Pomo pahoitti mieleni - ylireagointiako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mieli maassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mieli maassa

Vieras
Kävin juttelemassa töissä hoitovapaalta paluusta eli olen hoitovapaalla ensi vuoden elokuuhun (=toinen ilmoitus ja siis viimeinen). Alunperin olin ilmoittanut olevani hoitovapaalla tämän vuoden loppuun (=eka ilmoítus). Olin jo keväällä sanonut pomolleni että en varmaankaan tule vuoden lopussa töihin, koska haluan olla kotona kunnes lapsi on 2 v. ja toiseksi lapsi on moniallerginen ja siitä syystä kotihoito tuntuu nyt parhaalta vaihtoehdolta. Nyt sitten pomoni sanoi olevansa loukkaantunut siitä että en ole sovittua sopimusta pitänyt vaan olen antanut väärää tietoa hänelle. Siis kun en palaakaan töihin vuoden lopussa. Vihjaisi jopa valehtelusta.. Mua toi kommentti harmittaa nyt pirusti. En ole omasta mielestäni ollut mitenkään harhaanjohtava vaan olen kyllä sitä mukaa kun olen asiasta päätöksiä tehnyt, ilmoittanut niistä hänelle. En oikein ole olut varma siitä, mitä haluan tehdä, viihdynkö kotona jne. Sen takia en esim. ilmottanut suoraan olevani kaksi vuotta kotona vaan halusin käyttää tämän mahdollisuuden kahteen hoitovapaailmoitukseen.

Mun mielestä sä ylireagoit. Sulla on oikeua hakea hoitovapaata kaksi kertaa. Olit hakenut ensimmäisellä kerralla vuoden loppuun. Ok. Nyt päätit käyttä hyväksesi lain salliman oikeuden hakea lisää eli ensi elokuuhun. Ok. Jos pomosi siitä napsahtelee, se on pomosi ongelma eikä sun. Kyllä pomosi on ihan tietoinen siitä, millaisia oikeuksia vanhempainvapailla olevilla työntekijöill on.

Pomosi on ihan pihalla. Sinulla on täysi oikeus ilmoittaa hoitovapaasi kahdessa osassa. Pitänee pomosi tutustua paremmin lainsäädäntöön. Hänen pitäisi ihan hyvn tietää, että hoitovapaata saa jatkaa ensimmäisen ilmoituksen jälkeen. Sinä et valehdellut, vaan käytit oikeuttasi ilmoittaa hoitovapaan jatkumisesta. Typerä pomo sinulla! :hug:

Eipä se pomo pakosti tiedä, että on oikeus ilmoittaa hoitovapaasta kahdessa osassa. Niillä on myös muuta tekemistä siellä töissä, kuin olla Kelan sivuilla. Joten varmaan sen takia ei tykänny uudesta ilmotuksesta. Tai sit vaan on tyhmä ja ilkeä ihminen :/

Alkuperäinen kirjoittaja pilke82:
Eipä se pomo pakosti tiedä, että on oikeus ilmoittaa hoitovapaasta kahdessa osassa. Niillä on myös muuta tekemistä siellä töissä, kuin olla Kelan sivuilla. Joten varmaan sen takia ei tykänny uudesta ilmotuksesta. Tai sit vaan on tyhmä ja ilkeä ihminen :/

Yksi pomon tehtävä on olla selvillä työsuhteisiin liittyvistä asioista..

Minä ilmoitin että olen ensi syksyyn ja saattaapi jatkua siitä sitten riippuen monesta asiasta. Hän sanoi että sulla on oikeus olla siihen saakka kun lapsi täyttää 3 vuotta, että selvä nakki.

olisko sun tarvinnu varottaa että saatat olla pidempäänkin?

no pomohan ylireagoi asiassa.....

mua hieman jännittää käyä pomon juttusilla. hoitovapaa tällä hetkellä (2 ilmoitus) kanssa elokuun puolväliin mutta mutta. olen raskaana ja jään jo toukokuussa uudelleen ä-lomalle.

pomoni varmasti riemastuu mutta ei voi asialle mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
no pomohan ylireagoi asiassa.....

mua hieman jännittää käyä pomon juttusilla. hoitovapaa tällä hetkellä (2 ilmoitus) kanssa elokuun puolväliin mutta mutta. olen raskaana ja jään jo toukokuussa uudelleen ä-lomalle.

pomoni varmasti riemastuu mutta ei voi asialle mitään.
Jokainen, joka palkkaa lisääntymisikäisen naisen, ottaa tietoisen riskin siitä, että se työntekijä voi olla vaikka 10 vuotta pois työpaikalta. Joten turha murehtia, mitä pomo ajattelee =) Kyllä se pomo on ollut ihan tieotinen siitä, että noin voi käydä. Ja jos kyse on pikkupomosta, joka ei sua ole alunperin palkannutkaan, ei uusi äitiysloma ole edes hänen ongelmansa vaan esimiehensä ongelma.

