Poika teki pahan kysymyksen. Mitä junan "renkaat" on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manskumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Manskumamma

Aktiivinen jäsen
19.08.2005
1 025
0
36
Mä en saa mieleen mitä noi on millä juna kulkee, ei tuu mieleen, kun renkaat.. Poika laittoi mulle näin pahan kysymyksen, johon mä en osaa vastata. Mieleen ei ainakaan millään tule oikeaa sanaa, tiedä sit oonkohan ikinä kuullukaan.
Auttakaas nyt mua, että osaan vastata tuolle juna fanille oikein :D

Alkuperäinen kirjoittaja mamaA:
Ukolta kysäsin, niin hää veikkas että net on vain pyörät?? :)

No tätäpä minäkin kovasti veikkaisin, että on "vaan" pyörät ja materiaali kenties rautaa / terästä? :whistle: :D *asiasta sen kummempaa faktatietoa omaamatta*

Ihan renkaista puhuisin. Ammattikielessä on varmasti joku hienompi termi mutta veikkaisimpa ettei 90% ihmisistä ole ikinä kuulutkaan moisesta sanasta. Tenevien loppumattoman tiedonjanon saa muuten sammutettua kun itse lunttaa tiedot wikipediasta tms. Netistä löytyy selitys lähes kaikkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja babyboy:
Mä luin miehelle ton kysymyksen ja nauroin et tietenkin ne on raiteet :laugh: :whistle: Sai mies selittää et mitä kysymys oikein koski. Voi pojalle sanoo et fiksumpi on ku eräs 26v.

No määki ihan eka aattelin että kiskot :ashamed: sit kyllä samantien muistin että eiku se ratakiskonpätkä oli se veljen ainut leikkikalu, eikä se ole pyöreä.

Pojasta tuli mahdoton juna fani sen jälkeen, kun ekan kerran pääsi junalla.
Nyt kiinnostaa junat ja kaikki junaan liittyvä. Täytyy varmaan etsiä joku tietokirja junista, saa sitten sitä pojalle lukea ja vastata kysymyksiin. Kai tuosta pojasta tulee vielä veturin kuljettaja tai vastaava. :D

No niin....
Pyöräkerta on kuulemma oikea termi junan pyörille. Niitä kun ei koskaan vaihdeta vain yhtä kerrallaan, vaan yksi pyöräkerta (pyörät, akseli, jne) kerrallaan. Yksittäisistä pyöristä ei puhuta, vaan pyöräkerroista. Tällaiset terveiset lähetti isäni, evp VR:n varaosapäällikkö =)

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
No niin....
Pyöräkerta on kuulemma oikea termi junan pyörille. Niitä kun ei koskaan vaihdeta vain yhtä kerrallaan, vaan yksi pyöräkerta (pyörät, akseli, jne) kerrallaan. Yksittäisistä pyöristä ei puhuta, vaan pyöräkerroista. Tällaiset terveiset lähetti isäni, evp VR:n varaosapäällikkö =)

Ihan OT, mutta haluaisin kuulla isäsi mielipiteen varaosakirjoista? (Oon meinaan yhdelle junalle sellasen tehny VR:lle)

Juu eihän ne renkaat ainakaan ole, kun autossakin renkaat on ne ostat mitkä vaihdetaan ja junassahan ei sellaisia ole, kun kerran kulkee kiskoilla. Pyöriksi voisin itse kutsua niitä. Pyöräkerrat alkaa mennä jo vähän nippelitiedonpuolelle.