Plussanneet Viilaajat! (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips kaikille!

Kiva, että Monskun sijaisen mokat paljastuivat päivänvaloon. Toivottavasti loppuaika ennen äitiyslomaa menee sujuvammin, mutta jos ei, niin keskityt vaan tärkeimpään ja annat muiden murehtia työjuttuja...

Mekin harkitaan tuota 4D:tä, mutta taitaisi mennä ihan huviajeluksi, kun sukupuolikin kerran tiedetään. Mutta jos tulee hinku kurkkimaan, niin ehkäpä... Paljonko saa Suomessa moisesta lystistä pulittaa? Kerrothan Joanna sitten mimmosta oli ja kannattiko käydä! Milläköhän viikoilla 4D:stä saisi eniten irti?

Meikäläiselläkin alkaa pikkuhiljaa hiipiä tietoisuuteen, että se synnytyskin pitäisi kokea ennenkuin perhe saa uuden jäsenen. Kipu ei varsinaisesti pelota, se menee kuitenkin ohi, eikä siihen kuole tai siitä vahingoitu. En meinaa kyllä minäkään pyhällä hengellä sinnitellä, kivunlievitykset vaan kehiin. Mutta mahdollinen vaara vauvalle tai paha repeäminen alakerrassa hirvittää. Tänään neuvolassa annettiinkin tietoa, milloin saisi mennä infoluennolle synnytyssairaalaan. Neuvolassa on sitten joku vanhempainryhmä vikoina parina kuukautena. Mites siellä Suomessa?

Muuten oli neuvolan mukaan kaikki tosi hyvin: hemoglobiini oli 125, verenpaine ja sokerit sun muut kunnossa, eikä löytynyt merkkejä jäytävistä viruksista tai tanskalaisista sairaalabakteereista, heh,heh! Sydänäänetkin kuunneltiin tällä kertaa ja heti helpotti hermoja!

Mä oon ollut tuntevinani minipotkuja nyt pääsiäisenä. Oltiin illastamassa jossain kyläpaikassa joka ilta torstaista sunnuntaihin ja taisi meidän tyttö haluta osallistua naurunremakkaan ja keskusteluihin :-) Mies on tosi malttamaton ja haluaisi jo tuntea potkut päällekkinpäin.

Mites muuten Entun äitiysvaate shoppailut? Ja missäs Ilona oikein luuraa?

Hyvä kun Monsku mainitsist tuon vakuutushässäkän: meillä on tapaaminen uuden vakuutusyhtiön kanssa ja pitääkin tiedustella mitä niillä olisi tarjolla. Ensi kertaan!

Ewa 20+6 (ultra 20+0)

huomenia,

juu kerron kaikille illalla 4D-kokemuksistani, hinnan sekä sukupuolen, tietty!

Montako piikkiä on kammassasi Monsku, eli mikä onkaan viimeinen työpäiväsi? Mä laskeskelin, että mulla koittaa äitiysloma pe 29.6. Kaks kuukautta on siis aikaa perehdyttää uus työntekijä hommiini. Pitääkin tarkkailla sitä silmä kovana, ettei vaan vakuuta kaiken olevan selvää ja sitten tee jotain emämokaa. Toivottavasti moka ei vaikuttanut työilmapiiriinne, Monsku.

Me ollaan todnäk ottamassa syntymättömän vauvavakuutusta Turvasta, meillä on siellä lähipiiriä töissä.

Nyt pitää hyödyntää rauhaisa aamuhetki myös työn suhteen, joten palailen viimeistään ilalla ysin pintaan!

Joanna & Jaska 23+3

Heissan Plussanneet!

Täällä taustalla olen viime aikoina pohdiskellut synnytyssairaalaa. Joo-o, hyvissä ajoin on syytä miettiä nämä. Kuten myös tulevien vaunujen väri. ;) Kysymys kuuluu siis, missä vaiheessa pitää ilmoittaa mihin menee synnyttämään? Olen kuullut, että aika alussa jo? Entäs millä perusteella olette valintanne tehneet (esimerkiksi pk-seudulla asuvat Kättärin ja NKL:n välillä)?

Kivaa päivää ja hyvää masun kasvattelua! :)

heissan Aava,

tuleva synnytyssairaala piti päättää jo ekalla neuvolakäynnillä, sillä molemmat ultrat tehdään valitsemassasi sairaalassa. Itse päädyin Kättäriin NKL:n ja Jorvin ohi, sillä ollaan molemmat synnytty siellä ja se on vielä lähimpänä kotiakin!

Vaunujen väri ja merkki onkin sitten huomattavasti vaikeampi päättää ;-)

Tsemppiä sulle viilailuihin! Teillä onkin siellä monella jännät paikat käsillä.

