Poika 5-v sanoi että hoitaja löi häntä päiväkodissa. :o :

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuo lyömisepisodi on saanut hoitajan kannanoton myös ja hänen sanojen mukaan oli käynyt niin että hän oli pukemassa jotain lasta kun oma lapseni ilmeisesti törmäsi hoitajan nyrkkiin kun kiskoi haalaria päälle ja nousi seisomaan.

MUTTA!!! Perjantaina huomattiin että lapsella on lapaluun kohdalla syvä naarmu, tai oikeammin sanottuna haava ja lapsi sanoi että samainen hoitaja oli häntä nipistänyt ja raapaissut. :o

Lapseni on aika vilkas tapaus ja hoitaja on monta kertaa sanonut ettei hän aina oikein tiedä miten saisi otteen lapseen ja kuten arvata saattaa niin itselle tuli noista sanoista mieleen että onkohan lapsen sanoissa sittenkin jokin totuus olemassa. Haava on kuvattu ja lääkärissä käyty hakemassa asiaan virallinen kannanotto.

Ihan kamalan kurja tilanne puolin jos toisin, oli totuus mikä tahansa.

Just,ja uskot sitten villin lapsen tarinointiin.

Tuo lyömisepisodi on saanut hoitajan kannanoton myös ja hänen sanojen mukaan oli käynyt niin että hän oli pukemassa jotain lasta kun oma lapseni ilmeisesti törmäsi hoitajan nyrkkiin kun kiskoi haalaria päälle ja nousi seisomaan.

MUTTA!!! Perjantaina huomattiin että lapsella on lapaluun kohdalla syvä naarmu, tai oikeammin sanottuna haava ja lapsi sanoi että samainen hoitaja oli häntä nipistänyt ja raapaissut. :o

Lapseni on aika vilkas tapaus ja hoitaja on monta kertaa sanonut ettei hän aina oikein tiedä miten saisi otteen lapseen ja kuten arvata saattaa niin itselle tuli noista sanoista mieleen että onkohan lapsen sanoissa sittenkin jokin totuus olemassa. Haava on kuvattu ja lääkärissä käyty hakemassa asiaan virallinen kannanotto.

Ihan kamalan kurja tilanne puolin jos toisin, oli totuus mikä tahansa.
lapsesi on vilkas kuten sanot tuossa itsekkin,telooko hän yleensä kuinka itseään?
mitä se lääkäri sanoi sen haavan syyksi yms?

Tietenkin uskon lapsen puheisiin tietyllä varauksella. Oli lapsi sitten vilkas tai ei. Ja vaikka onkin vilkas lapsi niin ei telo itseään. Hänellä ei siis ole mitään kömpelyyttä tms. On vain sellainen eloisa lapsi, ei kuitenkaan missään nimessä mikään "adhd-tapaus" kenenkään mielestä.

Haava on sellaisessa paikassa että itse lapsi ei ole sitä voinut tehdä ja haavan ympärys on lievästi tulehtunut mikä viittaa siihen että haavan olisi voinut päästä kynnen alta likaa. (<- lääkärin mielipide).

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 5,5v poika ja se kanssa on kova satuilemaan kaikenlaista. Eli en ottaisi turhan vakavasti.

Meillä tää olisi ensimmäinen kerta kun satuilee aiheesta, jos siis on perätön juttu. On kyllä vaikea uskoa että häntä olisi hoitaja lyönyt vaikka kyseessä onkin vastavalmistunut kokemusta vailla oleva hoitaja jolla keinot on monesti vähissä tietyissä tilanteissa.

Vaikka ihminen olisi vasta valmistunut ko ammattiin saattaa hänellä silti olla kokemusta lasten parissa olemisesta jo usealtakin vuodelta.

Eikö se ole myös ammattitaitoa mitä äideillä varsinkin on vaikka kuinka paljon jos lukemaansa uskoo =)

No jos on lapseton niin sitä taitoa ei ole vaikka olis työskenelly vuosikymmeniä senkin olen huomannut

Tätä minäkin vähän mietin...itse työskennellyt pk:ssa ja kyllä sanon että nuorille hoitajille, joiden omassakaan lapsuudessa ei ole enää saanut käyttää ruumillista rankaisumenetelmää, ei kyllä tule ekana mieleen mennä ketään pätkimään. Sen sijaan vanhempien hoitajien suusta kuullut monestikkin että nyt tekis hyvää saada isän kädestä jne. Vaikka eivät toki sitä toteuttaisikaan. Äkkiäkös tuommoisesta kenkää sais tai puhuttelun.

Olisko toi voinut tapahtua esim tilanteessa että poikaa on tarvinnut nostaa tai pidellä sylissä, ja raapaisu tapahtunut vahingossa? Itsellä näitä sattunut esim jos joku riehumistapaus ja jouunut erottamaan toisistaan ja pitämään kiinni. Itse olen kyllä vanhemmille sitten tapahtuneesta kertonut ja sanonut että jos jotain jälkiä näkyy niin mistä ovat tulleet. tuntuu vaan niinkummalle, kun yleensä tuolle ajalle menee ne ihmiset jotka aidosti pitää lapsista, väittäisin että aika pieni on se määrä jotka sinne pääsee töihin jos on niin pimee mieli että haluaa lapsia satuttaa. Täälläpäin ainakin on todella vaikea päästä pk:hön töihin ja katsovat varmasti parhaat päältä kun on varaa valita.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Olisko toi voinut tapahtua esim tilanteessa että poikaa on tarvinnut nostaa tai pidellä sylissä, ja raapaisu tapahtunut vahingossa? Itsellä näitä sattunut esim jos joku riehumistapaus ja jouunut erottamaan toisistaan ja pitämään kiinni. Itse olen kyllä vanhemmille sitten tapahtuneesta kertonut ja sanonut että jos jotain jälkiä näkyy niin mistä ovat tulleet. tuntuu vaan niinkummalle, kun yleensä tuolle ajalle menee ne ihmiset jotka aidosti pitää lapsista, väittäisin että aika pieni on se määrä jotka sinne pääsee töihin jos on niin pimee mieli että haluaa lapsia satuttaa. Täälläpäin ainakin on todella vaikea päästä pk:hön töihin ja katsovat varmasti parhaat päältä kun on varaa valita.

