Pojan kanssa ei leikitä koulussa, käy niin sääliksi rakasta, aion todella tehdä asialle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
heti jotain. Rakas kertoi tänään minulle, pitkän aikaa jo kuulema ollut sellaista, että toiset juoksevat pois hänen luotaan ja huijaavat että "mee käymään tuolla, me odotetaan sua tässä" ja sitten juoksevat pois.

Poika sanoi minulle pää painuksissa " äiti, onkohan niillä itsellä jokin murhe kun ne minua äiti kiusaa?". Silloin minulle tuli itku ja halasimme. Kerroin kuinka ihana poika hän on ja että äiti auttaa ja menee vaikka niille pojille juttelemaan koululle.

Ovat ekalla luokalla.

http://www.youtube.com/watch?v=66hxlEOgDlM

koulu ei olekaan leikkipaikka. ja jospa lapsesi ei vain ole niin kovin sosiaalisesti lahjakas? ja mitä se haittaa vaikkei oiskaan? kavereita voi muuten hankkia muualtakin kuin koulusta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
koulu ei olekaan leikkipaikka. ja jospa lapsesi ei vain ole niin kovin sosiaalisesti lahjakas? ja mitä se haittaa vaikkei oiskaan? kavereita voi muuten hankkia muualtakin kuin koulusta!

Aijaa, kyllähän homma on niin, ettei yhtä voida jättää leikkien ulkopuolelle ja aina toista huijata ties mihin asiaan, että saavat hänet pois luotaan.Se ON kiusaamista.

ap

Voi että tuommonen on kurjaa :-( Meillä menossa kans poika ekalle ja välillä huolettaa miten hän siellä pärjäilee kun kiusaaminen tuntuu olevan niin yleistä.. Naapurin poika on yrittänyt kiusata häntä, mutta olen puuttunut heti asiaan ja toivottiin naapurin poikaa eri luokallekkin kun sai toivoa luokkatovereita..

sinä et ole sosiaalisesti lahjakas. Paljon tärkeämpää kuin oppia faktoja on oppia elämään ihmisiksi, ja tuo ei käytös ei todellakaan ole sitä, että jätetään yksi ulkopuolelle porukasta.

Just taas näitä harmaan ilkeitä vastauksia. :headwall:
En voi ymmärtää.

Ap kurja tilanne lapsellesi.Kiusaamistahan tuo on.
Vasta ekaluokalla.En tiedä mikä tuohon auttaisi.
Ehkä ajan kanssa saa kavereita.Jos ei vielä ekaluokalla niin myöhemmin kuitenkin.

Todella surullista, ja tuohon todellakin pitää puuttua. Ketään ei saisi jättää yksin. Kamalaa miten pienetkin lapset osaa olla julmia toisilleen... Minäkin muutuin kouluaikana "näkymättömäksi", välitunnit olin yksin. Kouluaika oli todella raskasta, aina vain odotti että päivä päättyisi ja illalla sitten pelkäsi seuraavaa päivää. Opettajat näkivät kyllä varsin hyvin että minulla ei ollut yhtään ystäviä, mutta eivät tehneet asialle mitään. Lapsilta, varsinkaan ujoilta ja hiljaisilta ei voi vaatia että he itse aktiivisesti tuppautuisivat muiden seuraan, vaan kyllä uaikuisten tulee antaa tukensa. Voimia pojalle ja perheellenne, toivottavasti asiat järjestyvät!

Tuntuu tosi pahalle ap niin sinun kuin lapsesikin puolesta.
Toivottavasti löytää itselleen kavereita ja sitä kautta saa sitten edes yhden ystävän.

Mulla on ystävällä muksu joka haluaa olla koulussa ihan vaan itsekseen ja sen verran mitä ollaan aiheesta ystäväni kanssa puhuttu niin se on pojan ihan tietoinen valinta, mutta musta tuntuu silti tosi pahalta kun joku eristäytyy. Kun jotenkin tuntuu,että näistä lähtee sitten niin helposti se kiusaamiskierre...

Täällä on taas curling vanhempia..kaikki ongelmat pitää silotella pois tieltä. Ei se,että sä meet sinne valittaan lopeta poikien käytöstä. He ovat huomanneet että sun lapsesi on höynäytettävissä,voisit kehottaa poikasi hankkimaan muuta seuraa ja ratkaisemaan asia itse kun että sinä menet sinne hoidat ongelman hänen puolestaan.Ei elämässä asiat vaan niin mene. Sun pojan pitää "ns.kasvattaa setti" ja hoitaa asia itse..tällaiset lapset valitettavasti joutuvat myöhemmin kouluvuosina ja elämässä alakynteen jos eivät opi puolustatumaan.

Todella kurjaa! Ota yhteyttä opettajaan ja kerro tilanteesta. Aikuisten koululla pitäisi puuttua jos huomaavat kiusaamista tai syrjimistä.
Olen kouluavustajana ala-asteella ja meillä on ihan sääntö että kaikki otetaan leikkiin ja tietty se kiusaaminenkin on kiellettyä. Lapset tulevat kertomaan välitunnilla valvojalle jos heitä ei ole huolittu jonkun leikkiin ja aikuinen huomauttaa asiasta ko porukalle. Olen kehunut lapsia aina kun tulevat kertomaan jos heitä ei ole otettu leikkiin tai jos näkevät että joku toinen pahoittaa mielensä jostain. Ikävä totuus on se ettei aikuinen aina ehdi nähdä kaikkea (vaikka oltaisiin kuinka tarkkana) mitä esim. välitunnilla tapahtuu ja siksi on tärkeää että lapset uskaltavat kertoa aikuiselle koulussa jos näkevät esim. tilanteen jossa yhtä ei olla huolittu leikkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Tuo on kurjaa.
Mutta hankalaa se on muita pakottaa leikkimään ja olemaan.Voi tulla suurempi murhe.