J&J 23+3

Kiitti Joanna! Näin vähän epäilinkin. Mitä luultavimmin päätyisin Kättäriin koska olen siellä itse syntynyt, mutta ehtiihän tätä vielä miettiä. Vaunujen värikin on jo valittuna, joko vaalea/valkoinen taikka Monskun inspiroima lime. :D Hohhoijaa mun kanssa, ensin pitäisi kai kuitenkin hoitaa se plussa kunnialla kotiin... Meillä on kyllä tosi jännää tuolla Viilaajissa!!

Moro!

Kivaa kun täällä on taas eloa :)
Ewallekin superonnittelut liikkeistä! Kyllähän nuo ihan varmasti potkuja on!

Juuh, täällä puurretaan tavalliseen tahtiin. Yritän sijaista opastaa minkä ehdin, mutta työkenttä on ihan mahdottoman laaja... ei ainakaan opetettava lopu. Joitakin hommia annan hänen hoitaa itsenäisesti sitä mukaan kun ehditään käydä asioita läpi... ja sitten tarkistelen ja varmistelen kaikki kahteen kertaan.

Aamukammassa mun laskujen mukaan vain 46 piikkiä! Tuossa on siis vain työaamut eli on vähennetty viikonloput ja pyhät. Viimeinen työpäivä on 15.6 tosin siinä on pari päivää saldovapaata, jotka aion pitää pois ennen lähtöä. Oikea eka päivä olisi muistaakseni 20.6. Sitä odotellessa :)

Muutto lähenee ja muutenkin on kauheasti puuhaa ja juhlia ym. eli aika kulunee nopeasti. Tällä hetkellä ainoa raskausvaiva tuntuu olevan hillitön ummetus, josta en vain pääse eroon millään konstilla. Lääkkeisiin joudun turvautumaan kerran viikossa. On kyllä kaikkea kokeiltu, mutta mikään ei auta. Joten kai vain pitää oppia elämään tämän kanssa sinne heinäkuun lopulle saakka.

Synnytyssairaalasta vielä; me tosin valittiin Naistenklinikka. Olen itse syntynyt siellä ja olen kuullut paikasta vain ja ainostaan positiivista. Kättäri olisi ollut nykyistä asuntoa lähempänä, mutta muuten jälkeen taitaa olla Naistenklinikka. Sairaalaa voi vaihtaa vielä ennen synnytystä, eli vaikka kävisi ultrat toisessa paikassa, voi mennä synnyttämään vaikka Jorviin. Toki varmaan itselle kivempi käydä yhdessä paikassa, jotta tulee edes sisäänkäynti tutuksi. Me haluttais Naistenklinikan perhehuoneeseen, jota varten pitää käydä oma valmennuksensa. Ikävä kyllä Heinäkuusta on ennustettu äärettömän ruuhkaista eli saa nähdä päästäänkö perhehuoneeseen loppujen lopuksi kuitenkaan. Ewa, meillä neuvolassa on perhevalmennus muistaakseni jo touko-kesäkuussa. Pitääkin muuten tarkistaa, että milloin sinne piti ilmoittautua! Lisäksi sitten on synnytyssairaalan oma valmennus ja meillä tuo perhehuonetta varten käytävä valmennus - en tiedä onko se erillinen vai käydäänkö jotenkin samalla kun käydään sairaalaan tutustumassa.

Oli kiva kuulla Aavan terveisiä, pitääkin piipahtaa Viilaajia lukemassa. Toivottavasti ei mene pitkään, kun Aavakin liittyy tänne puolelle!

Missäs se Entu luuraa?

Nyt pitää mennä ja illalla tulen lukemaan Joannan 4d:stä. Jänskättää!

Mulla on muuten ensi viikon torstaina neuvolalääkäri. Enpä ollut sitäkään muistanut :)

t. Monsku & Villi 25+0 ja se 46 piikkiä :)

Tervehdys pitkästä aikaa!
Täällä podetaan yhä edelleen näitä ihania alkuraskauden vaivoja eli kuvotusta ja väsymystä. Välillä jo luulin helpottaneen, mutta esim. eilisaamu oli taas aika kamala. Työmatkalla meinasin nukahtaa rattiin ja työpaikalle päästyäni iski kauhea yökötys. Tänään onneksi vapaapäivä ja olokin heti parempi, kun saa nukkua pidempään ja puuhastella kaikessa rauhassa.

Viime viikolla oli eka neuvolalääkäri. Muuten oli aikas turha käynti (esim. kun yritin kysyä niistä vuodoista, joita mulla oli, en saanut oikeastaan minkäänlaista vastausta…), mutta pääsinpähän taas kuulemaan Ipanan sydänäänet. Kunnan tarjoama ultra on sitten toukokuun alussa. Huokaus. Ei millään jaksais odottaa…

Päivä päivältä hirvittää enemmän töissä kertominen. Mulle alkaa itse asiassa muodostua melkoinen stressi aiheeseen liittyen. Toisaalta olis helpottavaa aika pian paljastaa tilanne, mutta toisaalta en kyllä uskalla. Myöskään sukulaisille ei vieläkään olla kerrottu. Kaksi läheisintä ystävääni tietää ja pari miehen kaveria on myös tainnut arvata.

