Pojallani prinsessavaihe? Normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Onko muiden pojilla ollut sellaista vaihetta, että tyttöjen jutut kiinnostaa enemmän kuin perinteiset poikien jutut? Mun 5-vuotias ei ole koskaan ollut erityisen poikamainen, tykkää leikkiä pehmoeläimillä ja värittää ja piirtää, leikkii vain yhdellä tietyllä leluautollaan, mutta mielummin kuitenkin pehmoeläimillä ja yhdellä nukella, joka sille vasta ostettiin. Tiedän, että päiväkodissa viihtyy paremmin tyttöjen kuin poikien seurassa, on aina viihtynyt ja ilmeisesti on mukana myös barbi- ja prinsessaleikeissä. Monta kertaa on päiväkodista haettaessa juossut ovelle prinsessakruunu ja mekko päällä. Tytöt ilmeisesti tykkää, kun saavat pukea tämän tytöksi eikä tää paa yhtään vastaan.

Nyt on alkanut mankumaan kotiinkin omaa barbia. Telkkarista katsoo mieluiten pientä merenneitoa. Disney-leffoissakin tykkää niistä kaikista prinsessajutuista eniten.

Onko tää ihan normaalia, joku ohi menevä vaihe kun kokeilee rajojaan? Onko teidän pojat olleet tämmöisiä? Muita lapsia meillä ei ole, joten ei voi oikein verratakaan. Anopin mielestä tosta pitäis jo huolestua. :(

Ei meillä ole ollut tuollaista vaihetta, vaikka välillä ovat pitäneet itse kerhossa askartelemiaan helmiä, ja nuorin on joutunut isosiskon kanssa prinsessaleikkeihin ja mekko päällä tanssiaisiin (on siis leikkinyt innoissaan joskus 3vuotiaana, mutta itsekseen leikkiessään on valinnut autot, nyt 5v ei enää prinsessaksi suostu). Enkä kyllä ole kuullut muiltakaan tuollaisesta. Kysy siltä tarhan opelta, se näkee paljon lapsia vuosittain.

Mitäs huolestumista tuosta on? Ilmeisesti on vaan seksuaaliselta suuntautumiseltaan erilainen kuin valtaväestö. Tiedän tapauksia, joissa jo lapsena on näkynyt tietty erilaisuus ts. pojalla selkeästi tyttöjen leikit.

Mun serkulla ja veljellä on molemmilla ainakin ollut toi vaihe. Serkku leikki pienenä nukeilla ja halusi tulla isona äidiksi, mun veli matki mua ja halusi "söpöstellä", pukeutua prinsessaksi jne. Serkku sai leikkiä nukeilla, veljelle mun äiti yritti aina keksiä jotain poikien juttuja.
Molemmat ovat normaaleja aikuisia, parisuhteessa olevia heteromiehiä.

Kuulema joillekin pojille toi vaihe tulee, ei kuitenkaan kaikille. En tiedä vaikuttaako se, onko pojalla kunnollinen miehen malli. Mun serkulla ja veljellä ei.kummallakaan oikeen ollut.

Viettääkö sun mies aikaa pojan kanssa? Jos veisi harrastuksiin ja tekisi poikien juttuja?

No miksi pitäis huolestua, vaikkei muilla oliskaan tuollaista vaihetta?
Mistä sinä niinkun huolestuisit? Laps nyt on sellanen kun on, onko se pakko sit väkisin tönkkää johonkin muottiin.
Mutta, kyllä meitinkin poika pukeutuu mekkoihin kun tilaisuus tulee, ja rakastaa kaikkea vaaleanpunaista + koruja + kaikkea ns. tyttömäistä. Mutta kyllä sitten poikien kanssa leikkii sujuvasti rajumpia leikkejäkin.

meillä 3-vuotias jatkuvasti haluaa tyttöjen juttuja kanssa...ja puhuukin joskus olevansa tyttö:D joskus vähän huolestun noista, mutta toisaalta on kyllä poikamainen ja leikkii poikien juttuja kuitenki enemmän. Nyt oltiin kattomassa polkupyöriä, ni tyttöjen pyörä pitäs saada kuulemma, ja poika tiedostaa, että on tyttöjen, koska sanoo, että haluaa tyttöjen pyörän, koska on tyttö...

