pk: hoitohenkilökunta vastaan vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Onko oikeasti niin että valtaosassa päiväkoteja hoitajilla on tosi suuri asennevamma työhönsä ja lasten vanhempiin??
Milloin vanhemmista tuli vihollisia? Sinä päivänä kun kehtasivat tuoda lapsensa hoitoon...

Olen sijaistanut useissa päiväkodeissa ja multa meinaa loppua ymmärrys. Hoitajat ihan huvikseen mittaa kuumetta että sais soittaa vanhemmille, vanhemmista puhutaan todella rumasti selän takana ja aina kaikki on vaan niiiiiin huonosti. Lapsilla vääränlaiset vaatteet, vääränlaiset hoitoajat, vääränlaiset tavat kotona, siis vääränlaiset vanhemmat. Ja se tapa millä puhutaan vanhemmille, miksi pitää hyökäten ilmoittaa jos varasukat puuttuu, miksi ei asioista pysty puhumaan nätisti. Ja jos vanhemmat kysyvät lapsen päivästä niin huokaistaan syvään ja sanotaan jotain ihan nopeasti. Mutta harvassa paikassa myöskään niistä lapsista pidetään. Mitään kivaa "ylimääräistä" ei koskaan järjestetä, ei edes pientä vappujuhjaa jne.

Ja jotenki pitää tehä "kiusaa" tai siis jos on jotain ilmoitus asioita niin laitetaan se lappu ilmoitustaululle ja todetaan että jos eivät (vanhemmat) huomaa niin oma vikansa, se että sanoisi että ilmoitustaululla on jotain tärkeää, kurkkaisitteko on aivan liian vaikeaa hoitajien sanoa. JNE

No voinpa sanoa että meidän ryhmis on nykyään äitiyslomien myötä tuollanen, mutta kaikki ovat vaihtamassa kyllä toiseen paikkaan viimestään syksyllä kun on uusi jako paikoissa, että toivottavasti jossain soisi sillon jokin kello. Sinne on jäämässä mun tietojen mukaan 1 lapsi tästä ryhmästä.

[QUOTE="vieras";26184236]No voinpa sanoa että meidän ryhmis on nykyään äitiyslomien myötä tuollanen, mutta kaikki ovat vaihtamassa kyllä toiseen paikkaan viimestään syksyllä kun on uusi jako paikoissa, että toivottavasti jossain soisi sillon jokin kello. Sinne on jäämässä mun tietojen mukaan 1 lapsi tästä ryhmästä.[/QUOTE]

Siis onko lapsesi siellä vai oletko itse töissä siellä?

kuulostaa.

Omien lasten hoitopaikasta en voi moista sanoa. Hoitajat aivan huippuja ja vaihtuvuus heidän kesken olematonta. 20-30 vuotta talossa olleita iso liuta ja nuoremmatkaan eivät näytä muualle tähyilevän...

Meillä on lapsen päiväkotiryhmässä yksi tuollainen hoitaja. Kaikki ilmoitetaan todella negatiivisesti, ja ikinä ei ole mitään hyvää sanottavaa mistään. Kesäloman jälkeen oli kyllä viime syksynä vähän aikaa ihan kiva tämäkin tyyppi, että kai hän on vaan tosi leipiintynyt siihen työhönsä, eikä tahdo jaksaa, ei tunnu yhtään tykkäävän työstään. Kaipaa selvästikin pidempää lomaa.

Onneksi kuitenkin muut työntekijät tuntuvat viihtyvän työssään, vaikka huonoja päiviä varmasti heilläkin joskus :)

"Meidän" päiväkoti on sitten ihan erilainen paikka.

Enhän mä sitä voi tietää, mitä ne ehkä puhuu selän takana - mutta se ei myöskään mua kiinnosta! Mulle puhuvat kauniisti, koskaan eivät ole tiuskineet esim. jostain vaihtosukista tms. Kehuja oon kyllä saanut siitä, että varusteet on aina asianmukaiset ja nimikoidut. Kehuja tulee myös siitä, että informoin lapsen poissaoloista, ja viimeeksi sain puhelimessa erityiset kehut siitä kun pidin pojan kotona tytön ollessa vatsataudissa - "olisivatpa muutkin vanhemmat yhtä ajattelevaisia", sanottiin.

