pneumokokkirokote

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja legurin vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

legurin vaimo

Vieras
Tämä on tavalliselle kansalaiselle varmaankin vieras aihe. Mutta jokaisen odottavan ja pienten lasten vanhemman kannattaa aiheeseen perehtyä. Jos rokotetta ei saada Suomen rokotusohjelmaan, on suositeltavaa hankkia rokote yksityisesti lääkärin lähetteellä. Näin voi välttyä monelta valvomiselta ja tautikierteeltä sekä vakavemmiltakin sairastelun seurauksilta. Jopa kuolemalta.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/yleisen_rokotusohjelman_rokotteet/pneumokokkirokotteet

Tämä on lähes jokaisen pienen lapsen äidille kyllä aika tuttu aihe. Kotiin on tullut infokirje, neuvolassa on asia otettu esille ja annettu esite ja mitähän vielä. Tässä rokotetutkimuksessa, joita pyörii kaksi, on tuhansia lapsia juuri tälläkin hetkellä, myös minun lapseni.

Komppaan edellistä. Jokainen on saanut kirjeen kotiin. Mekin olemme tutkimuksessa mukana. Toivottavasti vaan on tullut se tutkimusrokote eikä b-hepatiitti, mutta sitähän ei vielä voi tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Naein:
Komppaan edellistä. Jokainen on saanut kirjeen kotiin. Mekin olemme tutkimuksessa mukana. Toivottavasti vaan on tullut se tutkimusrokote eikä b-hepatiitti, mutta sitähän ei vielä voi tietää.

No eipä ole tuttu sen enempää kuin mitä olen kuullut aiheesta. vantaan kaupunki 'säästää' eikä lapset kuulu tähän rokotusohjelmaan. Nyt herääkin kiinnostus voisiko rokotteen itse kustantaa ja lapsi sisällyttää ohjelmaan yksityisesti. Tietoa jollain?

Yritin saada rokotetta molemmille lapsilleni (1 ja 5 v,) mutta se ei ole ihan helppo juttu. Neuvolan tai tk:n kautta sitä ei tietenkään saa, joten soitin yksityiselle lääkäriasemalle. Sieltä kerrottiin että ei anneta jos ei kuulu riskiryhmään. Lääkäri ei suostunut antamaan reseptiä.

Soitin toiselle lääkäriasemalle ja sinne jouduin käymään 4 puhelinkeskustelua, jonka jälkeen sain ajan lääkärille. Hän sitten arvioi tilanteen. Mutta EHKÄ sen nyt sitten saamme.

Kun rokotteesta on todellista hyötyä ja itse sen maksan, niin on omituista että sitä ei tästä maasta mistään saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme holhousyhteiskunta:
Yritin saada rokotetta molemmille lapsilleni (1 ja 5 v,) mutta se ei ole ihan helppo juttu. Neuvolan tai tk:n kautta sitä ei tietenkään saa, joten soitin yksityiselle lääkäriasemalle. Sieltä kerrottiin että ei anneta jos ei kuulu riskiryhmään. Lääkäri ei suostunut antamaan reseptiä.

Soitin toiselle lääkäriasemalle ja sinne jouduin käymään 4 puhelinkeskustelua, jonka jälkeen sain ajan lääkärille. Hän sitten arvioi tilanteen. Mutta EHKÄ sen nyt sitten saamme.

Kun rokotteesta on todellista hyötyä ja itse sen maksan, niin on omituista että sitä ei tästä maasta mistään saa.

Todella outoa. Jos ei kuulu sellaiseen kuntaan jossa lapset kuuluvat rokotusohjelmaan ja vanhempi itse haluaa hoitaa rokotuksen on outoa ettei reseptiä anneta. Ja kun vielä tiedetään miten hyvät tulokset rokotusohjelmalla saadaan.

Olisiko joku erikoislääkäri ollut halukkaampi antamaan reseptin ja rokottamaan?

