Poika kerto(anopista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Juteltiin saunomisesta niin 3 vuotias poika kerto että mummi pitää löylyjen ajan sylissään ylälauteella ja kun poika haluaa pikkulauteelle niin anoppi ei päästä poikaa alas.Kysyin sit varmentaankseni monta kertaa ja joka kerta poika kertoi samoin.Olen aika vihainen,mitäköhän pitäs tehä????Anoppi on sitälaatua että ei voi pienemmästäkään asiasta sanoa,lopetanko yökyläilyt!?

no minä sitten lopettaisin yökyläilyt jos ei muka anopille vois asiasta sanoa.
en lastani vois viedä paikkaan jossa tiedän että tehdään jotain josta lapsi ei pidä!

mutta ennemmin kyllä ensin juttelisin anopin kanssa että onko lapsen puheissa järkeä. jos näyttäis että lapsi puhuu totta, niin kieltäisin joko saunomisen kokonaan jos alalauteilla ei saa istua :o jos ei mene jakeluun niin sitten loppuis yökyläilyt.

Puhut tietysti anopin kanssa. Luulen että anoppisi on vain varovainen, eikä halua päästää lasta missään tapauksessa satuttamaan itseään putoamalla lauteilta tai horjahtamalla kiukaaseen. Tämän takia pitelee kiinni.

Tiedän et anoppi on kova saunoja ja omalaatuinen ihminen.Ois halunnu pojan ihan vauvasta asti viedä saunaan.Muutenkaan en miellä että pienen lapsen paikka on löylyissä ylälauteella.Just tässä sitä mietin että otanko asian puheeksi anopin kaa,tiedän että suuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedän et anoppi on kova saunoja ja omalaatuinen ihminen.Ois halunnu pojan ihan vauvasta asti viedä saunaan.Muutenkaan en miellä että pienen lapsen paikka on löylyissä ylälauteella.Just tässä sitä mietin että otanko asian puheeksi anopin kaa,tiedän että suuttuu.

Meillä anoppi meinas kans kiikuttaa parikuisen tytön saunaan. Ei ole saanut lupaa ja nytkin jos mennään anoppilaan niin tyttö saunoo meidän kanssa, ei anopin. Saunominen onkin ainoa asia missä se ei meinaa uskoa yhtään mitään. :headwall:

En mäkään päästäis 3-veetäni yksin alalauteille, ihan turvallisuussyistä. Ai, että kauhea anoppi, haluaa palauttaa lapsesi kotiin hengissä.

Mitäs jos vaan sanoisit sille anopille, että tämä poika osaa jo istua alalauteilla yksin turvallisesti. Että saa päästää sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Mitäs jos vaan sanoisit sille anopille, että tämä poika osaa jo istua alalauteilla yksin turvallisesti. Että saa päästää sinne.

Veikkaan samaa, eli anoppi ei halua ottaa vastuuta siitä, että mukelosi kaatuu kiukaaseen. Jos mielestäsi lapsesi osaa istua alalauteella kunnolla, niin kerro siitä myös anopillesi.

Jos saunassa on tilaa, niin ottakoon sinne lattialle ammeen ja lapsen siihen pulikoimaan lelujen kanssa. Ei tarvitse varomisen takia pitää lasta lauteilla sylissä, ja anoppi voi rauhassa löylytellä ylempänä. Näin meillä saunotaan.

En mäkään päästäis 3-veetäni yksin alalauteille, ihan turvallisuussyistä. Ai, että kauhea anoppi, haluaa palauttaa lapsesi kotiin hengissä.

meillä tuo kolme vee istuu kotona aina alalauteella ja joko mies tai minä siinä ihan lähellä.Poika istuu kiltisti ja ei halua edes ylälauteelle.Oma ammekkin on siinä lattialla jossa istuu ja leikkii välistä.
Mutta tosiaan anopille ei voi sanoa mitsään,kerran ns opetin pojan hammaspesua kun anopista ei tarvia juuri maitohampaita pestä niin loukkaantui.Ehkä teen semmosen siirron että poika kyläilee siellä öitä kun on isompi poika ja pystyy huolehtimaan enempi itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

Veikkaan samaa, eli anoppi ei halua ottaa vastuuta siitä, että mukelosi kaatuu kiukaaseen. Jos mielestäsi lapsesi osaa istua alalauteella kunnolla, niin kerro siitä myös anopillesi.

