Pojan hoitotäti soitti tänään, ja minusta hänen pyyntönstä oli aika erikoinen

No ei tietenkään sun tarvi/saa kuskata muiden hoidossa olevia lapsia, mutta jäin miettimään että jos kerran voit valita hoitopäivät, niin eikö kannattaisi valita jotkut muut viikonpäivät kuin kerhopäivät? Siis että kuskaisit omasi itse kerhoon ja hoitoon pääsisi sitten toisina päivinä?

Kunnallinen pph ja päiväkodin väki ei saa kuljettaa lapsia omalla autolla! (Ainakaan täällä) vaan on kuljettava julkisella liikenteellä. (joka tosi onnetonta)
Yksityisellä pph:lla pitää olla kirjallinen lupa ja joka lapsella pitää olla iänmukainen turvaistuin käytössä.
Kerhoon voi viedä lapsia jos vanhempien kanssa on niin sovittu. Varsinkin isommille lapsille samanikäisten seura tekee ihan hyvää.
Eikä se ole pelkästään sen askartelun takia...

Mutta eipä ole kyllä juolahtanut mieleenikään kysellä hoitolasten vanhemmilta kyytiä, jos jostain syystä auton käyttö estynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja anne:
miks ne menee sieltä hoidosta kerhoon? kai ne voi askarrella hoitopaikassaki?!

Isompi ryhmä, erilaista tekemistä, vaihtelua. Eli lapsi oppisi olemaan isommassa ryhmässä ja toimimaan muidenkin lasten kanssa JA sekä lapset että hoitaja saa vähän muutakin elämää ympärilleen kuin ne kodin seinät ja oma pelikuva - aikuiskontakteja hoitajalle.

Em. syiden takia minusta ainakin olisi kiva jos hoitaja menisi lasten kanssa kerhoon.

Onko AP ilmoittanut perhep-hoidon ohjaajalle tätä pph:n omituista pyyntöä? Sanoiko pph MIKSI hän haluaa sinulta tätä palvelua?

Hyvä ettet suostunut, vastuukysymyksetkin tässä todellakin on. Ainakin päiväkodeissa on niin, että lapsen vanhemmilta kysytään kirjallinen suostumus että lasta saa kuljettaa esim. hoitajan autossa. Minä en suostunut tähän, en laittanut nimeäni.
Sittemmin meidän kaupungin päiväkoteihin tuli sääntö, että hoitajat ei saakaan kuljettaa lapsia omalla autollaan vaikka miten hyvä istuin olisi tai vanhempien lupa, kaupunki kielsi sen, ja lapsia sai kuljettaa kävellen tai linja-autolla.

Päiväkodissa ainakin hoitajat ja lapset teki varsin pitkiäkin kävelyretkiä, kun menivät jonnekin paikkaan, ja mukana meni siis ihan alle 2 v muksut. Pienimmille oli rattaat.
Matka saattoi olla pitkäkin pienelle, tädit innosti jaksamaan kaikenlaisin keinoin,
Reissun jälkeen muksut oli niin väsyneitä että meinasivat nukahtaa ruokapöytään ja simahtivat päiväunille saman tien ja nukkuivat sitten vähän pidempään, eli hoitajat eivät raskineet herättää heti klo 14, vaan antoivat nukkua vähän pidempään, iltapäivän välipala yms. touhut mentiin siis lasten ehdoilla.

Miksi tätä ei voi pph toteuttaa, kun se onnistuu päiväkodissakin ?????

Ap.n tapaus on taas yksi esimerkki, etten halua lastani pph:lle.

Alkuperäinen kirjoittaja birdie:
Niin siis pph kuljettaa niihin kerhoihin VAIN jos VANHEMMAT ovat tätä PYYTÄNEET, eli hehän lapsen sinne ilmoittavatkin, ei siis ole kiinni pph:n askarteluhalusta/haluttomuudesta.

Kaikki pph:t eivät edes suostu viemään kerhoihin!

Meillä ryhmiksessä käyttävät srk-kerhossa, koska uskontokasvatus kuuluu osana toimintaan (siis niitä jotka ovat ilmotettu srk-kerhoon, eli suurin osa yli 3v) Kävellen vievät

Alkuperäinen kirjoittaja yx ypph:
Niin siis pph kuljettaa niihin kerhoihin VAIN jos VANHEMMAT ovat tätä PYYTÄNEET, eli hehän lapsen sinne ilmoittavatkin, ei siis ole kiinni pph:n askarteluhalusta/haluttomuudesta.

Kaikki pph:t eivät edes suostu viemään kerhoihin!

Aivan, ja siitä on siis lupa kieltäytyä.

