Poikaystävän velat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markkinat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

markkinat

Vieras
Ärsyttää!!!!
Olemme suunnitelleet poikaystäväni kanssa häitä...
Mulla itselläni säästöjä n. 5000e ja olen elänyt säästeliäästi, vaikka olenkin opiskelija!
Poikaystävälläni on vakkarityö (palkka tosin kuussa käteen n. 1700e) opintolainaa 10 000e ja autovelkaa n. 10 000e, nämä kaikki velat ottanut ennen meidän seurustelua...

Mikäköhän olisi ratkaisu tähän - kasvatetaanko vielä velkaa häävelalla, vai odotanko että hän saa maksettua velkansa takaisin!?
Toisaalta minähän voisin maksaa joitain hääkuluja säästöilläni, mutta tuntuu sekin huvittavalta,että käytän säästörahani häihin, ja poikaystävä maksaa velkojaan (joihin menee jokunen vuosi kun saa maksettua!?)

Raivostuttaa!

Ärsyttää se, että olen itse säästeliäs ja kaikella mahdollisella tavalla vältellyt esim opintolainaa ja sitten nyt saan vastata periaatteessa hänen opintolainoistaan. Muuten poikaystäväni on ihana ja rakastan häntä, ja haluan jakaa hänen kanssaa koko elämäni, mutta nyt ärsyttää tämä raha-asia kun en itse ole tätä velkaa ottanut..

Ärsyttää se, että olen itse säästeliäs ja kaikella mahdollisella tavalla vältellyt esim opintolainaa ja sitten nyt saan vastata periaatteessa hänen opintolainoistaan. Muuten poikaystäväni on ihana ja rakastan häntä, ja haluan jakaa hänen kanssaa koko elämäni, mutta nyt ärsyttää tämä raha-asia kun en itse ole tätä velkaa ottanut..

No se velka tulee teidän elämään naimisiin mentessänne. Elä sen kanssa tai peru häät.

Niin kyllä mä ymmärsin MIKÄ sua ärsyttää, mutta lähinnä sitä hain takaa että jos itse olet säästeliäs ja tulet pienellä toimeen ja tykkäät pitää rahaa säästössä ja toinen taas ei saa palkastakaan mitään jäämään säästöön ja lainaa on jo ennestään, niin luuletko sä että naimisiin mennessänne ne miehen velat katoaa johonkin ja siitä tulee säästäväinen tyyppi? Ehkä sun pitäisi keskustella hänen kanssaan että toivoisit että maksaisi velkansa mahd. pian pois ja jatkossa käyttäisi rahaa säästeliäämmin.

kumma järjestää häät velkarahalla? Ja valitettavasti joidenkin on lainaa otettava, esim. opiskelua varten. Jos nyt jo noin korpeaa, niin kannattaako naimisiin mennäkään?

Opintolainahan nyt on ilmaista rahaa, ei sillä niin kiire ole, autovelka taas minusta ihan turhaa rahan tuhlausta, siinä vaiheessa kun on velan saanut maksettua pois haikailee varman jo uuden auton perään ku vanha on ihan romu jo. Onko sulla muuten huolta hänen rahankäytöstään? Jos tuntuu että hän tuhlailee ja sinä elät puhisti niin kannattaa tosiaan miettiä minkälaiseksi se kuvio muodostuu kun ootte naimisissa, siis keskustella järkevästi.

Lainarahalla en häitä järjestäisi, mutta toisaalta en kyllä myöskään jättäisi menemättä naimisiin rahapulan vuoksi vaan järjestäisin semmoiset häät mihin on varaa. Voittehan myös sopia että maksatte häät puoliksi, sää voit rahoittaa maa osuutta säästöillään, mies sitten parhaaksi katsomallaan tavalla.

Säästöillähän ne häät kustannetaan, mutta en kyllä menisi naimisiin tuossa vaiheessa, jos toisen velat ottaa noin kovasti päähän. Velkaa häitä varten en koskaan ottaisi, enkä ottanutkaan. Jospa ukkos maksaa velat ensin ja säästää häitä varten ennen kuin menette naimisiin.

nyt kyllä ihmettelen suuresti, että mitä ihmettä poikaystäväsi on "opiskellut" jos on ottanut noin paljon opintovelkaa, mutta vakityöstä saa noin älyttömän vähän palkkaa. Ei varmaan ollut mikään kauhean järkevää opiskelua. :O

Jos raha-asiat mättää jo nyt, niin ei kannata mennä naimisiin. Eikä häitä ainakaan kannata järjestää velaksi. Pikkusummallakin saa ihan kivat häät.

MarieHos, onko poikaystäväni nykyiset velat avioliitossa siis meidän molempien velkoja? En tiedä juridista puolta ...

Sanna80, aivan, kiitos! Lähinnä ehkä mielenkiintoinen kysymys onkin, voiko ihmisestä tulla säästeliäs... Pitääpä keskustella enemmän tästä aiheesta. Olen kylläkin kertonut tuntemuksiani tähän asiaan liittyen,mutta en ehkä noin suoraan, eli että maksa velkasi pois ja elä säästeliäämmin.

