Poistin itseni facesta joku aika sitten...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja I have a real life
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä tein saman homman. Eipä ole puhelin soinut tai piipannut eikä sähköposti laulanut. Bloginkin laitoin läheisimpiä varten että voivat katsoa kummilasten kuulumisia ja kuvia mutta yhtään kommenttia ei ole kyllä tullut eli en tiedä lukeeko kukaan vai ei. Ei kyllä ole väliäkään jos ainut yhteydenpitomahdollisuus on joku facebook.

Ainoat mitkä harmittaa on parin ryhmän mahtavan tsempin menetys. Toinen harrastukseen liittyvä josta sai kannustusta ja uusia ideoita aina vaan ja toinen tehokas, näppärä kirppis jonka kautta sai tavaraa hyvin kaupaksi ja löysi hyvin usein itselle tarpeellista edulliseen hintaan.

Muutenkin olen sillain erakkoluonne että en kaipaa ympärilleni kymmeniä ihmisiä, kaverilista koostui lähinnä sukulaisista ja sillekään listalle en hyväksynyt ihan kaikkia kauimmaisia ihmisiä. Hämmästelen aina niitä 200+ kaverilistoja. Kuinka monen kanssa oikeasti olisivat tekemisissä jos ei olisi facebookkia? Ei kovinkaan monen kymmenen, ei ainakaan satojen.

Eikä ole vaikeaa hallita kaikkia listoja vai näytättekö kaikki päivitykset kaikille? Kuinka paljon kommentoitte ihmisten påäivityksiin tai kuinka paljon teille kommentoidaan? Eikö se ole vähän niin että ei kommentoida useinkaan mutta sitten livenä tavatessa ollaan heti "niin, mä luinkin jo facebookista".

Minua jotenkin ihmetyttä näin valtavan mustavalkoinen kuva Facebookista. Olen itse siellä, mutta en todellakaan roiku siellä, en käy edes joka päivä. Kyllähän ihminen voi itse valita mitä siellä tekee ja miten.

Suojaan eri syistä tarkasti yksityisyyttäni, joten seinälleni ei pääse kirjoittamaan mitään, siellä on äärimmäisen vähän tietoja minusta jne. Silti käyn siellä välillä juttelemassa milloin kenenkin kanssa, käytän sitä myös sähköpostina ja saan sitä kautta mielenkiintoisia linkkejä esim. venäläisistä uutistoimistoista, kun olen kiinnostunut Venäjän asioista. Ihmiset myös ottavat työasiossa jonkin verran yhteyttä Facen kautta, mistä on minulle hyötyä.

En ole huomannut, että se olisi vaikuttanut muuhun sosiaaliseen elämään hirveästi paitsi siten, että olen sitä kautta löytänyt mm. yhden intialaisen ja eteläamerikkalaisen vanhan kaverini kaukaa menneisyydestä. Ne ovat ihmisiä, joiden kanssa en olisi missään tekemisissä ilman Facea. Mitä pahaa siinä on, että on joidenkin kanssa tekemisissä vain Facessa? Olisiko parempi, jos ei olisi ollenkaan?

Minusta on jotenkin pöhköä arvostella Facea, kun se on kuitenkin väline, jonka käyttöä ihminen voi ihan itse säädellä.

Yhteistyössä