Meillä oli tuossa iässä vähän vastaavaa. POika halusi ostaa tyttömäisiä leluja ja koruja.
Nyt poika kohta 9v ja skeittaa lippis vinossa =)

Anna pojan leikkiä, sillä leikkiähän se vain on =)

[QUOTE="vieras";23882868]Meillä oli tuossa iässä vähän vastaavaa. POika halusi ostaa tyttömäisiä leluja ja koruja.
Nyt poika kohta 9v ja skeittaa lippis vinossa =)

Anna pojan leikkiä, sillä leikkiähän se vain on =)[/QUOTE]

koska olisihan se nyt ihan eri asia, tosi kauheaa, jos se olisikin ihan tosissaan! Silloin olisi surullisen hymiön paikka.

[QUOTE="vieras";23882828]

Viettääkö sun mies aikaa pojan kanssa? Jos veisi harrastuksiin ja tekisi poikien juttuja?[/QUOTE]

Mies tekee vuorotyötä, joten ei ole aina iltaisin kotona tai saattaa työskennellä omassa työhuoneessaan myös kotona ollessaan, mutta kyllä hän viettää aikaa pojan kanssa. Joskus lukee ja haluaisi rakennella leegoilla ja leikkiä autoilla pojan kanssa, mutta tämä ei oikein jaksa kiinnostua. Viime kesänä poika oli mukana isän kanssa kalassa, ehkä myös sitten tänä kesänä. :)

Mitäs huolestumista tuosta on? Ilmeisesti on vaan seksuaaliselta suuntautumiseltaan erilainen kuin valtaväestö. Tiedän tapauksia, joissa jo lapsena on näkynyt tietty erilaisuus ts. pojalla selkeästi tyttöjen leikit.

Luulen, että anoppi on huolissaan juurikin seksuaalisesta suuntautumisesta. Ei ole suoraan sanonut, mutta luulen. Tai siitä, että pojan ei kuulu olla naismainen. Ei kuulemma hänen pojillaan ole koskaan ilmennyt mitään tuollaista.

Mut eihän noin pieni voi olla vielä homo. Sen näkee sitten, kun hän kasvaa. :)

Luulen, että anoppi on huolissaan juurikin seksuaalisesta suuntautumisesta. Ei ole suoraan sanonut, mutta luulen. Tai siitä, että pojan ei kuulu olla naismainen. Ei kuulemma hänen pojillaan ole koskaan ilmennyt mitään tuollaista.

Mut eihän noin pieni voi olla vielä homo. Sen näkee sitten, kun hän kasvaa. :)

Seksuaalinen suuntautuminen ei ole jotain joka yht'äkkiä vain joskus ilmaantuu. Kyllä monet homoseksuaalit ovat tienneet asian jo lapsuudessaan, heillä ei vain ollut sille sanaa.

Mikä on pahinta mitä ajattelet, että poikasi prinsessaleikkeihin liittyy? Tai mikä on pahinta mitä ajattelet että niistä seuraa? Mielestäni vanhemman tehtävä on rakastaa, arvostaa ja hyväksyä lapsi sellaisena kuin hän on. Anoppisi kuulostaa hämmentyneeltä ja hän epäilee lapsen normaaliutta.
Lapsen ainutlaatuista olemusta ei pysty muuttamaan, joten lapsen kanssa kasvaminen haastaa lähellä olevat aikuiset tutkimaan omia reaktioitaan ja odotuksiaan. Prinsessaleikit ja tyttömäinen käytös joko loppuvat tai eivät lopu. Lapsi kuulostaa tyytyväiseltä, eikä olemisellaan vahingoita itseään tai muita, joten niin kauan kuin asia ei häntä itseään häiritse, voit mielestäni rauhassa odottaa lapsen omaa kypsymistä asian kanssa. Se että hyväksyt lapsesi nyt, rakentaa teidän suhdettanne niin, että voit tukea lapsen tervettä kasvua ja kehitystä kaikissa vastaan tulevissa tilanteissa.

Ei tuosta kannata huolestua. Jos sinulla olisi esikoisena tyttö, et olisi lainkaan huolissasi! Meillä samanikäinen poika mielellään katsoo barbie-leffoja, mitä ihmeellistä siinä on. Nehän ovat seikkailuja ja niissä on myös miehiä. Ei siis mitään tyttöleffoja pelkästään. Samalla poika tykkää leikkiä siskonsa kanssa barbeilla. Leikit on kyllä muuten ihan normaaleja. Leikkii autoilla, pehmoilla, legoilla, millä tahansa mistä leikkiä voi keksiä. On saanut koittaa kynsilakkaa ja pukeutua tyttöjen vaatteisiin kun on halunnut.
Ei minusta tuossa ole huolestuttavaa. Ehkä siellä päiväkodissa ei kemiat niin pelaa samallailla toisten poikien kanssa ja tytöt mielellään ottaa leikkeihinsä kivan pojan. Näin meilläkin kun suurin osa päiväkodin pojista leikkii kovempia leikkejä ja ovat ihan eri aaltopituudella. Huolestut suurimmaksi osaksi sen takia, koska teillä on vain se poika jonka "pitäisi" muka leikkiä vain poikien leikkejä. Ohimenevää, usko pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen äiti;23883067:
Mikä on pahinta mitä ajattelet, että poikasi prinsessaleikkeihin liittyy? Tai mikä on pahinta mitä ajattelet että niistä seuraa?