Juttelevat mukavia ja pidemmän kaavan mukaan. Joskus ovat soittaneet kotiin, jos joku päivän tärkeä asia jäi kiireessä kertomatta (jos lapsi haettiin ns. ruuhka-aikaan). Jos on jotain ekstraa, sanovat siitä ja lisäksi usein on lappu lapsen lokerossa. Ja järjestävät kaikenlaista kivaa, kuten vappujuhlia ja koko perheen pihatapahtumia :)

No kurjalta kuulostaa!

Meillä ei ole kyllä juuri mitään kurjaa sanottavaa lastemme hoitopaikasta, kaikki ovat todella mukavia ja erilaista toimintaa on paljon.

Olet osunut huonoihin päiväkoteihin. Hoitohenkilökunta on kyllä liian lujilla ja se varmasti heijastuu siihen, kuinka asioihin suhtaudutaan. Harvemmin vanhemmille kuitenkaan suoraan näytetään kaikkia ikäviä tunteita. Muutes, kuume on mitattava aina jos vaikuttaa siltä, että lapsi ei ole kunnossa.

Syy löytyy pitkälti siis siitä, että päivähoidon resurssit ovat liian alhaiset ja ihmiset väsyvät. Varmasti myös motivaation puute iske stressaantuneisiin hoitajiin, jotka eivät kaikki ole alalle sopivia. Henkilökuntapulassahan palkataan ensimmäisiä paikkaa hakevia..

Mä olen onneksi lukenut vain täältä noista kauheista päiväkodeista. Itsellä ja lähipiirillä on onneksi ihan toisenlaiset kokemukset. Olisi kyllä kiva tietää, mikä oikeasti on totuus, vähän luulen ja toivon, että noi karmeat päiväkodit on kuitenkin aika vähissä.
Mulle on kyllä sinällään ihan sama, mitä ne esim. vanhemmista juoruavat, kunhan eivät sitä lasten kuullen tee.

Meidänkin lasten edellinen hoitopaikka oli ihana ja muuton myötä tuli uusi paikka niin ei tämäkään niin mahdoton ole, mutta jotenkin tuntuu että mä olen jollain tavalla vihollinen... Ja mulle tuli sanomista kun toisen vein päiväkotiin kun toinen oli kipeenä. Tai isä vei aamulla ja mä hain ennen päiväunia kotiin. Pääsi toinen ulkoilemaan ja syömään. Me asumme ihan päiväkodin vieressä, kauemmaksi en varmaan viitsisi yhtä viedä, mutta mä kuitenkin maksan siitä ja lapsi oli siellä kuitenkin vajaan päivän et mikä ongelma? Eikä ollut mahatautia. En mäkään saa töistä sairaslomaa jos mies on kipeenä, vaikka olisi tosi rajussa mahataudissakin ja menen töihin lasten keskelle päiväkotiin.
Mutta lastemme päiväkoti järjestää kyllä kaikkea kivaa ja erimielisyyksistä on voinut puhua ja lapset viihtyy. Ja mikä tärkeintä lasten päivästä kerrotaan.

Mutta sitten kun itse näkee myös sen toisen puolen päiväkodissa töissä ollessa...

Varmaan taustalla voi olla väsymys siihen työhön. Resurssit joilla sitä työtä joudutaan tekemään on viety niin ahtaalle että porukka alkaa väsymään mikä ei tietenkään ole perustelu töykeälle ja asiattomalle käytökselle. Toisaalta varmaan vanhemmissakin on nykyään sitä että jokaisesta pikkuasiasta valitetaan ja nostetaan hirveä haloo jos ei hoitajat ole toimineet ihan niinkuin vanhemmat ovat toivoneet. Siis sellasta turhanpäiväistä valitusta, ehkäpä ne hoitajat ovat väsyneet siihenkin.

[QUOTE="kyllästynyt";26184250]Siis onko lapsesi siellä vai oletko itse töissä siellä?[/QUOTE]

Lapsi on siellä vielä tämän kuun, vaihtaa syksyllä pk, niinkuin muutkin.

