Pomo soittelee perään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sillä ole mitään oikeutta soitella. Minä varmaan sanoisin asiasta pomolle suoraan, että onhan ollut tietoinen koska jäät pois töistä, olisi ajoissa hommannut sijaisen perehtymään se on työnjohdon homma ja se on nyt kussu ja pahasti. Jos olet halukas avittamaan, niin sano, että sähköpostilla asia ok muttet aio päivystää puhelimessa tai sitten olet oikeutettu palkkaan niiltä ajoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos jäät töistä lopullisesti pois nyt vetoamalla siihen että haluat olla toistaiseksi määrättömän ajan kotona lapsen kanssa. Hyvä tapa jäädä pois hyvällä syyllä epämiellyttävästä työpaikasta.

Tsemppiä, älä oikeasti menee enää takaisin!

Entä jos työtä ei löydykään heti hoitovapaan jälkeen? Karenssi napsahtaa kun on entisestä työstä itse irtisanoutunut.

Ei missään tapauksessa kannata irtisanoutua!

Mulla on varmaan senkin takia huono omatunto, että koko raskausaika on ollut todella raskas, olen voinut todella huonosti ja ollut todella väsynyt - ja siksi työtkään eivät ole edenneet niin hyvin kuin olisin itsekin toivonut. Lisäksi raskautta on seurattu vähän tarkemmin, se on tuonut lisää huolta ja huonontanut oloa entisestäänkin - ja suoraan sanoen en ole tajunnut, että lääkärissäkäynnit pitäisi korvata jotenkin (toisaalta olen ollut myös töissä sairaslomalaisena). Erityisesti loppuaikana olen joutunut myös "lepäilemään" työaikana, eli istuskelemaan vähän enemmän, koska puuhastelu töissä on aiheuttanut kovasti supistuksia. Eli jos työt ovat edenneet hitaammin, niin onko se työn laiminlyömistä? Ja tavallaanhan olenkin laiminlyönyt töitäni, koska vasta äitiyslomalla tajusin, että nuo lääkärikäynnit olisi pitänyt tehdä ylitöinä. Voiko näillä perusteilla irtisanoa?

Alkuperäinen kirjoittaja surkea:
Ja tavallaanhan olenkin laiminlyönyt töitäni, koska vasta äitiyslomalla tajusin, että nuo lääkärikäynnit olisi pitänyt tehdä ylitöinä. Voiko näillä perusteilla irtisanoa?

Tietenkään niitä ei tarvitse korvata ylitöillä! Onhan se työnantajan kannalta ikävää että työntekijä ei pysty tekemään työtään sataprosenttisella tehokkuudella, mutta se nyt vain kuuluu työnantajan ottamaan riskiin. Jos sitä ei ole valmis ottamaan, ei kannata ruveta yrittäjäksi. Ihmiset kun eivät ole mitään koneita, kaikenlaista sattuu.

Koko ketjua en jaksanut lukea.. mutta itse sanoisin pomolle, että asiallisiin sähköpostitiedusteluihin vastaan aikatauluni niin salliessa (eli en päivystä postia) Ja kun vauva syntyy en sitten niihinkään. Ilmoittaisin, että olen nyt äitiyslomalla ja haluan keskittyä itseeni ja tulevaan vauvaan. Kestäköön pomo nahoissaan sen, että ei ole ajoissa tajunnut, että vauva todellakin on tulossa ja sinä lomalla!

Käsitin, että vain työterveyskäynnit kuuluvat työaikaan, ja raskaudenaikaiset seurannat ei kuulu (kun raskaus ei ole sairaus). No, ehkä murehdin turhaan tätä asiaa etukäteen - ehkä mietin vasta sitten jos niin tapahtuu. Ja voihan se loppujen lopuksi ollakin se paras ratkaisu. Mutta en kyllä uskalla irtisanoutuakaan, vaikka mieli tekisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
neuvolakäynnit tarvii korvata.Kaikki riippuu alasi työehtosopparista

Ei tarvitse, vaan raskaudenaikaiset neuvola- ja lääkärikäynnit saa tehdä työajalla mikäli niissä ei voi työajan ulkopuolella käydä. Tämä on lailla suojattu asia.

Jospa ilmottaisit pomollesi alustavasti, että jäät kotiin, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Sen jälkeen olet taas käytettävissä! :D En edes huonon maineen vuoksi pienissä piireissä suostuisi tuollaiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Koko ketjua en jaksanut lukea.. mutta itse sanoisin pomolle, että asiallisiin sähköpostitiedusteluihin vastaan aikatauluni niin salliessa (eli en päivystä postia) Ja kun vauva syntyy en sitten niihinkään. Ilmoittaisin, että olen nyt äitiyslomalla ja haluan keskittyä itseeni ja tulevaan vauvaan. Kestäköön pomo nahoissaan sen, että ei ole ajoissa tajunnut, että vauva todellakin on tulossa ja sinä lomalla!

