Poikkeavan lyhyt lapsi-onko muita? Mikä syynä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minin äiti

Vieras
Onko muilla poikkeavan lyhyttä lasta? Mun poika oli 3v neuvolassa 88cm ja jouduttiin lisätutkimuksiin. Keliakia poissuljettu ja maksa, munuais ja veriarvot kunnossa. Seuraavaksi tutkitaan kasvuhormonin erittymistä. Isä on 190 cm pitkä ja itse olen 167 cm eli lapsen pitäisi kasvaa plussakäyrällä mutta on ihan alimmalla käyrällä. Kova huoli ja lapsi syö kuitenkin hyvin mutta on vaan lyhyt. Onko muilla ollut vastaavaa?

karvuhormonivaje oli meidän tytöllä.Vuodenvaiheteessa aloitettiin pistoshoidot,eli joka ilta pistetään lapseen kasvuhormonia.Murrosiän päättymiseen asti käytetään.

Tuttavaperheen isä ja äiti ovat molemmat erittäin pitkiä, isä 2 metriä ja äitikin 185cm. Heillä on sitten tosi-tosi pieni tyttö, mutta tutkimusten jälkeen hänet on todettu aivan terveeksi ja hyvin voivaksi. Tietty asiaa on hyvä tutkia, mutta jos kaikki on ok niin sitten lapsi on vain pieni ja voi nauttia pienuuden hyvistä puolista.

Tuttavaperheen isä ja äiti ovat molemmat erittäin pitkiä, isä 2 metriä ja äitikin 185cm. Heillä on sitten tosi-tosi pieni tyttö, mutta tutkimusten jälkeen hänet on todettu aivan terveeksi ja hyvin voivaksi. Tietty asiaa on hyvä tutkia, mutta jos kaikki on ok niin sitten lapsi on vain pieni ja voi nauttia pienuuden hyvistä puolista.

Täällä lyhyt aikuinen nainen huutelee :) Mullekin ehdotettiin kasvuhormonia mutta vanhemmat ei suostuneet ja olen erittäin tyytyväinen itseeni ihan just tämmösenä kuin oon. Mutta valitettavasti maailma on vieläkin hullu ja epis ja saattaa olla että ellei pojallesi kehity erittäin vahva itsetunto, hänen on vaikea kestää teinielämää lyhyenä POIKANA. Mä ehkä harkitsisin kasvuhormonia, jos semmoista ehdotettaisiin neuvolan/lääkärin toimesta.

[QUOTE="lyhkänen";29601674] Mutta valitettavasti maailma on vieläkin hullu ja epis ja saattaa olla että ellei pojallesi kehity erittäin vahva itsetunto, hänen on vaikea kestää teinielämää lyhyenä POIKANA. [/QUOTE]

Näinpä. Samat naiset, jotka ovat huolissaan oman lyhyensä poikansa pärjäämisestä, dissaavat toisaalta lyhyitä miehiä sen minkä ehtivät. Täällä palstallakin huudellaan vähän väliä, miten alle 180cm eivät ole miehiä ollenkaan yms.

Meillä pikkuruinen reilu 3v poika. 3v neuvolassa pituutta oli 89cm ja painoa alle 12kg. Syntyi yli 4kg ja joitakin tutkimuksia on tehty kun on niin pikkuinen. Hyvin kuitenkin kasvaa OMALLA miinuskäyrällään joten ei olla huolissaan siitä.

[QUOTE="hertta";29601653]Haluaako pediatri määritellä tarkemmin, millaisista synneistä tämä johtuu? Mennäänkö ihan kristinuskon perinteen mukaan, vai onko tässä joku universaalimpi syntimääre nyt käytössä?[/QUOTE]
Moraalittomat teot ja epäpuhtaat ajatukset. Usein näissä tapauksissa on siittämishetkellä ajateltu jotakuta muuta kuin omaa kumppania. Muita syitä ovat esimerkiksi juoruilu, ylpeys raskausaikana, kiroilu ja kierrättämisen laiminlyöminen.