[QUOTE="hoitaja";26184283]Olet osunut huonoihin päiväkoteihin. Hoitohenkilökunta on kyllä liian lujilla ja se varmasti heijastuu siihen, kuinka asioihin suhtaudutaan. Harvemmin vanhemmille kuitenkaan suoraan näytetään kaikkia ikäviä tunteita. Muutes, kuume on mitattava aina jos vaikuttaa siltä, että lapsi ei ole kunnossa.

Syy löytyy pitkälti siis siitä, että päivähoidon resurssit ovat liian alhaiset ja ihmiset väsyvät. Varmasti myös motivaation puute iske stressaantuneisiin hoitajiin, jotka eivät kaikki ole alalle sopivia. Henkilökuntapulassahan palkataan ensimmäisiä paikkaa hakevia..[/QUOTE]

Mä tiedän että kuume pitää mitata jos epäilee oikeasti että on kuumetta. Mutta eräässäkin päiväkodissa tekevät ihan huvikseen mittailuita siis vaikka koko ryhmän lapsilta ja siis sanotaan "et jos saatais vaikka porukkaa pienemmäks" ei lasten kuullen, mutta silti.

Ja tiedän kyllä että näissä päiväkodeissa joissa olen ollut on paljon sairaslomia henkilökunnalla että sekin voi vaikuttaa ilmapiiriin. Ja siis eihän mulle muuten töitä olisi :) Mutta silti he ovat ammattinsa valinneet...

Ei kuulosta kovin kivalta :(
Välillä on kyllä vaikeaa tasapainotella vanhempien toiveiden välillä möynnän, mutta silti sitä ei saa purkaa lapsiin eikä vanhempiin.
Toiset toivoo:
-aina kurikset / märällä kurikset/ sateella kurikset / ei ikinä kuriksia
- ulkoiliu 2x päivässä , kerran , ei ollenkaan
- jne.

eli periaatteessa teet miten vain niin joku antaa kielteistä palautetta, se on vaan kestettävä.

Ollaanko me sitten outoja vanhempia, kun ei olla esitetty mitään toiveita esim. lapsen ulkoiluja tai pukemisia koskien? Ei ole kyllä tullut mieleenkään. Ajatellaan, että päiväkodissa mennään heidän tavoilla ja kotona meidän.

Ilmeisesti meidän kunta on sitten täydellinen taivas, koska useimmista päiväkodeista olen kuullut vain kaikkea hyvää. Henkilökunnan jaksamiseen auttaa toki selvästi paremmat määrärahat kuin parin kilometrin päässä rajan toisella puolella. Myös moni ammatti-ihminen on näin sanonutkin.

Mutta kyllä vanhempikin voi vaikuttaa siihen "ylimääräiseen". Miksi ihmeessä ette perusta vanhempainyhdistystä ja hanki varoja siihen kaikkeen kivaan? Kyllä ne verorahoillakin menee teidän pussista... Meillä aktiivisesti kerätään rahaa ja sen avulla saadaan entistäkin enemmän sitä hubaa - autamme järjestämään koko päiväkodin kesäretken kotieläinpuistoon, hankimme kirjoja, leluja, pelejä, liikuntavälineitä, annamme koristerahaa (joulu, vappu, tms), kustannamme esiintyjiä päiväkodille ja annamme ryhmille taskurahaa vaikkapa pieneen kaupparetkeen.

Miksi aina valittaa, kun itse voi myös vaikuttaa?

