Pojan kanssa ei leikitä koulussa, käy niin sääliksi rakasta, aion todella tehdä asialle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Mitä jos ikäero on 2v

Meillä on ikäeroa tasan 2 v, ja sekä isosiskolla että pikkuveljellä on oikeus leikkiä omaa leikkiään ilman toista, ja oikeus leikkiä omaa leikkiä kaverin kanssa ilman sisaruksen mukanaoloa. Eli ei ole mikään pakko aina leikkiä koko porukka yhdessä, jos vaikkapa esikoisella on joku kaveri kylässä, mutta mitään "mee pois sä oot tyhmä me ei leikitä sun kaa"- juttua en kyllä kuuntele sekuntiakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu :
Mulle taas tuli mieleen että kuoluttaisikohan vanhemmat jo pienestä pitäen vahingossa lapsista kuisaajia kun tuolla leikkipuistoissa kuulee harmittavan usein että mä en leiki ton kanssa kun se on tyttö/poika tai pienmpi kuin mä ja vanhemmat ei oikaise vaan hyväkyy asian. Mun yksi kaveri kouluttaa lastaan että pikuuveli saa mennä isonveikan leikkkeihin, helposti siinä lapsi oppii että aina löytyy tekosyy miksi ei tarvitse jotain ottaa leikkin mukaan. Todella surullista musta.

Mä sanon aina tuolle 5-vuotiaalle, että ei hänen ole mikään pakko leikkiä kaikkien kanssa, mutta kiusata ei saa, eikä ole mikään pakko todeta ääneen että "en tykkää susta enkä leiki sun kanssa", vaan sen tiedon voi pitää itsellään, ja kohdella sitä toista silti kivasti vaikkei siitä erityisemmin tykkäisikään.
Ja tilanteesta riippuen voin todeta, että leikkikää kaikki yhdessä, tms. Usein olen todennut, että kyllä kaikki lapset mahtuvat tähän hiekkalaatikolle/liukumäkeen/pallopeliin.

Tuota pikkuveli-isoveli- esimerkkiä en oikein tajunnut.

Mulla on kaveri jonka lapsilla on kaksivuotta ikäeroa niin pikkuveli ei saa mennä isonveljen huoneeseen leikkimään jos isoveli niin sanoo, määräysvalta on isolla veljellä.

Perhana että mun viestit tulee kokoajan kahtena:)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Miten he määrittelee oikean kuisaamisen?

Lällättely, nimittely, lyöminen, se että ollaan ilkeitä toiselle eikä koskaan oteta tiettyä tyyppiä leikkiin mukaan.

Henkinen kiusaaminen on tutkitusti kaikkein pahinta ja varsinkin tytöt osaa sen puolen hyvin , pojat on enemmän fyysisiä.Tytöt osaa vielä tehdä sen yllättävän pienestä asti aikuisilta salaa.

En jaksanut lukea kaikkea,mutta ap,käykö teillä koulun jälkeen pojan kavereita?
Siinä olis mahis,että soita vaikka yhen pojan äidille,voisko poika tulla koulun jälkeen teille?Siitä alkais tuo ryhmäytyminen,sillä monet on koulun jälkeen yhessä.

Ja keksi aluksi jotain leikkejä tms.
On tärkeetä saada lapsi kaverisakkiin.
Ja tärkeetä puuttua heti tuollaiseen.
Soita opettajalle ja sano että tähän puututtava heti.

POjat yleensä porukassa leikkivät,eli sun poika saatava ryhmään mukaan.Onko hän hyvä esim jalkapallossa tms?Että ottais osaa välitunnilla näihin leikkeihin.

Kovasti voimia äiteelle.

Peuhu: mulla tuo kuopuskin täyttää tänä vuonna 18 v ja kaikenlainen kaveripiirin ja sen puuttumisen kirjo on tullut nähtyä. Myös se, että oma lapsi joutuu kiusatuksi.