Kuinkahan monta vuotta ukkos maksaa noita velkojaan pois noin pienillä tuloilla :) Ikuisuus projekti, auto varmaan vaihtuu jo ennen kuin entinen velka on kuitattu. Juu onnea toivotan velkaiselle tiellenne.

Miehelläsi on kyllä todella pienet tulot noihin velkoihin nähden. Jos odotat, että maksaa velkansa pois ennen naimisiin menoa, niin taitaa kestää puolet elämästäsi.

no mielummin ottaisin rahaa häihin (TAI AINAKIN EDES SÄÄSTÄISIN HÄNEN PALKASTAAN HÄIHIN...) kuin sitten hänen opintolainoja maksaisin :D

no säästä omasta palkastasi häihin ja maksa ne. Minä maksoin meidän häät ihan itse. Mies oli opiskelija silloin ja minä äitiyslomalla. Ei mitään ongelmia. Eikä ole tullut edes mieleen, että vaatisin miestä maksamaan penniäkään niistä. Mies sanoi, että tahtoo kanssani naimisiin ja siihen ei rahaa tarvita kun me oltais voitu mennä vaikka maistraattiin. Hän ei edes hääjuhlia olisi halunnut. Minä halusin, joten minä ne maksoin. Eikä harmita.

Meillä mää maksoin suurimman osan häistä(sillon mies oli just jääny työttömäks ja mulla oli vakityö, tosin tää kaikki häitten maksu on kyllä tullu mulle sit tuplana takasin ku mies elättäny koko perhettä äitiysloma-ajat ja senkin jälkeen) mut en mää ainakaan ajattele sitä niin et nyt mää maksoin yksin ne vaan kun naimisiin mennään niin vaikka onkin omat tilit ni me kuitenkin ajatellaan et ne on yhteisiä rahoja. Siis onko 1700 ihmisten mielestä vähän palkkaa, hui, mulla on sitten ihan kämänen palkka ku käteen jää 1200e siis sillon kun töissä olin ennen äitiyslomia. Miehellä on myös aika iso laina jonka ottanu siis ennenku me alettiin seurustella ja maksaa tätä vieläkin pois ja tulee maksamaan aika pitkään varmaankin vaikka miehen tulot onkin keskimäärästä isommat nykyään, ei se kyllä mulle tullu mieleenkään etten vois naimisiin mennä, enemmän se laina miestä ärsyttää kun mua

MarieHos, onko poikaystäväni nykyiset velat avioliitossa siis meidän molempien velkoja? En tiedä juridista puolta ...

En ole MarieHos, mutta vastaan kuitenkin. Poikaystäväsi nimissä olevista hänen tekemistään veloista ei tule sinun velkojasi avioliiton jälkeen. Mitään väliä sillä ei ole, onko ne otettu ennen vai jälkeen avioliiton (paitsi jos niiden voidaan voidaan katsoa olevan perheen elättämistä varten, esim. jääkaapin osamaksu, mutta opinto- tai autolaina ei tietenkään ole sellainen). Pätee myös mm. asuntoon, jos molemmilla on ERILLISET lainat. Jos siis omistus esim. 50 % ja 50 % ja laina ei ole yhteinen, et ole vastuussa miehesi lainasta.

kiitos monipuolisista vastauksista... tosiaan itse olen tällä hetkellä opiskelija vielä n. 3 vuotta, joten kesätyörahoilla lähinnä koitan vähän säästellä, joten aika vaikeaa sääästäää häärahoja palkasta.

opintolaina on normaalisti juuri tuon 10000 euroa. Jos ei käy töissä (riippuu koulun vaikeudesta miten onnistuu), ei ilman opintolainaa pysty elämään. Sen maksamisessa ei ole mikään kiire.

Autolaina on turha, mutta jotkut ottavat. Täysin miehes asia, ei sun.

Luulin, että kyseessä on se, että poikaystävälläs on kamalasti turhia velkoja (maksamattomia laskuja yms.). Se olisi eri asia ja täysin hyvä syy valittamiselle ja jopa eroamiselle.

En kyllä tajua millä logiikalla joidenkin mielestä 20 tonnin velan maksuun menisi "ikuisuus" noilla tuloilla...

Itselläni oli velkoja n. 14 tuhatta ja maksusuunnitelman mukaan nää pitäis olla maksettuna alle 3 vuodessa (olettaen tietenkin että duuni pysyy). Ei ole monta tonnia enää jäljellä. Ja olen siis ollut vasta 3 v töissä ja mulla nyt BRUTTOpalkka tuon mitä ap:n miehellä nettopalkka.

Mutta palstailijat taitaakin olla jotain <20 v. joiden mielestä joku 5 vuottakin on ikuisuus... ;)

Siitä olen kyllä samaa mieltä joidenkin kommentoijien kanssa, että ei kannata velaksi järjestää häitä. Voisin kuvitella että niitä velkoja vasta **tuttaisi maksella monta vuotta jälkeenpäin, siis yhden päivän juhlan kuluja...

Yhteistyössä