Äh, niin... tapasin pomoni viimeisen työpäiväni iltapäivällä, ja sanoin että minulla alkaisi sitten huomenna se äitiysloma... se vain huitaisi kädellään ja sanoi että ah, no hyvää äitiyslomaa sitten. Mutta tosiaan ei elettäkään siihen suuntaan että olisi silloin selvittänyt esimerkiksi mistä mitäkin löytyy, tai mitään muutakaan työhön liittyvää.
Ja nyt kun alan miettimään, niin tosiaan tuossa loppuvaiheessa se alkoi hoputtamaan minua sellaisilla töillä, jotka olivat raskaita ja joita en olisi ehtinyt muutenkaan tehdä... ilmoitti mm. yhteistyökumppanillemme että teen eräät työt seuraaksi viikoksi, kun oikeasti niiden tekemiseen olisi mennyt kaksi viikkoa ihan normaalitehollakin. Ja kokoajan kauhea painostus että tuloksia pitää tulla, tuloksia pitää tulla... ihan tottahan se on, mutta aika oli jo käymässä niin vähiin ettei mitään tuloksia olisi edes voinut siinä ajassa tulla...

Ei tarvitse, vaan raskaudenaikaiset neuvola- ja lääkärikäynnit saa tehdä työajalla mikäli niissä ei voi työajan ulkopuolella käydä. Tämä on lailla suojattu asia.

Olisin varmaan voinut sopia nuo käynnit työajan ulkopuolelle, mutta kun en tiennyt, niin otin aina sen ajan mikä tarjottiin. No, voinhan aina merkitä vaikka lomapäiviksi noita, jos niistä tulee jotain sanomista - viikon loma varmaan kattaisi nuo käynnit.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Jospa ilmottaisit pomollesi alustavasti, että jäät kotiin, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Sen jälkeen olet taas käytettävissä! :D En edes huonon maineen vuoksi pienissä piireissä suostuisi tuollaiseen...

Projektityö, ja kolmen vuoden päästä jo ohi koko rahoitus...

Näin on! Mulla aluksi kuului vain ultrat työaikaan, mutta kysyttyäni palkanlaskijalta asiasta kaikki neuvola käynnit oli työaikaa. Ihmettelin siis sitä palkanlaskijalle, että täytyykö tosiaan jäädä ylitöihin sen vuoksi, että on käynyt neuvolassa. Sain sitä takautuvasti tunnin työaikaa jokaisesta neuvola käynnistä jonka olin ehtinyt käydä ennen kuin aloin asiaa ihmettelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja surkea:
Alkuperäinen kirjoittaja +:

Projektityö, ja kolmen vuoden päästä jo ohi koko rahoitus...

No sittenhän voit rauhassa jäädä nauttimaan kotona olosta! Pidä pintasi äläkä alistu mielivaltaiselta kuulostavan pomosi kotkotuksiin... Pitkällä tähtäimellä, kumpi tärkeämpi: sinä ja vauvasi vai alle 3-vuotta ksetävä projekti... Halaus!

Olisin varmaan voinut sopia nuo käynnit työajan ulkopuolelle, mutta kun en tiennyt, niin otin aina sen ajan mikä tarjottiin. No, voinhan aina merkitä vaikka lomapäiviksi noita, jos niistä tulee jotain sanomista - viikon loma varmaan kattaisi nuo käynnit.[/quote]

Et todennäköisesti olisi pystynyt. Itse parhaani mukaan yrittänyt ja Aina oli tarjolla pari aikaa 8-14.30. Sinuna selittäisin hieman pomolle asioitten todellista laitaa ja äitiysloman tarkoitusta. Sitten olisin yhteydessä liittoon, jos ei pomo lopeta jatkuvaa häiritsemistä. Muutenkin pomosi asenne kuulostaa siltä kuin tahtoisi vain hiillostaa sinua ulos. Tilanne voi olla muuttunut, kun palaat takaisin ja pomosi huomaa selvinneensä äitiyslomastasi. Älä irtisano ennen kuin äitiyslomasi on ohi ja olet käynyt katsomassa työpaikkasi ilmapiirin! Pomosi on vain hyväksyttävä, että tähänkin maahan tehdään lapsia.