[QUOTE="hoitaja";26184429]Ei kuulosta kovin kivalta :(
Välillä on kyllä vaikeaa tasapainotella vanhempien toiveiden välillä möynnän, mutta silti sitä ei saa purkaa lapsiin eikä vanhempiin.
Toiset toivoo:
- jne.

eli periaatteessa teet miten vain niin joku antaa kielteistä palautetta, se on vaan kestettävä.[/QUOTE]

Mä en ole ikinä toiminnasta itse vanhempana valittanut ja juuri sellaiset varustukset tuonut lapsille kuin toivovat ja esim kuristen suhteen antanut vapaat kädet märällä/sateella, kuivalla en tietenkään niitä lasten päälle halua. Meillä vedenpitävät asut, mutta toivovat silti kuriksia koska lapset joutuvat eriarvoiseen asemaan kun toisilla on ja toisilla ei tarvi. Mulle se on aivan sama niin vien kurikset koska ei se mua haittaa. Mutta vaikka ite toimii niin kuin pyydetään niin omiin pyyntöihin ei vastata. Ja mun toiveet on ollut vain että toisella käytettäis ruokalappua koska on aika sottanen syöjä ja kotonakin käyttää mielellään ja silti kuulee isomman suusta usein kun kotona totean pienenmmän paidan olevaan taas kamalan näköinen että hoitajat sanoo ettei tarvi vaikka pienempi lapsi sitä itse pyytää.

[QUOTE="alma";26184495]Ollaanko me sitten outoja vanhempia, kun ei olla esitetty mitään toiveita esim. lapsen ulkoiluja tai pukemisia koskien? Ei ole kyllä tullut mieleenkään. Ajatellaan, että päiväkodissa mennään heidän tavoilla ja kotona meidän.[/QUOTE]

No tuskinpa syy nyt noin helppo on, että on joitakin paikkoja mistä vanhemmat eivät pidä. Minun lapseni ryhmis on esim. täynnä nuoria kokemattomia hoitajia, he eivät osaa/ ymmärrä puuttua lasten kiusaamiseen yms. laisinkaan. Eivät viitsi askarrella lasten kanssa, eivät viitsi lähteä ulkoilemaan kuin satunnaisesti, lapset menevät pitkin seiniä kun ovat koko päivän sisällä, mitään ekstraa ei järjestetä, jne. Juurikin tänäö aamuna otin itse yhden lapsen puhutteluun, joka on tehnyt kiusaa omalleni ja siihen ei hoitajat mitenkään ole puuttuneet. Lapsi lupasi ettei kiusaa enää. On tuttu lapsi että toivottavasti mulla on häneen sen verran auktoriteettiä, että lopettaa, koska hoitajat eivät ole häneen saaneet minkäänmoista otetta, eivätkä kiellä.

Itse alalla olevana ja päiväkoteja paljon kiertäneenä olen todella erilaisia näkemyksiä saanut kuin ap. Olen ollut kurjissakin paikoissa, mutta suurin osa on peruskivoja. Osa sitten todellisia helmiä. Melkein jokaisessa näkemässäni päiväkodissa henkilökunta pitää lapsista ja lapsilla on siellä ihan hyvä olla.

Kurjissa paikoissa kurjuuteen on aina jokin syy. Henkilökunnalla huono meininki, jonka taustalla henk. koht. ongelmia, jatkuvia poissaoloja, väsymystä, elämään kyllästymistä. Sellaista siis, jota voi tulla kaikilla aloilla. Todella kurjaa, että se kohdistuu sitten lapsiin, mutta minkäs sille aina voi. Elämä heittelee pk-henkilökuntaakin.

IHanissa paikoissa taas on panostettu sijaisiin, pidetään kiinni kokouksista, vedetään yhtä köyttä ja sitäkautta saadaan voimaa pk-arkeen. Jaksetaan innostua ja kehittää toimintaa, välittää lapsista ja aikuisista.

[QUOTE="hoitaja";26184429]Ei kuulosta kovin kivalta :(
Toiset toivoo:
- jne.

eli periaatteessa teet miten vain niin joku antaa kielteistä palautetta, se on vaan kestettävä.[/QUOTE]

Me ei esitetä mitään toiveita, pukekoon sillä tavalla kun parhaaksi näkevät. Mutta vaikka meillä on siellä vaihtoehtoja päälle puettavaksi, niin aina tuntuu joku olevan väärin, jotain puuttuu (vaikka hoitolaukussa olisi ihan vastaava, esim ohut collegetakki t-paidan päälle kun olisivat halunneet paksun paidan ilman t-paitaa). Tähän asti on ollut ihan ok, mutta pikkuhiljaa alkaa menemään hermot, koko vaatevarastoko sinne pitää raijata, että olisivat tyytyväisiä.