Peesi.

mun mielestä vois sitten jättää saunomiset väliin, jos ei uskalla lasta päästää alalauteella, ensinnäkin kiuas pitäisi olla niin suojattu että sinne ei kukaan niin vaan pääse kellahtamaan ja jos ei osaa saunassa käyttäytyä ni sit jää saunomatta, ei kai lasta sovi pakolla pitämään kovissa löylyissä ainakaan ylälauteilla, johan sen nyt järkikin sanoo. mutta tosissaan tarkistaisin anopilta onko näin tosiaan käynyt, enkä veisi lastani anopille, jos en uskaltaisi loukkaantumisen uhallakin kysyä moisia asioita. siinä on anopilla kasvun paikka jos tollasista loukkaantuu.

Meillä kans appivanhemmat on toitottanut lasten syntymästä asti että heidän suvussaan on tapana viedä lapset heti vaan saunaan ja vaari on se joka lapset saunotti. No eipä vieneet meidän lapsia kun en antanut ja tietysti olin ihan outo:D

Jos kyse on siitä että mummi pelkää pojan tippuvan kiukaaseen(millainen se sauna on, onko turvalliset laidat esim kiukaan ympärillä) niin juttelisin ja sanoisin että poikaa ei joko viedä saunaan tai sitten täytyy päästää alalauteelle.

Onko muita vaihtoehtoja, esim että ottaisi pojalle lasten ammeen alemmalle lauteelle ja siellä voisi istua ilman tippumisvaaraa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Juteltiin saunomisesta niin 3 vuotias poika kerto että mummi pitää löylyjen ajan sylissään ylälauteella ja kun poika haluaa pikkulauteelle niin anoppi ei päästä poikaa alas.Kysyin sit varmentaankseni monta kertaa ja joka kerta poika kertoi samoin.Olen aika vihainen,mitäköhän pitäs tehä????Anoppi on sitälaatua että ei voi pienemmästäkään asiasta sanoa,lopetanko yökyläilyt!?

No minä teen noin 2,5 vuotiaalle. Jos hän haluaa saunaan, hän istuu ylälauteella eikä kiipeile pitkin lauteita. Alalauteelle häntä ei voi jättää kun häilää siellä ja on vaarana liukastua. Joten vaihtoehtoja annan kaksi, joko saunaan mukaan pari minuuttia ylälauteella kanssani- ei kovia löylyjä. Tai jää pois ja käydään miehen kanssa vuorotellen saunassa ja lapsi ei tule saunaan ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
mun mielestä vois sitten jättää saunomiset väliin, jos ei uskalla lasta päästää alalauteella, ensinnäkin kiuas pitäisi olla niin suojattu että sinne ei kukaan niin vaan pääse kellahtamaan ja jos ei osaa saunassa käyttäytyä ni sit jää saunomatta, ei kai lasta sovi pakolla pitämään kovissa löylyissä ainakaan ylälauteilla, johan sen nyt järkikin sanoo. mutta tosissaan tarkistaisin anopilta onko näin tosiaan käynyt, enkä veisi lastani anopille, jos en uskaltaisi loukkaantumisen uhallakin kysyä moisia asioita. siinä on anopilla kasvun paikka jos tollasista loukkaantuu.

Ai että meidän pitäisi ihan suosiolla tyhjentää tuo saunaosasto vaikkapa varastokopiksi, koska satuimme saamaan vilkkaan lapsen joka ei ymmärrä keskittyä istumaan saunan alalauteella. Meidänkään ei tulisi käydä saunassa ollenkaan :D ja toisekseen, en ole vielä nähnyt saunaa jossa kiuas olisi niin suojattu ettei sinne vahingossakaan voisi luiskahtaa. Ja toinen ongelmahan kiukaan lisäksi on juurikin vedestä kastuvat lauteet, joilla ei ole turvallista tömistellä jalkoja ja kellahtaa edes sinne lattian puolelle. Joten kyllä, saunassa istutaan aika lähellä äippää vielä tuossa iässä tai kuka sitten saunottajana toimiikaan, sano mitä sanot.