Anteeksi,menee vähän ohi varsinaisen aiheen,mutta onko kasvuhormonivajeesta jotain muuta haittaa kun hitaampi kasvu/että ihminen jää keskivertoa lyhyemmäksi? Tuli vaan mieleen kun ap sanoit että suolisto,maksa jne tutkittu ja todettu ettei niissä vikaa ja silti "kova huoli". En siis halua mitenkään vähätellä huolestumistanne,ja hyvä että tutkitaan,tosiaan mietin vaan että jos ei kyse ole varsinaisesta lyhytkasvuisuudesta (siis ns "kääpiötauti",jossa myös kehon mittasuhteet erilaiset kun "normipituisella") niin onko ihminen siis yleensä muuten perusterve,vai liittyykö tohon esim jotain selkäongelmia tms..

Itse tunnen muutaman lyhyen (n 150-160cm) tytön/naisen mutta heidän "tarinaansa" en tiedä,he ovat vain sellasia "tappeja" :)

Lapsen pituus on aina mennyt miinuksella mutta nyt rikkoo kasvuseulan ja kasvu notkahtanut entisestään. Syö kuitenkin tosi hyvin ja muuten on touhukas. Mietin kuinka yleistä on, että tutkitaan näin tarkkaan ja ettei lapsi kasva riittävästi.

Minä olin lyhyt ja pieni lapsi, 81cm ja 9kg olin 2 vuotiaana, mutta ihan "normi" mittainen aikuinen musta tuli, en ole hujoppi, mutta 158cm koen riittäväksi aikuiselle naiselle. Muut sisarukset ovat olleet pidempiä, mutta eipä net aikuisena mua kovin paljoo pidempii ole.

Meillä 5v lapsi, joka on nyt tasan 0-käyrällä...mutta hän joutuu nyt jo toistamiseen jatkotutkimuksiin, koska hän kasvoi ennen yläkäyrällä, josta lähti jyrkähköön laskuun 3v ikävuoden jälkeen (todettiin 4v neuvolassa, jonka jälkeen saatiin lähete jatkotutkimuksiin) ja lasku on muuttunut nyt entistäkin jyrkempään suuntaan (todettiin 5v neuvolassa).

Pituutta kyllä siis löytyy (muistaakseni 105 cm), mutta sitä on tullut kahden viimeisen vuoden aikana liian vähän, jonka vuoksi me siis ns. jäätiin seuloissa kiinni.

Vuosi sitten pohdittiin lapsen jatkuvan ripulin (diagnoosina taaperoripuli) vaikutusta kasvuun. Nyt ripuli on ohi, mutta kasvu taittunut entistäkin jyrkempään laskuun, jonka vuoksi saimme lähetteen endokrinologiselle puolelle, jossa mitä ilmeisemmin lähdetään tutkimaan niitä kasvuhormonipuolia.

Keliakia, diabetes, kilpparit, maksat jne. tsekattu, kaikki ne ok.

Meidän poika oli 3v. 88.5cm, nyt 5v. tasan 100cm ja 15kg. Kasvaa hitaasti, mutta suht tasaisesti. Kasvuvauhti poikkeaa huomattavasti odotuspituudesta (me vanhemmat ollaan melko pitkiä), joten seulaverikokeet kasvuhormonimäärityksineen tehty jo kahdesti, mutta olleet ihan normaalit. Kasvupyrähdystä siis vaan odotellaan :)

Mulla myös aika lyhyt poika, huomenna on 3v neuvola ja kotimittauksessa just ja just 90cm. Itse olen 170 ja mies 185cm. Oletkohan ap sattumoisin paikalla kertomassa miten teidän tutkimukset edistyvät? Kovasti kiinnostaisi!

Meidän 4v 93cm tyttö. Kasvanut koko ajan miinuskäyrillä, nyt taisi tipahtaa käyrien alle. Ollaan molemmat lyhyitä, minä 156cm ja isä 172cm. Selittyy geeneillä, ei toistaiseksi lisätutkimuksia. Puolen vuoden päästä kasvukontrolli.

Yhteistyössä