Mulle pomo ilmoitti etten saa tulla aikaisemmin takaisin hoitovapaalta. Ennen äitiyslomaani minun piti ilmoittaa kuinka kauan olen hoitovapalla. Ilmoitin nyt muodon vioksi olevani puolivuotta vanhempainvapaan jälkeen kotona, mutta todellisuudessa taidan olla pidempään. Pomoni on kateellinen keski-ikäinen kolmen lapsen äiti.

Törkee pomo,mutta noitahan riittää. Mun pomo sanoi kun olin 2 viikkoa keskenmenon jälkeen saikulla, että "no otitpa sinä sen raskaasti". No niin otinkin, entäs sitten, ei olisi hänen asiansa arvostella sitä. No toi nyt oli asian vierestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja pilke82:

Yksi pomon tehtävä on olla selvillä työsuhteisiin liittyvistä asioista..

Paitsi että ilmoitus tuli jopa ennen 2kk, joten pomo toimi ammattitaidottomasti.

Pomo oli siinä käsityksessä että ilmoituksia voi tehdä enemmänkin kuin kaksi, tästä kahden säännöstä ei tiennyt.. Eli siinäkin mielessä kummallista. Se ei ymmärtänyt myöskään sitä, kuinka en alunperin tiennyt, kuinka kauan aion kotona olla. Kyseessä 35 v. lapseton nainen ja uraputkessa.. Napisi vielä siitä etten "ollut pitänyt lupaustani" eli suunnitelmiini tuli tämä muutos. Huokaus. Harmittaa vaan kun sanoi sitten vielä olevansa loukkantunut tästä harhaanjohtamisesta.. vaikka siis alunperin kun vapaasta ilmoitin, sanoin että tulen sitä tod. näk jatkamaan. Ja vielä keväällä kun kävin töissä, sanoin että en ole tulossa vuodenvaihteessa takaisin ellei lapselle tule joku ihmeparantuminen noiden allergioiden suhteen. Ja että virallinen ilmoitus tulee sitten myöhemmin kun on jotain arviota siitä takaisinpaluusta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pomo oli siinä käsityksessä että ilmoituksia voi tehdä enemmänkin kuin kaksi, tästä kahden säännöstä ei tiennyt.. Eli siinäkin mielessä kummallista. Se ei ymmärtänyt myöskään sitä, kuinka en alunperin tiennyt, kuinka kauan aion kotona olla. Kyseessä 35 v. lapseton nainen ja uraputkessa.. Napisi vielä siitä etten "ollut pitänyt lupaustani" eli suunnitelmiini tuli tämä muutos. Huokaus. Harmittaa vaan kun sanoi sitten vielä olevansa loukkantunut tästä harhaanjohtamisesta.. vaikka siis alunperin kun vapaasta ilmoitin, sanoin että tulen sitä tod. näk jatkamaan. Ja vielä keväällä kun kävin töissä, sanoin että en ole tulossa vuodenvaihteessa takaisin ellei lapselle tule joku ihmeparantuminen noiden allergioiden suhteen. Ja että virallinen ilmoitus tulee sitten myöhemmin kun on jotain arviota siitä takaisinpaluusta..

Tosi kurja ja tietämätön pomo. Esimiehesi tehtäviin kuuluu kyllä olla perillä näistä asioista. Se on ihan oleellinen tieto, että hoitovapaan voi ilmoittaa kahdessa osassa (ja nimenomaan kahdessa ei useammassa) ja on ihan pomosi oma moka, että ei ole selvillä asioista, jotka hänen pomona kuuluu tietää. Itse laittaisin pomolle vielä sähköpostia, jossa pahoittelisin, että pomo ei ollut perillä hoitovapaan pitämiseen liittyvästä työlainsäädännöstä. Kirjoittaisin, että oletin pomon tietävän asiasta ja vieläpä kun olit etukäteen jo vihjannut, että todennäköisesti näin tulet tekemään, et voinut ymmärtää miten se hänelle tuli yllätyksenä.

Laitoin pomolle meiliä ja pahoittelin asiaa. Samalla vähän valaisin syitä, miksi olenkin nyt kotona aiottua pidempään (lapsen vaikea allergia ja sen seuraukset jne.) ja että näitä asioita ei voi etukäteen tietää.

Yhteistyössä