Ponnistamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hölmö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hölmö

Vieras
Mä olen nyt useemman kerran lukenut että ponnistusvaihe kestänyt kauan kun ei ole osannut oikein ponnistaa. Mites sitä sitten ponnistetaan oikein?? Ei meillä synnytysvalmennuksessa ollut puhettakaan miten sitä sitten oikealla tavalla kuuluisi ponnistaa!???

Sitten luin jostain että sairaalassa vauvan rannekkeessa lukee nimi, ja mietin ihmeissäni että mikä nimi? Sukunimikö vai se mikä esitietolomakkeeseen laitetaan nimiehdotukseksi?

Jaa-a, mahtaakohan sitä "oikeaa" ponnistustekniikkaa kovin hyvin voida etukäteen treenata. Enkä kyllä oikein osaa sitä selittää, mutta kyllä sen sitten siinä tilanteessa ennemmin tai myöhemmin oivaltaa! Hengityksestä meidän neuvolassa neuvottiin, että kannattaa pitää ponnistuksen aikana leuka tiukasti rintaa vasten, muuten saattaa ponnistus "mennä päähän", ts. silmät on tulla ulos päästä, mutta vauva ei liiku mihinkään..

Meillä rannekkeissa luki sukupuoli + sukunimi + syntymäaika.

Tuosta ponnistamisesta miekään en oikein osaa sanoa mitään. Ite mie ponnistin vaan "niinku hyvältä tuntu" ja kätilö kehu, että hyvin menee.

Meidän neidin rannekkeessa luki miun koko (myös toinen) nimi.

Jakkaralta ponnistin. Kätilöllä oli sormi emättimessä, jolla ohjasi, että minnepäin piti ponnistaa. Ja yleisohjeena sanottiin, että pahinta kipua kohti. Valmennuksessa ei hengitystä eikä ponnistusta opetettu, koska niistä ei kuivaharjoitteluna ole suurtakaan hyötyä.

Mulla ponnistusvaihe venyi siksikin, että supistukset heikkenivät ja koko ajan lisättiin oksitosiinia. Selällään en osannut ponnistaa, kyljellään onnistui paremmin. Mutta suurin osa ajasta meni supistuksia odotellessa, niitten tahtiinhan siis ponnistetaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2006 klo 19:59 hölmö kirjoitti:
Mä olen nyt useemman kerran lukenut että ponnistusvaihe kestänyt kauan kun ei ole osannut oikein ponnistaa. Mites sitä sitten ponnistetaan oikein?? Ei meillä synnytysvalmennuksessa ollut puhettakaan miten sitä sitten oikealla tavalla kuuluisi ponnistaa!???

Sitten luin jostain että sairaalassa vauvan rannekkeessa lukee nimi, ja mietin ihmeissäni että mikä nimi? Sukunimikö vai se mikä esitietolomakkeeseen laitetaan nimiehdotukseksi?
no ei se ponnistusvaiheen pituus johdu aina ponnistajasta.itsellä homman pituuteeb vaikutti pään huono tarjonta ja supistusheikkous..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 08:38 omena kirjoitti:
no ei se ponnistusvaiheen pituus johdu aina ponnistajasta.itsellä homman pituuteeb vaikutti pään huono tarjonta ja supistusheikkous..

Juu ei se pitkittyminen tosiaan aina johdu siitä ettei osaa ponnistaa.. Mulla vauva ei laskeutunut ison koon vuoksi kunnolla, supistukset loppuivat ja lopulta otettiin imukuppi avuksi. Sain kuitenkin kiitosta kätilöltä ponnistamisesta ja mukana olostani, sanoi että olisi voinut muuten käydä huonosti.

Niinkuin moni on jo vastannut niin ei ponnistamista voi harjoitella ja siksi valmennuksessa siitä ei kovin paljon puhuta. Sen onnistumiseen ja nopeuteen vaikuttaa hyvin moni seikka. Spinaali ja epiduraali voi heikentää ponnistustarvetta tai aiheuttaa sen ettet tunne sitä lainkaan. Itselläni ei ollut mitään kipulääkityksiä ja vaikka etukäteen pelkäsin ponnistusvaihetta erityisesti niin voin rehellisesti sanoa että sillä hetkellä se tuntui maailman luonnollisimmalta asialta. Ponnistaminen jopa helpotti supistuskivun kestämistä. Itse työnsin samaan suuntaan kuin kakatessakin. Välillä meinasi ponnistamiset mennä väärään päähän :) mutta kätilö kyllä heti huomasi sen ja opasti kohdistamaan ponnistamisen oikein. Koko hupi kesti kaikenkaikkiaan 20minuuttia.

Pakko nyt ihmetellä ja kysyä, että miten voi ponnistaa väärin tai väärään suuntaan? Luulis, että synnyttäessä ponnistaa automaattisesti oikeaan suuntaan kun ei se vauva voi tulla kuin sieltä yhestä paikasta.

Mua neuvottiin ponnistamaan samoin, kuin jos oisin vessassa isolla hädällä, eli pidättämään hengitystä ja puskemaan olan takaan. Ja eron kyllä huomasi verrattuna sellaiseen ponnistukseen jossa ilma pääsi suusta karkkaamaan ponnistuksen aikana. "Väärin" ponnistaessa vauva ei liikkunut lainkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2006 klo 19:46 vieras kirjoitti:
Pakko nyt ihmetellä ja kysyä, että miten voi ponnistaa väärin tai väärään suuntaan? Luulis, että synnyttäessä ponnistaa automaattisesti oikeaan suuntaan kun ei se vauva voi tulla kuin sieltä yhestä paikasta.

Ihan helposti. Ei edennyt yhtään kun jotenkin vatsalihaksilla yritin puskea kun ei tajunnut miten kuuluisi ponnistaa.

Käytännöllisin neuvo varmaan lienee tuo, että kuin olisi tosi kova kökkö tulossa...

Mulle kätilö hoki koko ponnistuksen ajan, että hengitän väärin.. Eli kun ponnistin, pidätin hengitystä hieman ja sitten "vapautin" sen, eli puhalsin ilmat pihalle..ja sitten uutta kehiin.. Samanlai kuin esim.punttiksella, kun nostaa painoja..

En vieläkään tajua, miten olisi pitäny hengittää/ponnistaa..kätilön mukaan sillain, että sillon kun ponnistaa lujiten, päästää ilmatkin pihalle!! MUtta se on jotenkin järjen vastasta, koska sillon kun esim. urheilu-suorituksessa kun päästetään ilmat ulos, myös lihakset rentoutuu!!!

Minäkin sain ohjeiksi, että leuka rinnassa ja pylly rentona(sängyllä)..
Olin kyljelläni aluksi ja mies piti aina jalasta kiinni, kun ponnistutti!
Alussa huusin ponnistuksen aikana, enkä osannut pitää pyllyä rentona! Sitten vaihdoin sukka-asentoon, ja "änkäsin", enkä huutanut, niin alkoihan onnistua! Aktiivinen ponnistusvaihe kesti 7 minuttia!!!

Yhteistyössä