Mutta vielä mietin.... haluatko ihan oikeasti, että oma lapsesi pääsisi siihen "kovisten jengiin"? Jengiin, jossa kiusataan muita, kiroillaan, haistatellaan opettajille jne. Ei ehkä vielä nyt ekalla luokalla, mutta muutaman vuoden päästä kuitenkin. Siihenkö porukkaan oman lapsesi haluaisit? Haluatko lapsesi pysyvän samassa porukassa vielä yläasteellakin? Tai löytävän yläasteelta uuden "kovisten jengin"? Haluatko, että jotta lastasi ei kiusata, hän hommaa - tai kenties sinä itse hommaat ne hänelle - viikonloppusiiderit? Vain jotta häntä ei kiusattaisi? Ostat uusimmat kännykät, parhaimmat muotikuteet, maksat kalliit harrastukset, jotta lastasi ei kiusattaisi?

Mun täytyy myöntää olevani äärimmäisen onnellinen, kun mun lapsilleni on kelvannut nyypelöiden ja jopa kiusattujenkin seura. Uskon, että olen monelta huolelta ja murheelta säästynyt aika pitkälti sen takia, että noi nuoreni eivät ole kuuluneet - ei ala- eikä yläasteella - niihin kovisten jengeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Peuhu: mulla tuo kuopuskin täyttää tänä vuonna 18 v ja kaikenlainen kaveripiirin ja sen puuttumisen kirjo on tullut nähtyä. Myös se, että oma lapsi joutuu kiusatuksi.

Mutta vielä mietin.... haluatko ihan oikeasti, että oma lapsesi pääsisi siihen "kovisten jengiin"? Jengiin, jossa kiusataan muita, kiroillaan, haistatellaan opettajille jne. Ei ehkä vielä nyt ekalla luokalla, mutta muutaman vuoden päästä kuitenkin. Siihenkö porukkaan oman lapsesi haluaisit? Haluatko lapsesi pysyvän samassa porukassa vielä yläasteellakin? Tai löytävän yläasteelta uuden "kovisten jengin"? Haluatko, että jotta lastasi ei kiusata, hän hommaa - tai kenties sinä itse hommaat ne hänelle - viikonloppusiiderit? Vain jotta häntä ei kiusattaisi? Ostat uusimmat kännykät, parhaimmat muotikuteet, maksat kalliit harrastukset, jotta lastasi ei kiusattaisi?

Mä huomasin jo aikaisemmin että sä et yksinkertaisesti ymmärtänyt mun ponttia, siis en halua lastani siihen kovis jengiin vaan kerroin miksi lapset ei välttämmättä halua toisten kiusattujen seuraan hakeutua ja näin jäävät ennemmin vaikka yksin.

Vastustan lapsille /nuorille alkoholin tarjoamista ,se on rikos.

Muotivaatteita tykkään käyttää itsekin että kyllä tulee lapsillekin ostettua , ei tosin siitä kun sinä epäilet:)

Musiikki on tyttöjen harrastus ja sitä saa harrastaa niin kauan kuin kelpaa.

Mun täytyy myöntää olevani äärimmäisen onnellinen, kun mun lapsilleni on kelvannut nyypelöiden ja jopa kiusattujenkin seura. Uskon, että olen monelta huolelta ja murheelta säästynyt aika pitkälti sen takia, että noi nuoreni eivät ole kuuluneet - ei ala- eikä yläasteella - niihin kovisten jengeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
En jaksanut lukea kaikkea,mutta ap,käykö teillä koulun jälkeen pojan kavereita?
Siinä olis mahis,että soita vaikka yhen pojan äidille,voisko poika tulla koulun jälkeen teille?Siitä alkais tuo ryhmäytyminen,sillä monet on koulun jälkeen yhessä.

Ja keksi aluksi jotain leikkejä tms.
On tärkeetä saada lapsi kaverisakkiin.
Ja tärkeetä puuttua heti tuollaiseen.
Soita opettajalle ja sano että tähän puututtava heti.

