Jo haluat tietää, miten olemme toimineet tuon 14-vuotiaan kanssa, laita yksityisviestiä. Hänellä on lausunto, jonka mukaan hän kuuluu siihen 1%:iin väestöstä, jolla on poikkeukselliset älylliset ja kielelliset lahjat. Oppi lukemaan kaksivuotiaana, tarkalleen ottaen 2 v 10 kk iässä. Ala-aste oli helvettiä. Sitten keksimme ratkaisun. Pitkä tie on tultu, paljon on taisteltu ja etenkin tasapäistävä koulujärjestelmä on ihan karmiva. Jos olet oppimisvaikeuksista, autismikirjon häiriöistä tai vaikka lukihäiriöstä kärsivä, on tarjolla erityisopetusta ja erityiskouluja. Mutta lahjakkaille lapsille ei ole haastetta, vaan etenkin pojat leimataan hankaliksi (ei jaksa kuulemma keskittyä ekaluokalla opettelemaan kirjaimia. No vittu ei varmaan, kun on lukenut jo 5 vuotta!! tai paras on tämä: poika lunttaa kuulemma matikankokeissa, kun kirjoittaa suoraan vastaukset vaikeisiin tehtäviin. Ratsasivat koulussa taskut laskinten ja puhelimen varalta ja joutui tekemään matikankokeet yksin käytävässä, kun ei mennyt open jakeluun, että ne on sille niin helppoja, että se vaan kirjoittaa ne vastaukset ja homma on minuttissa valmis jne.) Vika oli aina lapsessa, ja sitä kun kuuntelee 6 vuotta koulussa, ei voida vaatia, että lasta huvittaa enää yhtään mikään. Meilläkin alkoi tuo alavireisyys, ulkopuolisuuden tunne ja lytätty itsetunto näkymään juuri kakkos-kolmasluokkalaisena.
Jos haluat laita yv. En kirjoita tänne niitä asioita, joita olemme joutuneet tekemään. Mutta mahdollisuuksia on, usko pois.