Itse olen kieltäytynyt viemästä lapsia kerhoon. Meiltä on kerhoon kävellen aika pitkä matka 2,5 km ja kaksi kertaa viikossa menisi koko pihaleikkiaika rattaissa istuskeluun noilta pienemmiltä. Lisäksi pois hakeminen on niin hankalaan aikaa, että sekoittaisi koko päivärytmin.

No ei tietenkään sun tarvi/saa kuskata muiden hoidossa olevia lapsia, mutta jäin miettimään että jos kerran voit valita hoitopäivät, niin eikö kannattaisi valita jotkut muut viikonpäivät kuin kerhopäivät? Siis että kuskaisit omasi itse kerhoon ja hoitoon pääsisi sitten toisina päivinä?

Juu, hoitopäivät ovatkin olleen erit, mutta ajatuksena samalla olikin sielätä suuntaa, että hoitopäivät vaihettaisiin näihin kerhopäivään

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eikö tuo kerhoihin kuskaaminen ole pph:lta ihan vapaaehtoista eli voi hoitaja siitä kieltäytyä, jos on liian hankalaa.

No meillä päin ainakin on vapaaehtoista. Oma poikamme kävi srk:n eskaria 3x vkossa ja hoidimme kuljetukset itse (minä, mies, mummi ja vaari vuorotellen). Olisi sen pph:n aika kiva ollut lähteä sieltä reilun 2km päästä kävelemään eskarilaista viemään kolmen tuplaratasikäisen kanssa (joskus niitä oli neljäkin).

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eikö tuo kerhoihin kuskaaminen ole pph:lta ihan vapaaehtoista eli voi hoitaja siitä kieltäytyä, jos on liian hankalaa.

No meillä päin ainakin on vapaaehtoista. Oma poikamme kävi srk:n eskaria 3x vkossa ja hoidimme kuljetukset itse (minä, mies, mummi ja vaari vuorotellen). Olisi sen pph:n aika kiva ollut lähteä sieltä reilun 2km päästä kävelemään eskarilaista viemään kolmen tuplaratasikäisen kanssa (joskus niitä oli neljäkin).

Mielestäni niiden kyllä pitäisi kulkjettaa itse, jotka lapsiaan kerhoon välttämättä haluavat, eikä laittaa muita istumaan tuntikausia rattaissa päivän aikana, tai kävelemään liikenteen saasteessa ja mölyssä.

Mutta ihmiset ovat niin itsekkäitä, vain oma lapsi on tärkeä, muista viis.

Olisko hoitaja ollu ite mukana? En nyt epäile just ap:n luotettavuutta, mutta kun olen lapseni antanut hoitoon johonkin paikkaan jollekin henkilölle, EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA SALLISI että tuo henkilö diilaisi lapseni jonkun muun vastuulle. Että äkkiä lapseni olisivatkin jonkin päivähoidon valvonnan ulkopuolella olevan henkilön seurassa useita tunteja viikossa. Ainoana valintaperusteena, että tuolla henkilöllä on auto käytössään. Oikein teki ap kun kieltäytyi. Jos olisin ap, ilmoittelisin tästä ehdotuksesta päivähoidon valvojalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täytyy kyllä sanoa, että säälin perhepäivähoitajia. ja tuossa yksi syy. Ei ennen tarvinnut kuskata kerhoihin lapsia. Yhden lapsen kanssa on helppo ja mukava liikkua, mutta onhan se aika inhottavaa jo kahden pienen kanssa, puhumattakaan isosta katraasta. Varmaan kurjaa patistella pieniä, ja toisaalta lasten liikunta pitäisi olla kivaa ja iloista, eikä jonossa marssimista pienenä kilometrikaupalla. No, tämä vaan minun näkemys. Eri asia jos asuu maalla ja pääsee polkuja pitkin metsässä juosta sinne kerhoon.

Kun meille syntyi kaksoset, meillä oli jo tyttö 1v, poika 10 kk. Usein kävin yksin kaikkien kanssa kaupassa, kerhoissa. Kaksostenrattaat on keksitty. Kaksoset 2v. ikäisinä jo jaksoivat itse kävellä 2 kilsa. Ollaan vieläkin elossa eikä kukaan meistä muuttunut invaliidiksi. Olen ollut leskinä vuoden verran ja edelleenkin pärjään kaikkien kanssa vaikka meille tuli pari vuotta sitten viides lapsi. Lapset ovat nyt 8v,7v,2x6 ja n2v.