Tässä taannoin oli Hesarin yleisöpalstalla lääkärin puheenvuoro aiheesta ja hän oli sitä mieltä että rokotusohjelmalla säästetään valtavasti yhteiskunnan rahoja sitä myötä kun pienten lasten tulehduskierteet saadaan kuriin. Hirmu yksinkertainen lääke ja säästö, mutta tähän ei haluata tarttua.

Onneksi helsinkiläisillä lapsilla tämä kuuluu jo ohjelmaan.

Ei kai niitä rokotusohjelmia kunnittain päätetä, eikös se ole joku kansallinen päätös? Me ollaan helsinkiläisiä, mutta ei neuvolassa ei kyllä ole tuota rokotetta annettu. Kyselin itse aiemmin neuvolasta pneumokokkirokotteesta, olisivat kai antaneet reseptin, jos olisi vakaasti sitä pyytänyt, mutta ne olisi pitänyt itse maksaa. Emme sitten kuitenkaan ottaneet. Osallistumme nyt FinIP tutkimukseen, mutta siinähän ei tiedä, minkä rokotteen saa ennen kuin vasta muutaman vuoden päästä.

Toinen lapseni syntyy pian (nyt rv 37) ja koska esikoisella oli paha korvatulehduskierre joka kesti 5kk ennen kuin sai putket korviin, ajattelin laittavani tulevan lapseni ehdottomasti tähän rokotekokeiluun jotta ehkä voitaisiin välttyä suuremmalla todennäköisyydellä tämän lapsen joutumiselta korvakierteeseen koska perimä on hyvin voimakas saamaan korvatulehduksia. Sitten kun luin tarkemmin niitä lappuja rokoteohjelmasta, niin tulin toisiin aatoksiin, siis miksi liittyisin rokotusohjelmaan jos juuri minun lapseni saakin sitten sen hepatiittirokotteen, mitä hän sillä tekee jos haluaisin nimenomaan sen pneumokokkirokotteen että voitais saada suojaa korvatulehduksiin ym.? En ymmärrä. Petyin kovasti koska ehdin jo innostua että ihanaa kun on joku rokote joka saattaisi suojata ikävältä korvakierteeltä.
Siis, osaako joku sanoa, kannattaako minunkaltaisen ihmisen osallistuttaa lapsi tähän rokotekokeiluun, kun olisin nimenomaan halunnut juuri sen pneumon enkä mitään hepatiittijuttuja?? Tai siis että mitä hyviä puolia on osallistua kokeiluun, jos kukaan ei tiedä minkä rokotteen lapsi saa... (paitsi joskus silloin vuonna ties milloin kun ne puretaan ne systeemit..)
Kiitos tiedoista/vastauksista viisaammille!!

"Pneumokokkirokotteet eivät kuulu yleiseen rokotusohjelmaan, joten rokotteen voi saada vain omalla kustannuksella ja lääkärin reseptillä. Kansanterveyslaitos arvioi kuitenkin parhaillaan, millaisia hyötyjä ja kustannuksia syntyisi, jos konjugoitu pneumokokkirokote liitettäisiin lasten yleiseen rokotusohjelmaan. On arvioitu, että lasten yleinen rokottaminen voisi ehkäistä Suomessa vuosittain 10 000 korvatulehdusta, 500–1800 keuhkokuumetta ja 60 yleisinfektiota. Konjugaattirokotteet ovat kuitenkin kalliita, ja jokainen lapsi tarvitsisi neljä rokoteannosta.

Nykyisessä lasten rokotteessa kantajaproteiiniin on liitetty osia pneumokokin seitsemästä eri kapselityypistä. Rokotetutkimuskeskuksessa alkoi vuonna 2005 tutkimus, jossa selvitetään uuden konjugaattirokotteen tehoa pikkulapsilla. Rokote kattaa kymmenen eri kapselityyppiä, minkä toivotaan estävän aiempaa tehokkaammin etenkin korvatulehduksia.