Monskulle tsemppiä työmurheista selviämiseen. Olen itse joskus ollut vastaavassa tilanteessa kesäsijaisen kanssa… Toivottavasti homma alkaa kuitenkin sujua ja pääset ylimääräisestä stressistä pian eroon! Joannalle ja Ewalle onnittelut liikkeistä! Innolla odotan minäkin Joannan 4D kuulumisia. :-)
Itse olen vielä toistaiseksi sillä mielellä, että en halua etukäteen tietää onko Ipana tyttö vai poika. Jotenkin se tuntuu ainakin vielä tässä tilanteessa jotenkin epäolennaiselta. Mutta kyllähän tässä voi hyvinkin vielä niin käydä, että muutan mieleni, kunhan raskaus etenee hiukan pidemmälle ja alan ihan oikeasti uskoa siihen, että meille tulee vauva… :-)

Kuten varmaan jo tuolla haaveilijoissa joskus mainitsin, mua hirvitti synnytys aikalailla jo ennen raskaaksi tuloa. Ja hirvittää edelleenkin. Toistaiseksi olen kuitenkin miettinyt synnytystä hyvin vähän. Eiköhän sitä ehdi sitten myöhemminkin riittävästi hermoilemaan. Tässä vaiheessa varmaan riittää, että edelleen pelkään keskenmenoa sekä sitä, miten työpaikalla tullaan suhtautumaan… Ja elän myös toivossa, että mitä pidemmälle raskaus etenee, sen luonnollisemmalta alkaa ajatus synnyttämisestäkin tuntua...

Ilona & Ipana 11+4

...sanoi Bruno! Tutkimus oli tosi pikainen ja tuli vähän liukuhihnamainen olo, eli oltiin huoneesta vartissa ulkona. Kuvia ja DVD saatiin mukaan. DVD:tä en ole vielä ehtinyt katsomaan, first things first, eli tulin heti kertomaan uutisen teille! Hintaa käynnille tuli Kela-korvausten jälkeen himpun yli 150 euroa.

Meillä siis luvassa perheessä ukkovalta, mutta pojan sukunimi tulee minulta.

Iskä hiherteli tyytyväisenä kun saa pelikaverin, vaikka olisi toki ollut iloinen tytöstäkin. Mä olin tänään tytön kannalla veikkauksissa, mutta pieleen veikattiin molemmat.

Nyt kieltämättä jotekin konkretisoitui tämä odotus, Jaska on siis nimensä mukaisesti Jaska, vaikken ihan uskokaan, että sitä viralliseksi nimeksi laitetaan :-) Nyt nimisivustot esille netissä ja kuumeinen etunimen etsintä alkakoon. Onhan tässä vielä puoli vuotta aikaa keksiä nimi, jonka kumpikin kelpuuttaa! Luulisin, että lopullinen päätös tehdään vasta kun nähdään kaveri ihan livenä.

Joanna & Jaska 23+3

Kerkesin vielä lukemaan, kun meillä on tuo 1h aikaero-etu :-) Onnea vaan Joannalle ja "Iskälle", kun poika ja pelikaveri näyttäisi olevan tulollansa. Samat fiilikset oli meilläkin kun värkkejä vahdattiin: kumpi vaan tervetullut, varsinkin kun ei ole vielä yhtään tyttöä/poikaa jo perheessä...

Meilläkin alkaa tytön nimi(nimet) olla jo puolivalmiina, mutta "livenä" on nähtävä sopiiko nimi kantajalleen vai mietitäänkö uusiksi!?

Miten selkeesti näkyi kasvonpiirteitä yms. nyt kun olette kerenneet DVD:täkin väijymään? Onnea kauhiasti vielä kerran täältä länsinaapurista!

Ewa 21+0 (20+1)

Vai on Jaska poika! Mä olin ihan varma, että Jaska on tyttö... noh, pieleen meni veikkaus :) Mitenköhän pieleen menee Villin kanssa? Onnea tuhannesti Joanna!

Lopullinen päätös tehty; ei 4D:tä meille. Nyt en vaan osta enää mitään vaatteita. Koskakohan sieltä kelasta tulee päätös äitiysrahasta ja avustuksesta... Paprut lähti pari viikkoa sitten... onnistuinkohan sitten täyttämään ne jotenkin pieleen vai onkohan vain ruuhkaa. Ewa, onko siellä teillä mitään äitiysavustusta?