Ei ole kyllä mikään pieni raapaisu vaan syvä haava johon on tarvittu "voimaa". En oikein usko että sellainen haava syntyy vahingossa.

Jos tuollaisia ihmisiä on töissä kuitenkin pienikin määrä, kannattaa lapsen jutut ottaa tosissaan ja tarkistaa miten asia oikeasti on. Tietenkään en tiedä, miten asian laita tässä tapauksessa on, mutta eihän se mitään haittaa, jos asian selvittää. ja parempi se on selvittää joka tapauksessa, oli asia sitten miten vaan, että ei jää ketään vaivaamaan.

Ei ole kyllä mikään pieni raapaisu vaan syvä haava johon on tarvittu "voimaa". En oikein usko että sellainen haava syntyy vahingossa.

nimnomaan sellanen vois syntyä vahingossa. Mietippä, yrität pidellä lapsesta kiinni ja tämä riuhtaisee itsensä irti, vaistomaisesti yrität edelleen pitää kiinni ja kynsi raapaisee paljasta ihoa kun paita on noussut könytessä korviin. Pitäisin tuota kyllä paljon todennäköisenä kuin että siellä olisi joku lasten kynsijä töissä. Tahallaan musta sellainen haava olis paljon hankalampi saada aikaan, ja aika sairas tapaus pitäis olla kyseessä, että tekis tuollaista, kun siitä jäis satavarmasti kiinni. Eiköhän jo työtoverit ja muidenkin lasten äidit olis huomanneet jos joku niin epävakaa työskentelis siellä.
Mutta, toivottavasti asia selviää, tokihan nuo pitää selvittää.

Hyvä nuo asiat on selvittää. näin meillä toimitaan myös toisin päin. Eli jos lapsi hoitoon tullessaan on naarmuilla ja ruhjeilla, kysytään vanhemmilta mistä on ne saanut. Just viimeviikolla oli sospuolen koulutus ja kerrottiin kuinka perheväkivalta on lisääntynyt ja lastensuojeluun meitä kannustettiinottamaan yhteyttä, syyksi riittä jo pelkkä huoli, eli mitään konkreettista ei edes tarvita. Minusta jämpti toiminta puolin ja toisin lisää turvallisuutta ja luottamusta.

Tuntuu vaan jotenkin pahalta taas keskustella tästä aiheesta päiväkodissa. Nätisti olen viimeksikin ottanut asian esille, en siis hyökkää kuin yleinen syyttäjä hoitajan kimppuun mutta varmasti tuntuu hoitajastakin kamalalta (jos ei ole näitä tehnyt, varsinkaan satuttamistarkoituksessa).

Luulen siltikin että jokainen lapsestaan välittävä vanhempi nostaisi asian esiin päiväkodissa kyseisen hoitajan kanssa.

Ja tämä hoitaja on vasta viime kesänä/keväällä valmistunut nuori lapseton joka itsekin sanoo ettei hänellä ole kokemusta lasten kanssa olemisesta aikaisemmilta vuosilta ja jännittää valtavan paljon kehityskeskustelujakin kokemuksen puutteen takia.

Miksi täällä niin paljon selitellään että lapsi satuilee ja hoitaja on syytön. Pitäähän sitä lasta uskoa jos on vielä jälkiäkin! Saattaahan siellä olla yks mielenvikainen hoitaja jonka hermo ei kestä lapsia. Ehdottomasti pitää selvittää asia.

Tuntuu vaan jotenkin pahalta taas keskustella tästä aiheesta päiväkodissa. Nätisti olen viimeksikin ottanut asian esille, en siis hyökkää kuin yleinen syyttäjä hoitajan kimppuun mutta varmasti tuntuu hoitajastakin kamalalta (jos ei ole näitä tehnyt, varsinkaan satuttamistarkoituksessa).

Luulen siltikin että jokainen lapsestaan välittävä vanhempi nostaisi asian esiin päiväkodissa kyseisen hoitajan kanssa.

Ja tämä hoitaja on vasta viime kesänä/keväällä valmistunut nuori lapseton joka itsekin sanoo ettei hänellä ole kokemusta lasten kanssa olemisesta aikaisemmilta vuosilta ja jännittää valtavan paljon kehityskeskustelujakin kokemuksen puutteen takia.

Jeps, etköhän osaa hoitaa asian mallikkaasti! En usko että vastavalmistuneet pahoinpitelee lapsia sen useammin kuin pitkään työssä olleet, samaahan voisi sitten väittää yhden lapsen äideistä, vai kuinka? Ja tuohn en ainakaan minä usko. Ota vain asia esille, lastasihan sinun pitää ensisijaisesti ajatella, tämä työntekijä saa kyllä tukea tarvittaessa työyhteisöltä ja pomolta jos tuntee tulleensa kaltoinkohdelluks. eiköhän se mene ihan hyvin.

Yhteistyössä