Pomo ei ole paikalla, tekee mitä lystää ja hommat kasautuu meidän muiden harteille. Mitä tehdä/sanoa pomolle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
Olen töissä pienessä ravintola-alan yrityksessä jossa jokaisen työpanoksella on suuri merkitys töiden onnistumisen kannalta. Pomolla on ollut normaalisti melko lyhyt päivä, 10-16 mutta hän on silloin hoitanut käytännön töitä ja ehkä soittanut pari lyhyttä työpuhelua (tilauksia ja ym tyylisiä) vuoron aikana, mutta kuitenkin tehnyt töitä.

Kuukauden kesäloman jälkeen pomo tulee liiankin usein pari tuntia myöhässä (ilmoittamatta) ja lähtee usein pari tuntia ennen kuin vuoro virallisesti päättyy. ja se vähä mitä hän on paikalla, niin ei tee mitään, tai juoruaa asioista. Me muut työntekijät koitetaan tehdä sitten hänenkin työnsä ja silti kuunnella hänen juttujaan, mutta tätä on jo jatkunut yli kuukauden ja se alkaa ottaa kaaliin. Hommat menee ihan päin h*lvettiä, töitä tehdään pomonkin edestä ja työpäivät venyvät monta tuntia ylimääräistä.

Jos pomo olisi työntekijä, potkut olisivat jo aikoja sitten tulleet, mutta eihän yrittäjää voi erottaa...

Mitä jos kokoontuisitte kaikki yhteen ja joku teistä toimisi puhemiehenä ja sanoo, että "Sanon tämän kaikkien puolesta...". Kertokaa vaikka ensiksi siitä, että teille on kertynyt ylitöitä ja haluatte siitä korvauksen.

Sanokaa, että teillä on niin paljon töitä että ette selviä niistä, ja ylitöitä liikaa. Kai saatte niistä korvauksen? Jos pomo ei itse halua tehdä, olisi kai järkevintä palkata yksi työntekijä lisää...

Yrittäjällä on oikeus vaikkapa olla tulematta koko työpaikalle. Ja hänellä on myös oikeus hoitaa firman asioita vaikkapa kotona. Hän on palkannut työntekijät tekemään työt ja maksaa siitä.

Vaaditte ylitöistä korvauksia, ja sanotte että työtehtäviä on ollut viimeisten kuukausien ajan liikaa.

Pomo voi sitten itse miettiä, että palkkaako jonkun vai tekeekö itse.

Ja turhan jutustelun keskeyttää sanomalla "anteeksi, olisi töitä tehtävänä, jottei mene taas ylitöiksi".

[QUOTE="vieras";29108424]Yrittäjällä on oikeus vaikkapa olla tulematta koko työpaikalle. Ja hänellä on myös oikeus hoitaa firman asioita vaikkapa kotona. Hän on palkannut työntekijät tekemään työt ja maksaa siitä.[/QUOTE]

Ennen homma toimi, koska yrittäjän työpanoksella hän sai "korvattua" yhden palkallisen työntekijän. Nyt homma k*see, sillä hänen tilalleen tarvittaisiin yksi henkilö jotta homma toimisi. Nykymenolla konkka on pian edessä, vaikka meillä onkin positiivinen ongelma: asiakkaat haluaa ostaa tuotteitamme, mutta meillä ei ole aikaa tehdä niitä siihen tahtiin kuin asiakkaat ostaisivat, eli myymme eioota.

Yhteistyössä