Ilmeisesti meidän kunta on sitten täydellinen taivas, koska useimmista päiväkodeista olen kuullut vain kaikkea hyvää. Henkilökunnan jaksamiseen auttaa toki selvästi paremmat määrärahat kuin parin kilometrin päässä rajan toisella puolella. Myös moni ammatti-ihminen on näin sanonutkin.

Mutta kyllä vanhempikin voi vaikuttaa siihen "ylimääräiseen". Miksi ihmeessä ette perusta vanhempainyhdistystä ja hanki varoja siihen kaikkeen kivaan? Kyllä ne verorahoillakin menee teidän pussista... Meillä aktiivisesti kerätään rahaa ja sen avulla saadaan entistäkin enemmän sitä hubaa - autamme järjestämään koko päiväkodin kesäretken kotieläinpuistoon, hankimme kirjoja, leluja, pelejä, liikuntavälineitä, annamme koristerahaa (joulu, vappu, tms), kustannamme esiintyjiä päiväkodille ja annamme ryhmille taskurahaa vaikkapa pieneen kaupparetkeen.

Miksi aina valittaa, kun itse voi myös vaikuttaa?

Kaikkeen ylimääräiseen ei tarvi rahaa. Lasten edellinen päiväkoti esimerkiksi järjesti usein eväsretkiä metsään ja me vanhemmat laitoimme pikku eväät omalle lapselle mukaan. Ja nykyinen päiväkoti esimerkiksi nyt vappuna pitivät pirskeet johon me vanhemmat toimme nyyttäriperjaatteella herkkuja.

Enkä mä muutenkaan tarkoittanut "ylimääräisellä" isompia maksavia retkiä. Ihan se kävelyretki lähimetsään olisi riittävä. Mutta osalle hoitajista se on aivan liian vaivanloista. Onnekseni omat lapseni ovat päässeet mukavampiin paikkoihin.

Nykyinen päiväkoti on yksityinen ja he pyytävät ihan rahaa jos lapsi haluaa isommalle retkelle mukaan lähteä. Kunnallisissa itse sijaistan ja niissä ei ainakaan saa rahaa kerätä et en tiedä onko yksityisilläkään lupaa siihen, mutta kyllä me rahan kaikkeen annamme mielellämme.

Ja siis mä valitan niistä päiväkodeista joissa olen sijaistanut, omien lasten päiväkodissa ei ole mitään isompaa maatakaatavaa mistä ei henkilökunnan kanssa voisi puhua.

[QUOTE="kyllästynyt";26184568]Kaikkeen ylimääräiseen ei tarvi rahaa. Lasten edellinen päiväkoti esimerkiksi järjesti usein eväsretkiä metsään ja me vanhemmat laitoimme pikku eväät omalle lapselle mukaan. Ja nykyinen päiväkoti esimerkiksi nyt vappuna pitivät pirskeet johon me vanhemmat toimme nyyttäriperjaatteella herkkuja.
[/QUOTE]
No kyllähän niihin eväisiin tarvitsee rahaa - meidän tapauksessa päiväkoti hankkii ne ja ihan samalla tavalla sinun pitää rahalla ne kaupasta ostaa. Mutta toki metsäretket ovat ilmaisia ellei päiväkoti ole ihan ison kaupungin siimeksessä, jolloin retkelle pitää mennä ensin bussilla. Meillä metsät ovat pienen matkan päässä.

Vanhempainyhdistys on siitä käytännöllinen, että sen toiminta menee kaikkien päiväkodin lasten hyväksi, joten kukaan ei jää riemusta pois, jos vanhemmilla ei olisikaan varaa. Ja osallistuminen ei ole pakollista vanhempienkaan osalta. Meillä riittää kyllä osallistujia riittävästi keräämään sopivan summan rahaa. Vaikea uskoa, että jossain päiväkodissa kiellettäisiin kannatusyhdistys. Se voin uskoa, että päiväkoti ei voi vaatia vanhempia toimittamaan lisää rahaa.

Yhteistyössä