Pomo on jo niin kyllästynyt minuun, koska lapset ovat kokoajan kipeänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Aloitin lokakuussa hoitovapaan jälkeen uuden työn, ja lapseni menivät siis tarhaan. Siitä lähtien kaikki kolme ovat olleet vuorotellen kipeänä. Olen yh ja sellaisia sukulaisia ei asu lähellä jotka voisivat tulla lasten kanssa päiväksi.. Mitään lastenhoitajaa en voi myös ottaa koska nuorimmainen on varsinkin kipeänä niin äidin perään ettei siitä tulisi mitään. Aina kun soitan pomolle aamulla että joudun olemaan pois koska lapsi sairastui, niin kuuluu pitkä ja syvä huokaus. Tosi kiva. Taidan olla vain vaivaksi työpaikalla :/

No onhan toi ymmärrettävää, että pomoa vituttaa. Usein joutuu muitakin vuoroja sitten laittaan uuteen uskoo, kun yksi on pois, eikä se kivaa ole. Vaikka minkä sä sille voit, että lapset sairastaa, mutta tosiaan, kiinnittäkää ruokavalioon ja hygieniaan huolta+ota käsidesi käyttöön, ellei jo ole.

Toi on normaalia. Yleensä kun kotihoidosta lapset siirtyvät tarhaan niin alkaa se sairastelukierre. Ensimmäinen vuosi on ikävä kyllä aikamoista sairastelua. Sitten se tasoittuu.

Mitä tulee työpaikaan, toki kaikki ymmärtävät , myös se työnantaja, ne lapsen sairastelut. Mutta eihän tuo toki mitenkään estä sitä harmistumista työntekijän jatkuvista poissaoloista. Ne kuormittavat sekä työnantajan tilipussia, että työkavereita. Vaikka kaikki kuinka "ymmärtäisivät" tilanteen osuessa kohdalle niin harmittaahan se ja julmetusti. Voin kokemuksesta kertoa. Ja siitäkin huolimatta mua ärsyttää se vaikka itsellä oli ihan sama tilanne n. 4v. sitten. Lapsi tarhaa-> jatkuvasti sairaana-> usein poissa töistä. Joten tuttua on.

Meiltä töistä lopetti juuri yksi työntekijä, vaihtoi ihan normisti työpaikkaa. Pomot olivat tosi iloisia, tämä henkilö nimittäin oli aika paljon pois lasten sairauden vuoksi. Tilalle palkattiinkin vanhempi nainen, henkilö jonka lapset ovat jo teinejä.

Viimeinen lauseesi; taidan olla vain vaivaksi työpaikalla, pitää varmasti juuri nyt paikkansa. Pomosta tuntuu siltä, mahdollisista työkavereista tuntuu siltä, itsestäsi tuntuu siltä. Mutta, usko pois, tilanne helpottaa vielä aikaa myöten. Pyri vain työpaikalla ollessasi tekemään työsi mahdollisimman hyvin.

Tuttu juttu! Valitettavasti nykyään vaikka meillä on oikeus olla kotona lasten kanssa, niin tuntuu ettei se merkkaa mitään! Jokaisella on kuitenkin oikeus olla pois, ja ilman huonoa omaatuntoa asiasta! Pomon on vaan kestettevä se, halusi tai ei!

Mullakaan ei marraskuun alun jälkeen yhtään kokonaista viikkoa töissä..itteeki ärsyttää kyl tosi paljon olla pois ja sit ku on päivän pari valmistautunu henkisesti töihinpaluuseen niin korkeintaan 2 päivän päästä on uus tauti ja taas pitää jäädä pois..Mutt kevät tulee ja toivottavasti tää helpottaa sitten. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äidinrakkaus<3;22851087:
Tuttu juttu! Valitettavasti nykyään vaikka meillä on oikeus olla kotona lasten kanssa, niin tuntuu ettei se merkkaa mitään! Jokaisella on kuitenkin oikeus olla pois, ja ilman huonoa omaatuntoa asiasta! Pomon on vaan kestettevä se, halusi tai ei!

Niin, siis oikeus on olla järjestämässä lapsen hoitoa, ei hoitamassa lapsia. SE kolmen (tai neljän) päivän palkallinen vapaa on nimenomaan hoidon JÄRJESTÄMISTÄ varten.

Vai olenko väärässä?

Alkuperäinen kirjoittaja Äidinrakkaus<3;22851087:

Oikeus olla lasten kanssa kotona, kaikkihan sen tietävät. Ja totta, pomon on asia kestettävä, mutta kyllä hänelläkin on oikeus harmistua asiasta vaikka hän ymmärtääkin. Mä en tajua sitä, että nähdään vaan se oma oikeus, mutta unohdetaan tyystin se velvollisuus: hoitaa työtehtävät johon sinut on palkattu. Kyllä minuakin harmitteli, kun lapset olivat kipeenä ja ymmärrän oikein hyvin, että harmissa olivat niin työkaverit kun pomokin. Onneksi mulla mies hoiti ainakin puolet lastem sairasteluista, niin ei tarvinnut ihan koko ajan olla pois töistä.

