PMS:sää... onko joku löytänyt apua kotikonsteista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pms:stä sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pms:stä sekaisin

Vieras
Hohhoijaa. Taas on iski miltei kellontarkasti PMS-oireet. Fyysisiä oireita ei ole juuri muita kuin turvonnut olo, mutta henkisellä puolella mennäänkin sitten kuperkeikkaa. Koko elämä ahdistaa ja masentaa, tuntuu että olen tehnyt pelkkiä vääriä valintoja ihan kaiken suhteen. Ihmissuhteet, työ, jopa sisustus, kaikki elämässä on väärin. Suunnittelen taas kerran vakavasti eroa miehestä ja järkeilen miten koko eroprosessi olisi parasta järjestää tavaroiden jaon ym. suhteen. Jos sitten koetan ajatella, että kyseessä on vain PMS, enkä voi pilata sekä omaa että miehen elämää muutaman päivän hormonimyrskyn takia, iskee aina sama ajatus: "Olen ansassa." Miehelle en pysty edes puhumaan näistä asioista - tai yleensä mistään - koska hänen koko läsnäolo kuvottaa ja puistattaa näinä päivinä niin paljon. :( Tietysti se hyvä puoli siinä on, ettei tule isommin riideltyä, kun pidän puolitahatonta mykkäkoulua ja haaveilen siitä erosta. Ja joka kuukausi tämä sama homma. Ärsyttävintä on, että tosi usein en edes muista, mistä on kyse, vaan yllätyn aina uudestaan: "Jaahas, minähän olen lakannut rakastamasta tuota miestä. Pitääpä ottaa ero."

Ja siis mainittakoon tähän väliin, että tätä PMS-aikaa lukuunottamatta meillä menee tosi hyvin, enkä todellakaan "selväpäisenä" olisi ottamassa eroa hänestä. Pelottaa vaan, että joskus menen vielä niin sekaisin, että se tulee tehtyä. Lääkkeistä ei tekisi mieli lähteä hakemaan apua, joten onko joku saanut vaivoihinsa helpotusta vitamiineista tai ruokavaliosta tms? Ainakin E-vitamiinia olen kuullut suositeltavan, onko kokemuksia?

Täällä olisi toinen apuja kaipaileva, meillä elämä ihan helvettiä viikon aina joka kuukaudesta. Menkkoja odotellessa taas :D Tästä hauskuus kaukana, olo on kuin raivotautisella. Säälittää jo lapsen puolestakin :( Mulla myös fyysisiä oireita.

Kerro miehelle, mutta älä silloin kun PMS on päällä.
Itselleni auttaa kotikonsteista liikunta, kunnon hikirääkki siis, tai piiiiiiiiiiiiitkät kävelylenkit. Mulla helpotti myös kun en antanut periksi syömishaluilleni. PMS:n aikaan voisin oikeasti syödä lämmintä ruokaa viisi isoa ateriaa päivässä, ja tietysti rasvaista mättöä. Paljon kasviksia ja hedelmiä niin se auttoi hieman. Samoin sauna helpotti.

Paras helpotus mulle oli kun laitatin ehkäisykapselit, loppui vuodot lähes kokonaan ja samoin PMS. Se nyt ei ole kotikonsti tietenkään, mutta kyllä lääketieteestäkin voi aivan hyvin hakea apua. Yksi kaverini vetää Diapamia aina muutaman päivän kuussa ja saa siitä avun.

Toivoisin, että jotain tehokasta vinkkiä voisin antaa.. Mulla on sama homma: pari-kolme päivää ennen menkkoja menee kuuppa aivan sekasin.. Kamala ahdistus ja ansassa olemisen tunne iskee.. Toki olen niihin aikoihin myös kauhean läski ja ruma.. Ja lisäksi alan itkeskellä sitä, kun olen maailmassa niiiiiin yksin eikä kukaan välitä.. (ja ukkoparka siinä vieressä huolissaan pyörii kyselemässä, että mikä sulla rakas on..)

Mulla helpottaa vähän se, että käyn ulkona reippaalla lenkillä.. Eihän se koko ongelmaa poista, mutta leikkaa kumminki masennukselta terävimmän kärjen, ja auttaa iltaisin nukahtamaan nopeammin (illat on mulla aina pahimpia.. just ennen nukahtamista kun on kivasti aikaa rypeä omassa kurjuudessaan...)

Kuulostaa niin tutulta! Mä olin aivan masentunut ja hyvä etten itsemurhaa suunnitellut kerran kuussa viikon ajan. Sit kun sain itsestäni irti ja lähdin hakemaan e-pillerit niin johan loppui PMS oireet :) Mä en löytänyt mitään apua enkä kotikonsteja omiin vaivoihini, olin aivan liian masentunut ja väsynyt koko elämiseen ja maailmaan. Saatoin vain itkeä ja itkeä... :(

Mulla ei menkkoja enää ole kohdunpoiston jälkeen, mutta lääkärin varoitukset piti paikkansa eli pms oireet jäi...kerran kk:ssa tiedän että menkat olis tulollaan jos se olis mahdollista

pms ongelmia mullakin... tosin ihmettelen mikä on homman nimi kun tässä kierrossa pms jäänyt pois? kuukautiset pitäis alkaa lähipäivinä ja olo on ihan normaali... outoa..

Lohdullista että muillakin....mulla vaihtelee kuukausittain, välillä en juuri noteeraa mitenkään kun pillerilevystä, että aha, menkat ens viikolla tai seuraavana onkin piru irti. Välillä on kamalaa yrittää hillitä itseään etten huutaisi lapselle naama punaisena tai tönäise häntä kumoon kun hermo palaa...

Karppaan ruokavalion osalta, ehkä hieman vaikuttanut positiivisesti PMS:kin. Sokerimättö lienee pahin oireiden osalta. Olen ottanut tavaksi varoittaa miestä, että "paha viikko alkaa". Usein se ei silti muista/ tajua :-(

Mullakaan ei mies tajua, vaikka varoittelenkin sitä PMS:n tulosta. Sen ainoa kommentti asiaan on aina se, ettei hän miehenä voi ymmärtää, "miten kukaan voi suuttua ilman mitään syytä." Yritäpä siinä mitään selittää. :D

Yhteistyössä