Ei tarvitse ottaa paljon lapsia hoitoon, jos ei pärjää heidän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja NakkiFakiiri:

Juu, hoitopäivät ovatkin olleen erit, mutta ajatuksena samalla olikin sielätä suuntaa, että hoitopäivät vaihettaisiin näihin kerhopäivään

Ok, no onpa outo ehdotus, edelleen.

aivan oikein teit ettet lähtenyt ketään kuljettamaan, ensinnäkin, sehän on hoitajatan työtä liikutella lapsia paikasta o paikkaan å, eikä sinun.
Minäkään en kuljeta kuin omia, koska ei ole enempää istuimia lapsille.
Mitäs muuten hoitaja sanoi siihen ettet kuljeta muiden lapsia?

minä olen joskus kuskannu tytön hoitopaikan lapsia, tosin kyseessä oli oma lapseni ja kaverin muksu, kun olivat valokuvaukseen menossa eikä kaikki mahtunut yhteen autoon.. ja lupa toki oli kirjallisena, ei suullinen riittänyt..

Erittäin epäammattimaista käytöstä pph:lta.

Musta on muuten perin outoa, että yksityisautoillessa täytyy olla turvaistuin lapsella ja busseissa ei ole edes turvavöitä!!!

Täytyy kyllä sanoa, että säälin perhepäivähoitajia. ja tuossa yksi syy. Ei ennen tarvinnut kuskata kerhoihin lapsia. Yhden lapsen kanssa on helppo ja mukava liikkua, mutta onhan se aika inhottavaa jo kahden pienen kanssa, puhumattakaan isosta katraasta. Varmaan kurjaa patistella pieniä, ja toisaalta lasten liikunta pitäisi olla kivaa ja iloista, eikä jonossa marssimista pienenä kilometrikaupalla. No, tämä vaan minun näkemys. Eri asia jos asuu maalla ja pääsee polkuja pitkin metsässä juosta sinne kerhoon.

tuplarattaat sekä seisomalauta, niin johan kulkee . Tai sit kuljettais omalla autolla (jos ph:lla on semmonen)

Meillä kun muksut oli hoidossa oli sielä 2v ,3v ,4v, ja5v 2 ja 3 v istuivat tuplissa ja isommat käveli.. ja jos menivät eim. kirjastoon,heseen.. menivät bussilla.

Ensinnäkin: Perhepäivähoitajan velvollisuuksiin ei kuulu lasten kuskaaminen kerhoihin. Monet vanhemmat vain haluavat, että lapset käyvät kerhoissa (niin minäkin). Vanhempien velvollisuus on järjestää kerhokuljetus! Monet perhepäivähoitajat kuljettavat lapsia kerhoon vanhempien toivomuksesta, ja jos kerhopaikka on lähellä, se onnistuu helposti ulkoilun ohessa. Vanhempien luvalla hoitajat voivat kuljettaa kerhoon myös autolla. Täällä esim. vanhempien toivomuksesta ja luvalla yhden lapsen mummi kuskaa kolme lasta kerhoon ja takaisin. Hoitajalla on lisäksi yksi runsaan vuoden ikäinen, jonka kanssa on mahdotonta hakea lapsia kerhosta klo 12 kävellen monen kilometrin päästä.

Itselläni oli aikoinaan mahdollisuus yhtenä vuonna viedä lapsi kerhoon ja hakea töiden jo päätyttyä. Toisena vuonna tuttavani haki lapseni pph:lta ja vei kerhoon ja sieltä takaisin pph:lle.

Minusta ei ole mitenkään outo pyyntö, että äiti, jolla on mahdollisuus kuskata lapsia kerhoon, tekisi sen. Perhepäivähoitajan työhön se ei kuulu!

tuplarattaat sekä seisomalauta, niin johan kulkee . Tai sit kuljettais omalla autolla (jos ph:lla on semmonen)

Niin, on vaan aika raskasta hommaa lasten kanssa liikkuminen, mielestäni. Yksi lapsi tietysti menee ja on helppoa. Mutta useampi. Kova vahtiminen, turvavyöt 4 lapselle?
Äh. Kovaa työtä mielesätni, mutta ehkä kaikki ei koe sitä niin.

Surkea palkka tuosta työstä, ja vaatimukset kasvavat. En usko,e ttä ennen ketään vietiin kerhoon, jos oli jo hoidossa toisten lasten kanssa.

Kannattaa miettiä, kun valitsee ammattia!!Ei kannata alkaa pph:ksi, jos tuntuu käveleminen vaikealta!!

Kyllä täällä päin ainakin on tapana, että perhepäivähoitajat ovat hoitolastensa kanssa siellä srk:n kerhossa.
Oliko tässä ap:n tapauksessa siis tarkoitus, että pph ei tulisi kerhoon lainkaan? Tapahtuuko jossain päin näin?

Yhteistyössä