Pm Katainen pitää suomalaisten suurta enemmistöä "epä-älyllisinä ja vaarallisina".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RRRakastan Kataista:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RRRakastan Kataista:)

Vieras
Katainen: Eurosta eroaminen tulisi kalliiksi

Pääministeri Jyrki Kataisen mukaan eroaminen eurosta olisi tavalliselle veronmaksajalle taloudellinen katastrofi. Katainen kirjoittaa Savon Sanomien kolumnissaan, että ero merkitsisi verojen korotuksia ja hyvinvointipalvelujen rajua leikkaamista.

Taloussanomat
15.7.2012 09:02

Pääministeri Jyrki Katainen (kok) moittii sunnuntaisessa Savon Sanomien kolumnissaan helpon euroeron ennustajia vaarallisen tyhjistä ja epä-älyllisistä puheista.

Katainen varoittaa, ettei ole olemassa helppoa ratkaisua, jolla Suomi irtautuisi rahaliitosta ja kukoistaisi yksinään. Erosta kohkaavat ovat hänen mielestään jättäneet kertomatta sen, millaista oman pienen valuuttansa kanssa painiskelevan Suomen arki sitten olisi.

Kataisen mukaan rahaliitosta eroaminen ei olisi maailmanloppu, mutta sen seuraukset iskisivät kipeästi tavalliseen kansalaiseen.

– Käytännössä joutuisime tekemään merkittäviä leikkauksia hyvinvointibudjettiimme ja samalla perimään ihmisiltä lisää rahaa korkeampina veroina.

Eurossa pysyminen onkin hänen mukaansa tällä hetkellä suomalaisille paras ratkaisu.

Katainen uskoo EU-jäsenmaiden yhdentymisen syvenevän tämän kriisin takia. Hän sanoo olevansa valmis "ottamaan seuraavan askeleen integraatiossa", mikäli yhteiset säännöt ovat reilut.

Hän ei niele opposition väitteitä siitä, että Suomi olisi eurokriisin hoitamisessa unohtanut kansalliset etunsa.

– Itse olen toteuttanut politiikkaa, jonka olen arvioinut palvelevan parhaiten Suomen ja suomalaisten etua, Katainen vakuuttaa.

Eipä nytkään kukaan auta, pyytävät vaan maksamaan laskunsa. Toisaalta oma valuutta olisi paljon helpommin säädeltävissä kuin euro, se on isompien maiden raha ei pikkuisen suomen.

En sano, että eroaminen eurosta olisi helppoa, mutta se on todennäköisin tulevaisuudennäkymä. Pitäisi tehdä eroaminen nyt eikä menettää vielä isoja summia muiden valtioiden tukemiseen. Eroaminen tulee melko varmasti olemaan lopulta se ainoa vaihtoehto.

Uskallan vielä väittää, että olen vähintään yhtä älykäs kuin Katainen itse... Mutta minun ei tarvitse pönkittää itsetuntoani haukkumalla Kataista tai muitakaan, joiden mielestä meidän pitää pysyä eurossa. Ei ole sopivaa haukkua niitä, jotka ovat näin vaikeasta asiasta eri mieltä. Kukaan tuskin pystyy täysin ennustamaan tulevaa ja kuinka moni on oikeasti edes väittänyt eurosta eroamisen olevan helppoa?

Lukekaa miten vihaisia ihmiset ovat Kataiselle ja ihmetelkää kuin näin heinäkuisena sunnuntainakin porukka jaksaa arvostella Kataisen sanomisia. En yhtään ihmettelisi jos joku jonain päivänä yrittäisi vahingoittaa pääministeriämme.

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/07/15/katainen-eurosta-eroaminen-tulisi-kalliiksi/201233568/12?offset=0#commentsHere

Tästähän tässä hommassa on kyse: liittovaltiokehityksestä ja sen eteen Katainen on valmis uhraamaan kaiken, ihan kaiken, viemään tuhkatkin pesästä.

"Katainen uskoo EU-jäsenmaiden yhdentymisen syvenevän tämän kriisin takia. Hän sanoo olevansa valmis "ottamaan seuraavan askeleen integraatiossa", mikäli yhteiset säännöt ovat reilut."

Yhteistyössä