Tuosta nimiasiasta ei meidän perheessä taideta päästä puusta pitkälle :) Varsinkin, kun se sukupuolikin on hiukan epävarma... Noh, keskityn siihen sitten äitiyslomalla.

Sitten valitusosuus; Olen saikulla. Jos joku olis mulle vuosi sitten kertonut, että jään saikulle UMMETUKSEN vuoksi, olisin kyllä nauranut aika epäuskoisena. Mulla meni siis suoli taas niin jumiin ettei tosikaan. Nyt jo vähän helpottaa lääkkeiden voimalla, mutta ummetus aiheutti supistuksia eilen ja tänään aamullakin on vatsa tuntunut tosi oudolta... Yritän siis lepäillä ja toivoa, että tämä menisi ohi. Muuten alan olla TOSI RASKAANA! Mun vatsa on VALTAVA! Kun turvotus iskee, maha alkaa heti rintojen alta ja ahdistaa hengitystä.... miten ihmeessä jaksan vielä kolme kuukautta?!

Muutenkin alkaa olla sellainen olo, että mä olen tosi "huono" tässä raskaana olemisessa :( Jatkuvasti on kaiken maailman vaivaa, en pysty liikkumaan tarpeeksi ja lantionpohjan lihaksia olen treenannut jotain kerran... olen ihan luuseri. Työssäkäyminen alkaa tuntua todelliselta haasteelta. Suurin haaste on yksistään työmatkassa, kun selkää ja mahaa alkaa särkemään jo taipaleen puolivälissä...

Äh, aika pistää pitkäkseen kun tämä istuminenkin tekee jo tiukkaa. Neuvolaan en taida uskaltaa soittaa, kun en usko siitä mitään apua olevan. Olis vaan ehkä ollut kiva päästä sinne lääkäriin vähän aikaisemmin kuin ensi torstaina.

Ilona muistutti noista ensimmäisen kolmanneksen iloista. Tsemppiä sinne! Juuh, oli se pahoinvointi ja väsymyskin kyllä kauheaa. Plus se henkinen puoli... nyt sentään jo jaksan uskoa, että vauva syntyy kyllä ja terveenäkin. Ainakin lähes aina :)

t. Monsku & Villi 25+1 (aamukammassa 45 piikkiä vaikka en töihin asti päässytkään :))

Pitää välillä ilmoittautua tänne. En vaan ole jaksanut oikein mitään. Saatiin viimeviikolla tietää, että miehen isällä on leukemia, elinaikaa puolesta vuodesta vuoteen. On varmaan sanomattakin selvää että oli aikamonen järkytys saada tuollainen tieto. Tuntuu jotenkin typerälle ei sitä asiaa oikein osaa edes tajuta..... Oltiin edeltävän viikon sunnuntaina sunnuntaina siellä käymässä ja kaikki oli normaalisti. Sitten seuraavana yönä appi olikin joutunut ambulanssilla sairaalaan ja siellä perusteellisten tutkimusten tuloksena tuli tuo leukemia-diagnoosi. Tauti on agressiivisesti etenevä eikä lääkäri suositellut sädehoitoja, koska apella on jo ikää ja pohjakunto sen verran huono, että olisi hyvin mahdollista että hän kuolisi hoitoihin. Oma isäni kuoli syöpään kun olin ihan lapsi ja nyt pelkään että nekin arvet aukeaa ja miten paljon stressiä voi pieni masuvauva kestää??? Tulee aika sekavaa tekstiä nyt mutta sekavat on ajatuksetkin. Eihän tätä asiaa onneksi ehdi jatkuvasti murehtimaan kun on tuo ihana pikkutyttö hoidettavana, mutta näin pikkuisen päikkyjen aikaan tuntuu että seinät kaatuu päälle. No olen saanut siivottua tosi hyvin ja pyykkiä pestyä ja leivottua, kun on ollut pakko pitää itsensä toiminnassa, mutta nyt taitaa voimat loppua. Onneksi on maanantaina neuvola saa tietää mitä tuonne massuun kuuluu, kun olen taas alkanut olla tosi huolissani siitäkin ja ihan epäuskoinen, että voiko siellä muka elämää olla ja jos siellä joku oikeasti on niin ehtiikö hän ollenkaan ukkiaan tapaamaan?!?! Hyvä tosiaan että on se neuvola mitataan verenpainekin, tuntuu sille että väkisinkin tässä paineet nousee. Nyt pitää lopettaa ja yrittää syödä jotain. Olen pahoillani tästä todella omanapaisesta kirjoituksesta.

Perjantaita!

Entulle sympatiahalit ja suuret pahoittelut tilanteesta! Otan osaa suruun!
Kunpa voisi jotenkin auttaa... voimia ja jaksamista sinne! Yritä vaikka käydä täällä purkamassa välillä, jos se yhtään tuo helpotusta. Ja usko pois, pikkuisella on kaikki hyvin masussa :)

Meikätyttö eilen ummetuskeskustelua lukeneena veti naamariin laatikollisen mämmiä... big mistake! Että osaankin olla tyhmä. Nyt olen sitten 12 h istunut pöntöllä :) Ja närästää niin, että väkisinkin jouduin välillä oksentamaan.

