Poissaolot töissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jännittäjä-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jännittäjä-75

Vieras
Hei!
Miten olette järjestäneet poissaolot töiden suhteen hoitojen aikana?
Mulla eka inssi to tai pe tällä viikolla enkä todellakaan haluaisi tulla töihin enää sinä päivänä monestakaan syystä. Voinko pyytää saikkaria koko päiväksi? Miten työpaikoilla yleensä suhtaudutaan lapsettomuushoidoista johtuviin poissaoloihin?

Meillä on klinikalle pitkä matka. Mieskin saa koko päivän sairaslomalapun. En tiedä, onko tässäkin asiassa erilaiset käytännöt eri paikoissa, mutta meillä ainakin sanoivat, ettei poissaoloista tarvitse stressata, että aina saa lapun, jos tarvitsee.

Töissä suhtautumisesta en osaa sanoa meidän työpaikalla, kun en ole kertonut siellä koko asiasta, eivätkä ole kyselleetkään.

Toivottavasti saat sairaslomalapun, jos niin haluat.
Ja tsemppiä inssiin! :hug:

En ole kertonut töissä kenellekään lapsettomuudesta ja siitä, että yritämme mieheni kanssa lasta hoitojen avulla.
Mun mielestä se asia ei kuulu pomolle... itseasiassa aion pitää raskaaksitulonki salassa niin kauan, et masun jo huomaa.

Mulla oli vuoden 2006 vuosilomapäiviä vielä jäljellä ja yhden niistä käytin inseminaatiopäivää varten. Ei ole kivaa ottaa palkatonta vapaata hoitopäiväksi, joten järjestin omat asiani näin.

Pomolle kerroin vain, että minulla on todella tärkeää menoa tuona päivänä ja hänelle sopi hyvin se, että pidin käyttämättömän lomapäivän.

Minulla on vielä 6 lomapäivää varastossa ja tarvittaessa käytän niitä samaa tarkoitusta varten. Olen julkisella puolella hoidoissa.

Hei,

Vaikka lääkäri kirjoitaisi sairaslomatodistuksen, niin työantajan ei välttämättä tarvitse maksaa sairasajan palkkaa ko. ajalta. Eli riippuu tosi paljon työnantajasta ja siitä kuinka tarkka seuranta on sairaspoissaoloista. Tarkoitan sitä, että joissakin firmoissa niitä poissaolon syyn kirjaimia seurataan (esim. K12.1) ja ne kertovat onko palkanmaksuvelvollisuutta. Ja tässä tapauksessahan poissaolon syy ei varsinaisesti ole "sairaus".

Jos työnantaja ei maksa sairasajan palkkaa poissaolosta, niin silti on oikeus olla poissa töistä kun on olemassa sairaslomatodistus.

Itselleni on tehty yksi koeputkihedelmöitys ja sen tulos tuossa lattialla tuhisee. =) Ja onneksi kysyin etukäteen esimieheltä "luvan" hoidoissa käymiseen, koska koeputkihedelmöityksessä joutuu juoksemaan useamman kerran ultrassa ja mulle osui viimeinen ultra ennen munasolujen keräystä ja yksi tärkeä työreissu päällekäin. Tällöin riitti vaan, kun sanoin pomolleni, että mun pitää mennä ultraan, niin hän ymmärsi asian. Tietty pomoja on joka lähtöön ja jollekin toiselle etukäteen kertominen ei toimi ja inseminaatiossahan ei tarvitse juosta niin usein lääkärissä. Mutta jos jatkaa koeputkihedelmöityksiin, niin kannattaa harkita vakavasti asiaa.

Jos sanoo, että pää hajoaa ja tarvitse päivän kootaksesi voimasi, etkä pysty kuin itkeskelemään töissä lääkäri ei voi päästää sinua sinne. :saint:

Meil kävi niin et mies oli jo perjantaina päässy töistä kun saatiin ultran tulos..että seuraavana maanantaina on inseminaatio. Matkaa on sen verran että koko päivä menee... Ja sit sattui kans niin et miehel olis ollu tosi tärkeä neuvottelu uuden asiakkaan kans just sillo maanantaina. Mä jo pelkäsin et mönkään menee -vaan mies soitti lauantaina pomolleen ja kertoi tilanteen... on vielä uus pomo, kun vaihtoi muutama kuukausi sitten työpaikkaa. Itse olin kauhusta kankea vaan tämä mies oli sanonut että onhan se nyt tärkeämpi kuin se kokous, joku muu saa mennä... lääkäri kirjoitti sairaslomalapun eikä ollu mitään ongelmaa.

Yhteistyössä