polikliininen synnytys`?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiituu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiituu

Vieras
jos haluaa polikliinisen synnytyksen niin missä siitä kannattaa ruveta puhumaan jo neuvolassa vai vasta kun menee synnyttämään?
Onko synnytys kohtaista saako sen vai ei??
kokemuksia!!!????

Mielellään eivät suostu siihen ensisynnyttäjän kohdalla, seuraavien lasten kohdalla helpommin. Mutta neuvolassa kannattaa jo ottaa puheeksi. Eikä ketään voi väkisin siellä pitää, jos vaan vauvalla on kaikki hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mitä tarkoittaa polikliininen synnytys?

Siis että et jää enää synnyttäneiden vuodeosastolle, vaan lähdet mahdollisimman nopeasti kotiin kun synnytys on ohi. Ystäväni synnytti aamulla, ja pääsi kotiin samana iltana. Kyseessä toinen lapsensa.

Itsellä ei kokemusta, olin 2vrk itse sairaalassa vaikka vauvalla oli kaikki hyvin. Ensi kerralla haluan minäkin tuon polikliinisen,jos vaan mahdollista. Sairaalassa on tosi ahdistavaa kun ei oikein saa aikaa kulumaan kun vauvakin vielä siinä vaiheessa nukkuu suurimman osan ajasta.

Neljännestä olin 12h osastolla.Synty 5 aamulla niin illasta 5 olin kotona.Ilmoitin synnytyksen jälkeen,jos vauvalla kaikki ok lähden kotio.
Kolmannesta synty illalla 18 seuraavana päivänä 12 olin kotona.

mä synnytin viime tiistaina aamulla sanoin osastolle mentäessä että haluan lähteä heti kun mahdollista jos kaikki ok. lääkäri tarkasti vauvan 5,5 tunnin iässä ja totesi että mikäli vauva pissaa niin voidaan lähteä. Vauva pissasi vasta illalla ja bilirubiinitkinpäätettiin ottaa aamulla kun vuorokauden ikäinen joten lähdin kotiin keskiviikko aamuna. Jokatapauksessa rajana on tuo 6h ikä ja että pissat on tullut ja asiasta voi sanoa sit kun menee osastolle.

Mullakin 2 polikliinistä takana ja kolmas toiveissa tammikuussa. Tosin viimeisin oli kyllä alta 3kilonen ja silti päästiin kotiin... Kotiinlähtötarkastuksessa käytiin sit 2vuorokauden iässä.

Mutta, miten sitten jos vauvalle tulee keltaisuutta tai muuta komplikaatioita? Onko tuo keltaisuus ainut yleinen mikä vauvalle voisi tulla? En tykkää sairaaloista mutten varmaa tohtisi lähteä ennen kuin päästävät "virallisesti"?

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Mutta, miten sitten jos vauvalle tulee keltaisuutta tai muuta komplikaatioita? Onko tuo keltaisuus ainut yleinen mikä vauvalle voisi tulla? En tykkää sairaaloista mutten varmaa tohtisi lähteä ennen kuin päästävät "virallisesti"?
sairaalaan paasee aina takaisin. harvoille kuitenkaan tulee sairaalahoitoa vaativaa keltaisuutta.

mm. tämän takia en haluaisi poliklinista synnytystä. Ei minulla ole silmät koskaan sanoneet, onko vauva keltainen vai ei. Molemmat olleet, mutta ei onneksi ole hoitoa tarvinneet kuitenkaan.
Sairaalassa kuitenkin tietää, että esim verensokerit pysyy kohdillaan ja muutenkin helpompaa. Vaikka ankeaahan siellä äidillä on.

tampereella on sellainen käytäntö että on lyhki kätilöitä (lyhytjälkihoitoinen synnytys )ja ennen lähtöä joku heistä käy turisemassa ja sopimassa kotikäyntiajasta, joka siis seuraavana päivänä lähdöstä, silloin punnitus ja katotaan myös se keltaisuus. kolmen vuorokauden iässä vuorokautena käydään sairaalassa lääkärintarkastuksessa. ja lyhki kätilö myös soittaa kaksi päivää sairaalasta lähdön jälkeen. jos tulee ongelmia niin lyhkipuhelimeen soitetaan. (vai oliko se muuten lysy eikä lyhki.. )

Synnytin neljännen lapseni aamuvarhain. Aamulla, kun lääkäri oli kierroksella niin kysyin et milloin voin lähteä. Sanoi et illalla kyllä olet jo kotona jos vaan tahdot. Lähdin sitten illalla n.18.00 kotiin.

Yhteistyössä