Soittelin eilen kuitenkin sinne neuvolaan ja kun oma terkka oli kipeenä (jee) sain langan päähän toisen terkan. Sain heti lähetteen labraan, otettiin verikoe ja virtsa varmuuden vuoksi. Istumisesta ja työn rasituksista (sekä mahdollisesti suolen huonosta toiminnasta) nuo supistukset varmaan johtuvat. Pääsen maanantaina lääkäriin, joka tod.näk. kylläkin kirjoittaa vain sairaslomaa ja torstaina on sitten se "oikea" lääkäri...

Saas nähdä miten tämä tästä lähtee etenemään.

Alan pikkuhiljaa pakkailla. Lähden polttarireissuun mökille. Jännittää vähän, että miten jaksan raahailla itseäni ja mahaani koko viikonlopun kaiken maailman aktiviteeteissa.

Lähdenkin tästä vessaan :)

Monsku & Villi 25+2 (aamukammassa 44 piikkiä; kivasti ne aamut hupenee vaikka töissä ei kävisikään...)

heissan,

vihdoinkin pääsen rauhassa koneen ääreen; töissä piti sen verran kiirettä torstaina ja perjantaina, että pari hyvää viestin aloitusta keskeytyi ihan alkutekijöihinsä.

Alkuun virtuaalivoimien lähettämistä Entulle ja koko perheelle. Teilläkin tuntuu elämän kiertokulku (loppuminen ja alkaminen) konkretisoituvan vähän turhan hyvin. Meillä isänäitimme kuoli 2 viikkoa ennen siskonpoikani syntymää. Toivottavasti ukki pääsee näkemään tulevan vauvanne. Ihanaa kuitenkin että hän on ehtinyt tutustumaan esikoiseenne.

4D:stä vielä; ollaan kyllä tosi tyytyväisiä, että mentiin ja maksettiin itsemme kipeiksi pippelitiedosta, 15 kuvasta ja 10 minuutin DVD:stä. Siinä DVD:llä näkyy kaikki sama, mitä "kuvaushetkelläkin". Mies aikoo yrittää saada pysäytettyä ja tallennettua parempia still-kuvia liikkuvasta 4D-kuvasta. Kyllä kuvissa kasvonpiirteetkin on selvästi näkyvillä, tosin joissain kasvokuvissa kasvot on melko kumimaisen näköiset (kuva epätarkka), paremmissa kasvokuvissa Jaskan nenä näyttää enemmän mun pieneltä nöpönenältä, mutta profiilikuvassa enemmän isänsä kookkaammalta nenältä. Olis kiva verrata näitä kuvia jonkun toisen vastaaviin kuviin, sitä kautta vasta pystyisi sanomaan onko kuvissa vauvan omaa näköä. Heh, nyt keksinkin googlata netistä sanoilla 3D 24 weeks ja heti löytyi eri näköisiä naamakuvia! Taitaa miehenikin sulaa kunnolla vauvan edessä; sanoi, että Jaska näytti kuvissa niin hyvältä. Hänen mielestään kun vastasyntyneetkin on järjestäen rumia, punaisia ryppynaamoja...

Toivottavasti polttariviikonloppu meni hyvin, Monsku. Mahtoi olla helpottavaa siirtyä toisesta suolisto-ongelmasta vaihteeksi toiseen :-)

Ajattelin tässä vähitellen alkaa kopioimaan kaikki palstoille rustaamani haaveilu- ja odotustekstini word-tiedostoon, mitään päiväkirjaa kun en ole pitänyt näistä ajoista, vaikka etukäteen niin päätinkin. Tämä palstahan on tosin tosin toiminut mitä parhaimpana päiväkirjana.

Menenkin tästä hakemaan toisen kupillisen kahvia (se on maistunut taas noin viikon verran melkein 20 viikon teen juonnin jälkeen). Sitten on tarkoitus pestä ikkunat ja vaihtaa kesäverhot. Mies pääsee töistä klo 15 ja sitten avataan grillikausi takapihalla muhkeiden pihvien merkeissä!

Aurinkoista ja lämmintä päivänjatkoa kaikille!

Joanna & Jaska 23+6

Kovasti voimia Entulle ja Entun perheelle! Tuommoinen äkillinen sairaus se aina järkyttää ja pysäyttää - vaikka (appi)vanhempi olisi jo iäkäs, ei sitä arvaa eikä halua, että olisi jo aika luopua ja hyvästellä. Kuten tuossa Joanna jo kirjoittelikin, on appesi kuitenkin saanut tutustua esikoiseenne ja kerkiää toivottavasti nähdä uuden tulokkaankin. Ehkäpä tieto lapsenlapsesta ja kasvava maha lohduttanee potilastakin, kun seuraavat sukupolvet jatkavat hänen jälkeensä. Ollaan täällä palstalla tukena sen verran kun näin virtuaalisesti voidaan, eli omanapaile vaan ihan kunnolla!

