Pohdintaa vaatteiden kierrätyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minna

Jäsen
18.03.2004
674
0
16
Pistättekö heti vaatteet kiertoon, kun käyvät pieniksi? Vai säästättekö kenties tuleville lapsille tai jopa lapsenlapsille?

Mä oon nyt vähän niillä rajamailla, että mitä tekis ton talvihaalarin kanssa. Se kun on selvästi tyttömäinen, ja lisää lapsia toivottavasti joskus tulee, mutta tuleeko tyttöjä vai poikia ja koska tulee, ja kannattaako haalari säilyttää vai myydä, en tiedä. Alakerran komeroon kai mahtuu tai mummolaankin vois viedä säilytykseen, joten ei sinänsä ongelma.

Sit toisekseen se, että anoppi tuo tytölle vaatetta, yleensä pari kolme vaatetta kun käy parin viikon välein. No, osa niistä on kivoja, kiitos kiitos, mutta osa ei sovi mun makuun. En vaan kehtaa sitä hänelle sanoa. Onneks niistä ei-mun-makuun-sopivista suurin osa on ostettu kirpparilta, joten ei kovin kalliita. Niin aattelin, että veisin niitä kierrätyskeskukseen (mutta en kyllä sitäkään kehtaa sanoa, ettei suutu). Itekin oon ostanut jotain ei-niin-käytännöllisiä vaatteita, jotka vois varmaan viedä tuonne kierrätyskeskukseen. Siis kaikki nuo vaatteet sinänsä ehjiä, puhtaita yms. mutta ei vain meillä toimivia/kivoja.

Suurimman osan vaatteista ajattelin säästää, jos niille vaikka tulis vielä käyttöä.

Minä olen tehnyt silleen, että esikoiselta (tyttö) säästin kaikki vaatteet, koska tiesimme, että ainakin vielä toinen lapsi tehdään. Sitten kun aloin odottamaan tätä kuopusta, niin lajittelin vaatteet kahteen pinoon, tyttömäisiin ja neutraaleihin. Ajattelin, että jos tulokas on poika, niin voin suosiolla viedä joko kierrätykseen tai jollekin sopivalle sukulaiselle ne tyttöjen vaatteet ja ottaa käyttöön vaan ne neutraalit. No, kuopuskin on tyttö, joten kaikki vaatteet pääsi meillä uudelleen käyttöön (oispa kyllä harmittanut, jos olisin kaikki ne jo ehtinyt hukata).

Nyt serkkuni sai tyttö-vauvan, joten annoin kaikki muut meidän vauvantarvikkeet ja -vaatteet heille, paitsi säästin muutaman ihan kaikkein ihanimman ja rakkaimman vaatekappaleen itselleni lähinnä muistoksi. Osa näistä käy sekä tytölle, että pojalle, mutta osa on ihan selkeästi tyttöjen vaatteita. Jos me vielä joskus päätämme tehdä kolmannen lapsen, niin otan sitten näistä säästössä olevista taas käyttöön ne neutraalit, jos on poika ja kaikki, jos on tyttö.

Niin, piti vielä sanoa, että näitten tyttöjen syntymän välillä toki lainasin kaikkia vaatteita kaverille, jolle myös syntyi tyttö eli meidän vaatteet on kyllä olleet koko ajan käytössä jossain päin Suomea.

Mä olen pistänyt suurimman osan heti kiertoon jo esikoisen jälkeen, ostin silloin tosi tyttömäisiä hepeneitä ja ikä eroa on 3 vuotta joten ei olisi jaksanut niin kauan säilytelläkään. Tiesin jo esikoisen syntyessä että heti perään ei ole mahdollista toista tehdä, itseasiassa lääkärit olivat jopa sitä mieltä että toista ei tule :(
No tuli kuitenkin 3,2 vuoden ikäerolla ja tää jälkimmäinen on poika.

Sillätavalla kierrätetään kavereiden kesken että minä saan vaatteita molemmille, heitän huonoimmat meidän jälkeen pois, pistän uusia tilalle ja seuraavalle käyttäjälle. Todennäköisesti jos toinen tyttö olisi tullut niin olisin jotain omiani saanut takaisin.

mulla on kaikki saadut ja itse ostetut säästössä kakkosta varten.siihen voi mennä vuosia mutta en raatsinyt laittaa kiertoon.paljon on ollut lainassa ja ne tietty olen palauttanut.

Yhteistyössä