[QUOTE="Meimi";22851164]Niin, siis oikeus on olla järjestämässä lapsen hoitoa, ei hoitamassa lapsia. SE kolmen (tai neljän) päivän palkallinen vapaa on nimenomaan hoidon JÄRJESTÄMISTÄ varten.

Vai olenko väärässä?[/QUOTE]

Näin on. Käytännössä kuitenkin harva lastentauti kestää pidempään. Jos on kolme lasta ja jokainen vuoronperään kipeänä noista järjestämisistä tulee jo 9-12 päivän putki.

[QUOTE="alma";22851200]Näin on. Käytännössä kuitenkin harva lastentauti kestää pidempään. Jos on kolme lasta ja jokainen vuoronperään kipeänä noista järjestämisistä tulee jo 9-12 päivän putki.[/QUOTE]

No eikö sitä muuta hoitoa voi alkaa järjestämään ensimmäisen tai viimeistään toisen lapsen sairastaessa?

Mun täytyy rehellisesti sanoa, että mua vituttaa kun mulla on tuollainen työkaveri ja sitten hommat kaatuu mulle. Ja se mikä mua vituttaa on se, että hän sanoo ettei miehensä halua jäädä lasten kanssa kotiin...

juu no niinhän sä olet varmaan työnantajan kannalta huono sijoitus...mutta niin on varmaan suurin osa monen lapsen yh:sta. puhumattakaan työkavereiden mielestä, jos he joutuu raatamaan sen vuoksi enemmän, että sulla tulee paljon yllättäviä poissaoloja, mutta minkäs teet...

No eikö sitä muuta hoitoa voi alkaa järjestämään ensimmäisen tai viimeistään toisen lapsen sairastaessa?

Jos ap:llä ei ole ketään tuttua ketä olisi päivisin lasten kanssa ja on töissä matalapalkka-alalla, jolloin mll:n hoitajan palkkaaminen on taloudellinen itsemurha, ei oikein taida olla muuta vaihtoehtoa kuin olla kotona.

Tosin on melkoisen huonoa tuuria, että kaikki kolme lasta ovat paljon kipeänä.
Ap:n kannattaisi harkita vielä hetkeksi kotiin jäämistä, jos nuorin on alle 3-v niin lapset ehtisivät kasvatalla vastustuskykyään.

Toisaalta tämän vuoden syksyllä varmaan jo helpottaa.

[QUOTE="Meimi";22851164]Niin, siis oikeus on olla järjestämässä lapsen hoitoa, ei hoitamassa lapsia. SE kolmen (tai neljän) päivän palkallinen vapaa on nimenomaan hoidon JÄRJESTÄMISTÄ varten.

Vai olenko väärässä?[/QUOTE]

Olet oikeasssa ja väärässä, ennen se oli nimenomaan hoidon järjestämistä varten, nykyään saa olla sairasta lasta hoitamassa.

Mä väittäisin, että jos nämä 3-4 päivää jotka sairasta lasta hoidetaan olisi palkattomia niin kummasti vähenisi lastenkin sairastelut ja oman poissaolon tilalle löytyisi muita vaihtoehtoja melko pian.

Mä väittäisin, että jos nämä 3-4 päivää jotka sairasta lasta hoidetaan olisi palkattomia niin kummasti vähenisi lastenkin sairastelut ja oman poissaolon tilalle löytyisi muita vaihtoehtoja melko pian.

Neljäs päivähän onkin.

Tuossa systeemissä naiset jäisivät enemmän kotiin, jopa luopuisivat urastaan, enkä näe sitä vaihtoehtoa kansantaloudellisesti järkevänä.

Ainahan niitä systeemiä hyväksikäyttäviä lusmuja löytyy, mutta jos työpaikalla on ihan normaali työilmapiiri niin liki kaikkia oikeasti vain harmittaa, kun lapset sairastavat ja joutuvat olemaan poissa.

[QUOTE="www";22851312]Meillä kyllä edelleen lukee tessissä, että hoidon järjestämistä varten.[/QUOTE]

Voiko olla noin vanhentunut tes teillä? Kun tämä asia on kuitenkin työsopimuslaissa, ja lakiahan ei voi millään tesseillä tai muilla sopimuksilla kumota.

6 §
Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan.

(FINLEX )

Tuolle yhdelle epäileväiselle sanoisin, että minulla on ollut montakin työpaikkaa, joissa kaikki nuo päivät ovat olleet palkattomia, mutta se ei mitenkään vaikuttanut virusten ynnä muiden tarttumiseen lapsiini.

Voiko olla noin vanhentunut tes teillä? Kun tämä asia on kuitenkin työsopimuslaissa, ja lakiahan ei voi millään tesseillä tai muilla sopimuksilla kumota.

6 §
Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan.

(FINLEX )

Tuolle yhdelle epäileväiselle sanoisin, että minulla on ollut montakin työpaikkaa, joissa kaikki nuo päivät ovat olleet palkattomia, mutta se ei mitenkään vaikuttanut virusten ynnä muiden tarttumiseen lapsiini.

Sä puhut nyt eri asiasta ja eri lainkohdasta. Tilapäinen hoitovapaa on PALKATON. Oikeus lapsen sairastuessa olla pois hoidon järjestämiseksi on monessa tessisä palkallinen.

Yhteistyössä