Kiitoksia 4D tiedoista Joannalle ja tuo päiväkirja idis on itseasiassa aika houkutteleva!

Toivottavasti Monsku selvisit polttareista; meillä on kanssa ainakin yhdet häät tiedossa heinäkuussa, saa nähdä osallistuuko meikäläinen polttareihin kävelevänä kanuunankuulana, vai jätänkö väliin. Ja miten ihmeessä löytyy jotain eleganttia päälle itse häihin??? Mitään ei kannattane ostaa etukäteen, vaan odoteltava viime hetkeen, jotta tietää miten muhkea kuula on verhoiltava. Arkivaatetta tosin löytynee helposti, kun kaupat on pullolaan tunikaa ja löysää toppia - meillä kävi muodin puolesta tsäkä tänä kesänä :-)

Monskulle velä: äitiyspakkaus on täällä ihan tuntematon juttu. Vanhempainrahaa (foräldrapenning) täällä saa 80% palkasta 1,5 vuotta. Mutta mä saan vaan jonkun ihan minimisumman, kun en tietty kerkeä tekemään kokonaista vuotta Ruotsissa töitä . Meillä oli se kohdunulkoinen raskaus viime vuonna ja jos se olis ollut "oikea" raskaus olisin voinut ottaa muhkean äitiysrahan Tanskasta "mukaan" tänne. Mutta kaikkea ei voi suunnitella ja onneksi on tätä varten säästetty. Ja hyvä näin: raha ei juuri merkkaa, kun sydän kurkussa mietittiin onnistutaanko raskautumaan 1:llä munanjohtimella ollenkaan :-) Lapsilisää täällä saa kai suunnilleen saman verran kuin Suomessakin. Noihinkin hommleihin pitäisi paneutua enempi...Raskaustoditujksen olen sentään lähettänyt eteenpäin sairausvakuutuskassaan.

Täälläkin on lämmin! Jospa se kunnon kevät nyt tulisi :-)

Ewa 21+4

Kävin äsken lääkärillä, jonka siis sain viime viikon lopulla aikaistettua supistusten vuoksi. Vointi oli koko viikonlopun hyvä - tosin supistuksia (ei kipeitä) tuli normaaliin tapaan eli silloin tällöin. Luulin siis meneväni ihan rutiinikäynnille ja että huomenna pääsen taas normaalisti töihin. MUTTA kohdunkaula onkin pehmentynyt ja lyhentynyt hieman. Sain 2,5 vkoa sairaslomaa sen jälkeen tutkimuksiin. Ja kyllä lääkäri oli sitä mieltä, että vauvalla on riski syntyä ennenaikaisena ja tod.näk. töihin ei ole paluuta... Mulla on vähän luottamuspula tuonne terveyskeskuslääkäreihin joten en oikein tiedä mitä ajatella. Joka tapauksessa olen hieman peloissani nyt. Tietääkö kukaan millä viikoilla vauva selviää jos syntyy kovastikin etuajassa?
Anteeksi omanapa. Pitää lähteä järjestämään työasiat kuntoon.

T. Monsku & Villi 25+5 (näinköhän aamukampa jäi hyödyttömäksi...)

Entulle voimia! Rankkaa odottaa onnellisena kun läheiset sairastaa, mun isällä on diagnosoitu Alzheimer, joka ei välttämättä ole oikea diagnoosi kun vuodessa vei puhekyvyn, nyt muutellaan lääkkeitä ja odotellaan mitä tuleman pitää... :-( Oman surutyön oon kyllä jo tehny aika pitkälle, mutta onhan se rankkaa ajatella että oma vauva ei tule ikinä tuntemaan "oikeaa" ukkiaan vaikka tuosta parempaan suuntaan isä menisikin, ei tule ikinä olemaan entisensä... Mutta elämä jatkuu kuitenkin ja siihen on nyt suunnattava ajatukset.