En minä tiedä... kai se on se, kun aina on ajatellut, että pojan "kuuluisi" leikkiä "poikien leikkejä" ja olla kiinnostuneempi miehisemmistä jutuista. Tämä prinsessavaihe tuli jotenkin yllätyksenä, siihen ei osannut varautua.

Ei mua haittaa, jos pojasta tulee homo. Enemmän oon huolissani, miten muut ihmiset ja ympäristö häneen suhtautuu. Jääköhän ulkopuoliseksi muitten poikien leikeistä, jos toi ei olekaan ohimenevää? Hyväksyyköhän tytöt vielä mukaansa kouluikäisenäkin? Eikös tytöille jossain vaiheessa tule sellainen vaihe, että pojat on ihan yök? Ja tää ehkä tuntis olonsa kotoisammaksi tyttöjen kanssa. :(

En minä tiedä... kai se on se, kun aina on ajatellut, että pojan "kuuluisi" leikkiä "poikien leikkejä" ja olla kiinnostuneempi miehisemmistä jutuista. Tämä prinsessavaihe tuli jotenkin yllätyksenä, siihen ei osannut varautua.

Ei mua haittaa, jos pojasta tulee homo. Enemmän oon huolissani, miten muut ihmiset ja ympäristö häneen suhtautuu. Jääköhän ulkopuoliseksi muitten poikien leikeistä, jos toi ei olekaan ohimenevää? Hyväksyyköhän tytöt vielä mukaansa kouluikäisenäkin? Eikös tytöille jossain vaiheessa tule sellainen vaihe, että pojat on ihan yök? Ja tää ehkä tuntis olonsa kotoisammaksi tyttöjen kanssa. :(

annat niille ympäristön ihmisille mallia hyväksymällä ja rakastamalla itse lastasi? Jos itse ajattelet että "onko tää nyt normaalia, nyt tää ei oo normaalia, mun poika ei oo normaali, ihmisen pitää olla just tietynlainen ollakseen normaali ja normaali=onnellinen", niin miten ihmeessä ajattelit saada muut kohtelemaan häntä hyvin? Sulla sentään on jotain velvollisuuksia lastasi kohtaan, mutta muilla ihmisillä niitä ei ole.

[QUOTE="mä";23883375]Miks tytöistä ei tehdä samaa numeroa, jos ne leikkii esim. autoilla??[/QUOTE]

Se sopii tytöille paremmin kuin pojille prinsessaleikit. Oha se pojille noloo olla neitimäinen mut tyttö saa olla äijä. Kuha ei liian äijä ettei ihan lesbolaiseksi kasva.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen äiti;23883067:
Mikä on pahinta mitä ajattelet, että poikasi prinsessaleikkeihin liittyy? Tai mikä on pahinta mitä ajattelet että niistä seuraa? Mielestäni vanhemman tehtävä on rakastaa, arvostaa ja hyväksyä lapsi sellaisena kuin hän on. Anoppisi kuulostaa hämmentyneeltä ja hän epäilee lapsen normaaliutta.
Lapsen ainutlaatuista olemusta ei pysty muuttamaan, joten lapsen kanssa kasvaminen haastaa lähellä olevat aikuiset tutkimaan omia reaktioitaan ja odotuksiaan. Prinsessaleikit ja tyttömäinen käytös joko loppuvat tai eivät lopu. Lapsi kuulostaa tyytyväiseltä, eikä olemisellaan vahingoita itseään tai muita, joten niin kauan kuin asia ei häntä itseään häiritse, voit mielestäni rauhassa odottaa lapsen omaa kypsymistä asian kanssa. Se että hyväksyt lapsesi nyt, rakentaa teidän suhdettanne niin, että voit tukea lapsen tervettä kasvua ja kehitystä kaikissa vastaan tulevissa tilanteissa.

Nimenomaan. Kukaan ei voi saada mittatilaus vauvaa, pitää vain hyväksyä se, jonka saa. Oli lapsi sitten homo, hetero, tyttö, poika tai jotain niiden väliltä. Eikös täällä ole paljon kuulutettu, että äidin rakkaus on ehdotonta? Nyt olisi hyvä tilaisuus todistaa se.

Yhteistyössä