Pneumokokin aiheuttamia tulehduksia hoidetaan antibiooteilla, yleensä penisilliinillä. Bakteeri on kuitenkin kehittynyt viime vuosina aiempaa vastustuskykyisemmäksi antibiooteille, mikä heikentää mahdollisuuksia hoitaa tautia. Siksi tulehdusten ehkäiseminen rokotuksilla tulee lähivuosina entistä tärkeämmäksi."

(<lähde: rokotetutkimuskeskus)

Alkuperäinen kirjoittaja HKIläinen mamma:
Ei kai niitä rokotusohjelmia kunnittain päätetä, eikös se ole joku kansallinen päätös? Me ollaan helsinkiläisiä, mutta ei neuvolassa ei kyllä ole tuota rokotetta annettu. Kyselin itse aiemmin neuvolasta pneumokokkirokotteesta, olisivat kai antaneet reseptin, jos olisi vakaasti sitä pyytänyt, mutta ne olisi pitänyt itse maksaa. Emme sitten kuitenkaan ottaneet. Osallistumme nyt FinIP tutkimukseen, mutta siinähän ei tiedä, minkä rokotteen saa ennen kuin vasta muutaman vuoden päästä.

Sorry väärä tieto. Me taidetaankin kuulua testiryhmään. Tai siis lapseni kuuluu. Kuvittelin että on jo osana suomalaistakin rokotusohjelmaa ja olin kuullut että jotkin kunnat eivät säästösyistä tätä toteuttaisi. Mutta taisi olla väärä tieto.

Kävin juuri hakemassa Prevenar -reseptin kahdelle lapselle. Mehiläisessä suorastaan huijattiin, ja sinne meni yli 100 euroa pelkkään reseptiin, eivät rokottaneet edes siihen hintaan. Mulle annettiin väärää tietoa puhelimessa, kun kysyin suoraan, onko rokotetta saatavilla heillä, ja voiko lastenlääkäri rokottaa samantien, jos toteaa muksut tarpeeksi terveiksi rokotusta ajatellen. Ajanvaraaja sanoi, että rokotetta on, mutta eivät varaa annoksia, mutta kyllä varmaan onnistuu sitten lääkärin tutkimuksen mukaan, joten varasin ajan. Oli perjantai-ilta, ja sain ekan mahdollisen lastenlääkäriajan maanantaiksi.

Eipä kuitenkaan ollut rokotetta. Eikä ollut lähiapteekissa Tikkurilassa. Rokotetta ei meinannut Hgin alueelta löytyä, mutta soittokierroksen jälkeen YA Töölöstä löytyi muutama annos. Nyt sitten taistelemaan neuvolan kanssa, että saako ajan lastenlääkärille, joka antaa rokotteen. Luultavasti ei, joten kahden lapsen rokottamiselle tulee hintaa n. 370 euroa. Tuntuu vähän isolta rahalta, mutta lasten terveydellä ei ole hintaa, toivottavasti sillä rahalla saa jotain.

Perheessämme on sairastettu keuhokuume, ja jos siltä voi jotenkin välttyä pienten osalta, niin kaikki voitava tehdään. Korvatulehduskierteessä ollut kolmivuotiaamme ei ole vieläkään selvinnyt antibioottien aiheuttamasta suolistobakteerikadosta, jos olisin tajunnut ottaa rokotteen aikaisemmin niin ehkä nyt olisi helpompaa. Tietoa on paljon tarjolla, jokainen tehköön omat johtopäätöksensä. Mun kohdalla päätös on se, että otan rokotuksen myös itselleni. Vaik viimisil rahoil.

oli mullakin, kun nyt yksivuotias tyttösemme rokotustutkimuksen yhteydessä sai juuri tuon kyseisen Prevenar-rokotteen viime talvena. Meillä molemmilla vanhemmilla on ollut lapsena paljon korvatulehduksia, samoin nyt 5-v pojallamme oli putket samasta syystä aiemmin, joten totisesti toivoin tuolla rokotuksella välttyvämme tulehduskierteeltä tyttäremme kohdalla. Mutta kuinkas kävikään, että keväällä kuitenkin kolme kuukautta sairastettiin korvatulehduksia jatkuvaan putkeen. Kesää vasten putkia ei kuitenkaan laitettu, joten jos/kun seuraava tulehdus tulee, se lienee edessä. Uskon kyllä rokotuksiin noin yleisesti ottaen, tällä nyt halusin lähinnä sanoa, että mikään yksiselitteinen lääke tuo rokotekaan ei korvatulehduksiin ole.

