pönttö kysymys työn aloittamisesta ja äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras pönttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras pönttö

Vieras
Olen kyllä tavannut kelan sivut tarkkaan mutta jos joltain vielä omakohtaista kokemusta löytyisi niin hienoa!

Eli oletetaan seuraava tilanne: Nainen on juuri valmistunut ammattiinsa ja saa vuoden määräaikaisen työsopimuksen. Hups vaan, nainen huomaakin olevansa raskaana ja jää äitiyslomalle paria kuukautta ennen sopimuksen loppua. Onko nainen oikeutettu edellisen puolen vuoden tuloista laskettuun päivärahaan? Kelan sivuilla puhutaan että työtulojen olisi oltava "jatkuvasti 20 % korkeammat" kuin verotuksesta vahvistettujen tulojen. Pointti on siis se, että riittääkö että saa työpaikan ja pamahtaa sitten paksuksi vai onko tehtävä töitä useampi vuosi putkeen ennen raskautta jotta saa enemmän kuin minimitulot.

Kiitos jos joku viittii valottaa!

Olin työllistettynä ennen äitiyspäivärahan alkua 5+5 kuukautta ja siltä ajalta laskettiin äitiyspäivärahan määrä. Vissiin se virallisesti menee että viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan..

Itse olin hoitovapaalla kun tulin raskaaksi.Hoitovapaan ja uuden äippäloman välissä olin töissä 3kk.Tuo 3kk ei vaikuttanut mutta 6kk olisi vaikuttanut.
Jos puolen vuoden tulot on 20% suuremmat kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa,niin sitten maksetaan tuon puolen vuoden mukaan.

Määräaikaisen tai muun lyhytaikaisen työn tulot

Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija tekee määräaikasta työtä (pätkätyötä) ja esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Tämä ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia.

juu... niin vähän ite ounastelinkin et se riittäs kuhan vaan kerkeisin olla töissä sen puol vuotta. Jotenki vaan hämäs se sanamuoto "jatkuvasti 20% suuremmat" vaikka se tietty taitaakin tarkottaa sitä et kuhan ne on tasasesti suuremmat sen puolen vuoden ajalta... Ainakin toivon näin. Joskohan sitä uskaltaisi sitten ruveta yrittelemään, jahka töihin pääsen...

Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta.

Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta.

Kuuden kuukauden tulojen laskemiseksi Kela pyytää hakijalta selvityksen hänen palkastaan ja luontoiseduistaan sekä hänelle maksetusta lomarahasta. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot, esimerkiksi urakkapohjat, on ansaittu tuona aikana. Vain hakijan jatkuvat tulot otetaan huomioon. Tuloja voi olla myös vain osalta kuuden kuukauden aikaa.

tosin kuten sanoin olen jo tavannut noita kelan sivuja aika paljon itsekin mutta en ole varma koskisiko minua tuo edellisen puolen vuoden tulojuttu vai tuo pätkätyöjuttu...

Itselläni oli melkein sama tilanne, eli valmistuin ja olin puoli vuotta määräaikaisessa työsuhteessa ja jäin sopivasti äitiysvapaalle, kun tuo puoli vuotta oli mennyt. Tuon puolen vuoden palkan mukaan laskettiin äitiys- ja vanhempainrahani.

vai hei, onko tää nyt niin et jos kerkee olla ennen äippälomaa vaikka vaan pari kuukautta töissä mut se työsuhde oikeesti jatkus ni sillon sovelletaan tuota pätkätyöjuttua ja jos kerkee olla töissä sen puol vuotta ni sillon sitä puolen vuoden sääntöä vaikka työt ei jatkuskaan enää ku kuukauden pari äippäloman alkaessa? Koen ahaaelämyksiä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija tekee määräaikasta työtä (pätkätyötä) ja esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Tämä ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia.

Tämähän sitten koskisi sinua?

Tämähän sitten koskisi sinua?

Apua eikä ku just aattelin toisin päin, koska kerkeisin olla töissä kuitenki sen yli puol vuotta. eiks tää koske niitä ketkä ois töissä vaan pari kuukautta mut työsuhde kuitenki jatkus mammaloman "päälle"?

Jos sinä olet opiskellut niin siltä ajaltahan ei ole palkkatuloja,paitsiehkä jotain pientä voi olla.Jos nyt pääset töihin,luulisi että äippäraha maksettaisiin sen työtulon mukaan?
Vaikeaa kun ei ole omakohtaista kokemusta.

Yhteistyössä