POjat yleensä porukassa leikkivät,eli sun poika saatava ryhmään mukaan.Onko hän hyvä esim jalkapallossa tms?Että ottais osaa välitunnilla näihin leikkeihin.

Kovasti voimia äiteelle.

Ajattelin itse juuri tätä samaa. Porukassa se tyhmyys tunnetusti tiivistyy, joten luokan pojissa on varmasti myös sellaisia, jotka mielellään leikkisivät poikasi kanssa, mutta ryhmäpaine käy pienelle koululaiselle liian suureksi.

Kannattaisi yrittää rakentaa niitä kaveruussuhteita kouluaikojen ja -rajojen ulkopuolella. Jos saisit jonkun luokkakaverin, rinnakkaisluokkalaisen, harrastuskaverin ym. teille leikkimään. Siitä se voisi lähteä, myös poikasi saisi varmasti lisää uskoa itseensä tätä kautta.

Ja kouluilla on tätä nykyä nollatoleranssi kiusaamisen suhteen, joten ilman muuta asia täytyy viedä myös opettajan tietoon. Toivottavasti teillä on työlleen omistautunut ja fiksu ope!

Oikein hyvää jatkoa teille molemmille.

Paljon voimia

Mikä mun konetta vaivaa, tekstit tulee minne sattuu tai tuplana äsh!!
Mullekin tulee vähän väliä tuplana :D Mutta joo... moni kuvittelee, että kaikki, mitä palstalla ikinä kirjoitan, on mun omia henkilökohtaisia mielipiteitäni. Pyrin kuitenkin olemaan lähes kaikissa kirjoituksissani objektiivinen. Voin siis hyvinkin kirjoittaa, miten asia on, vaikka toivoisinkin asian olevan toisin. Kirjoitustapani ei ehkä ole kovin selkeä, sillä opin jo yli neljännesvuosisata sitten erottamaan omat tunteeni keskusteltavasta asiasta. Pyrin kuitenkin käyttämään ilmaisuja "minun mielestäni", "toivoisin" jne silloin, kun puhun omista mielipiteistäni eikä asiasta asiana ilman mitään subjektiivisuutta käsiteltävään asiaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mikä mun konetta vaivaa, tekstit tulee minne sattuu tai tuplana äsh!!
Mullekin tulee vähän väliä tuplana :D Mutta joo... moni kuvittelee, että kaikki, mitä palstalla ikinä kirjoitan, on mun omia henkilökohtaisia mielipiteitäni. Pyrin kuitenkin olemaan lähes kaikissa kirjoituksissani objektiivinen. Voin siis hyvinkin kirjoittaa, miten asia on, vaikka toivoisinkin asian olevan toisin. Kirjoitustapani ei ehkä ole kovin selkeä, sillä opin jo yli neljännesvuosisata sitten erottamaan omat tunteeni keskusteltavasta asiasta. Pyrin kuitenkin käyttämään ilmaisuja "minun mielestäni", "toivoisin" jne silloin, kun puhun omista mielipiteistäni eikä asiasta asiana ilman mitään subjektiivisuutta käsiteltävään asiaan =)

Mä kans kirjoittelen vällillä tyyliin "sivusta seuranneena" mut usein myös omia mielipiteitä. Tästä aiheesta jäi oikestaan puuttuman vielä nämä normi lapset jotka ei kiusaa eikä ole kiusattuja ja toivottavsti heitä on kuitenkin se suurin osa joukosta. Ma luulen kuitenkin et nää kiusatut mielummin kaveeraisi näiden normilasten kanssa ( ei suinkaan kuisaajien) mutta kuka ei kiusattu uskaltaa ottaa kaverikseen kiusatun itse kiusatuksi joutumisen pelossa.
Ja sithän on kierre valmis, kiusatut syrjäytyy ja yksin asiansa kanssa, musta se on tosi sääli.

Yhteistyössä