On olemassa ihmisiä, jotka minä miellän "saunahulluiksi". Oma mummoni oli tällainen. Kun olin pieni, hän pakotti minut löylyihin, heitti aina vaan lisää ja seisoi oven edessä eikä päästänyt pois. Hän rakastaa saunomista. En tiedä, miksi hän toimi noin.

Vielä tänä päivänäkään en pidä saunomisesta, käyn ehkä 2 kertaa vuodessa pikaisesti kääntymässä, pienissä löylyissä.

Meillä 2,5-vuotias osaa istua kiltisti kaukana kiukaasta. Sano anopille, että lapsi tykkää saunoa, mutta ei liian kuumassa. Siis sano poikas sanoneen näin, niin kuulostaa siltä kuin et luuliskaan anopin pakottavan olemaan kuumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai että meidän pitäisi ihan suosiolla tyhjentää tuo saunaosasto vaikkapa varastokopiksi, koska satuimme saamaan vilkkaan lapsen joka ei ymmärrä keskittyä istumaan saunan alalauteella. Meidänkään ei tulisi käydä saunassa ollenkaan :D ja toisekseen, en ole vielä nähnyt saunaa jossa kiuas olisi niin suojattu ettei sinne vahingossakaan voisi luiskahtaa. Ja toinen ongelmahan kiukaan lisäksi on juurikin vedestä kastuvat lauteet, joilla ei ole turvallista tömistellä jalkoja ja kellahtaa edes sinne lattian puolelle. Joten kyllä, saunassa istutaan aika lähellä äippää vielä tuossa iässä tai kuka sitten saunottajana toimiikaan, sano mitä sanot.

Siis mä en ihan oikeasti käsitä millaisia saunoja ihmisillä on, mutta meidän kiukaalle 2 vuotias ei pääse vahingossa luiskahtamaan, jos sinne väkisin haluaa on jo kiivettävä. eikä meillä kyllä lauteet kovinkaan paljon vedestä kastu, vaikka tyttö istuukin ammeessa alalauteilla ja loiskuttaa vettä. No sehän ei vielä ole kovin kaukana jos lapsi istuu alalauteilla esim äitin jalkojen välissä, vai onko? samalla lailla vilkas lapsi ehtii siitä ylälauteelta vierestäkin tippua, jos nyt oikein viisastella halutaan. toki lapsi voi tippua päälleen lattialle, mutta niin se lapsi voi satuttaa itsensö monessa muussakin paikassa.... ja vahinkoja ikävä kyllä sattuu vaikka kuinka vahtisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis mä en ihan oikeasti käsitä millaisia saunoja ihmisillä on, mutta meidän kiukaalle 2 vuotias ei pääse vahingossa luiskahtamaan, jos sinne väkisin haluaa on jo kiivettävä. eikä meillä kyllä lauteet kovinkaan paljon vedestä kastu, vaikka tyttö istuukin ammeessa alalauteilla ja loiskuttaa vettä. No sehän ei vielä ole kovin kaukana jos lapsi istuu alalauteilla esim äitin jalkojen välissä, vai onko? samalla lailla vilkas lapsi ehtii siitä ylälauteelta vierestäkin tippua, jos nyt oikein viisastella halutaan. toki lapsi voi tippua päälleen lattialle, mutta niin se lapsi voi satuttaa itsensö monessa muussakin paikassa.... ja vahinkoja ikävä kyllä sattuu vaikka kuinka vahtisi.

Meillä on ihan normaali perus-sauna, missä 50cm tyhjät raot alimmaisen ja keskimmäisen lauteen sivulla, otollinen kolo lauteilla riehuvalle pari vuotiaalle tipahtaa päikseen lattialle. Todennäköisemmin lattialle, kuin kiukaalle mutta osuminen kiukaaseenkin ihan mahdollinen ja ihokosketus sinne kiviosioon. lapsi ei pysty ylälauteelta tippua vierestä koska istuu takaseinässä kiinni äitin vieressä, todennäköisimmin iskänkin. Vahinkoja sattuu, muta ei mielellään saunassa eikä liukkaassa pesuhuoneessa, lienee ainoat paikat jossa minä vahdin kuin haukka omiani, vähän erilaista kopsahtaa päikseen kivikovalle laatalle metristä tai edes puolesta kuin pyllähtää kotona parketilla.

Yhteistyössä