Alotin jo kesäloman pääsiäisestä, joka oltiinkin sitten vanhempieni luona 600 kilsan päässä, ja viime viikon mieskin lomaili, aika meni kauppoja kierrellessä ja uutta kotia järkkäillessä, paljo riittää touhua, enpä usko että tylsyys iskee, vielä reilu 9 viikkoo laskettuun aikaan! Siskot oli kaivelleet omien lastensa vauvavaatteita ja tuossa odottaaki muutama laatikko pikkuvaatteita ja -lakanoita pesua ja viikkaamista! :-)

Monsku, työkaverini vauva syntyi (tai siis keisarileikattiin) rv:lla 26, pitkään joutu olemaan keskoskaapissa mutta viimeisten tietojeni mukaan on kasvanut kovasti ja kotiinkin piti päästä lasketun ajan tienoilla eli ihan näinä päivinä! Kehitys tulee olemaan hitaampaa kuin täysiaikaisilla vauvoilla, mutta mitään vaurioita ei pitäisi hänellä olla. Koeta nyt lepäillä ja ajatella vain omaanapaa ja vauvan parasta! Tsemppiä!

Aikku 30+5

36 viikolle pitäis ainakin päästä. Sillon on kaikki tarpeellinen kehittyny ja lapsi pystyy hengittämään omin avuin. Tsemppiä Monskulle! Ei se pehmentyminen ja lyhentyminen vielä mitään meinaa.

Taas on kiirettä pitänyt enkä ole ehtinyt kirjoittelemaan. Nytkin pitäisi lähteä kauppaan, mutta silti lyhyesti:

Valtavasti tsemppiä ja suuren suuri halaus Monskulle! Koita olla murehtimatta liikkaa ja ottaa rauhallisesti. Kyllä Villi pysyy mahassa riittävän pitkään. Tuosta ”Vauvan odotus”-kirjasesta luin, että vkon 25 jälkeen syntyneistä yli puolet jää henkiin. Villillä olisi siis mahdollisuuksia selviytyä, vaikka syntyisi heti. Mutta kun nyt otat rauhallisesti ja lepäilet, pysyttelee Villi varmasti mahassa kasvamassa vielä pitkään. Tuo ”Vauvan odotus” sanoo muuten myös, että viikon 30 jälkeen syntyneistä useimmat jäävät henkiin.

Ja Entulle myös valtavan suuri rutistus! Olittepa totisesti saaneet järkyttäviä uutisia. :-( Tule ihmeessä tänne purkamaan tuntojasi aina, kun jaksat/ehdit.

Ilona & Ipana 12+1

Voi Monskua! Teilläkin viikko vaihtui aika hurjin ja pelottavin kääntein...Mutta eikös tuon lepäilyn pitäisi auttaa useimmille ja ennenaikaisen synnytyksen riskin pienentyä? Elikkä lepäilet ja koitat relata, niin Villi luultavasti pysyy kyydissä ihan "optimaalisille" viikoille saakka! Ja jos ei kuitenkaan, niin tekevät nykyään tosi hyvää työtä keskosten kanssa.

Ruotsalaisesta kirjasta "Ett barn blir till" löytyy seuraavanlainen taulukko, joka kertoo prosentuaalisen (%) mahdollisuuden selviytyä verrattuna rviikkoon (svensk statistik 1991-2000)Taulukko on siis vähän vanha, eli nykyään varmasti vielä paremmat mahikset:

Viikko 23:44% V24:63% V25:73% V26:81% V27:88% V28: >90%

Jos jaksat Monsku kirjoitella, niin kertoisitko, miltä ne (harjoitus)supparit tuntuu?

Täällä on raadettu puutarhassa hellelämpötilassa koko päivä - huomenna tietokoneohjelmointi-koulutusta aamusta iltaan (toivottavasti sataa...)

Ewa 21+5

joo tsemppiä Monskulle, mutta pidä vaan pää kylmänä, eiköhän kyseessä ole vain ihan "varmuuden vuoksi" annettu työkielto ja lepomääräys. Olen ymmärtänyt että odottavat äidit saavat vähän turhankin helposti saikkua "varmuuden vuoksi". Tosin mulle kohdunkaulan pehmentyminen ja lyhentyminen ei kerro onko kyseessä kuinka vakava juttu... Osaatko tarkentaa tilannetta?

Suomen pienin selvinnyt vauva oli syntyessään 395g, oisko ollut viikolla 23+, Villihän on jo nyt ainakin tuplaten painavampi!

Mun kaverin veljen vaimolla oli laskettu aika viime viikolla, 11.4 ja olivat Jorvissa päivää ennen laskettua aikaa, jolloin todettiin, että kohdunsuu on 1cm auki ja vauva syntyy ihan koska tahansa.. No, vieläkin odottelevat poikaa syntyväksi... Eli eipä aina lapsoset synny kello kaulassa, vaikka niin lääkäritkin väittäisivät.

Mun siskonpoika syntyi viikolla 34+ ja oli varsin valmis tapaus, painoa oli tosin vain 2160g, joten joutui olemaan sairaalassa reilun viikon ennen kotiutumista. Ja muistan siskon luokkakavereina olleen kaksoset, jotka syntyivät 29 vuotta sitten kilon painoisina.

Toivotaan kuitenkin ettei Villi villiinny ilmaantumaan maailmaan vielä pariin kuukauteen, vaan malttaa köllötellä sisätiloissa!