ÄitiHki, miksi lääkärin pitäisi antaa rokotus? Olen ymmärtänyt että esim. neuvolan terveydenhoitaja voisi laittaa sen tai sitten terveyskeskuksen sairaanhoitaja. Ainakin meillä päin pohjoisemmassa...

Tietääkö kukaan, että mikä on se aikaisemmin (8v sitten) testattu ja hyväksytty pneumokokkirokote? Ja millä nimellä myydään sitä NYT testattavaa rokotetta (se on uusi kilpaileva rokote). En nimittäin halua antaa sellaista rokotetta lapselleni, jota ei ole testattu kunnolla.

Olen saanut myös sekavaa tietoa rokoteannoksista, jossain kaksi jossain neljä... tietääkö kukaan paljonko vanhaa/uutta rokotetta pitää antaa, että saa suojan?

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi lääkäri:
ÄitiHki, miksi lääkärin pitäisi antaa rokotus? Olen ymmärtänyt että esim. neuvolan terveydenhoitaja voisi laittaa sen tai sitten terveyskeskuksen sairaanhoitaja. Ainakin meillä päin pohjoisemmassa...

Tietääkö kukaan, että mikä on se aikaisemmin (8v sitten) testattu ja hyväksytty pneumokokkirokote? Ja millä nimellä myydään sitä NYT testattavaa rokotetta (se on uusi kilpaileva rokote). En nimittäin halua antaa sellaista rokotetta lapselleni, jota ei ole testattu kunnolla.

Olen saanut myös sekavaa tietoa rokoteannoksista, jossain kaksi jossain neljä... tietääkö kukaan paljonko vanhaa/uutta rokotetta pitää antaa, että saa suojan?

Korjatkaa, jos olen väärässä:
Aikaisemmin testattu ja hyväksytty rokote lapsille on kauppanimeltään Prevanar ja tuota voi itse ostaa apteekista, jos kokee sen tarpeelliseksi, toki vaatii lääkärin määräyksen. Prevanar-konjugaattirokotteessa on antigeenejä 7:stä eri pneumokokin alatyypistä.

Tällä hetkellä meneillään olevassa tutkimuksessa (FinIP-tutkimus alkoi toukokuussa 2009) käytettävää Synflorix-pneumokokkikonjugaattirokotetta ei ole yleisesti saatavilla, ainoastaan tutkimukseen osallistuville se annetaan. Tuokin rokote on toki testattu ja hyväksytty turvalliseksi, nyt vain tutkitaan sen tehoa.
Tutkimusrokote antaa suojan samoille 7:lle pneumokokin alatyyppille kuin Prevanar + kolmelle muulle.

Rokoteannokset vaihtelevat lasten iän mukaan.
Katso vaikkapa http://www.wyeth.fi/Upload/DocumentManager/Prevenar%20SPC%20hyv%20tammikuussa%202009.pdf

--
Ja kyllä meillä Helsingissäkin neuvolan terkat pistävät ylimääräiset rokotteet jossain välissä, kun sinne vaan soittaa. Ei kai lääkärit yleensä rokotteita pistele (missään). Eiköhän siellä Mehiläisessäkin sairaanhoitajat pistä, jos sinne vaan soittaa ja kysyy -näin ainakin meille tehtiin Ruusulassa, Töölössä eikä siitä laskutettu erikseen.

Yhteistyössä