Tuo uloshiillostaminen varmaan onkin sen mielessä ollut. Mietin myös millä tapaa se hoitaa sen sijaisen palkkauksen (vaikkei se mulle kuulukaan) - olen hakenut virkavapaata tammikuun alkuun saakka, mutta jos mieheni pitää isäkuukauden, enkö silloin voi palata töihin jo sen kaksi viikkoa aikaisemmin? Sanoin tästäkin pomolleni, hän ihmetteli vain että voinko muka tulla jo silloin, ja sitten alkoi kysely että minun pitäisi kyllä nyt ilmoittaa tarkasti milloin palaan töihin. Mutta muistaakseni tuo isäkuukausikin pitää ilmoittaa vasta 2 kk ennen, ja niin kai sekin jos jää kotihoidontuelle. En osaa vielä sanoa varmuudella mikä mieheni työtilanne tulee silloin olemaan, voiko jäädä pois vai ei. Ja kyllä minunkin pitäisi sitä rahaa jostakin saada, eli en ainakaan pitkäksi aikaa voisi kotihoidontuelle jäädä.

surkea: Elä vaan mene sanoon liian aikaisin, koska meet takaisin. Pomosi laittaa varmaan sijaisen pihalle hyvissä ajoin ja sua odottaa useamman viikon työt. 2kk ennen muistaakseni isä kuukaudesta täytyy ilmoittaa. On sulle kyllä pomo sattunut. Itse työskentelen naisena miesten alalla ja raskauksiini on suhtauduttu hyvin. Jopa lapseni sairasteluihin, ei ollut pomolla juhlimista, kun kävin kahden lapsen välissä töissä tai siis toisen pitäisi kohta syntyä. Ainoastaan eräiltä vanhemmilta työkavereilta on tullut piilov******a.

Missään tapauksessa et irtisano itseäsi nyt äitiysloman - tai jos aiot pitää - hoitovapaan aikana. Tuttu kuvio tuo, että sijaista aletaan etsimään vasta, kun olet jo jalka firmasta ulkona =) Olet tehnyt jo enemmän kuin mitä voidaan edes äitiyslomalle jääneeltä edellyttää, kun olet lupautunut sähköpostitse auttamaan seuraajaasi. Pomosi saisi olla iloinen, että hänellä on kaltaisesi työntekijä. Se tavoitettavissa oleminen kun ei ole millään tavalla sinun velvollisuutesi. Ei lain mukaan eikä edes moraalisesti. Pomollasi on ollut tarpeeksi aikaa järjestää asiat ja jos ei niin ole tehnyt, voipi katsoa vain peiliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Tiesithän että negatiivisen sävyistä työtodistusta ei lain mukaan saa antaa!
Ja mikähän laki tuon kieltää, ei ainakaan työsopimuslaki, jossa työtodistuksesta muuten on määrätty.

Tässä jotain. Ei tietenkään työnantaja saa kirjoittaa mitä vaan työtodistukseen, vain ne mitä työntekijä pyytää.

http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=279

Ja mikähän laki tuon kieltää, ei ainakaan työsopimuslaki, jossa työtodistuksesta muuten on määrätty.

Työtodistus voidaan antaa sisällöltään joko suppeana tai laajana. Jos työntekijä pyytää työtodistusta, se on annettava suppeana eli siinä mainitaan silloin työsuhteen laatu sekä työsuhteen kesto. Työntekijän nimenomaisesta pyynnöstä työtodistus voidaan antaa myös laajana eli tuolloin siihen otetaan myös työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta sekä käytöksestä. Ja tällöinhän arvio on työnantajan hlökohtainen käsitys työntekijästä, joten se voi olla myös negatiivissävytteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja jurristi harmaana:

Työtodistus voidaan antaa sisällöltään joko suppeana tai laajana. Jos työntekijä pyytää työtodistusta, se on annettava suppeana eli siinä mainitaan silloin työsuhteen laatu sekä työsuhteen kesto. Työntekijän nimenomaisesta pyynnöstä työtodistus voidaan antaa myös laajana eli tuolloin siihen otetaan myös työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta sekä käytöksestä. Ja tällöinhän arvio on työnantajan hlökohtainen käsitys työntekijästä, joten se voi olla myös negatiivissävytteinen.

Vaikka pyytää kirjoittamaan arvion, niin se ei siltikään saa olla negatiivinen!

Alkuperäinen kirjoittaja ei ei:
Alkuperäinen kirjoittaja jurristi harmaana:

Vaikka pyytää kirjoittamaan arvion, niin se ei siltikään saa olla negatiivinen!

Kyllä voi olla, sehän on työnantajan henkilökohtainen mielipide. Ja mikäli työnantajan arvolause osoitetaan vääräksi, työntekijällä voi olla oikeus vahingonkorvaukseen. Näin meidän työoikeuden proffamme ainakin meitä valisti.

Yhteistyössä