Jaahas, nyt näyttää satavan vettä. Johan saimmekin nauttia ihanista keleistä monta päivää!

Me mennään tänään tutustumaan yhdistelmävaunuihin lähemmin. Ihan vain netin välityksellä ei osata tehdä päätöstä, mikä malli ja merkki valitaan. Brion ja Emmaljungan väliltä taidetaan valita. Mun vanhemmat lupasivat kustantaa ne, joten ei tarvitse hintalappuunkaan tuijottaa. Voi kun vois useammin tehdä niin!

Niin, ja onnittelut Ilonalle kriittisten viikkojen ylittämisestä!

Päivänjatkoja,

Joanna & Jaska 24+2

Moi kaikille!

Kiitos kaikille tsempityksistä, mutta jostain syystä olen kyllä ihan rauhallinen, enkä oikein osaa olla huolissani :)
En usko, että se Villi sieltä lähtee oikeasti syntymään. Supistuksista en ole enää aikoihin ollut kovinkaan huolissani, mutta tuo kohdunkaulan pehmentyminen ja lyhentyminen pisti huolestuttamaan. Käsittääkseni juuri niin EI saisi tapahtua...
Noh, rauhallisesti tässä otetaan ja katsotaan mitä tuleman pitää. Lohduttavia tietoja olitte kaivaneet selviytymistodennäköisyyksistä! Kiitos!

Soittivat neuvolasta vielä perään ja kyselivät vointia. wau. Varattiin ylimääräinen käynti ensi viikolle. Lisäksi täti kertoi, että pitäisi vielä mennä labraan antamaan joku emätinnäyte, joka multa on kuulemma UNOHDETTU ottaa!? Onko muut käyneet antamassa labrassa jonkin tällaisen näytteen tai onko lääkäri ottanut sisätutkimuksen yhteydessä jotain näytettä? Miten teillä on muuten tarkkailtu hemoglobiinia. Multa sekin on otettu vain kaksi kertaa ja toisen kerran (viime käynnillä) vain pyydettäessä.

Hieman kuitenkin herättiin siihen, että varmuuden vuoksi pitäisi alkaa hankkia kaikkea tarvittavaa. Ja kauhukseni löysin surffaillessani sellaista tietoa, että vaunuissa voi toimitusajat olla kuin Audeissa ikään eli jopa 3 kk! Eli kun kerran tiedetään, että mitkä otetaan, niin pitäis varmaan käydä tilaamassa ettei käy köplösti. Joanna, kerro sitten mikä oli vaunureissun tulos ja jos päädyitte Brioihin, niin mikä on toimitusaika!

Muuttokin lähenee! Tajusin just, että eihän tässä ole kuin muutama viikko aikaa! Seuraavan kerran teen työmatkaakin uudesta asunnosta :)

Mitenkäs se nyt olikaan taas? Oliko Ilonalla np-ultraa ollenkaan? Jos on, niin eikös se olisi ihan nyt?! Ja onnittelut tosiaan täydestä 12 viikosta.

Aikulla ei olekaan deadline enää kaukana! Joko jänskättää synnytys? Missä vaiheessa ne valmennukset muuten käydään? Mulle ei tietty neuvolassa ole tästäkään puhuttu...

Ewa; niistä supistuksista sen verran, että vähän hankala niitä on kuvailla muuta kuin vatsan kovettumisena :) Ihmiset kyllä kokee nekin tosi eri tavalla. Heinäkuun ketjussa (jota taustailen jatkuvasti) joku kuvaili harjoitussupistusta "hassuna/huvittavana" tunteena. Kun taas minä sanoisin sitä äärimmäisen epämielyttäväksi tunteeksi. Alavatsa siis kovettuu pariksi-pariksikymmeneksi sekunniksi. Vatsa on siis niin kova, että on tosiaan kuin kiveä. Sattuis varmaan nyrkkiin jos hakkaisi :) Jos sattuu olemaan pissahätä silloin kun supistus tulee, niin mulla ainakin sattuu! ja pissallakäynti saattaa jälkikäteen tuntua epämielyttävältä.

Jaaha. Huomaa, että joku on lomalla, kun on aikaa pistää romaania kehiin :)
Lähdemme Villin kanssa nyt kauppaan ja happihyppelylle.

Sellaista piti vielä kysyä, että onko kukaan huomannut itsellään rytmihäiriöitä / leposykkeen nopeutumista? Mulla on parin viikon ajan aina välillä levossa syke yhtäkkiä hirvittävä ja päätä alkaa kuumottaa ja hiki valuu. On ilmeisesti ihan normaali raskausoire, mutta pirun ärsyttävä mun mielestä...

Ai niin, Joanna ja Ewa, miten potkut?!

NYT me mennään,
Monsku & Villi 25+6