En tietenkään tarkoita, että ketään pitäisi pakottaa leikkimään toisen kanssa, mutta eikös välitunninvalvojien ja opettajien yksi tehtävä voisi olla koittaa saada lapset kiinnostumaan toisistakin lapsista ja keksiä jotain kivoja leikkejä joissa kaikki olisivat tasavertaisia. Näin lapset tutustuisivat toisiina ja huomaisivat ettei ne muutakaan kaverit siinä luokassa olekkaan tyhmiä ja inhottavia.

*itkettää niin kovin*

ap

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Tuo on kurjaa.
Mutta hankalaa se on muita pakottaa leikkimään ja olemaan.Voi tulla suurempi murhe.

ei voi pakottaa, mutta koulussa täytyy tulla jokaisen kanssa toimeen, eikä ketään saa jättää yksin.

Koulu ei mitenkään voi pakottaa toisia lapsia leikkimään lapsesi kanssa. Ei yhtään mitenkään. Ja onko se edes mielekästä jos leikkivät pakon sanelemana? Yksikään opettaja eikä yksikään aikuinen voi solmia lapsen puolesta ystävyys/kaverisuhteita, niin se vaan on.

Hassua miten täällä puhutaan pakottamisesta. Lapset ovat niin fiksuja että kun heiltä kysyy miltä heistä itsestä tuntuisi jos heitä ei huolittaisi leikkiin niin leikistä yleensä löytyy tilaa kaikille. Ajatella ekaluokkalaisetkin ovat tässä asiassa fiksumpia kuin mitä me aikuiset joskus vaikutamme olevan...

ihan hirveen surullista....ihan itku tulee kurkkuun myötätunnosta! tuollainen on lapsen vanhemmillekin henkisesti todella raskasta. Positiivista on kuitenkin se että lapsesi on Urhea, kertoessaan sinulle ja selvästikin pitää äitiään luotettavana tukijana!! itse kyllä varmasti puuttuisin asiaan, harmi vaan, että kaikki on viimetingassa kiinni niistä toisista lapsista... ekaluokkalaiset on kuitenkin niinkin pieniä vielä, että kyllähän tässä kohtaa kuuluu koulussakin puuttua asiaan ja tehdä selväksi perus-asiat, muutenhan nää kiusaajat on vaan 'vahvistuu'....himskatin himskatti kun nää on vaikeita asioita, jokaisen vaan tarttis tajuta se kuinka pahalta pilkkaaminen tuntuu, jotta ei tekisi toisille ihmisille niin! toivon sydämmestäni, että satte selvitettyä asiat! Tsemppiä ;)

Mä en vaan ymmärrä miten ihmistä voi sanoa kiusaajaksi jos ei halua leikkiä toisen kanssa! Eihän me aikuisetkaan olla kaikkien kans ystäviä! Eri asia tietysti on jos systemaattisesti porukalla päätetään, että tietty lapsi jätetään pois leikistä, se on mun mielestä sitten kiusaamista. Voi että ottaa nuppiin kun kaikki on nykyään muka kiusaajia!

Tuo on kurjaa.

En tietenkään tarkoita, että ketään pitäisi pakottaa leikkimään toisen kanssa, mutta eikös välitunninvalvojien ja opettajien yksi tehtävä voisi olla koittaa saada lapset kiinnostumaan toisistakin lapsista ja keksiä jotain kivoja leikkejä joissa kaikki olisivat tasavertaisia. Näin lapset tutustuisivat toisiina ja huomaisivat ettei ne muutakaan kaverit siinä luokassa olekkaan tyhmiä ja inhottavia.

*itkettää niin kovin*

ap

pitää myös itse olla sellainen että menee leikkiin mukaan vaan eikä ujostele suotta,oma alotteinen :) tiedän kun itelläni poika jo 4:lla ja ekasta asti ollu vaikeeta mennä leikkiin mukaan ja yleensä puhua asioista mut nyt onneksi tullut jo järkeä sen verran että itse menee mukaan peleihin yms.. kouluaikana!!!!!!!

samaa aihetta (valitettavasti) käsittelevän aiheen otsikolla: miksi päiväkodissa ei puututa.

ps. ap:lle, tsemmppiä olemaan vahva ja kantaaottava!

T. toinen joka ei antanut periksi

Tuo on kurjaa.

*itkettää niin kovin*

ap
Ei välituntivalvojien tehtävänä kylläkään voi olla lasten leikittäminen ja toisiinsa tutustuttaminen, heidän tehtäväänään on valvoa välitunnilla lasten turvallisuutta. Tarhassa leikitetään.

Alkuperäinen kirjoittaja samassa jamassa:
Mä en vaan ymmärrä miten ihmistä voi sanoa kiusaajaksi jos ei halua leikkiä toisen kanssa! Eihän me aikuisetkaan olla kaikkien kans ystäviä! Eri asia tietysti on jos systemaattisesti porukalla päätetään, että tietty lapsi jätetään pois leikistä, se on mun mielestä sitten kiusaamista. Voi että ottaa nuppiin kun kaikki on nykyään muka kiusaajia!

Joo, eipä menis kovin helposti läpi jos rupeis työpaikalla meuhkaamaan että nyt hei kaikki meette juomaan tuon ATK-Pertin kanssa kahvinne, vaikka se onkin erakoitunut vanhapoikanörtti ja muutenkin omituinen, nyt pitää olla kavereita sen kanssa ja kutsutte sitten saunomaan sen kanssa!

Yhteistyössä