremmalla polkka ja auta herra armias sitä ulvontaa kun hän pesee. Eli meillä se pituus ei todellaan mene yksyhteen sen pesun helppouden kanssa.
Mä antaisin lapsen itse päättää hiustensa mallin tai ainakin hänen kanssaan koittaa päästä sopimukseen siitä miten sen kanssa pitää toimia.

Mun mielestä on karua, jos menee siihen, että leikkaat tytöltä hiukset pesukiukuttelujen takia. Kokeilisin ostaa jotain kivoja pesuainepulloja, vaikka pumppupullon, jossa joku kiva kuva tms. En muuten usko, että hiusten lyhentäminen vaikuttaa pesemisestä itkemiseen. Tuo 2-3 kertaa viikossa kuulostaa aika usein pesemiseltä, välillä voisi muuten pestä pelkällä vedellä vaan. No minä olen vannoutunut pitkien hiusten ystävä, sen varmaan kuulee tästä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Eipä tuohon ongelmaan taida takahiusten lyhentäminen mitään auttaa, samalla tavallahan vaahto valuu silmille vaikka olisi polkkakin. Mitä jos kokeilette, että tyttö pitää käsiä suojana ja sinä huuhtelet tai jos tytön ehdottomasti saatava huuhdella itse, niin suihku ylös ja lapsi kasvot edelle veteen. olen myös nähnyt myytävän eräänlaisi pantoja, joita käytetään suihkussa juuri ettei vesi ja saippua tulisi kasvoille.

No joo, mutta se valuminen nyt johtuu siitä, että huuhtoo ekana takahiuksia ja liian kauan, jolloin se väkisin valuttaa sitä silmille. Jos olisivat lyhyemmät niin ehkä siirtyisi etuhiuksiin nopeammin.

Tuollaisia pantaa voisin harkita jos löytyy. En oo nähnyt. Onko tietoa mistä löytyisi?

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Meillä isommalla pitkät pepun päälle hiukset ja itse pesee 7v. Mä välillä pesaisen ne jos ollaan yhtäaikaa pesulla.
Nuoremmalla polkka ja auta herra armias sitä ulvontaa kun hän pesee. Eli meillä se pituus ei todellaan mene yksyhteen sen pesun helppouden kanssa.
Mä antaisin lapsen itse päättää hiustensa mallin tai ainakin hänen kanssaan koittaa päästä sopimukseen siitä miten sen kanssa pitää toimia.

Joo, voi olla ettei auta. Täytyy yrittää neuvotella.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:

No joo, mutta se valuminen nyt johtuu siitä, että huuhtoo ekana takahiuksia ja liian kauan, jolloin se väkisin valuttaa sitä silmille. Jos olisivat lyhyemmät niin ehkä siirtyisi etuhiuksiin nopeammin.

Tuollaisia pantaa voisin harkita jos löytyy. En oo nähnyt. Onko tietoa mistä löytyisi?

En tiedä mistä ovat ostaneet, olen nähnyt vain yhdellä tutulla ja uimahallissa muutamilla. Uskoisin, että sieltä samalta hyllyltä kuin suihkumyssytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Mun mielestä on karua, jos menee siihen, että leikkaat tytöltä hiukset pesukiukuttelujen takia. Kokeilisin ostaa jotain kivoja pesuainepulloja, vaikka pumppupullon, jossa joku kiva kuva tms. En muuten usko, että hiusten lyhentäminen vaikuttaa pesemisestä itkemiseen. Tuo 2-3 kertaa viikossa kuulostaa aika usein pesemiseltä, välillä voisi muuten pestä pelkällä vedellä vaan. No minä olen vannoutunut pitkien hiusten ystävä, sen varmaan kuulee tästä. =)

Nyt on hyvin mieluisa shampoo, ihana sanoo tyttö... Muakin harmittaa tän takia lyhentää radikaalisti.

Kyllä varmaan jotain puuroa tms. töhnää tulee hiuksiin että 2 krt viikossa on melko pakko pestä. Joskus pesen kyllä vaan hoitoaineella.

Nyt helle-uima-aikaan oon vaan huuhtonut vedelläkin ja pessyt sen 2 krt viikossa, kun on muuten käyty suihkussa joka päivä.

Mulla on taipuisa, pehmeä hiuslaatu ja sitä on paljon ja lantiolle asti. Kampaajan ohjeiden mukaan pesen shampoolla vain kerran viikossa. (Mitä useammin pesee, sen useammin joutuu jatkossa pesemään, kun alkaa rasvottua nopeammin.)

Shampoo hierotaan vain päänahkaan, josta se huuhtoutuu riittävästi huuhdellessa pitkin hiuksia. Koko pituuden saippuoiminen kuivattaa hiuksia liikaa. Shampoona käytän ihan marketin two-in-one pulloa, jossa pesu+hoito samassa aineessa ja sopii minun huksilleni. Ilman hoitoainetta on ihan takussa.

Nyt helteillä suihkutan hiukset ihan pelkällä vedellä, että saan hikisen päänahan huuhdottua. Ja kaikkein ihaninta hiuksille on uinti järvivedessä! <3

Käännä tuo rastisysteemi niin, että kun hiustenpesu sujuu kitkatta, saa rasti :).
Kymmenestä rastista saa uudet pinnit / kampausvaahtoa / tmv.

Ottakaa aikaa suihkussakäyntiin ja hiustenpesuun. rauhallisesti. Tyttö vaikka istumaan jakkaralle. Sano, että katselee kattoa ja itse rauhallisesti suihkutat samppoon pois.

Alkuperäinen kirjoittaja pitkähiuksinen aikuinen:
Mulla on taipuisa, pehmeä hiuslaatu ja sitä on paljon ja lantiolle asti. Kampaajan ohjeiden mukaan pesen shampoolla vain kerran viikossa. (Mitä useammin pesee, sen useammin joutuu jatkossa pesemään, kun alkaa rasvottua nopeammin.)

Shampoo hierotaan vain päänahkaan, josta se huuhtoutuu riittävästi huuhdellessa pitkin hiuksia. Koko pituuden saippuoiminen kuivattaa hiuksia liikaa. Shampoona käytän ihan marketin two-in-one pulloa, jossa pesu+hoito samassa aineessa ja sopii minun huksilleni. Ilman hoitoainetta on ihan takussa.

Nyt helteillä suihkutan hiukset ihan pelkällä vedellä, että saan hikisen päänahan huuhdottua. Ja kaikkein ihaninta hiuksille on uinti järvivedessä! <3

Tytön hiukset on pakko pestä vähintään se 2 x viikossa, muuten näyttää oikeasti likaiselta. Sulla ei ehkä oo puuroja ja muuta hiuksissa :) , mutta tuolla on. Siihen menee aurinkorasvaa ym. väkisin, vaikka olisi kiinnikin kun rasvataan.

Yhteistyössä